Päätin lähteä Suomesta. Mulle riitti.
Jos meinaat vastata että siitä vaa, ei jäädä kaivaamaan niin älä vastaa ollenkaan.
Kaipaan kypsää keskustelua ja onko muilla samaa fiilistä kuin mulla? Mielestäni Suomessa ei oi mitään järkee elää
Ei jaksa enää tätä väsynyttä ja ylimielistä ilmapiiriä. Lakia rikotaan joka asiassa. Terveysasioissa, työelämän asioissa. 20 vuoden jälkeen mulle riitti pätkätyöt, jatkuvaa epävarmuus, ikäviä juttuja. Joustamattomuutta ja vaatimuksia. Ihmiset on kuin epävirallisia poliiseja täällä.
Valitsen parempaa kurjuutta! Eli lähden maailmalle etsimässä asioita. Etsin paikkoja jossa ihmiset vetävät yhteishengellä, jossa asioista voi sopia. Etsin kivempia ihmisiä jolla on halu tehdä asioita.
Mul on ihan sama vaikka joudun hetkeksi elää hostellissa kunhan tuntuu hetken ees kivalta.
Tunnetasoltaan olen ollut niin väsynyt tähän ettei mikään vedä eikä mee eteenpäin.
Tsemppiä teille ja mulle
Kommentit (270)
Minäkin haluaisin lähteä smaugin autioittamasta maasta. Norja voisi olla sopiva kohde. Ei liian kaukana ja kuitenkin pohjoismaalainen meno. Maisemat on tajunnanräjäyttävät, kun olen siellä reissannut. Ihmisetkin vaikuttavat aivan mukavilta.
En vaan osaa vielä kieltä. Pitää alkaa opiskelemaan. Pärjäisiköhän siellä englannilla, kun se on mulla vahvasti hallussa?
Siitä voisi sitten lähteä etelämmäs Eurooppaan seikkailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluaisin lähteä smaugin autioittamasta maasta. Norja voisi olla sopiva kohde. Ei liian kaukana ja kuitenkin pohjoismaalainen meno. Maisemat on tajunnanräjäyttävät, kun olen siellä reissannut. Ihmisetkin vaikuttavat aivan mukavilta.
En vaan osaa vielä kieltä. Pitää alkaa opiskelemaan. Pärjäisiköhän siellä englannilla, kun se on mulla vahvasti hallussa?
Ei, kyllä pitää osata jotain skandinaavista kieltä. Englannilla pärjää Amerikassa, Briteissä, Irkuissa, Australiassa ja Filippiineillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä pitää osata jotain skandinaavista kieltä. Englannilla pärjää Amerikassa, Briteissä, Irkuissa, Australiassa ja Filippiineillä.
Norjaa kannattaa opiskella. Ja jos etelämmäs Eurooppaan suunta, niin espanja on helppo kieli, jolla pärjää.
Klo täällä 13:10 ja lämpötila +31...kuka tietää niin tietää..palmut suhisee pieni breeze päällä
Kyllä tämä suurten ikäluokkien hyvinvointivaltion touhut tökkii. Kaikki pyörii näiden vuosikymmeniä seniorilomalla täydellä palkalla olevien hyväksi.
Ei suomeen kannata jäädä jos ei ole pakko. Onneksi monet ja varsinkin nuoret lähtevät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukematta läpi tätä ketjua, mihin maahan näiden poismuuttajien mielestä tavallinen suomalainen voi ja kannattaa muuttaa työn perässä? Entä jos on perheellinen?
Riippuu, mitä työtä tekee. Asiantuntijatyössä parhaan elintason saa Kaakkois-Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa. Nyrkkisääntö on, että Kaakkois-Aasiassa on asiantuntijatyössä suunnilleen sama palkkataso kuin Suomessa, mutta hintataso on vain puolet, ja rahalle saa siksi enemmän vastinetta. Pohjois-Amerikassa on kaksinkertainen palkkataso ja lähes kaksinkertaiset elinkustannukset, mutta isosta palkasta voi kuitenkin jäädä enemmän myös säästöön.
Tuttu asiantuntija lähti 2010-luvulla työttömyyttä karkuun Vietnamiin. Ei viihtynyt pitkään kun vieras kieli ja vieras kulttuuri eikä turvaverkkoa.
Kaakkois-Aasia on iso paikka. Mitä maata siellä tarkoitit ja minkälaisia kielitaitovaatimuksia ynnä työlupia, viisumeita jne tarvitsee saada että onnistuu? Tavaliselle duunarille ja perheelliselle taitaa olla käytännössä mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Klo täällä 13:10 ja lämpötila +31...kuka tietää niin tietää..palmut suhisee pieni breeze päällä
Ja hirmumyrsky sekä tsunami pian tulossa vai onko maanjäristys.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri löysi heti Australiasta kahvilatöitä. Toinen Briteistä.
Miksi muissa maissa on niin paljon helpompaa päästä töihin? Ihan vaa kävelemällä sisään?
Suomessa puolen vuoden tenttaus ja monivaiheinen rekryprosessi.
Kun irtisanominen on niin hankalaa.
Lähdin Suomesta jo 10 vuotta sitten, koska siellä ei menestyville ole tarjolla muuta kuin veroja ja talouden nollakasvua. Nyt asun, yritän ja työllistän tyytyväisenä Virossa. En kaipaa Suomesta mitään niin paljon, että muuttaisin takaisin. Lomareissuilla näkee kesän ja vanhoja kavereita.
Suomalaiset haluavat kaikesta kirjoitettavan lain, aivan kuin ihmiset eivät voisi keskenään sopia asioista. Aloittajakin mainitsee samoja pulmia. Jos esimerkiksi tes-yleissitovuus poistettaisiin ja jokaisella olisi oikeus neuvotella oma palkkansa, kukaan ei olisi työtön, paitsi omasta tahdosta. Toki monen palkka olisi tessiä pienempi, mutta jos se ei maistu, voisi tietoisesti jättäytyä työttömäksi. Pääasia, että saa itse valita.
Jos olisin tiennyt mihin suuntaan tämä maa on mennyt ja muuttunut viimeisen 20-30 vuoden aikana, olisin myös lähtenyt ennen tuota ajankohtaa. Kaikki ne ainekset millä tästä Suomesta luotiin sitä ennen menestystarina, on hävitetty ja tuhottu nyt järjestelmällisesti. Nyt se maastamuutto on ikävä kyllä myöhäistä, ja käytännössä jo mahdotontakin kun oma ikä on kohta 60 vuotta eikä eläkkeitä saa enää nostettua Suomen ulkopuolelta, sitten kun se eläkeaika koittaa. Tilanteen panttivanki.
Karu fakta, mutta me ollaan vajottu jo jopa ex itäblokin maiden alapuolelle, liki kaikilla mittareilla lukien. RIP hyvinvointivaltio ja sivistysmaa nimeltä Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillekin sanottiin, että ettehän tule sitten maitojunalla takaisin, kun ulkomaille muutettiin. Ei ole vielä maitojunaa näkynyt, yli 30 vuotta on mennyt, mutta olisi kyllä kiva päästä maitojunaan ;).
Ja joka ikinen päivä ulkomailla asuvat tulevat tänne kertomaan, miten ihanaa ulkomailla on asua, kun eihän niillä ole mitään muuta elämää. Ei auta, vaikka asuisivat hiekkarannan lähellä, tai viinitarhassa, niin silti mielessä polttaa vain päästä kertomaan, miten kauheaa Suomessa on 😄
Silti mielessä kaivertaa syyllisyys maanpetturuudesta.
Älä sitten hyödynnä täältä saamaasi ilmaista koulutusta, jonka olemme sinulle maksaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkki kiinni, lasi vettä ja nukkumaan. Laskuhumalassa kaikki tuntuu olevan pielessä, se on ihan normaalia.
Ei pliis tällaisia vastauksia. Jos ei oo parempaa niin älkää kommentoiko mitään.
Niiihh... En oo ikinä juonu elämäni aikana. Oon urheillut, lukenut, opiskellut.
Tiukkapipoisuus ei parane muuttamalla. Suomi on hyvin liberaali maa.
Maana liberaali, mutta ihmiset? Tirsk. Kautta aikojen täällä on ollut vain yksi (1) hyväksytty tapa olla ja elää. Vähänkin eri lailla kun elää, niin saa kummastelevia katseita ja paheksuntaa päällensä. Hyvänä esimerkkinä pressanvaalit, jonka suurin puheenaihe liittyi toisen ehdokkaan seks.suuntautumiseen. Voi olla, että hävisi ju
Muuten nyökkäilen, mutta kuinka paljon sinulla on aikaa katsoa telkkaa, kun niitä samoja naamoja joka ohjelmassa bongailet?
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin tiennyt mihin suuntaan tämä maa on mennyt ja muuttunut viimeisen 20-30 vuoden aikana, olisin myös lähtenyt ennen tuota ajankohtaa. Kaikki ne ainekset millä tästä Suomesta luotiin sitä ennen menestystarina, on hävitetty ja tuhottu nyt järjestelmällisesti. Nyt se maastamuutto on ikävä kyllä myöhäistä, ja käytännössä jo mahdotontakin kun oma ikä on kohta 60 vuotta eikä eläkkeitä saa enää nostettua Suomen ulkopuolelta, sitten kun se eläkeaika koittaa. Tilanteen panttivanki.
Karu fakta, mutta me ollaan vajottu jo jopa ex itäblokin maiden alapuolelle, liki kaikilla mittareilla lukien. RIP hyvinvointivaltio ja sivistysmaa
Jos hyvinnointi tarkoittaa sitä, että odotetaan vain, kun joku toinen maksaa, niin onhan se hieman vähentynyt. Pahinta on se, että ei ole töitä ja työssä käyvät verotetaan ruikulille, kun pitää elättää suuri määrä niitä, jotka eivät kykene tai pääse töihin.
Toisissa maissa on toisenlaiset ongelmat. Mutta helppoahan on muuttaa vapaasta maasta. Mutta useimmat eivät ole minnekään lähdössä, kunhan vain valitetaan. Mielellään moniin maihin otetaan toisten verorahoilla koulutettuja töihin.
Vierailija kirjoitti:
Älä tule sitten eläkepäiviä tänne takaisin viettämään.
Olen jo ,ja tulen aina kesäisin sinne hoitamaan itseäni
Riippuu, mitä työtä tekee. Asiantuntijatyössä parhaan elintason saa Kaakkois-Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa. Nyrkkisääntö on, että Kaakkois-Aasiassa on asiantuntijatyössä suunnilleen sama palkkataso kuin Suomessa, mutta hintataso on vain puolet, ja rahalle saa siksi enemmän vastinetta. Pohjois-Amerikassa on kaksinkertainen palkkataso ja lähes kaksinkertaiset elinkustannukset, mutta isosta palkasta voi kuitenkin jäädä enemmän myös säästöön.