Empaattinen ihminen on empaattinen kaikkia kohtaan. Empatia on tunne, eikä ole kokijan määriteltävissä kenelle sitä jakaa
Jos kykenet määrittelemään kuka saa empatiasi, niin kyseessä ei ole empatia lainkaan. Kyseessä on luultavasti joku hoivavietti esim. tai joku muu vastaava. Ehkä hyötyyn perustuva malli. Esim. toivoo että itseään kohdeltaisiin samoin jos olisi kohteen tilalla.
Kommentit (88)
Käsitykseni mukaan empatia on osittain sisäsyntyistä, osin opittua.
Empatiaa voi harjoitella, mutta siitä voi harjoitella myös pois. Itse olen ainakin joutunut ihan tietoisesti kovettamaan itseäni, etten sorru yliymmärtämiseen ja avaa näin itseäni hyväksikäytölle ja manipulaatiolle.
Olen hyvin empaattinen. Asetan itseni toisen asemaan ja ajattelen mitä minulle kuuluisi hänen asemassaan.
Laittomasti maassa, ulos.
Murhaaja, teloitus.
Lapsiinsekaantuja, laitos loppuelämäksi.. jnejne.
Se vaatii syvällistä ymmärrystä ihmismielestä ja matkastamme täällä maan päällä.
Usein moni pystyy ajattelemaan vaan itsestään heikompiaan empaattisesti. Se on egon toimintaa se.
Egon voimasta vapautuminen tai ainakin sen tunnistaminen on meidän jokaisen matkan tarkoitus. Vain silloin voimme nähdä jokaisen ihmisen puhtaana sieluna, ilman arvottamista.
No eikä ole. Seksuaalinenkaan ihminen ei SAA olla seksuaalinen kaikkia kohtaa. Jos empatiasi on rajatonta, se on sairaus.
Vierailija kirjoitti:
https://www.ts.fi/hyvinvointi/58970
Tutkimuksen mukaan aivot reagoivat vahvemmin siihen, jos oman ryhmän edustajaa sattuu. Tämä selittänee sen, miksi hyvinä ja empaattisina itseään pitävät voivat helposti sivuuttaa vaikkapa gazalaisten kärsimyksen. He ovat "muita", joten heidän kärsimystään voi seurata tunteiden heräämättä.
Kärsimys on kärsimystä. Jos pahat ihmiset lyövät hynttyitä yhteen muiden paholaisten kanssa ja alkavat vielä sikiämään, ja sitten aloittavat joukkotappelun toisten pahojen kanssa, ei sitä oikein voi empatisoida. Eri asia jos on tullut vaikka huijatuksi, petoksen uhriksi, r aiskatuksi, jne. Abrahamin pojat ovat molemmat pahoja.
Mun on ainakin vaikea kokea empatiaa esimerkiksi tän aamun murhaajamiestä kohtaan, joka elää kuin aatelinen, vaikka suorittaa tuomiota. Noin 90 prosenttia suomalaisista elää vaatimattomammin kuin hän.
Vielä parasta, minä maksan hänen luksusasumisen täältä betonikuutiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon määritelmän mukaan maailmassa ei montaa oikeasti empaattista ihmistä olekaan. Aika harva ihminen pystyy olla empaattinen lapsiin sekaantujia, murhaajia, raiskaajia, naisten ja lastenhakkaajia yms. kohtaan. Harva pystyisi olemaan empaattinen esim. omaa kiusaajaansa kohtaan.
Empaattinen kokee kaikissa noissa tilanteissa empatiaa. Ei ole hänen itsensä päätettävissä.
Eli siis on mielisairas. Terve ihminen ei ymmärrä, puolusta ja rakasta pahuutta ja vääryyttä. Sinäkin tulet tämän kyllä vielä kokemusten kautta ymmärtämään.
On eri asia rakastaa pahuutta kuin kyetä ymmärtämään myös ihmisiä jotka tekevät pahoja tekoja. Jos haluaa ymmärtää jotakin asiaa se ei tarkoita että hyväksyisi sen.
https://www.ts.fi/hyvinvointi/58970
Tutkimuksen mukaan aivot reagoivat vahvemmin siihen, jos oman ryhmän edustajaa sattuu. Tämä selittänee sen, miksi hyvinä ja empaattisina itseään pitävät voivat helposti sivuuttaa vaikkapa gazalaisten kärsimyksen. He ovat "muita", joten heidän kärsimystään voi seurata tunteiden heräämättä.