Empaattinen ihminen on empaattinen kaikkia kohtaan. Empatia on tunne, eikä ole kokijan määriteltävissä kenelle sitä jakaa
Jos kykenet määrittelemään kuka saa empatiasi, niin kyseessä ei ole empatia lainkaan. Kyseessä on luultavasti joku hoivavietti esim. tai joku muu vastaava. Ehkä hyötyyn perustuva malli. Esim. toivoo että itseään kohdeltaisiin samoin jos olisi kohteen tilalla.
Kommentit (88)
Tätä aihetta on myös tutkittu, eikä ap:n höpötykset perustu mihinkään. Tutkimusten mukaan ihmisten kyky tuntea empatiaa on hyvin riippuvainen kohteen ominaisuuksista. Empatia herää helpommin, jos kohde on esimerkiksi samanvärinen kuin me. Söpöt otukset aiheuttavat enemmän empatiaa kuin rumat. Syöpäsairaat lapset enemmän kuin mielisairaat aikuiset, vaikka yhtä syyttömiä tilaansa ovat kaikki. Ja vanhemmat ovat empaattisempia kauniimpaa lastaan kohtaan.
Kyseessä ei oikeasti ole mikään hoivavietti, vaan petollisuus ja tekopyhyys. "Hei, katsokaa miten hyvä ihminen minä olen, tykätkää minusta ilmaiseksi!!!". Arvottaa ihmisiä sen perusteella, mitä on matkinut jostain somesta. Tosi halveksittava ihminen sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Tätä aihetta on myös tutkittu, eikä ap:n höpötykset perustu mihinkään. Tutkimusten mukaan ihmisten kyky tuntea empatiaa on hyvin riippuvainen kohteen ominaisuuksista. Empatia herää helpommin, jos kohde on esimerkiksi samanvärinen kuin me. Söpöt otukset aiheuttavat enemmän empatiaa kuin rumat. Syöpäsairaat lapset enemmän kuin mielisairaat aikuiset, vaikka yhtä syyttömiä tilaansa ovat kaikki. Ja vanhemmat ovat empaattisempia kauniimpaa lastaan kohtaan.
Empatialle voidaan rakentaa esteitä kasvatuksella yms. Kyllä minä koen empatiaa rumia hulluja aikuisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Empatia ei tarkoita sympatiaa.
Palstaurpot eivät tunne edes termejä mitä käyttävät :D
Vierailija kirjoitti:
Näkisin empaattisuuden korkeimmassa ilmenemismuodosssaan itseuhrautuvuutena muiden hyväksi.
En ymmärrä empatialla yhteyttä uhrautuvuuteen.
Mielestäni yhteyttä ei ole. Ei empatia tee kenestäkään aivotonta tunteiden vallassa toimivaa robottia. Yhtä vähän kuin mikään muukaan piirre.
Uhrautuvuudessa on kyse tietoisuudesta ja peräänantamattomuudesta tai ryhmähengestä.
Uhrautuvuus kuuluu myös narsismin joihinkin muotoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkisin empaattisuuden korkeimmassa ilmenemismuodosssaan itseuhrautuvuutena muiden hyväksi.
En ymmärrä empatialla yhteyttä uhrautuvuuteen.
Mielestäni yhteyttä ei ole. Ei empatia tee kenestäkään aivotonta tunteiden vallassa toimivaa robottia. Yhtä vähän kuin mikään muukaan piirre.
Uhrautuvuudessa on kyse tietoisuudesta ja peräänantamattomuudesta tai ryhmähengestä.
Uhrautuvuus kuuluu myös narsismin joihinkin muotoihin.
Empatia = kyky asettua toisen asemaan.
Esimerkki empatiasta eläinkokeissa:
- Apina näkee toisen laskeutuneen köyden avulla kuoppaan ja vetää kiusallaan köyden pois. Osasi siis asettua toisen asemaan ja käyttää sitä hyväkseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos vastapuoli on täysi kusipää, kyllä siinä empatia ja sympatia katoaa. Ei vaan pysty kykenemään myötäelää. Vai ajatteleeko joku tosissaan esim. että Trumppi on niin söpö kun se suuttuu ja rähjää, uhkailee ja nöyryyttää, sitä rassua pitää ymmärtää. Oikeasti tässä maailmassa on paljon ihmisiä ihan normiarjessa, joissa ei ole mitään hyvää. Ei kertakaikkiaan mitään. Mitä ne sillä empatialla tekee, pyyhkii hanurinsa.
Suhtaudun Trumppiin empaattisesti kuten kaikkiin ihmisiin. Tunnen myös empatiaa jotka joutuvat Trumpin kaltaisten ihmisten kanssa tekemisiin. En silti Trumpia kannata ja maailman tulevaisuuden kannalta olisi hyvä jos se kuolisi pois.
Haluaisitko itsellesi tukea ja myötätuntoa, kun sinuun on osunut oikein kunnolla? Jos vastaus on ei, ei sinunkaan tarvitse olla empaattinen. Empatiaan liittyy vastavuoroisuus ja käsitys myös siitä, mitä itse jää vaille, jos tunnepaneeli on tältäosin rikki. Niin se metsä vastaa, kuin sinne huutaa, mutta nää on taas näitä valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko itsellesi tukea ja myötätuntoa, kun sinuun on osunut oikein kunnolla? Jos vastaus on ei, ei sinunkaan tarvitse olla empaattinen. Empatiaan liittyy vastavuoroisuus ja käsitys myös siitä, mitä itse jää vaille, jos tunnepaneeli on tältäosin rikki. Niin se metsä vastaa, kuin sinne huutaa, mutta nää on taas näitä valintoja.
Sotket empatian ja sympatian keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on valitettavasti juuri näin raadollinen ja valikoiva. Useimmat myös moraaliltaan 5 vuotiaan tasolla, siis korkeintaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei empatia tarkoita, että toisia pitäisi hoivata tai mitään. Se tarkoittaa vain ymmärrystä.
Empatia on sisäinen tunne että ihminen kokee (tai kuvittelee kokevansa) miltä toisesta tuntuu. Se on sisäänrakennettuna useimmilla ihmisillä.
Sen takia esim saatat huomata tehneesi väärin kun toine suuttuu sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei empatia tarkoita, että toisia pitäisi hoivata tai mitään. Se tarkoittaa vain ymmärrystä.
Empatia on sisäinen tunne että ihminen kokee (tai kuvittelee kokevansa) miltä toisesta tuntuu. Se on sisäänrakennettuna useimmilla ihmisillä.
Sen takia esim saatat huomata tehneesi väärin kun toine suuttuu sinulle.
Empatia = kyky ymmärtää mitä toinen ihminen kokee tämän näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit itse vaihtaa sanat päikseen, jos asia on silloin helpompi ymmärtää. Jokatapauksessa sympatia/empatia tunteina ovat ohjaamassa sitä, miten muihin suhtaudutaan ja miten heidän kanssaan eletään ja toimitaan ja mitä sitten itse saa paluupostissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit itse vaihtaa sanat päikseen, jos asia on silloin helpompi ymmärtää. Jokatapauksessa sympatia/empatia tunteina ovat ohjaamassa sitä, miten muihin suhtaudutaan ja miten heidän kanssaan eletään ja toimitaan ja mitä sitten itse saa paluupostissa.
Kannattaa käyttää oikeita termejä eikä käyttää sivistyssanoja jos niiden merkitystä ei ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
'Haluaisitko itsellesi tukea ja myötätuntoa, kun sinuun on osunut oikein kunnolla? Jos vastaus on ei, ei sinunkaan tarvitse olla empaattinen. Empatiaan liittyy vastavuoroisuus ja käsitys myös siitä, mitä itse jää vaille, jos tunnepaneeli on tältäosin rikki. Niin se metsä vastaa, kuin sinne huutaa, mutta nää on taas näitä valintoja.'
Trumpin kuolemaa toivovat ja tämä ei Savosta.
Savossa vielä hetken asuva tietää
termien sympatia sekä empatia eron.
Ei lisättävää. Poistun ketjusta.
Miellyttävää palstapäivää.
Vierailija kirjoitti:
Empatia tarkoittaa kyky asettua toisen ihmisen asemaan. Se on hyvä/paha-akselilla neutraali.
Härskeimmät huijarit ovat hyvin empaattisia, muuten huijaaminen ei onnistuisi.
Eivät ole empaattisia, ovat hyviä lukemaan ja manipuloimaan ihmisiä, ja se on eri asia
Empatia ja sympatia ovat molemmat tuntemuksia, joita voi sitten ilmentää tai olla ilmentämättä ja tämä voi vaihdella kohteesta riippuen.
Empatia on sitä että käsittää miltä toisesta tuntuu. Sympatia on myötätuntoa toista kohtaan.
Olen joskus kuullut sanonnan, että empaattinen näkee ihmisen jumissa syvässä kuopassa ja ymmärtää että tuo tuntuu ikävältä. Sympatiaa kokeva taas on se, joka menee hakemaan tikkaat että se ihminen saadaan pois kuopasta.
Toki voi olla molempia yhtäaikaa ja yleensä ollaankin.
Empaattisena esiintyvät ihmiset eivät ymmärrä kuinka on tärkeää, että ihminen saa itse päättää oman amattialansa. Eikö olekin kummallista, että empaattinen ihminen ei tätä tajua.