Empaattinen ihminen on empaattinen kaikkia kohtaan. Empatia on tunne, eikä ole kokijan määriteltävissä kenelle sitä jakaa
Jos kykenet määrittelemään kuka saa empatiasi, niin kyseessä ei ole empatia lainkaan. Kyseessä on luultavasti joku hoivavietti esim. tai joku muu vastaava. Ehkä hyötyyn perustuva malli. Esim. toivoo että itseään kohdeltaisiin samoin jos olisi kohteen tilalla.
Kommentit (63)
Tätä aihetta on myös tutkittu, eikä ap:n höpötykset perustu mihinkään. Tutkimusten mukaan ihmisten kyky tuntea empatiaa on hyvin riippuvainen kohteen ominaisuuksista. Empatia herää helpommin, jos kohde on esimerkiksi samanvärinen kuin me. Söpöt otukset aiheuttavat enemmän empatiaa kuin rumat. Syöpäsairaat lapset enemmän kuin mielisairaat aikuiset, vaikka yhtä syyttömiä tilaansa ovat kaikki. Ja vanhemmat ovat empaattisempia kauniimpaa lastaan kohtaan.
Kyseessä ei oikeasti ole mikään hoivavietti, vaan petollisuus ja tekopyhyys. "Hei, katsokaa miten hyvä ihminen minä olen, tykätkää minusta ilmaiseksi!!!". Arvottaa ihmisiä sen perusteella, mitä on matkinut jostain somesta. Tosi halveksittava ihminen sellainen.
Empaattisena esiintyvät ihmiset eivät ymmärrä kuinka on tärkeää, että ihminen saa itse päättää oman amattialansa. Eikö olekin kummallista, että empaattinen ihminen ei tätä tajua.