Empaattinen ihminen on empaattinen kaikkia kohtaan. Empatia on tunne, eikä ole kokijan määriteltävissä kenelle sitä jakaa
Jos kykenet määrittelemään kuka saa empatiasi, niin kyseessä ei ole empatia lainkaan. Kyseessä on luultavasti joku hoivavietti esim. tai joku muu vastaava. Ehkä hyötyyn perustuva malli. Esim. toivoo että itseään kohdeltaisiin samoin jos olisi kohteen tilalla.
Kommentit (61)
-Empaattisuus ei ole mikään päänsisäinen tunne. Se on toisen ihmisen ymmärtäväistä kohtelua. Empatiaa OSOITETAAN ja se on ihan tietoista, valittua toimintaa sen pohjalta, että pystyy tajuamaan mitä toinen tuntee ja haluaa ottaa sen huomioon.. Tähän ei edes pysty ennen kuin vasta murrosiässä, kun aivojen etulohko on tarpeeksi kehittynyt.-
Totta ihmeessä empaattisen ihmisen empatia muuttuu teoiksi, jos siihen on tilaisuus omassa elämässään. Rahojaan hän ei kuitenkaan jaa. Suomessa on hyvä sosiaaliturva, ja empaattinen nukkuu makeasti, vaikka ei olisikaan 24/7 muita auttelemassa.
Auttaa mummon kadun yli. Ei loukkaa ketään henkilökohtaisuuksiin menemällä. Ei keskustelupalstoillakaan. Anonymmillä missä ei nimimerkkejäkään, voi toki koittaa herätellä retorisin keinoin kanssakulkijaa jne.
Empaattinen jakaa empatiaansa pedofiilille ainakin sen verran, että mieleen pälkähtää, että mikä on mennyt ko. ihmisen elämässä pieleen kun on kasvanut kaltaisekseen ja että vauvana on kuitenkin ollut yhtä viaton kuin kuka tahansa. Sattumako teki hänestä pedofiilin ja että seksuaalinen vietti on vääristynyt.
Vierailija kirjoitti:
Tuon määritelmän mukaan maailmassa ei montaa oikeasti empaattista ihmistä olekaan. Aika harva ihminen pystyy olla empaattinen lapsiin sekaantujia, murhaajia, raiskaajia, naisten ja lastenhakkaajia yms. kohtaan. Harva pystyisi olemaan empaattinen esim. omaa kiusaajaansa kohtaan.
Jos on aidosti hyvin empaattinen ihminen, niin ei ole ollenkaan vaikeaa.
Eli en ole empaattinen kun en koe empatiaa esim. naisten sarjakuristajaa kohtaan? Tai ketään sellaista kohtaan joka on kiduttanut ja murhannut ihmisiä tai eläimiä?
Pikemminkin näin; oikeasti empaattinen ihminen kokee empatiaa myös eläimiä kohtaan, siinä missä ihmisiäkin kohtaan. Empatiaa voi olla myös kokematta sellaista yksilöä kohtaan joka ei itse ole ollut empattinen tehdessään väkivaltaa muille, ilman että olisi epäempaattinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon määritelmän mukaan maailmassa ei montaa oikeasti empaattista ihmistä olekaan. Aika harva ihminen pystyy olla empaattinen lapsiin sekaantujia, murhaajia, raiskaajia, naisten ja lastenhakkaajia yms. kohtaan. Harva pystyisi olemaan empaattinen esim. omaa kiusaajaansa kohtaan.
Empaattinen kokee kaikissa noissa tilanteissa empatiaa. Ei ole hänen itsensä päätettävissä.
Jos pystyt ja alat hoivaamaan sua esim rskannutta, hakannutta tai lasteensekaantujaa niin ei se ole empatiaa vaan sairautta ja läheisriippuvuutta.
Mä olen hyvin lämmin ja ystävällinen ihminen, mutta en koe, että mun tarvitsee olla empaattinen esim mut usein sairaalakuntoon hakannutta exää kohtaan. Yritin ja rikoin vaan itseni enemmän. Ja kyllä, se oli lopulta päätös että mun ei tarvitse ihan kaikkea s
Eihän empatia tarkoita sitä, että jokin asia pitäisi hyväksyä tai että antaisi esim. itseään kohdella huonosti. Sama pätee myös anteeksiantoon.
Empatia on normaalin ihmisen ominaisuus. Siltikään esim. psykopaattia ei tarvitse eikä pidä empatisoida. On luontaista tuntea vastenmielisyyttä tunnekylmiä kohtaan. Heistä puuttuu ihmisyys.
Ap kerjää nyt hyväksyntää lapsenraiskaajan taipumuksilleen?
Ja psykologiaa luettu: ei yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Empatia on normaalin ihmisen ominaisuus. Siltikään esim. psykopaattia ei tarvitse eikä pidä empatisoida. On luontaista tuntea vastenmielisyyttä tunnekylmiä kohtaan. Heistä puuttuu ihmisyys.
Koirat on tunnekylmiä. Purevat vastuuttomasti. Syy laitetaan isännälle kun on töpännyt. Entä tunnekylmä ihminen. Kenelle syy laitettava?
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Oikeasti on useimmiten erittäin helppoa ymmärtää myös ns. pahoja ihmisiä. Empatia tarkoittaa ymmärrystä, ei hyväksyntää. Empatiaa voi olla, vaikkei kokisi sympatiaa.
Naiset sanovat olevansa empaattisia mutta yksikään nainen ei osoita minkäänlaista empatiaa miehiä kohtaan niin tuo aloituksen väite ei pidä paikkaansa. Naisille empatia on hyvin valikoivaa
Vierailija kirjoitti:
Ap kerjää nyt hyväksyntää lapsenraiskaajan taipumuksilleen?
Ja psykologiaa luettu: ei yhtään.
Sinulla on heikko itsetunto ja oletat että kaikki muutkin on yläpeukkuja hakemassa tai olisivat niiden tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empaattinen kokee kaikissa noissa tilanteissa empatiaa. Ei ole hänen itsensä päätettävissä.
Jos pystyt ja alat hoivaamaan sua esim rskannutta, hakannutta tai lasteensekaantujaa niin ei se ole empatiaa vaan sairautta ja läheisriippuvuutta.
Mä olen hyvin lämmin ja ystävällinen ihminen, mutta en koe, että mun tarvitsee olla empaattinen esim mut usein sairaalakuntoon hakannutta exää kohtaan. Yritin ja rikoin vaan itseni enemmän. Ja kyllä, se oli lopulta päätös että mun ei tarvitse ihan kaikkea s
Ei empatia tarkoita, että toisia pitäisi hoivata tai mitään. Se tarkoittaa vain ymmärrystä.
Vierailija kirjoitti:
Eli en ole empaattinen kun en koe empatiaa esim. naisten sarjakuristajaa kohtaan? Tai ketään sellaista kohtaan joka on kiduttanut ja murhannut ihmisiä tai eläimiä?
Pikemminkin näin; oikeasti empaattinen ihminen kokee empatiaa myös eläimiä kohtaan, siinä missä ihmisiäkin kohtaan. Empatiaa voi olla myös kokematta sellaista yksilöä kohtaan joka ei itse ole ollut empattinen tehdessään väkivaltaa muille, ilman että olisi epäempaattinen.
Et. Empatia ei tarkoita hyväksyntää. Ja jos ei koe empatiaa myös muita eläimiä kuin ihmistä kohtaan, niin ei ole kovin empaattinen.
Mutta jos et kykene ymmärtämään pahantekijöitä, niin et ole kovin empaattinen. Ymmärrys ei tarkoita hyväksyntää.
Vierailija kirjoitti:
-Empaattisuus ei ole mikään päänsisäinen tunne. Se on toisen ihmisen ymmärtäväistä kohtelua. Empatiaa OSOITETAAN ja se on ihan tietoista, valittua toimintaa sen pohjalta, että pystyy tajuamaan mitä toinen tuntee ja haluaa ottaa sen huomioon.. Tähän ei edes pysty ennen kuin vasta murrosiässä, kun aivojen etulohko on tarpeeksi kehittynyt.-
Totta ihmeessä empaattisen ihmisen empatia muuttuu teoiksi, jos siihen on tilaisuus omassa elämässään. Rahojaan hän ei kuitenkaan jaa. Suomessa on hyvä sosiaaliturva, ja empaattinen nukkuu makeasti, vaikka ei olisikaan 24/7 muita auttelemassa.
Auttaa mummon kadun yli. Ei loukkaa ketään henkilökohtaisuuksiin menemällä. Ei keskustelupalstoillakaan. Anonymmillä missä ei nimimerkkejäkään, voi toki koittaa herätellä retorisin keinoin kanssakulkijaa jne.
Empaattinen jakaa empatiaansa pedofiilille ainakin sen verran, että mieleen pälkähtää, että mikä on mennyt ko. ihmisen elämäs
Ei empatia ole kohtelua. Se nimenomaisesti on päänsisäinen tunne ja ymmärrys. Empatian osoittaminen ja toisten empaattinen kohtelu on eri asia, kuin empatian kokeminen.
Kaikki persoonallisuuden osatekijät, myös empatia, voivat olla myös haitaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis on mielisairas. Terve ihminen ei ymmärrä, puolusta ja rakasta pahuutta ja vääryyttä. Sinäkin tulet tämän kyllä vielä kokemusten kautta ymmärtämään.
Empatian kokeminen myös pahantekijöitä kohtaan ei tarkoita, että puolustaisi heitä tai heidän tekojaan.
Ai niinku Putleria ja Trumppia kohtaan? Kimiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Tuon määritelmän mukaan maailmassa ei montaa oikeasti empaattista ihmistä olekaan. Aika harva ihminen pystyy olla empaattinen lapsiin sekaantujia, murhaajia, raiskaajia, naisten ja lastenhakkaajia yms. kohtaan. Harva pystyisi olemaan empaattinen esim. omaa kiusaajaansa kohtaan.
Niin. Voi tuntea voimakasta empatiaa LASTA kohtaan, jolle on tehty väärin; MURHATTUJA kohtaan; RAISKATTUJA kohtaan; pahoinpideltyjä kohtaan.
Koska näitä ihmisiä kohtaan tuntee vahvaa empatiaa, tuntee vahvaa inhoa niitä kohtaan, jotka rikkovat pahasti heitä vastaan eivätkä viitsi tuntea empatiaa kuin ITSEÄÄN kohtaan.
Höpsis. Ihan yhtä lailla kuin pissaa voi pidättää, voi pidättää empatiaansakin. Jos toiminta on hallitsematonta, on vain manipuloinnin uhri.
rurhaajat ja maiskaajat eivät saa empatiaani.
Mä olen hyvin lämmin ja ystävällinen ihminen, mutta en koe, että mun tarvitsee olla empaattinen esim mut usein sairaalakuntoon hakannutta exää kohtaan. Yritin ja rikoin vaan itseni enemmän. Ja kyllä, se oli lopulta päätös että mun ei tarvitse ihan kaikkea sietää vaikka ymmärränkin toisaalta mitä haavoja hän itse sillä käytöksellään oireili. Jos mua satutetaan, niin ei se mun empatiaa tarvitse eikä ansaitse ja normaalisti olen empaattinen kaikkia kanssaihmisiä kohtaan kunnes he todistaa että se on joidenkin kohdalla turhaa ja haitallista.