Oletko saanut jostain muusta kuin lääkityksestä apua ADHN:n kanssa? Kerro kokemuksistasi!
Mulla ei ole diagnoosia. Tutkimuksia tarjottiin, mutta en ole lähtenyt prosessiin, koska en halua lääkitystä. Alkaa käydä vitsit vähiin tämän paskan suhteen. Jos olet saanut jollain konstilla elämäsi järjestykseen, kerro ihmeessä.
Kommentit (42)
"No onhan meitä sitten varmaan miljoona ADHDtä sairastavia ketä ei ole diagnosoitu. Kyllä välillä oikeasti kehtuuttaa, monta projektia on aloittamista vaille valmiina."
Kiva kuulla, että mussa ei ollutkaan mitään vikaa. No, en silti saa elämän tärkeitä asioita hoidettua ja koen asiasta jatkuvasti itsetuhoisia tunteita. Mulla olisi vaikka mitä asioita, joita mun pitäisi tehdä, mutta sen sijaan makaan lamaantuneena sohvalla. Olen menettänyt myös ihan selvää rahaa tämän takia, kun olen esim. jättänyt työtunteja ilmoittamatta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aloitekyvyttömyys, puutteellinen kyky hallita erilaisia hoidettavia asioita. Haluaisin tehdä kaikenlaisia asioita, mutta mulla ei yksinkertaisesti ole voimavaroja mihinkään."
Näihin mulla on apua hyvästä suunnittelusta ja erilaisten listojen ja muistutusten käytöstä. Mulla on esim. ADHD-lapsille tarkoitettu Finch-niminen sovellus puhelimessa, joka on sellainen vähän pelillistetty tehtävälista. Sinne saa itselleen tehtyä ryhmiteltyjä tehtäväkokonaisuuksia, joita kutsutaan matkoiksi (journey). Mulla on siellä esim. pidä koti siistinä ja liikuntamatka. Noiden alla on päivälle tehtäviä, joista sitten sovelluksessa tulee muistutus.
Sitten teen erikseen esim. budjettisuunnittelua japanilaisen Kakeibon avulla. Siinä aina rahankäytön suhteen joka kuukausi kirjataan tulot, säästötavoite, mihin haluaa säästää, sitten aina kun käyttää rahaa niin laitetaan sinne kakeibo-kalenteri
Tuota Finchiä kannattaa kokeilla. Se on tosi matalan kynnyksen juttu, se ehdottaa itsekin niitä tehtäviä ja voi aloittaa jostain ihan pienestä tyyliin tehtävä käy suihkussa tai petaa sänky. Sitten vähitellen miettiä enemmän asioita jotka pitäisi hoitaa sinne. Lisäksi se on ilahduttavan söpö, kun on lapsille tarkoitettu. Mä olen viisikymppinen, mutta rakastan kun se "virtuaalilemmikkilintu" siinä on niin söpö, ja kun tekee tehtäviä, saa palkkioksi hankitttua sovelluksen kaupasta sille esim. vaatteita tai sen pesään sisustusta :D Lisäksi appsin kun avaa, sieltä aina tulee jotain rohkaisevia ja piristäviä mietelauseita. Mun tulee avattua se sovellus monta kertaa päivässä, kun koen sen piristäväksi ja ilahduttavaksi. Nähdäkseen muistutukset tosin ei tarvi edes avata sitä, push-viesti tulee puhelimeen siitä eli tulee merkkiääni ja notifikaatio ruudulle.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimuksiin on vaikea päästä. Kannattaa mennä jos saa mahdollisuuden.
Lääkitys on täysin vapaaehtoinen, ei ketään aleta pakkolääkitsemään. Mutta moni joka on aloittanut lääkityksen, on kokenut hyötyvänsä siitä.
Jotkut lääkitsevät itseään alkoholilla. Se ei ole suositeltavaa. Yksi kaveri kirjoitti opinnäytetyönsä alkoholin voimalla. Se oli hänelle ainoa keino mikä auttoi keskittymään niin paljon että pystyi kirjoittamaan järkevää tekstiä. Sai vielä hyvän arvosanan siitä työstä. Mutta ei se silti ollut hyvä konsti. Alkoholiin kun liittyy paljon haittoja.
Itse en ole ADHD-henkilö, mutta moni ystävistäni on. Jostain syystä ystävystyn helpoiten heidän kanssaan.
Joo, tässä on vain sekin asia, että kyseessä olisi taas yksi asia, joka pitäisi hoitaa.
Ap
"Tuota Finchiä kannattaa kokeilla. Se on tosi matalan kynnyksen juttu, se ehdottaa itsekin niitä tehtäviä ja voi aloittaa jostain ihan pienestä tyyliin tehtävä käy suihkussa tai petaa sänky. Sitten vähitellen miettiä enemmän asioita jotka pitäisi hoitaa sinne. Lisäksi se on ilahduttavan söpö, kun on lapsille tarkoitettu. Mä olen viisikymppinen, mutta rakastan kun se "virtuaalilemmikkilintu" siinä on niin söpö, ja kun tekee tehtäviä, saa palkkioksi hankitttua sovelluksen kaupasta sille esim. vaatteita tai sen pesään sisustusta :D Lisäksi appsin kun avaa, sieltä aina tulee jotain rohkaisevia ja piristäviä mietelauseita. Mun tulee avattua se sovellus monta kertaa päivässä, kun koen sen piristäväksi ja ilahduttavaksi. Nähdäkseen muistutukset tosin ei tarvi edes avata sitä, push-viesti tulee puhelimeen siitä eli tulee merkkiääni ja notifikaatio ruudulle."
Ok, kokeilen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tutkimuksiin on vaikea päästä. Kannattaa mennä jos saa mahdollisuuden.
Lääkitys on täysin vapaaehtoinen, ei ketään aleta pakkolääkitsemään. Mutta moni joka on aloittanut lääkityksen, on kokenut hyötyvänsä siitä.
Jotkut lääkitsevät itseään alkoholilla. Se ei ole suositeltavaa. Yksi kaveri kirjoitti opinnäytetyönsä alkoholin voimalla. Se oli hänelle ainoa keino mikä auttoi keskittymään niin paljon että pystyi kirjoittamaan järkevää tekstiä. Sai vielä hyvän arvosanan siitä työstä. Mutta ei se silti ollut hyvä konsti. Alkoholiin kun liittyy paljon haittoja.
Itse en ole ADHD-henkilö, mutta moni ystävistäni on. Jostain syystä ystävystyn helpoiten heidän kanssaan.
Mä olen keski-ikäinen, jolla melko varmasti diagnosoimaton ADHD. Alkoholia olen itsekin käyttänyt. Sen voimin on gradu kirjoitettu ja vaikeista työjutuista selvitty (en juo työaikana, mutta teen sitten illalla salaa ylitöitä tissutellen). Olen aina onnistunut sen verran säännöstelemään käyttöä, ettei ole isompia haittoja onneksi näkynyt. Eli en käytä kovin usein, enkä koskaan juo humalaan, enkä ns. huvikäytä ollenkaan, vain kun on pakko niin lääkkeeksi. Ei tätä silti voi suositella kellekään, kun osa addiktoituu huomattavasti helpommin kuin meikäläinen, joka on pystynyt sillä lääkitsemään 20 vuotta ilman isompia ongelmia.
Mä en ole kokeillut koskaan alkoholin käyttämistä aikaansaamisen tukena, mutta alkoholi kyllä auttaa pääsemään välillä irti tästä olotilasta.
Ap
Minulla on ADHD ja olen kyllä hyvin ahkera aloittamaan nyt on kesken yks neule, neljä pienoismallia, yks timanttimaalaustyö, siivous on kesken jne. Olen myös joskus ihmetellyt miksi uuni haisee niin kummalle kun sinne on ollut tarkoitus ruokaa laittaa, joo haisee kun siellä on päiviä aikaisemmin laitettu pesuaine unohtunut. Aloite kyvyttömyyttä ei todellakaan ole, olen hyvä aloittamaan mutta siihen se jääkin.
Jätä E621 (eli natriumglutamaatti/hiivauute/aromivahvenne) pois ruokavaliosta. Tiedän, ei ole helppoa, mutta kannattaa ehkä kokeilla. Itsellä ei ole ADHD ongelmana, mutta olen perehtynyt lisäaineiden haittavaikutuksiin.
Mä aloittelin aikaisemmin asioita, mutta mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä enemmän tämä realiteetti aikaansaamattomuudesta on mua lannistanut. En kauheasti haaveilekaan mistään asioita, joita haluaisin tehdä, koska teidän, että mitään en saa kuitenkaan aikaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jätä E621 (eli natriumglutamaatti/hiivauute/aromivahvenne) pois ruokavaliosta. Tiedän, ei ole helppoa, mutta kannattaa ehkä kokeilla. Itsellä ei ole ADHD ongelmana, mutta olen perehtynyt lisäaineiden haittavaikutuksiin.
En tiedä, mistä saisin tuota niin suuria määriä, että sillä olisi minuun vaikutusta.
Ap
Mulla on tällä hetkellä kokeiluna 2 lääkettä, ja ADHD kartoitusta on seuraavaksi luvassa.
Ihan sama mitä ehdotetaan, alottajalla on jo tietoa siitä ja valmis mielipide asiasta , ei ne käy eikä kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mistä saisin tuota niin suuria määriä, että sillä olisi minuun vaikutusta.
Ap
Minun ei tarvitse syödä kuin viisi pientä eineslihapullaa, niin elimistöni menee siitä sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minun ei tarvitse syödä kuin viisi pientä eineslihapullaa, niin elimistöni menee siitä sekaisin.
En syö kauheasti eineksiä, mutta en ole myöskään huomannut, että niiden syömisellä olisi elimistööni mitään vaikutusta. Kyllä nämä samat asiat ovat olleet läsnä ihan koko elämäni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En syö kauheasti eineksiä, mutta en ole myöskään huomannut, että niiden syömisellä olisi elimistööni mitään vaikutusta. Kyllä nämä samat asiat ovat olleet läsnä ihan koko elämäni.
Ap
Todennäköisesti olet syönyt aromivahvennetta koko ikäsi, sitä löytyy muistakin elintarvikkeista kuin eineksistä, esim. lihajalosteista ja mausteseoksista, sipseistä ja kekseistä, kastikkeista ja keitoista...
Se on onni ette edes aloita niitä projekteja. Pirillisinta on kun on 100 ja 1 projektia aloitettu. Rahat saa tuhlattua ja sitten kaikki jää levälleen ja päänsisisäinen kaaos leviää myös ympäristöön.
Kalenterit ja päiväjärjestykset. Joko perinteisesti paperisella lukujärjestyksellä/kalenterissa jääkaapin ovessa tai sähkösesti googlen kalenterissa. Kaikki mitä tarttee tehä tai muistaa on siihe kirjattuna (asiat tapahtuu samaan aikaa joka päivä ni ei tartte irvistellä). Onha tää vähän infantiilia, mutta asiat tapahtuu/tulee tehtyä, eikä jää vaan koneelle sluibailee koko päiväksi.
Mulla ei dgt. Ammatinvalinnan psyka mulle nuorena lätkäs jotain adhd lappusia käteen kun oltiin tehty kaiken maailman testejä ja siellä oli tuo päiväjärjestysneuvo.
Mul o se diagnosoitu siis ADHD jo kauan sitten. Nyt oon 49-v vammainen nainen. Siis yli 40-v sitten diagnosoitu. Ei lääkitystä, kun ne kaikki luokitellaan HUUMEIKSI. Paitsi yks, joku nimee en muista enää......kouluaika meni jo. Kiusaamista oli usein. Nyt myös NS työelämässä. Siitä ei vissiin pääse koskaan eroon. Nykynuoret ja lapset eivät osaa käyttäytyä ollenkaan. Syynä o vapaa kasvatus. Eipä mistään oo apua ollut........muustakaan siis......äitikin o sanonu, et mut pitäis julistaa holhouksen alaiseksi.......miksi ??????? Se täs pitäis julistaa holhouksen alaiseksi, eikä mua !!!!!!! Ja sille ehdottomasti pitää hankkia edunvalvoja........rahaa sillä nyt o, ku isäni kuoli ja se sai puolet sen rahoista ja sen joku henkivakuutuskin...........ja se o rutannu jo 2 autoo, ekaksi isän ja sitte omansa...........ja se auto oli mun perintö sitte, ku äiti joskus kuolee.........eihän sen arvo nykyään oo mitään........muutama euro korkeintaan.......mulla ku ei oo ajokorttii onneks. Eikä tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaanhan tutkimukset suorittaa ilman että diagnoosikaan johtaisi mitenkään pakolliseen lääkkeiden käyttämiseen. Suosittelen, että selvitytät ongelmasi, kun siihen on mahdollisuus. Lääkkeettömiä kuntoutumiskeinoja on paljon sekä ADHD:hen että muihin ongelmiin.
En näe mitään erityistä hyötyä diagnoosista ja tutkimuksista. Yhteiskunnan rahan haaskausta. Olen jo sen ikäinen, että ymmärrän kyllä, mikä ongelmani on.
Ap
No jos kerrot, mitä konkreettisia ongelmia sinulla arjessasi on? Minä ainakin voin luvata, että kerron, jos minulla on elämän varrella kertynyt ratkaisuideoita niihin.
Ymmärrän kyllä myös, jos et halua kertoa tarkemmin itsestäsi. Tämä paikka kuhisee veemäisiä trolleja.
- diagnosoimaton.
Kalenterin käyttö. Tämä pitää sisällään paljon. Lisäksi muistilappuja riittävästi. Sujuu arki ja juhla. Sujuu työelämä ja lapsen asioiden hoito. En saa syödä niitä lääkkeitä.
Ohhoh! Kerrankin yksi joka ei hakua lääkitystä, kun se diagnoosi käytännössä aina haetaan lääkkeiden takia. Niitä kun voi myös myydä nisteille.