Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko saanut jostain muusta kuin lääkityksestä apua ADHN:n kanssa? Kerro kokemuksistasi!

Vierailija
06.03.2025 |

Mulla ei ole diagnoosia. Tutkimuksia tarjottiin, mutta en ole lähtenyt prosessiin, koska en halua lääkitystä. Alkaa käydä vitsit vähiin tämän paskan suhteen. Jos olet saanut jollain konstilla elämäsi järjestykseen, kerro ihmeessä.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD:n toki.

Ap

Vierailija
2/42 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaanhan tutkimukset suorittaa ilman että diagnoosikaan johtaisi mitenkään pakolliseen lääkkeiden käyttämiseen. Suosittelen, että selvitytät ongelmasi, kun siihen on mahdollisuus. Lääkkeettömiä kuntoutumiskeinoja on paljon sekä ADHD:hen että muihin ongelmiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voidaanhan tutkimukset suorittaa ilman että diagnoosikaan johtaisi mitenkään pakolliseen lääkkeiden käyttämiseen. Suosittelen, että selvitytät ongelmasi, kun siihen on mahdollisuus. Lääkkeettömiä kuntoutumiskeinoja on paljon sekä ADHD:hen että muihin ongelmiin.

En näe mitään erityistä hyötyä diagnoosista ja tutkimuksista. Yhteiskunnan rahan haaskausta. Olen jo sen ikäinen, että ymmärrän kyllä, mikä ongelmani on.

Ap

Vierailija
4/42 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe mitään erityistä hyötyä diagnoosista ja tutkimuksista. Yhteiskunnan rahan haaskausta. Olen jo sen ikäinen, että ymmärrän kyllä, mikä ongelmani on.

Ap

Aloituksessasi sanoit, että et halua tutkimuksia, koska et halua lääkitystä - siltä pohjalta vastasin. Diagnoosi voisi ohjata sinut oikeanlaisen kuntoutuksen piiriin. Koet kuitenkin elämäsi aloituksen perusteella hankalaksi. Yhteiskunnan varat on tarkoitettu kansalaisten hyvinvoinnin edistämiseksi. 

Vierailija
5/42 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aloituksessasi sanoit, että et halua tutkimuksia, koska et halua lääkitystä - siltä pohjalta vastasin. Diagnoosi voisi ohjata sinut oikeanlaisen kuntoutuksen piiriin. Koet kuitenkin elämäsi aloituksen perusteella hankalaksi. Yhteiskunnan varat on tarkoitettu kansalaisten hyvinvoinnin edistämiseksi. 

Suoraan sanottuna olen nykyään aika skeptinen terveydenhuollon tarjoamia ratkaisumalleja kohtaan muutoinkin. Esim. lapsen hoito ihotautien poliklinikalla oli mielestäni aivan turhaa resurssien haaskuuta. Aloituksessani kysyin oikeastaan ihmisten kokemuksia siitä, mistä on apua.

Ap

Vierailija
6/42 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venlafaxin saattaa hieman auttaa adhd oireisiin.

Vierailija
7/42 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No jos kerrot, mitä konkreettisia ongelmia sinulla arjessasi on? Minä ainakin voin luvata, että kerron, jos minulla on elämän varrella kertynyt ratkaisuideoita niihin.

Ymmärrän kyllä myös, jos et halua kertoa tarkemmin itsestäsi. Tämä paikka kuhisee veemäisiä trolleja.

- diagnosoimaton.

Vierailija
8/42 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No jos kerrot, mitä konkreettisia ongelmia sinulla arjessasi on? Minä ainakin voin luvata, että kerron, jos minulla on elämän varrella kertynyt ratkaisuideoita niihin.

Ymmärrän kyllä myös, jos et halua kertoa tarkemmin itsestäsi. Tämä paikka kuhisee veemäisiä trolleja.

- diagnosoimaton.

Aloitekyvyttömyys, puutteellinen kyky hallita erilaisia hoidettavia asioita. Haluaisin tehdä kaikenlaisia asioita, mutta mulla ei yksinkertaisesti ole voimavaroja mihinkään.

Ap

Vierailija
9/42 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on diagnoosi, mutta en ole syönyt lääkkeitä 10 vuoteen. Pärjään seuraavilla:

- meditointi päivittäin auttaa huomaamaan mielen haahuilut heti alkutekijöissään, ja päättämään että en mene mukaan - mutta tämä ei ole nopea tie, vaati jotain puolesta vuodesta vuoteen harjoittamista, että alkoi selvästi parantamaan keskittymistä

- univajeen välttäminen, se hajottaa keskittymiskyvyn pahasti

- pahassa tilanteessa energiajuomat tai alkoholi auttaa rauhoittumaan ja keskittymään, niin että saa jonkun välttämättömän homman tehtyä - mulla varsinkin alkoholi jo pieninä määrinä tekee ihan saman efektin kuin stimulanttilääkkeet

Vierailija
10/42 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on diagnoosi, mutta en ole syönyt lääkkeitä 10 vuoteen. Pärjään seuraavilla:

- meditointi päivittäin auttaa huomaamaan mielen haahuilut heti alkutekijöissään, ja päättämään että en mene mukaan - mutta tämä ei ole nopea tie, vaati jotain puolesta vuodesta vuoteen harjoittamista, että alkoi selvästi parantamaan keskittymistä

- univajeen välttäminen, se hajottaa keskittymiskyvyn pahasti

- pahassa tilanteessa energiajuomat tai alkoholi auttaa rauhoittumaan ja keskittymään, niin että saa jonkun välttämättömän homman tehtyä - mulla varsinkin alkoholi jo pieninä määrinä tekee ihan saman efektin kuin stimulanttilääkkeet

Opiskeluaikana harjoitin meditaatiota ehkä vuoden verran, siitä oli kyllä paljon apua.

Ap

Vierailija
11/42 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis työelämässä? Kuinka nukut, kuinka syöt, kuinka liikut, onko riippuvuuksia? Mitä pakollisia asioita jää hoitamatta?

-diagnosoimaton.

Vierailija
12/42 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene testeihin ja saat diagnoosin. Sen jälkeen voit hakea kelalta neuropsykologista kuntoutusta.

https://www.kela.fi/neuropsykologinen-kuntoutus

Vierailija
13/42 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis työelämässä? Kuinka nukut, kuinka syöt, kuinka liikut, onko riippuvuuksia? Mitä pakollisia asioita jää hoitamatta?

-diagnosoimaton.

Olen tällä hetkellä osittain työtön, mutta olin kyllä työelämässä aiemmin. Nukun vaihtelevasti (yleensä hyvin, nyt huonosti), ennen liikuin työssä paljon, nyt vähemmän, ei riippuvuuksia, syön mielestäni aika normaalisti. Sähköpostilla, sähköisten järjestelmien kautta hoidettavat asiat (mulla ei siis ole mitään ongelmaa niiden käytössä, osaan kyllä käyttää niitä). 

Ap

Vierailija
14/42 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aloitekyvyttömyys, puutteellinen kyky hallita erilaisia hoidettavia asioita. Haluaisin tehdä kaikenlaisia asioita, mutta mulla ei yksinkertaisesti ole voimavaroja mihinkään."

Näihin mulla on apua hyvästä suunnittelusta ja erilaisten listojen ja muistutusten käytöstä. Mulla on esim. ADHD-lapsille tarkoitettu Finch-niminen sovellus puhelimessa, joka on sellainen vähän pelillistetty tehtävälista. Sinne saa itselleen tehtyä ryhmiteltyjä tehtäväkokonaisuuksia, joita kutsutaan matkoiksi (journey). Mulla on siellä esim. pidä koti siistinä ja liikuntamatka. Noiden alla on päivälle tehtäviä, joista sitten sovelluksessa tulee muistutus. 

Sitten teen erikseen esim. budjettisuunnittelua japanilaisen Kakeibon avulla. Siinä aina rahankäytön suhteen joka kuukausi kirjataan tulot, säästötavoite, mihin haluaa säästää, sitten aina kun käyttää rahaa niin laitetaan sinne kakeibo-kalenteriin ja näin seurataan ettei tule käytettyä yli varojen. Mulle impulssiostelu lähes huomaamatta oli iso ongelma ennen kuin otin tuon käyttöön.

Vierailija
15/42 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-diagnosoimaton.

Olen tällä hetkellä osittain työtön, mutta olin kyllä työelämässä aiemmin. Nukun vaihtelevasti (yleensä hyvin, nyt huonosti), ennen liikuin työssä paljon, nyt vähemmän, ei riippuvuuksia, syön mielestäni aika normaalisti. Sähköpostilla, sähköisten järjestelmien kautta hoidettavat asiat (mulla ei siis ole mitään ongelmaa niiden käytössä, osaan kyllä käyttää niitä). 

Ap

Tuossahan kuulostaa olevan aika monta asiaa kohdillaan. Auttavatko sinua tehtävälistat, palkinnot tai sopimukset? Minä voisin tänään maksaa muutaman rästiin jääneen maksun, jos sinä hoidat jonkin nopean sähköisen asian itseltäsi.

- diagnosoimaton.

Vierailija
16/42 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole adhd diagnoosia mutta eräs muu kognitiivisiin kykyihin helposti vaikuttava krooninen sairaus, ja ainoa reseptivapaa "rohto" josta on apua, on Berocca, ja etenkin poretablettina.

Olen yrittänyt käyttää vastaavia halvempia tai kotimaisia vitamiinivalmisteita, mutta niillä ei ole samaa vaikutusta. Olen kokeillut jopa Bethoveria, ei mitään vaikutusta. Inhoan Beroccan mainoksia, mutta itselläni tuntuu olevan vajausta juuri niistä vitamiineista, joita on Beroccassa. Tästä minulla on jo vuosikymmenien kokemus ja välillä olen jättänyt vitamiinit uskoen etten tarvitse niitä, mutta nyt käytän valmistetta jopa kesällä. 

Berocca oikeasti vaikuttaa mielialaani ja auttaa keskittymään. Joskus eron huomaa jo viidessä minuutissa. Vaikka ero ei ole suuri, siitä on kumminkin hyötyä ja uskallan antaa tämän vinkin koska halvimmat pakkaukset Beroccaa on jotain seitsemän euron hintaisia. Sellaisella voi kokeilla huomaako itsellään mitään eroa pelkillä vitamiineilla.

Suosittelen silti hakemaan edes diagnoosin, koska ei kukaan voi pakottaa sinua ottamaan lääkkeitä (kun et ole sairaalassa.) Entäs jos sinulla ei olekaan adhd:ta? Joku hoidettavissa oleva kilpirauhasen sairaus voi myös oireilla todella oudoilla tavoilla. 

Vierailija
17/42 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aloitekyvyttömyys, puutteellinen kyky hallita erilaisia hoidettavia asioita. Haluaisin tehdä kaikenlaisia asioita, mutta mulla ei yksinkertaisesti ole voimavaroja mihinkään."

Näihin mulla on apua hyvästä suunnittelusta ja erilaisten listojen ja muistutusten käytöstä. Mulla on esim. ADHD-lapsille tarkoitettu Finch-niminen sovellus puhelimessa, joka on sellainen vähän pelillistetty tehtävälista. Sinne saa itselleen tehtyä ryhmiteltyjä tehtäväkokonaisuuksia, joita kutsutaan matkoiksi (journey). Mulla on siellä esim. pidä koti siistinä ja liikuntamatka. Noiden alla on päivälle tehtäviä, joista sitten sovelluksessa tulee muistutus. 

Sitten teen erikseen esim. budjettisuunnittelua japanilaisen Kakeibon avulla. Siinä aina rahankäytön suhteen joka kuukausi kirjataan tulot, säästötavoite, mihin haluaa säästää, sitten aina kun käyttää rahaa niin laitetaan sinne kakeibo-kalenteriin ja näin seurataan ettei tule käytettyä yli var

Nuo kuulostavat todella tehokkailta tavoilta. Mulla on vain ongelma, että sähköpostit jäävät lukematta, samoin tekstiviestit. Ainoastaan Whatsapp on sellainen, jota jotenkuten pystyn seuraamaan. Voin tietenkin kokeilla. Mulle tuollainen kaikki suunnittelu on ajatuksena aivan mahdottoman iso mörkö.

Ap

Vierailija
18/42 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-diagnosoimaton.

Ap

Tuossahan kuulostaa olevan aika monta asiaa kohdillaan. Auttavatko sinua tehtävälistat, palkinnot tai sopimukset? Minä voisin tänään maksaa muutaman rästiin jääneen maksun, jos sinä hoidat jonkin nopean sähköisen asian itseltäsi.

- diagnosoi

En ole kokeillut tuollaisia keinoja. Olen aivan tosi huono suunnittelemaan yhtään mitään. Teen monet tuollaiset pakolliset asioiden hoitamiset sellaisessa hirveässä häpeän sekaisessa maniassa, enkä siinä tilanteessa kykene useinkaan myöskään ymmärtämään tehtäviä.

Ap

Vierailija
19/42 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksiin on vaikea päästä. Kannattaa mennä jos saa mahdollisuuden. 

Lääkitys on täysin vapaaehtoinen, ei ketään aleta pakkolääkitsemään. Mutta moni joka on aloittanut lääkityksen, on kokenut hyötyvänsä siitä.

Jotkut lääkitsevät itseään alkoholilla. Se ei ole suositeltavaa. Yksi kaveri kirjoitti opinnäytetyönsä alkoholin voimalla. Se oli hänelle ainoa keino mikä auttoi keskittymään niin paljon että pystyi kirjoittamaan järkevää tekstiä. Sai vielä hyvän arvosanan siitä työstä. Mutta ei se silti ollut hyvä konsti. Alkoholiin kun liittyy paljon haittoja.

Itse en ole ADHD-henkilö, mutta moni ystävistäni on. Jostain syystä ystävystyn helpoiten heidän kanssaan.

Vierailija
20/42 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

- diagnosoimaton.

"Aloitekyvyttömyys, puutteellinen kyky hallita erilaisia hoidettavia asioita. Haluaisin tehdä kaikenlaisia asioita, mutta mulla ei yksinkertaisesti ole voimavaroja mihinkään.

No onhan meitä sitten varmaan miljoona ADHDtä sairastavia ketä ei ole diagnosoitu.  Kyllä välillä oikeasti kehtuuttaa, monta projektia on aloittamista vaille valmiina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi