Te jotka puolustelette Greenpeacen mainosta, teistä on siis oikein jättää vauva yksin kylpyammeeseen?
Kommentit (28)
Eihän siinä KANNUSTETA yhtään mihinkään, vaan halutaan varoittaa ja havahduttaa ihmiset miettimään, millainen uhka ilmastonmuutos on tuleville sukupolville.
Kyllä siinä on lapsi ollut täysin hyvässä valvonnassa, ohjaajan oma tytär ;=DDD
Sama kun varoitettaisiin alkoholin vaaroista näyttämällä ruumiita televisiossa.
ap
1) ahdistaa erityisesti pienten lasten äitejä vaikka itse asia (ilmastonmuutos) koskee kaikkia
2) Osa ihmisestä ei oikeasti ymmärrä vertausta eli eivät ole tarpeeksi medialukutaitoisia ja heille mainos voi antaa todellakin aivan hulluja ideoita tai vaikuttaa muuten vaan kovin julmalta. Toivon ettei mainosta esitetä sellaiseen aikaan että pienet lapset sen näkevät, heillä ei ainakaan riitä medialukutaito moiseen :(
Vierailija:
Sama kun varoitettaisiin alkoholin vaaroista näyttämällä ruumiita televisiossa.ap
Ei minua ainakaan ahdista. Erittäin puhuttelevalla tavalla tuotiin esille nykyihmisten välinpitämätön asenne tulevia sukupolvia kohtaan. Jos tämä mainos ahdistaa, niin kannattaa katsoa peiliin.
Ei ole mun silmiini sattunut.. Ja kun joka asiaan pitäisi päästä kommentoimaan, niin pitäisi edes vähän tietää mistä on kyse! ;D
Jos yhtään seuraatte mediaa, niin New Orleansissa hukkui tuhansia ihmisiä, kun hirmumyrsky iski kaupunkiin ja vesi tulvi kaduille. Hyvänä vertauksena oli Hesarissa pääkaupunkiseutu: jos yhtä paljon olisi täällä tulvinut, niin vesiraja olisi ollut Klaukkalan tienoilla. Miettikääpä sitä.
12
Alkoholin vaaroista toden totta on varoitettu vihjaamalla siitä, mitä seuraa alkoholismista ja mm. rattijuoppoudesta.
Vierailija:
Sama kun varoitettaisiin alkoholin vaaroista näyttämällä ruumiita televisiossa.ap
niin siinä on mielestäni sorruttu aavistuksen halpahintaiseen kikkailuun. Asia on tietysti hyvä ja mainos jää mieleen, mutta hieman jää ärsyttämään.
pystynyt katsomaan mitään lapsille tehtyä pahaa vaikka hyvin käsittäisin sen olevan fiktiota. Eli minulle mainos oli liian ahdistava ja sen takia se ei puhutellut minua. Mutta ehkä mainos silti on onnistunut kun se herättää näin paljon keskustelua!
Tuo paikka on aina ollut vaarallinen, ei se mitenkään ilmastonmuutoksesta johdu.
Vierailija:
Jos yhtään seuraatte mediaa, niin New Orleansissa hukkui tuhansia ihmisiä, kun hirmumyrsky iski kaupunkiin ja vesi tulvi kaduille. Hyvänä vertauksena oli Hesarissa pääkaupunkiseutu: jos yhtä paljon olisi täällä tulvinut, niin vesiraja olisi ollut Klaukkalan tienoilla. Miettikääpä sitä.12
Ehkä hieman halpahintaista, ehkä populistista, mutta toisaalta pistääpä ajattelemaan.. Mieluummin mä katson tuollaisia kantaaottavia ja puhuttelevia mainoksia, kuin dna-on-tuonut-joulun-takaisin! -sontaa..
Mihin lapsi muuten tarvitsee medianlukutaitoa tuon mainoksen kanssa? Meillä lapsi ainakin innostuu aina kun tv:ssä pieni lapsi.. tuumaa vain, että vauva.. Siis tarkoitan sitä, että lapselle ei käy mitään tuossa.. Medianlukutaitoiset aikuiset siis tajuavat sen, mitä voisi tapahtua, lapset eivät..
Vierailija:
Tuo paikka on aina ollut vaarallinen, ei se mitenkään ilmastonmuutoksesta johdu.
Jopa silloin, kun ei edes ollut hirmumyrskykautta. Tuon kaltaista tuhoa ei ole kyseisellä alueella ollut koskaan ihmisen tunteman historian aikana. Tietysti voidaan sulkea silmät ja väittää, että tuo paikka on aina ollut vaarallinen. Tai voidaan väittää, että joulukuussa on normaalia näillä leveysasteilla, että puihin ilmestyy lehtiä ja krookukset nousevat maasta. Tai voidaan jättää se vauva kylpyammeeseen ja vesi juoksemaan. Your choice.
12
Esim. Greenpeacen potentiaalisella tukijalla tietty profiili mutta kysynkin haluttiinko nyt herättää erityisesti pienten lasten vanhempia suojelemaan ympäristöä? Uskoisin, että mainos ei koskettaisi esim. omaa isääni yhtään.
Sen verran olen markkinointia lukenut. Mutta Greenpeace ei ole siinä mielessä tavallinen yritys, että sen tulisi saada mahdollisimman paljon tuotteitaan kaupaksi. Tietysti Greenpeace tässä kauppaa ideologiaansa, mutta kovin harva maksaa siitä ideologiasta Greenpeacelle senttiäkään. En näe tätä niin suppeana kuin sinä eli että tämä olisi vain pienten lasten vanhemmille suunnattu, vaan näkisin, että tässä pyritään herättelemään ihmisiä ja miettimään, mitä tapahtuu tuleville sukupolville, jos edelleen olemme välittämättä ympäristön tilasta.
21
Eli sinänsä kohderyhmänä voisi pitää miltei kaikkia ihmisiä.. :)
Oikeasti, ilmastonmuutoksesta ON alettava puhumaan ääneen ja ne, joita se " ei kosketa" on saatava tajuamaan, että ilmastonmuutos koskettaa meitä kaikkia ja ennenkaikkea TULEVIA JÄLKIPOLVIA! Jos mitään ei asian etene tehdä, niin se on aikasama kuin jättää oma lapsi, lapsenlapsi, lapsenlapsenlapsi hukkumaan...
Ja mainos joka saa aikaan keskustelua on aina hyvä mainos!
Sehän olisi tämän mainoksen asiasisällön suhteen sääli. Jankutan vielä, että äidit usein eniten reagoivat lasten hätään vai eikö teitä kosketa kun pikulapsille tapahtuu pahaa?
Miten voi ihminen olla noin medialukutaidoton? Eihän siinä mainoksessa ole pointtina se, että joku yksittäinen vauva hukkuu kylpyammeeseen, vaan se, että hyvin moni ihminen voi hukkua ilmastomuutoksen aiheuttamaan vedenpinnan nousuun! Tai muulla tavalla kuolla tai vaarantaa terveytensä ilmastonmuutoksen takia. Hohhoijaa...