Tykkään leipoa ja se on kiva harrastus. Tuon töihin niitä ja joitain tämä sitten rasittaa: miksi??
Tuon noin kerran viikossa (usein meidän aamupalaveriin) mukanani jotain leipomaani hyvää. Tykkään leipoa ja se sujuu minulla helposti, ja sotkematta koko köökiä.
Teen suolaisia piirakoita, tai jonkun kääretortun, mantelikeksejä, täytekeksejä, muffinseja - mitä nyt sattuu kiinnostamaan.
Kotona niitä ei voi aina syödä, ja sitäpaitsi minusta kiva tuoda niitä, kun ihmiset (varsinkin meidän miehet) ilahtuu niistä tykkäävät maistaa!
Niin miten se voikin sitten joidenkin toisten napaa hiertää?? Huomioikaa, että minä itse en pidä meteliä tuomisistani, enkä vaadi mitään kehukuoroja tai pävittelyä asiasta. Laitan esille ja jos joku erikseen kysyy niin sanon vaan että kaikille käyttöön.
Toiset aloittaa suureen ääneen päivittelemään, että "kylläpä sinä se jaksat" ja "voivoi miten sulla riittää tämmöisiin aikaa", "voi olisinpa minäkin yhtä energinen iltaisin" ja niin edelleen.
Vihjaillaan selvästi, että minä olen jotekin ylisuorittava kun leipaisen illan päätteeksi uutisia katsoessani jonkun muffinssipellillisen.
Sitten pällistellään kaloreita ja voivoi kun lihottaa ja eieieiei voi syödä kun niin paljon on lihottavaa.
Mikä siinä voi niin paljon olla puheenaihetta? Minähä ne teen, omalla ajallani, enkä vaadi siitä mitään spektaakelia.
Mutta voi- voi kun toiset ne vaan jaksaa ja toisilla on sitä aikaa (??) ja muuta piilovittuilua. Älkää sitten syökö jos niin häiritsee.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä löytäisin sun kaltaisen naisen itselleni?
Ai tollaisen, joka ei ole päässyt jonninjoutavasta jankkaamisesta yli vuosikausiin.
Semmoinen olisi minulle kiva. Ja leipoisi mulle.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttäisi, kun itse olen keliaakikko. Meidät aina unohdetaan.
No oletko itse ilahduttanut työkavereitasi leipomuksillasi vai unohditko heidät?
Vierailija kirjoitti:
https://www.vauva.fi/keskustelu/2998022/tykkaan-leipoa-ja-se-ei-ole-min…
Muistan tämän kans.
Kaikkien ei ole helppo kieltäytyä herkuista. Turhia kaloreita. Normaalipainossa pysyminen on todella vaikeaa muutenkin.
N50
Asia oli voimakkaasti esillä jo männä viikolla. Lue siitä. Se oli sitä toisen osapuolen näkemystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo no ensinnäkin epähygieenistä, ei tiedä miten ja millaisissa oloissa valmistettu ja onko käsin koskettu kaikkiin yksitellen, kun otettu peliltä ja pakattu pusseihin tai rasioihin ja nostettu sieltä tarjolle. Eli ehdoton ei tällaisille omille leipomuksille. Anna olla vielä kevättalvella suurimpana norokautena ja joku lapsiperheellinen joka tällaisia leipoo.
Ja toisekseen epäterveellistä, turhia kilokaloreita. Ei ihme, että työelämässä paino nousee, olikohan keskimäärin noin kilon vuodessa. Tietäähän nämä leipojat sen itsekin, koska kuten Ap:kin sanoi niin ei viitsi itse kotona syödä. Niin tuodaan sitten muiden harmiksi.
Siis mitä? Tuon mukaan siis jokainen eläkkeelle jäävä painaa vähintään sata kiloa?
No eikö se melkein niin ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ja sitten on sosiaalinen velvoite syödä niitä ja päälle vielä kehua ha kiitellä siitä että voi miten onnellisia ja etuoikeutettuja me ollaankaan. "
-mikä helvetin sosiaalinen velvoite?
"Kätevästi 500 ylimääräistä kaloria joka viikko syöden jotain mitä ei edes haluaisi syödä ja jossa ei ole yhtään mitään ravinteita - ihan vaan koska täytyy olla kohtelias. "
-kannattaisko ottaa vähän rennommin ja joskus laittaa suu makiaksi? Sujuis mukavammin se loppupäiväkin.
Aivan ohiksena: hupaisaa ja vähän surullistakin, kun oletettavasti aikuinen ihminen huutaa helvettiä ja sitten perään käskee toisia ottamaan rennommin. Älkää tehkö niin kuin minä teen vaan tehkää niin kuin minä sanon, vai?
Ehkä hän oli juuri syönyt herkkuja. Useimmilla herkkujen jälkeen verensokeri nousee nopeasti ja laskee nopeasti, mikä voi aiheuttaa esimerkiksi ärtyneisyyttä.
Silloin harvoin kuin syön herkkuja, haluan nauttia siitä jossain muualla kuin kiireessä työpaikan tauolla.
Ensinnäkin: jos tuot leivonnaisia töihin, jätä ne eleettömästi ja ilman itsekorostusta taukotilaan, josta itse kukin voi käydä omaa tahtia halutessaan hakemassa tai sitten jättää väliin, ilman että kukaan välttämättä huomaa. Kyllä joku kuitenkin kysyy, että "kukas nämä toi" ja saat kehuja. Tai voit laittaa viereen lapun, että "mukavaa torstaipäivää, toivoo Maija".
Ei niin, että lataat tarjottimen palaveripöytään, jolloin pullista ja niiden leipojasta tulee palaverin ohjelmanumero. Samalla on aivan liian helppo seurata kuka ottaa tarjottavia ja kuka ei. Niiden, jotka haluaisivat kieltäytyä herkuista, on vaikea pitää kiinni itsekurista (tai hygieniakäsityksistään), kun leipomukset tuoksuvat edessä ja kaikki muutkin ottavat.
Jos haluat varmasti ilahduttaa herkuilla, tuo karkkia. Jos joku jättää karkit väliin, se ei loukkaa kenenkään leipurin herkkiä tunteita ja karkeista kieltäytyminen on muutenkin yleisesti "hyväksyttyä". Karkkien koostumuksesta voi olla suht varma ja jos ovat paperissa, myös hygieenisyydestä.
Leivonnaiset ovat ihan kivoja, mutta leipurit välillä rasittavia.
Lähiesimies oli makeanperso ja kaikki leivonnaiset oli ihan huippua. Työkaveri leipoi aivan uskomattomia leivonnaisia ylen määrin ja toi töihin. Sanoi että seuraa erilaisia leivontakanavia ja tuo harjoitelmiaan meille töihin. Lähipomo silmät kimaltaen niitä myös nautti. Tuli ylennys tälle leipojalle aika pian. Oli sitten varmaan se Hyvä Tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
"ja sitten on sosiaalinen velvoite syödä niitä ja päälle vielä kehua ha kiitellä siitä että voi miten onnellisia ja etuoikeutettuja me ollaankaan. "
-mikä helvetin sosiaalinen velvoite?
"Kätevästi 500 ylimääräistä kaloria joka viikko syöden jotain mitä ei edes haluaisi syödä ja jossa ei ole yhtään mitään ravinteita - ihan vaan koska täytyy olla kohtelias. "
-kannattaisko ottaa vähän rennommin ja joskus laittaa suu makiaksi? Sujuis mukavammin se loppupäiväkin.
Näin justiinsa. Kaikki ottaa nyt tästä pullaa silloin kuin toimiston Justiina niin käskee. 😁 Jos ei ota, niin on vaikia, veemäinen, kärtty, nipo jne. Tilanteeseen ainoa sallittu toimintamalli on se että kaikki syöttöporsaina syö sitä mitä annetaan ja silloin kun käsketään ja osoittavat siitä vielä kiitollisuuttaan. Kaikki olisi niin hyvin, kun kaikki vaan tekisivät kuten sinä haluat.
Ei ärsytä, kunhan siitä ei muodostu yleistä tapaa tai odotusta että kaikkien pitäisi tuoda jotain leipomuksia. Eli se pysyy vapaaehtoisena.
Kaikki ei halua tulla pullamössöläskiksi.
Ehkä osa noista piilov..tuiluina ottamistasi lausahduksista on ihan vilpittömiä,mutta "suomalaiseen" tapaan annettuja kehuja ja ihailuja,pientä perisuomalaista kateutta tietysti pitää aina joukossa ollakin-tuleepa sinulle vain enemmän itsetuntoa. Itse en välittäisi tuollaisesta; se joka haluaa,syö ja muille ei tarvitse olla mikään ongelma muiden pullan syönti. Aikuinen ihminen osaa olla vilpittömästi hyvillään jos joku näkee vaivaa ja tuo muillekin-keskenkasvuiset kateelliset narsistit eivät ole työyhteisössä pitkäikäistä seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Lähiesimies oli makeanperso ja kaikki leivonnaiset oli ihan huippua. Työkaveri leipoi aivan uskomattomia leivonnaisia ylen määrin ja toi töihin. Sanoi että seuraa erilaisia leivontakanavia ja tuo harjoitelmiaan meille töihin. Lähipomo silmät kimaltaen niitä myös nautti. Tuli ylennys tälle leipojalle aika pian. Oli sitten varmaan se Hyvä Tyyppi.
No jatkuiko se leipomusten tuominen vielä ylennyksen jälkeen? Vai oliko tosiaan vain taitavaa taktikointia?
Niitä voisi viedä vaikka jonnekin köyhien apuun tai tarjota hyväntekeväisyysmyyjäisiin, jos noin kova into on leipoa enemmän kuin jaksaa syödä. Taikinan voi vaikka puolittaa niin halutessaan.
Leipominen on mielestäni vain hyvä asia jos siitä itse nauttii ja on onnistuneita.
En mihinkään tiettyyn kokoukseen kuitenkaan veisi (poikkeuksena jos on sellainen kokous johon muuten ostettaisiin tarjottavaa), vaan laittaisin keittiöön tai lounastilaan tarjolle iltapäivällä lounasta ennen tai sen jälkeen ja lapun että "saa ottaa" ja onko gluteeniton/laktoositon/muuta. Problem solved.
Aivan ohiksena: hupaisaa ja vähän surullistakin, kun oletettavasti aikuinen ihminen huutaa helvettiä ja sitten perään käskee toisia ottamaan rennommin. Älkää tehkö niin kuin minä teen vaan tehkää niin kuin minä sanon, vai?