Tykkään leipoa ja se on kiva harrastus. Tuon töihin niitä ja joitain tämä sitten rasittaa: miksi??
Tuon noin kerran viikossa (usein meidän aamupalaveriin) mukanani jotain leipomaani hyvää. Tykkään leipoa ja se sujuu minulla helposti, ja sotkematta koko köökiä.
Teen suolaisia piirakoita, tai jonkun kääretortun, mantelikeksejä, täytekeksejä, muffinseja - mitä nyt sattuu kiinnostamaan.
Kotona niitä ei voi aina syödä, ja sitäpaitsi minusta kiva tuoda niitä, kun ihmiset (varsinkin meidän miehet) ilahtuu niistä tykkäävät maistaa!
Niin miten se voikin sitten joidenkin toisten napaa hiertää?? Huomioikaa, että minä itse en pidä meteliä tuomisistani, enkä vaadi mitään kehukuoroja tai pävittelyä asiasta. Laitan esille ja jos joku erikseen kysyy niin sanon vaan että kaikille käyttöön.
Toiset aloittaa suureen ääneen päivittelemään, että "kylläpä sinä se jaksat" ja "voivoi miten sulla riittää tämmöisiin aikaa", "voi olisinpa minäkin yhtä energinen iltaisin" ja niin edelleen.
Vihjaillaan selvästi, että minä olen jotekin ylisuorittava kun leipaisen illan päätteeksi uutisia katsoessani jonkun muffinssipellillisen.
Sitten pällistellään kaloreita ja voivoi kun lihottaa ja eieieiei voi syödä kun niin paljon on lihottavaa.
Mikä siinä voi niin paljon olla puheenaihetta? Minähä ne teen, omalla ajallani, enkä vaadi siitä mitään spektaakelia.
Mutta voi- voi kun toiset ne vaan jaksaa ja toisilla on sitä aikaa (??) ja muuta piilovittuilua. Älkää sitten syökö jos niin häiritsee.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on vanha postaus, monet tais provosoitua (yllätys) tästä
Mutta mä kyllä mielelläni maistelisin työkavereiden leipomia herkkuja
Päivämäärä tällä postauksella on 6.3.2025
Aiempi löytyi vuodelta 2017 (linkki)
Ensi kerralla kun tuot leipomuksia, niin tee siihen oheen A4-kokoinen kirjallinen ohjeistus, miten leipomuksista saa puhua. Kirjoita vaikka kissankokoisilla kirjaimilla, että "näistä ei sitten saa sanoa sanaakaan!". Ja pari huutomerkkiä perään.
Voit myös laminoida ohjepaperin, niin voit käyttää sitä aina uudelleen, kun tuot tuotoksiasi töihin. Vähän vain kostealla pyyhkäiset ja on kuin uusi.
Itse leivon myös jonkin verran ja olen tarkka hygieniasta enkä syö kenen tahansa leipomuksia.
Eräskin nainen ei pese käsiään vessakäynnin jälkeen niin kyllä skippaan sen tuomista.
Jos näin kauheesti häiritsee muiden päivittelyt, niin lopeta tuo.
Mulla itselläni on reaktiivinen hypoglykemia, ja ihan oikeasti mua alkaa ärsyttää jos syön sen kääretorttupalan.
Mikähän siinä on, että kaikki aina tuovat töihin sellaisia sokeripommeja, jotka sairastuttavat ihmiset pitkällä tähtäimellä. Todella harvoin tuodaan töihin sellaista, joka oikeasti toimisi välipalana.
Muistan, kun menin naimisiin. Tokihan hääpäivän sai töistä vapaaksi. Eräs työkaverini leipoi kakun ja vei sen töihin.
Kun menin seuraavana päivänä töihin niin kaikki kehuivat, kuinka hyvää hääkakkuni oli, mutta valitettavasti mulle ei jäänyt yhtään. 🤣
Joka työpaikalla on erilaisia ihmisiä kuin sinä, joiden kanssa et löydä mitään yhteistä. Kannattaako erilaisuuteen takertua vai antaa olla? Jos pidät leipomisesta tee se hyvällä mielellä. Voithan joskus joltakin kalorin vartijalta kysyä haittaako häntä oikeasti se, että sinä leivot. Pyydä vähän perustelemaan miksi niin.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttäisi, kun itse olen keliaakikko. Meidät aina unohdetaan.
Mutta eihän niitä ole mikään pakko syödä. Ei kai keliakiasi siitä kärsi, jos pöydällä on jotain pullia, joita muut syövät. Ei se gluteeni pöydältä sinun suuhusi hyppää.
Joo no ensinnäkin epähygieenistä, ei tiedä miten ja millaisissa oloissa valmistettu ja onko käsin koskettu kaikkiin yksitellen, kun otettu peliltä ja pakattu pusseihin tai rasioihin ja nostettu sieltä tarjolle. Eli ehdoton ei tällaisille omille leipomuksille. Anna olla vielä kevättalvella suurimpana norokautena ja joku lapsiperheellinen joka tällaisia leipoo.
Ja toisekseen epäterveellistä, turhia kilokaloreita. Ei ihme, että työelämässä paino nousee, olikohan keskimäärin noin kilon vuodessa. Tietäähän nämä leipojat sen itsekin, koska kuten Ap:kin sanoi niin ei viitsi itse kotona syödä. Niin tuodaan sitten muiden harmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Joo no ensinnäkin epähygieenistä, ei tiedä miten ja millaisissa oloissa valmistettu ja onko käsin koskettu kaikkiin yksitellen, kun otettu peliltä ja pakattu pusseihin tai rasioihin ja nostettu sieltä tarjolle. Eli ehdoton ei tällaisille omille leipomuksille. Anna olla vielä kevättalvella suurimpana norokautena ja joku lapsiperheellinen joka tällaisia leipoo.
Ja toisekseen epäterveellistä, turhia kilokaloreita. Ei ihme, että työelämässä paino nousee, olikohan keskimäärin noin kilon vuodessa. Tietäähän nämä leipojat sen itsekin, koska kuten Ap:kin sanoi niin ei viitsi itse kotona syödä. Niin tuodaan sitten muiden harmiksi.
Ja siis itse olen normaalipainoinen 40-vuotias, 54 kg, 160 cm, enkä ota leipomuksia.
Diabeteksen eri muodot
Maitoallergian muodot
Korkea kolesteroli
IBS
Keliakia ja gluteeniyliherkkyys
Kananmuna-allergia
Raskaus ja sen mukana hygieenisyyspakko ruoan suhteen
Ylipaino ja lihavuus
Hammasongelmat
Keto
Veganismi (ja vegetarismi)
Fitnesselämäntapa
Palmuöljyn välttely
jne, jne, jne.
Minäkin rakastan leipomista, mutta kotona syödään itse se, mitä leivotaan.
Kateus, olet varmaan jossain elämänkallujen työssä... He vetää röökiä ja siideriä illat..katsoen temptation island..
Vierailija kirjoitti:
Diabeteksen eri muodot
Maitoallergian muodot
Korkea kolesteroli
IBS
Kananmuna-allergia
Ylipaino ja lihavuus
Hammasongelmat
Keto
Fitnesselämäntapa
Palmuöljyn välttely
jne, jne, jne.
Todellakin. Ihan hullua vuodesta toiseen syödä täysin tarpeettomasti epäterveellisiä syömisiä. Ja sitten se taivastelu, jos jostain syystä kieltäydyt.
Eipä tarvitse ihmetellä ihmisten lihavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Kateus, olet varmaan jossain elämänkallujen työssä... He vetää röökiä ja siideriä illat..katsoen temptation island..
Parempi se on vetää kääretorttua ja katsoa salkkareita!
Vierailija kirjoitti:
Diabeteksen eri muodot
Maitoallergian muodot
Korkea kolesteroli
IBS
Kananmuna-allergia
Ylipaino ja lihavuus
Hammasongelmat
Keto
Fitnesselämäntapa
Palmuöljyn välttely
jne, jne, jne.
Eikös kaikkiin näihin auta se, että ei vain syö niitä leipomuksia. Miksi niistä pitäisi vielä valitella?
Haluaisitko, ap, täsmentää, miksei leipomuksiasi voi aina syödä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi se on vetää kääretorttua ja katsoa salkkareita!
Näin on 😋👩🏼🍳📺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabeteksen eri muodot
Maitoallergian muodot
Korkea kolesteroli
IBS
Kananmuna-allergia
Ylipaino ja lihavuus
Hammasongelmat
Keto
Fitnesselämäntapa
Palmuöljyn välttely
jne, jne, jne.
Eikös kaikkiin näihin auta se, että ei vain syö niitä leipomuksia. Miksi niistä pitäisi vielä valitella?
Kaikille kieltäytyminen ei ole helppoa. Se voi tuntua töykeälta tai tulee vain tavaksi ottaa aina jotain, vaikka ei oikeasti haluaisi. Impulsseja on raskasta vastustaa. Lisäksi joku saattaa udella, että miksi toinen ei ota. Harvempaa kiinnostaa IBSiänsä selitellä. Tällaiset tulee äkkiseltään mieleen. Onneksi meillä ei tuoda herkkuja, eikä tule siis tarvetta kieltäytyä. Normaalipainossakin on helpompi pysytellä, kun ei tule vuosien varrella täysin ylimääräisiä kaloreita.
Niin, mikä olisi aloittajan mielestä sopiva tapa reagoida leipomuksiin? Riittäisikö, jos kukaan ei sanoisi mitään muuta kuin kiitos?