Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa selvittämään tämän miehen motivaatio toiminnalleen

Vierailija
05.03.2025 |

Käytännössä vieras mies, jonka kanssa kävin lounaalla. Oltiin oltu joskus vuosikausia sitten etäisesti töiden kautta yhteydessä.

Olin tuolloin työtön ja hän ehdotti voivansa auttaa minua cv:n kanssa. Ja teki oikeasti tosi paljon töitä sen eteen ja auttaakseen minua. Sitten oli jatkuvasti yhteydessä viesteillä ja kyseli miten työnhaku meni, neuvoi, opasti, kannusti, rohkaisi.

Miksi joku tekisi tällaista? Olen kysynyt monta kertaa ja hän on aina kieltäytynyt vastaamasta. On suhteessa eikä ollut seksin perässä (niin, olen siis nainen). En vain tajua. Onko joku oikeasti noin hyväntahtoinen että hyväntekeväisyytenä lähtee auttamaan jonkun uraa?

Ja niin, olen nyt takaisin työelämässä ja hänellä oli siinä iso rooli, eli sai minut liikkeelle. On vain outo tunne olla kiitollisuudenvelassa vieraalle ihmiselle jonka motivaatioita en tajua ja joka ei niitä suostu kertomaan.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi ihmeessä joku varattu kuvittelisi, että hänelle tullaan tuosta vaan randomilla tarjoamaan seksiä, pyytämättä tai edes flirttailematta? (Oletan, että hän ei flirttaillut, koska ap puhui siihen malliin, ettei hän tehnyt mitään sen suuntaistakaan.) Ei joku cv:n tarkistaminen ole mikään romanttinen tai kuuma tilanne, joka saa naisen halut heräämään."

No niinpä! Sehän olisi täysin epäasiallista että olisin ryhtynyt varatulle miehelle ehdottelemaan noin vain, olettaen edes että olisin ollut kiinnostunut. Ja ei, tietenkään en ollut kiinnostunut koska on varattu.

Eli ehkä hän sitten oikeasti oli vain kiltti. Silti omituista, sillä yleensä ihmiset auttavat tuttujaan, eivät täysin vieraita, eli sinänsä omituista että miksi hän investoi aikaa ja työtä juuri minuun.

Olin olettanut, että hän olisi toivonut vastapalveluksena jotain työhön liittyvää tai sitten että meistä olisi tavallaan tullut kavereita (mikä ehkä mahdoton ajatus).

Vierailija
22/42 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet ihmiset saavat tyydytystä muiden auttamisesta. Tuo, että hän viestitteli perääsi, viittaa siihen, että hänestä todella tuntui mukavalta tietää, että hänen avustaan oli ollut hyötyä.

Mutta miksi hän kieltäytyi vastaamasta kun ihmettelin, miksi hän auttoi minua. Miksi ei vain sanonut, että koska nauttii auttamisesta jos voi.

No jospa hän koki, että silloin aiemmin kun olitte samassa työpaikassa tai työyhteydessä olisi voinut tehdä jotain eteesi, mutta ei tehnyt. Tämä saattoi vaivata häntä ja nyt hän oikaisee tilanteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän pitää sinusta. Ei siinä sen kummempaa selitystä tarvita.

Vierailija
24/42 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olin olettanut, että hän olisi toivonut vastapalveluksena jotain työhön liittyvää tai sitten että meistä olisi tavallaan tullut kavereita (mikä ehkä mahdoton ajatus)."

Jos urasi lähtee/on lähtenyt käyntiin tuon jälkeen, niin ehkä joskus myöhemmin voit olla hyödyksi tai hänen firmansa voi palkata sinut kokeneempana ja ammattitaitoisempana tms. Kyseessä saattoi olla nk. verkostoituminen eli kehitetään suhteita samalla alalla oleviin ihmisiin, ei jonkin välittömän vastapalveluksen toivossa vaan siksi, että on noin yleensä hyödyllistä tuntea porukkaa ja olla hyvissä väleissä heidän kanssaan, jos vaikka heidän avulleen tulee joskus tarvetta. Sinunkin kannattaa harrastaa sitä (en nyt tarkoita, että pitää laittaa päiväkausien työ jokaisen vastaantulijan auttamiseen, vaan pyrkiä hyviin väleihin kollegoiden kanssa siinä määrin kuin voit).

Vierailija
25/42 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kolkkoa että näin moni ajattelee että auttamisessa on oltava joku taka-ajatus. Minä autan toisia jatkuvasti. Se ikään kuin kuuluu ihmisyyteen, en koe tienaavani tietyllä teolla mitään. Ja toki voin sitten myös ehkä luottaa että itse saan joskus tarvitessani apua. Mutta en auta laskelmoiden.

Vierailija
26/42 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunnelkaa nyt tyhmät naiset. Mies siis toivoi saavansa ap:lta seksiä ilman, että kumpikaan sitoutuu sen enempään. Tätä hän ei tietenkään sano ääneen, koska se ei kuulu herrasmiesstatus-etikettiin, eikä hän halua lopettaa nykyistä parisuhdettaan. Jos hän olisi itse tehnyt aloitteen, niin ap olisi voinut helpommin luulla, että kyseessä on jotain suurempaakin tunnejuttua. Mutta jos ap olisi tehnyt aloitteen, niin silloin mies olisi voinut pestä kätensä, että itsehän ap minulle itseään tarjosi, vaikka tietää minun olevan parisuhteessa ja näin. Pettäminenhän siis olisi tapahtunut joka tapauksessa, mutta se onkin isossa kuvassa tämän juonen sivuseikka. Pointti on siinä, että miten se olisi tapahtunut ja se ratkaisee kaiken.

Jos ette tyhmät kalkkunat vieläkään tajunneet, niin antakaa olla.

Vierailija
27/42 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on rasittava ja kyyninen ylianalysoija, joka itse ei auta muita ilman taka-ajatuksia. Mene vaikka toiseenkin työhön sen täydellisen cv:n kanssa. Saat muuta ajateltavaa.

Vierailija
28/42 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuunnelkaa nyt tyhmät naiset. Mies siis toivoi saavansa ap:lta seksiä ilman, että kumpikaan sitoutuu sen enempään. Tätä hän ei tietenkään sano ääneen, koska se ei kuulu herrasmiesstatus-etikettiin, eikä hän halua lopettaa nykyistä parisuhdettaan. Jos hän olisi itse tehnyt aloitteen, niin ap olisi voinut helpommin luulla, että kyseessä on jotain suurempaakin tunnejuttua. Mutta jos ap olisi tehnyt aloitteen, niin silloin mies olisi voinut pestä kätensä, että itsehän ap minulle itseään tarjosi, vaikka tietää minun olevan parisuhteessa ja näin. Pettäminenhän siis olisi tapahtunut joka tapauksessa, mutta se onkin isossa kuvassa tämän juonen sivuseikka. Pointti on siinä, että miten se olisi tapahtunut ja se ratkaisee kaiken.

Mutta miksi hän olisi olettanut, että ap tekisi aloitteen? Ellei sitten ap jotenkin käyttäytynyt kiinnostuneesti, mitä hän ei ole kylläkään sanonut? Luulisi, että tuollaisessa tilanteessa ap:n asemassa olevalla olisi todella korkea kynnys yrittää mitään - toinen on juuri nähnyt kauheasti vaivaa hänen auttamiseensa, ja hänkö sitten rupeaisi vonkaamaan ja yrittäisi pilata toisen parisuhteen...

Vierailija
29/42 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kolkkoa että näin moni ajattelee että auttamisessa on oltava joku taka-ajatus. Minä autan toisia jatkuvasti. Se ikään kuin kuuluu ihmisyyteen, en koe tienaavani tietyllä teolla mitään. Ja toki voin sitten myös ehkä luottaa että itse saan joskus tarvitessani apua. Mutta en auta laskelmoiden.

Ehkä niin, mutta oma kokemus on, että ihmiset eivät auta muita kuin kaikkein läheisimpiään ilman että hyötyvät siitä itse. Ja pahimmat kokemukseni ovat olleet kun ihmiset eivät ole olleet avoimia ja rehellisiä siitä mitä haluavat, vaan huijanneet valheellisesti johonkin kuvioon mukaan ja sitten käyttäneet hyväksi.

Joten ei, minulla ei ole yhtään kokemusta vieraan ihmisen pyyteettömästä ja luotettavasta auttamisesta vuosikausiin. Aina siellä tulee jokin koukku esiin, että anna rahaa, tee ilmaisia töitä, avaa ovia asiakkaisiin, jotain.

Kyllä, itse olen auttanut nuorempana ja siitä on tullut vain itselle ongelmia. Joten kyllä, olen erittäin epäileväinen.

Vierailija
30/42 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi hän olisi olettanut, että ap tekisi aloitteen? Ellei sitten ap

Huoh... Anna olla.

Vierailija
31/42 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi hän olisi olettanut, että ap tekisi aloitteen? Ellei sitten ap

Huoh... Anna olla.

Teoriassasi ei vain ole mitään järkeä, paitsi jos kyseessä on sellainen poikkeuksellisen kuolattu mies, jota naiset haluavat ja yrittävät iskeä joka paikassa muutenkin. Sitten voin ymmärtää, että hän toivoisi naisen yrittävän iskeä, jos hän vain viettää jonkin aikaa naisen seurassa positiivisissa merkeissä.

Vierailija
32/42 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annas kun arvaan. Näytät lapselta, olet lyhyt/pienikokoinen, vaaleahiuksinen ja suurisilmäinen tyttö. Se kokee, että sut pitää pelastaa pahassa maailmassa.

Vierailija
33/42 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet ihmiset saavat tyydytystä muiden auttamisesta. Tuo, että hän viestitteli perääsi, viittaa siihen, että hänestä todella tuntui mukavalta tietää, että hänen avustaan oli ollut hyötyä.

Mutta miksi hän kieltäytyi vastaamasta kun ihmettelin, miksi hän auttoi minua. Miksi ei vain sanonut, että koska nauttii auttamisesta jos voi.

Ehkä sinä itse et koskaan auta muita ilman taka-ajatuksia ja siksi toisen motivaatio vaivaa sinua. Kiitä avusta, anna sitten olla, jätä kyselyt.

Kukaan ei koskaan auta ilman taka-ajatuksia. Tieteellinen fakta. Jopa rahan lahjoittaminen kerjäläiselle kadulla tehdään jotta saa siitä itselleen hyvän mielen. Ihmisillä on aina, aina motiivit kaikelle mitä tekevät.

Autoin tänään naapuria, koska hänellä oli aito hätä. Lievästi syrjäytynyt ihminen, eläkkeellä. Tällaista henkilöä pitää auttaa ilman muuta. 

Sain häneltä myöhemmin kukkia kiitokseksi, mikä taas ilahdutti minua. 

Vierailija
34/42 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä niin, mutta oma kokemus on, että ihmiset eivät auta muita kuin kaikkein läheisimpiään ilman että hyötyvät siitä itse. Ja pahimmat kokemukseni ovat olleet kun ihmiset eivät ole olleet avoimia ja rehellisiä siitä mitä haluavat, vaan huijanneet valheellisesti johonkin kuvioon mukaan ja sitten käyttäneet hyväksi.

Joten ei, minulla ei ole yhtään kokemusta vieraan ihmisen pyyteettömästä ja luotettavasta auttamisesta vuosikausiin. Aina siellä tulee jokin koukku esiin, että anna rahaa, tee ilmaisia töitä, avaa ovia asiakkaisiin, jotain.

Kyllä, itse olen auttanut nuorempana ja siitä on tullut vain itselle ongelmia. Joten kyllä, olen erittäin epäileväinen.

Tuohon viimeiseen: ihmisen elämäntilanne vaikuttaa paljon. Jos kyseessä on urallaan menestynyt mies, joka on ehkä koko elämänsä menestynyt hyvin, niin hän ei ehkä ole koskaan joutunut kokemaan samanlaisia ongelmia kuin mitä sinulle on tullut auttamisesta. (Tyypit, jotka pyrkivät hyväksikäyttämään auttavaisia ihmisiä, iskevät ennen kaikkea niihin, joiden he uskovat olevan puolustuskyvyttömiä.) Joten hän ei ole alkanut vältellä muiden auttamista.

Vierailija
35/42 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ette tyhmät kalkkunat vieläkään tajunneet, niin antakaa olla

Teoriassasi ei vain ole mitään järkeä, paitsi jos kyseessä on sellainen poikkeuksellisen kuolattu mies, jota naiset haluavat ja yrittävät iskeä joka paikassa muutenkin. Sitten voin ymmärtää, että hän toivoisi naisen yrittävän iskeä, jos hän vain viettää jonkin aikaa naisen seurassa positiivisissa merkeissä.

Mies toivoi, että nainen olisi sen verran munanhimoinen ja tykästynyt miehen apuun, että haluaisi mieheltä seksiä, vaikka ei muuta tulisikaan. Hän toivoi, että nainen ajattelisi yhdenkin panokerran olevan tyhjää parempi.

Vierailija
36/42 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä akat ajattelee nussimisen monimutkaisesti.

Vierailija
37/42 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ette tyhmät

Mies toivoi, että nainen olisi sen verran munanhimoinen ja tykästynyt miehen apuun, että haluaisi mieheltä seksiä, vaikka ei muuta tulisikaan. Hän toivoi, että nainen ajattelisi yhdenkin panokerran olevan tyhjää parempi.

Mutta miksi ihmeessä hän toivoisi juuri tämän naisen olevan sattumalta niin kiinnostunut hänestä, että nainen alkaa ehdotella, vaikka mies ei ole osoittanut mitään kiinnostuksen merkkejä? Tuo olisi aikamoista itsensä jalkaan ampumista. Harvoin ihminen saa ehdotuksia juuri siltä ihmiseltä, jolta hiljaa mielessään toivoisi, jos ei itse tee sen eteen mitään edes silmäpelin vertaa - ja tämä pätee miehiin vielä enemmän kuin naisiin.

Vierailija
38/42 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulkaas lapset, näin vanhan ihmisen elämänkokemuksella täti tietää kertoa, että seksi on jotakuinkin aina miehen ensisijainen tai ainoa motiivi tehdä yhtään mitään kenenkään ei-sukua olevan naisen kanssa. Ihan sama, mitä ne sössöttää, tämä on totuus. 

No näin itsekin oletin, sillä harvoin (jos koskaan) kukaan tekee mitään pyyteettömästi vieraan ihmisen puolesta. Mutta ei silti ole ehdotellut seksiä.

Minusta on omituista investoida useampi työpäivä aikaa täysin vieraan ihmisen hommiin ilmaiseksi, jos siitä ei hyödy mitään.

Hyötyy siitä sen, että saa itselle hyvän mielen.

Vierailija
39/42 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tein muuttohomman naiselle ilman että pyysin mitään. Minulla on pakettiauto ja tein sen muuton llmaiseksi koska naisella ei ollut paljon rahaa.

Vierailija
40/42 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroit hänen kieltäytyneen kertomasta, miksi auttoi. Minulle tuli tästä heti mieleen, että hän on varmaankin perinteisen "herrasmiessalaseuran" jäsen, esimerkiksi vapaamuurari tai Odd fellow. Tämä on ihan oikeasti jopa todennäköistä, mikäli hän on keski-iän ehtoopuolella, varakas, vaikutusvaltainen ja työssään menestyvä ihminen.