Kiusaajat eivät koskaan joudu vastuuseen
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus ajatellut niitä jotka yrittivät kouluaikana kiusata muita ja täytyy todeta, että he ovat kyllä jo taustansa puolesta saaneet sellaiset elämät että ei käy kateeksi. Yhden suvussa on lisäännytty sukulaisten kanssa vuosikymmeniä ja toisen vanhemmat kantapubissa tutustuneita moniongelmaisia. Siinäpä sitä vastuuta kerrakseen.
No enpä tiedä. Kiusattiin yläkoulussa yhtä hermoheikkiä ja ollaan kaikki ihan normaaleista taustoista. Oli vain vähän tylsää välitunneilla ja piti saada säpinää.
Mikä on hermoheikki?
Mul on paha olla😡mut se ei vaan näy😢Sä tiiät ettei näin pitäis tehä🥺ei tää käy😭
Mut en tiedä mitä muutakaan voin tehdä😈en mä kotonakaan kestä😫Tiiän kuinka paljon tää sua satuttaa😘En voi virhettäni korjata vaikka kaduttaa😣
Oon kuin paperilappu jonka ruttasit😳et rupee suoristaa vaikka koittaisit🙈
Kamalia lauseita😫ilkeitä katseita😈huutoa😡naurua😂kukaan ei uskalla😝sanoo stop🤣Revittyjä kirjoja😢paitoja🥺 luureja😭lyöntejä👊potkuja🏈kukaan ei uskalla sanoo STOP🙈
Seis🛑seis🛑seis🛑lopettakaa🤣Näin ei voi jatkuu enää🤬Seis🖐seis🖐seis🖐 lopettakaa💩näin ei saa rikkoo ketään👹Älä kato vierestä sellaista vääryyttä🥰nyt sun on oltava se joka uskaltaa🥱sanoo stop😫Oikeesti oot reilu ja rohkea🤣nyt sun on oltava se joka uskaltaa😈sanoo stop💩
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
RUMBLING RUMBLING
Suksi kuuseen ja pierase
IT'S COMING
Vierailija kirjoitti:
Kylla joutuu.
Karman lakia ei kukaan voi valttaa.
Olisikin noin. Ainakin työelämän kiusaajat yleensä porskuttavat johtotehtävistä toiseen eikä kukaan koskaan saa heitä kuriin. Aina löytyy hännystelijöitä jotka omaa asemaansa parantaakseen ovat valmiita vannomaan, että uhrin syytä kaikki. Ja kiusaajaa itseään kun eivät omantunnon ja rehellisyyden kaltaiset ominaisuudet liiaksi vaivaa, hän vain jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus ajatellut niitä jotka yrittivät kouluaikana kiusata muita ja täytyy todeta, että he ovat kyllä jo taustansa puolesta saaneet sellaiset elämät että ei käy kateeksi. Yhden suvussa on lisäännytty sukulaisten kanssa vuosikymmeniä ja toisen vanhemmat kantapubissa tutustuneita moniongelmaisia. Siinäpä sitä vastuuta kerrakseen.
No enpä tiedä. Kiusattiin yläkoulussa yhtä hermoheikkiä ja ollaan kaikki ihan normaaleista taustoista. Oli vain vähän tylsää välitunneilla ja piti saada säpinää.
Mikä on hermoheikki?
Varmaan semmonen tyyppi joka hermostuu kaikesta härnäämisestä sun muusta helposti/kova poeka stressaamaan =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on hermoheikki?
Varmaan semmonen tyyppi joka hermostuu kaikesta härnäämisestä sun muusta helposti/kova poeka stressaamaan =)
Ja jotkut hermostuu itse siitä että jotakuta stressaa niin kovin, että pitää ihan alkaa kiusaamaan muita ihmisiä?
Ok. Mutta ehkä kannattaisi miettiä, miksi itseä hermostuttaa niin paljon, että se aiheuttaa tällaista.
Mua on kiusattu koulussa, vapaa-ajalla ja sitten työelämässä.
Koulussa se oli läskiksi ja rumaksi haukkumista sellaisten tyttöjen toimesta, keitä en tuntenut edes itse. Huutelivat käytävillä, tönivät ja uhkailivat. Etenkin tämä läski oli se, mitä eniten huutelivat. Nyt aikuisena on tullut muutama entinen kiusaaja vastaan ja he ovat itse nyt todella huomattavasti minua lihavampia nykyään. Siis minä 60 kg, nämä varmasti vähintään 100 kg. Vähän ehkä naurattanut kyllä.
Nämä kiusaajatytöt levittivät pienellä paikkakunnalla tätä sanaa, että mikä läski h*ora mä olen ja usuttivat kimppuuni myöskin ihan tuntemattomia poikia. Nämä huutelivat aina todella törkeitä herjauksia, jos näkivät mut jossain. Sen ajan someissa myös etsivät mut käsiini ja kirjoittelivat kaikkea miten minun pitäisi t*ppaa itseni ja taas sitä kuinka järkyttävän läski olen. Kaksi näistä kuoli typerässä kännisekoilu-tapaturmassa jo tosi nuorena. Yksi niistä porskuttaa tietääkseni, mutta enemmän yllättäisi, jos sille ei jotain tuollaista vielä tapahdu. Kyllä tämä jotenkin joltain karmalta tuntui, varmaan ovat kiusanneet muitakin kun mua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä miten nytkin puhe kääntyi koulukiusaamiseen. Koulukiusaamisesta puhuminen on lopettettava. Kiusaaminen on otettava vakavasti isompana yhteiskunnallisena ongelmana
Puhumalla vain koulukiusaamisesta me muut pesemme kätemme vakavasta ongelmasta. Ihminen on siinä määrin peto, että se kiusaa lajitoveriaan kekseliäästi missä tahansa.
Ihmisellä on syntyjään mahdollisuus pahaan. Lähtökohtaisesti olemme saalistava ja killpaileva petolaji, joka esim tappaa omaa lajiaan, mitä läheskään kaikki pedotkaan eivät tee.
Käyttäytymisestä perimä näyttää selittävän noin puolet, toisen puolen selittää, millaisissa olosuhteissa joutuu kasvamaan lapsuutensa.
Aika monissa pedoissa on sitä, että uros esim tappaa pentuja. Joskus emokin.
Olen hieman eri mieltä ihmisen perusluonteesta. Ihminen on lähtökohtaisesti sosiaalinen eläin, eikä muita tappava. Kaikki ihmiset ei tapa eikä kaikki kykene tappamaan, lajitoverin tappaminen ei ole ihmisen "lähtökohta".
Sen vuoksi sotilassanastokin on "pehmennetty", ihminen vieraannutetaan niistä vastapuolen ihmisistä, jotta ylipäätään pystyisi tappamiseen. Siksi ei puhuta tappamisesta vaan eliminoinnista, ei puhuta kuolleista vaan kaatuneista, ei toisista ihmisistä vaan kohteesta, vihollisesta. Sanasto on tällaista, sillä ihmiselle ei oikeasti ole mitenkään helppoa se toisen ihmisen tappaminen.
Se miksi jotkut tappaa ilman tunnontuskia, on sitten oma juttunsa. Onko se normi, että "ihminen tappaa", vai onko yksilön kehityksessä mennyt jotain pieleen? Yleensä ihmiset pyrkii välttämään hankaluuksia. Ihmiset pystyy elämään tuhansienkin yksilöiden laumoissa ihan rauhanomaisesti, ks kaikki kaupungit. Tappaminen on harvinainen poikkeama eikä joku normi ja lähtökohta.
Mistä tuo 50 / 50 osuus käytöksen ja ympäristön osalta tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on hermoheikki?
Vau hahahhaa jonkun lapsen perusturvallisuudentunne ei ole päässyt kehittymään kunnolla hahaha juokse, pakene tai tappele on sille arkipäivää hahhaa hermosto ylivirittynyt ja ylikierroksilla hahha RIKOTAAN SE PYSYVÄSTI BWAHAHAHHAHAHAHAAAAAA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä miten nytkin puhe kääntyi koulukiusaamiseen. Koulukiusaamisesta puhuminen on lopettettava. Kiusaaminen on otettava vakavasti isompana yhteiskunnallisena ongelmana
Puhumalla vain koulukiusaamisesta me muut pesemme kätemme vakavasta ongelmasta. Ihminen on siinä määrin peto, että se kiusaa lajitoveriaan kekseliäästi missä tahansa.
Varmaan siksi kääntyy kouluihin, kun esim yläasteet on ihan eläintarhoja. Murkkuikäiset vailla järkeä ja vailla empatiaa. Ja lapset ei koulua valitse.
Toisin kuin aikuinen, voi itse valita työpaikkansa ja jatkaako siellä.
Me valitsimme kotikoulun, kun lapsi ei sopeutunut kouluun.
Hyvä.
Mutta tuossakin, te aikuiset valitsitte, lapsi ei pysty yksin valitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se jolla on hyvä olla itsensä kanssa ei kiusaa toisia. Eli kiusaaja on itse ongelmajätettä. Purkaa vaan sen huonon olonsa toisiin ihmisiin. Olen kyllä nähnyt joskus karman hoitavan kiusaajan hiljaiseksi. Voi kun harmi ;)
Tuo ei aina pidä paikkaansa. Joskus myös ne, joilla "on kaikki hyvin" kiusaavat. Liittynee luonteeseen enemmän noissa tapauksissa.
Kukaan jolla on kaikki hyvin ei kiusaa. Kyllä sillä kiusaajalla on aina joku ongelma, vaikka kaikki päällisin puolin näyttäisi olla hyvin.
Ei ole totta.
Kiusaajan ainoa "ongelma" saattaa olla se, että hän haluaa nousta sosiaalisessa arvoasteikossa. Narsistinalku siis. Mitään ongelmaa ei tarvi olla, vaan pohjaton tarve paistatella muiden huomiossa, ja muiden polkeminen jalkoihin nähdään helppona keinona siinä.
En jaksa etsiä varsinaista tutkimusta, mutta MLL:n Nuortennetissä ja vaikka missä muuallakin tämä kerrotaan ihan ensimmäisenä syynä siihen, miksi joku kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen on paljon monimutkaisempi asia. Esimerkiksi minua on syytetty lapsena kiusaamisesta kun sanoin kiusaajalle takaisin tämän kiusatessa kaveriani ja kun en halunnut olla tekemisissä muita kiusaavan lapsen kanssa jolla oli aika heikot sosiaaliset taidot.
Äläkä unohda, että kiusaajalla on aina pari-kolme kaveria mukana varmistamassa, että se kiusaajan hyväksymä versio tapahtumista tulee "todistettua". Yllättävää, miten selkärangattomia ihmiset (keskimäärin) ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi ja usa ovat molemmat valinneet kiusaajan presidentikseen.
Stubb on sentään kasvanut siitä ohi, kasvanut ihmisenä. Moni tekee nuorena tosi typeriä juttuja ja ymmärtää myöhemmin ettei ollut oikein. Eri asia että toilailua jatkaa vielä seitsenkymppisenä valtionpäämiehenä, kuten Trump. Silloin on oikeasti luonneviasta kyse.
Stubb jätti sen taakseen. Ei tarkoita, että olisi päässyt siitä yli.
No ainakaan ei jatka sitä, vai jatkaako? Toisin kuin Trump.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se jolla on hyvä olla itsensä kanssa ei kiusaa toisia. Eli kiusaaja on itse ongelmajätettä. Purkaa vaan sen huonon olonsa toisiin ihmisiin. Olen kyllä nähnyt joskus karman hoitavan kiusaajan hiljaiseksi. Voi kun harmi ;)
Tuo ei aina pidä paikkaansa. Joskus myös ne, joilla "on kaikki hyvin" kiusaavat. Liittynee luonteeseen enemmän noissa tapauksissa.
Kukaan jolla on kaikki hyvin ei kiusaa. Kyllä sillä kiusaajalla on aina joku ongelma, vaikka kaikki päällisin puolin näyttäisi olla hyvin.
Ei ole totta.
Kiusaajan ainoa "ongelma" saattaa olla se, että hän haluaa nousta sosiaalisessa arvoasteikossa. Narsistinalku siis. Mitään ongelmaa ei tarvi olla, vaan pohjaton tarve paistatella muiden huomiossa, ja muiden polkeminen ja
Se ongelma onkin sitten se, että kiusaaja typeryyksissään ei osaa muita keinoja kuin muiden polkemisen "nostaakseen" itseään ylemmäs. Eli jotain ongelmaa selvästi on. Normaali, hyväitsetuntoinen ihminen ei koe tarvetta polkea muita.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannattaisi olla niin saatanan ärsyttävä, niin ei kiusattaisi.
Merkillistä että koet jonkun tuntemattoman ihmisen pelkän olemassaolon noin ärsyttävänä. Kertoo vakavasta luonnehäiriöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen on paljon monimutkaisempi asia. Esimerkiksi minua on syytetty lapsena kiusaamisesta kun sanoin kiusaajalle takaisin tämän kiusatessa kaveriani ja kun en halunnut olla tekemisissä muita kiusaavan lapsen kanssa jolla oli aika heikot sosiaaliset taidot.
Äläkä unohda, että kiusaajalla on aina pari-kolme kaveria mukana varmistamassa, että se kiusaajan hyväksymä versio tapahtumista tulee "todistettua". Yllättävää, miten selkärangattomia ihmiset (keskimäärin) ovat.
Nykyään nämä tollot videoivat kiusaamisen. Että kyllä todisteet löytyy. Kaverit ei ole mukana todistamista varten, vaan yleisönä sille pää-kiusaajalle. Ei kukaan kiusaa yksin, se ei ole kiusaamisen motivaatio.
Sataan kertaan tutkittu juttu, miksi kiusaamista tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sen "ongelman" tarvitse olla ulkoinen. Riittää että on päästä vialla. Sellaisella kaikki on hyvin. Ulkoisesti. On vaan mieleltään sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole totta.
Kiusaajan ainoa "ongelma" saattaa olla se, että hän haluaa nousta sosiaalisessa arvoasteikossa. Narsistinalku siis. Mitään ongelmaa ei tarvi olla, vaan pohjaton tarve p
Se ongelma onkin sitten se, että kiusaaja typeryyksissään ei osaa muita keinoja kuin muiden polkemisen "nostaakseen" itseään ylemmäs. Eli jotain ongelmaa selvästi on. Normaali, hyväitsetuntoinen ihminen ei koe tarvetta polkea muita.
Aha. Ongelmaksi ymmärsin, että kiusaajalla on oikeasti ongelma, että hän on myös uhri, on esim huonot kotiolot, kaltoinkohtelu, jotain tämän tapaista.
Mutta että kiusaajan "ongelma" onkin huono itsetunto, tai muuta vastaavaa tasolla "käytöstapojen puute", no tällaisten kanssa painii varmaan puolet väestöstä, en nyt todellakaan ajatellut että "kiusaajan ongelmalla" ajatellaan jotain näin ylimalkaista ja yleistä.
Suksi kuuseen ja pierase