Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokranantaja on lukenut irtisanomiskirjeen vasta nyt ja sanoo perivänsä vakuudesta yhden kuukauden vuokran

Vierailija
05.03.2025 |

Hänen mukaansa hän sai tiedon irtisanomisesta lukuhetkellä ja on siksi oikeutettu perimään vielä huhtikuun vuokran vaikka kirjeen lähetin helmikuussa. Tuntuu pahalta, kun rahat on tiukilla. Vuokranantaja sanoo, että eihän se voi minua haitata, kun ottaa vakuudesta eikä minun tarvitse käyttää muita rahoja. Mitä mieltä?

Kommentit (124)

Vierailija
121/124 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis lähetit paperikirjeen? Olisit pistänyt saman myös sähköpostilla. Ei se voi niin mennä, että irtisanominen menee sen mukaan, miten vuokranantaja sattuu postinsa lukemaan. Vie vaikka oikeuteen, et voi hävitä.

kirjeet kirjataan tai vakutetaan. silloin kun se on luovutettu vastaanottajalle, siitä jää jälki. samoin itse voit seurata koodilla missä vaiheessa lähetyksenkulku ja luovutus on ollut. ei mitään mitä voisi väittää aikamääreitä olisi manipuloitu. haastemieskin vie asiakirjat. noiden heppuleiden kanssa ei soitella jne. ap nyt jöötiö,kusettaa sua mennen tullen. vakuus pitää olla aina luovutettavissa välittömästi ja se ei saa sekoittua muihin varantoihin ja näin ollen heti otettavissa käyttöön-luovutukseen. onkohan noin,että tyypillä ei olekaan antaa rahaa ,ei ole mistä ottaa. laittakaa aina vakuus sulkutilille,siitä kuitti,siellä on.

Vierailija
122/124 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavallani oli kauhuvuokralaiset. Jättivät vuokria maksamatta, asuntoon tehtiin ominpäin muutoksia, vietiin irtoavaa vuokranantajan omaisuutta asunnosta, tehtiin sähköliitäntöjen virityksiä ilman ammattitaitoa ym, ym, ja lopuksi hajotettiin totaalisesti paikkoja kun lähtivät ja olivat varastaneet tavaraa mukaansa. Isot jätesäkit täynnä monen viikon jätepusseja viemättä jätetty tontille. Ihan kahelia porukkaa olleet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/124 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kerran hiukan harhainen vuokralainen (oli uskonut netin vinkkejä, että yksityiset vuokranantajat on k päitä). Hän sitten teki niin, että muutamaa päivää ennen kuun loppua otti minuun yhteyttä jonkun tekaistun huoltosyyn vuoksi ja pyysi pikimiten paikalle. Tottakai menin ja hän sitten pyyteli anteeksi, että taisikin erehtyä, että ei siinä ollutkaan vikaa, mutta nyt kun olet täällä, niin on käynyt niin, että olen muuttamassa toiseen asuntoon, joten tässä irtisanomisilmoitus. Sanoin hänelle, että ihan olisi sähköpostikin riittänyt, kuten vuokrasopimuksessa lukee.  Ihan kiva ihminen sinällään, mutta henk. koht. en ymmärrä pelolla kulkevia ihmisiä, jotka haluavat elää elämänsä aina negatiivisimman kautta ja jotka ovat liian helposti netin keskustelupalstojen höynäytettävissä. Ei siinä mitään, sikälihän hän toimi pelkojensa ohajaamana oikein,e ttä halusi varmistaa, että saan varmasti irtisanomisilmoituksen, mutta toisaalta kun meillä tosiaan vuokrasopimuksessa luki, että voi irtisanoa myös sähköpostilla  ja  kun kuitenkin olen ollut hänen tavoitettavissaan koko vuokrasuhteen ajan, niin hän vähän turhan takia otti tekaistun tekosyyn varjolla minut huoltokäynnille ja sitä varten palkattoman vapaapäivän töistään. Kai se vain niin on, että kukin taaplaa tyylillään. ITse en jaksa turhan takia hankaloittaa elämääni.

Kun olen ollut vuokralla, olipa yksityinen tai ei, niin lähetin irtisanomisilmoituksen aina niin, että lisäsin siihen oletetun postin matka-ajan ja pari toimistoarkipäivää. Sitten, jos ei kuulu mitään vuokranantajalta, niin ehdin niiden parin toimistoarkipäivän aikana ottaa häneen yhteyttä. Ja irtisanmisilmoituksen yhteydessä aina kysyin avainten palauttamisesta, koskaan ei sitä tainnut olla laitettu vuokraospimukseen, että miten ne palautetaan, joten aina vastasivat ajoissa. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia. Opiskelija-asuntosäätiön asunnoissa rasitti hirvittävästi aikoinaan se, että antoivat puhelinnumeron uudellen vuokralaisehdokkaalle, jotka sitten soittelivat, että saako tulla katsomaan tai tulivat ovikelloa soittelemaan, että ylläri, saako tulla katsomaan. Tuolloin  opin olemaan vastaamatta tuntemattomista numeroista tuleviin soittoihin. Kun päivät oli täynnä työkiireitä ja muuttokiireitä, niin en vain jaksanut enää sosiaalistakin stressiä asunnon esittelystä. Tuollaista ei nykyisin enää tapahdukaan, kun vuokranantajalla ei ole oikeutta antaa vuokralaisen puhelinnumeroa eteenpäin ilman lupaa.

mitä varhemmin ilmoittaa vuokranantajalle muutostaan, niin sanoisin, että sen parempi. Ei tule sitten tilannetta, että vuokranantaja sanoi, että päivän liian myöhässä sai tiedon. Ja jos vuokranantajanne ei ole vielä keksinyt miten vähän vaivaa sähköpostitse lähetetty irtisanomisilmoitus aiheuttaa (se on vieläpä suoraan sitten digitaalisessa muodossa), niin kysykää vuokrasopimusta allekirjoitetettaessa, että voisiko ilmoituksen sitten aikanaanlähettää vaikka sähköpostilla ja pyytäkää, että se kirjataan vuokrasopimukseen.

Vierailija
124/124 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavallani oli kauhuvuokralaiset. Jättivät vuokria maksamatta, asuntoon tehtiin ominpäin muutoksia, vietiin irtoavaa vuokranantajan omaisuutta asunnosta, tehtiin sähköliitäntöjen virityksiä ilman ammattitaitoa ym, ym, ja lopuksi hajotettiin totaalisesti paikkoja kun lähtivät ja olivat varastaneet tavaraa mukaansa. Isot jätesäkit täynnä monen viikon jätepusseja viemättä jätetty tontille. Ihan kahelia porukkaa olleet.

Vastaukseni liittyy vain löyhästi sinun kommenttiisi, mutta olen huomannut, että hyvin moni vuokralainen ei vaan tajua että asunnossa ei saa tehdä mitään muutostöitä ilman lupaa. Omaa lupaa perustellaan usein siten, että "mitä se haittaa, koska olisit kuitenkin suostunut ja hyvin me tehtii".  Kun ei tajuta, että jos vaikka vuokralainen asentaa seinään puolapuut (keksitty esimerkki) ja jättää ne asuntoon ja vaikka vuokranantaja olisi suostunut siihen, nin silti vuokranantajalla on vastuu siitä, että ne on turvallisesti ja oikeaoppisesti kiinnitetty. Kun sitten tehdään omin päin ja ilmoituksella, että "me kyllä osataan", niin se ei takaa mitään. Siksi vuokranantaja mieluummin joissakin tapauksissa haluaa, että käytetään alan yrittäjää. Hällä on sitten kuitenkin vastuu työstään ja reklamointi onnistuu. Tai sitten, että kun muutetaan, niin asuntoon jätetään omia jämätavaroita kun "ajateltiin, että seuraava vuokralainen tykkäisi niistä" (ja usein ne jämätavarat on ihan rehellisesti sanottua krääsää. Ikivanhoja valaisimia, jotka on ostettu jostian kiinakaupasta ja jotka iskevät kipinää, kun valaisimeen laittaa valot jne. siis juuri sellaisia, joita ei ole haluttu viedä omaan uuteen kotiin, mutta ei ole jaksettu sitten viedä kilometrin päässä olevan automarketin ser-keräyspisteeseenkään). Sitten suututaan, kun vuokranantaja lähettää perään laskun kaatopaikalle viemistään vuokralaisen jättämistä tavaroista. Koskaan ei pidä olettaa, vaan ihan rehellisesti kysyä lupa vuokranantajalta, että saadaanko tehdä itse ja saadaanko jättää tätä ja tätä tavaraa.

Yksi vuokralaiseni ei muuttanutkaan muuttoäivänään, oletti, että en tule tarkastamaan asuntoa heti. No... siinä kuussa menin ja huomasin, että asunto täynnä tavaraa. Hän perusteli sitä sitten sillä, että kun heillä oli ollut flunssa ja olettivat, että se kyllä käy, onhan se sairausloma kuitenkin.  :D Tuossakin yksi muistutus siitä, että kun tietää muuttavansa vaikka kuukauden päästä, niin todellakin kannattaa alkaa pakkaamaan heti, koska voi tulla flunssa sitten muuttoa eeltävänä päivänä tai vaikka ripuli. Silloin ei ole kiva pakata koko kämppää, mutta jos on ajoissa aloittanut, niin muutto onkin sitten helpompaa.