Pääsiäistä edeltävä paasto
Onko täällä sellaisia kristittyjä jotka paastoaa ennen pääsiäistä? Miten paastoatte ja millaista hyötyä koette saavanne siitä?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan tapakristitty evlut, mutta satuin seuraamaan tätä lankaa. Ihastuin jotenkin tämän ortodoksimunkin videoihin täysin! Sinä joka näitä paastonajan iloksi ja kannustukseksi jaat: kiitos!
Yleensä paasto alkaa laskiaisesta. Siksi tankataan laskiaispullia. Mutta, pelkkä vesidieettipaasto on tyhmä, ehkä voit esim syödä kasviksia mutta välttää lihaa. Myös miettiä henkistä puolta, uudistumista.
Mar Ieshu Mesiha, bara Illaha, yitrahemni a'khataw. Amayn.
Lord Jesus Christ, Son of God, have mercy upon me.
Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahda minua.
Vierailija kirjoitti:
Koska se paasto tulisi siis aloittaa
Laskiainen aloittaa paaston. Siitä laskiainen nimikin tulee, laskeutumista paastoon.
Ei siis pulkkamäen laskua niinkuin jotkut luulee.
Vierailija kirjoitti:
Paastoamisen tunnelmia ja tapoja mielelläni kuulisin kanssapaastoajilta 😊
Olen ortodoksi ja söin tänään lounaaksi halloumi-kasvispataa, vaikka tarjolla oli myös vegaanista ruokaa. Laitoin salaatin joukkoon oliiviöljyä ja valitsin ruokajuomaksi piimän, vaikka tarjolla oli myös kaura- ja soijamaitoa. Rikoin siis kirkkokalenteriin merkittyjä paastosääntöjä kolmella tavalla, vaikka olisin voinut valita toisin.
Olen perusterve eikä mulla ole mitään ruokarajoitteita. Rippi-isäni on kuitenkin tehnyt selväksi, että vaikka ruokapaasto on tärkeä osa paastoa, sitä koskevien sääntöjen orjallinen noudattaminen ei kuulu paastoon. On esim. parempi ostaa halpaa tarjousjauhelihaa kuin kalliita paastosääntöjen mukaisia lihankorvikkeita (paaston avulla säästyneet rahat tulee lahjoittaa köyhille). Ja jos halpa kasvisruoka tekee kärttyisäksi, on parempi syödä mehevä sisäfileepihvi kuin tiuskia kiukkuisena muille ja kylvää ympärilleen pahaa oloa.
Käsittääkseni paaston tärkein tehtävä on saada meidät miettimään omia valintojamme ja ohjata meitä kohti Jumalan tahdon mukaista elämää. Liika sääntöihin keskittyminen on siinä vain haitaksi, ainakin jos sen tekee omine nokkineen ja kuvittelee ruokapaastossa onnistumisen riittävän.
Paasto on hieno mahdollisuus oppia lisää itsestään ja omasta vajavuudestaan. Kunpa oppisin itsekin keskittymään enemmän omaan paastooni kuin siihen, mitä muut tekee paastotessaan väärin.
Kiinnostava ketju. Paasto ei siis ole pelkästään kehollinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostava ketju. Paasto ei siis ole pelkästään kehollinen juttu.
Jep. Perimmäinen tarkoitus ei ole lainkaan kehollinen. Paasto on tavallaan rukouksen muoto.
Ring the bells that still can ring
Forget your perfect offering
There is a crack, a crack in everything
That's how the light gets in
Leonard Cohen, Anthem
Pääsiäisyönä (lauantain ja sunnuntain välisenä yönä) ortodoksit eivät syö ensimmäistä ei-paastoateriaa keskiyöllä, vaan pikemminkin vasta kolmen maissa. Pääsiäisyön jumalanpalvelus alkaa kello 23.30 ja kestää yli kolme tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää Palmusunnuntaita!
Kiitos 💜
Voi kunpa ihmiset olisivat innostuneet kertomaan paastoamisestaan ja etenkin tunteistaan paaston aikana enemmän. Tiedän että moni paastoaa - tavalla tai toisella.
Olen ev.lut. Tänä vuonna olen paastonnut tuhkakeskiviikosta alkaen jättämällä sokeriherkut pois. Olen siis sokerihiiri, alkoholia en käytä ja punaista lihaa syön harvoin. En ole perusterve, joten mitään kovin tiukkaa paastoa en voi ajatellakaan.
Paasto on tehnyt hyvää. Olen saanut katkaistua sokerikierteen, jossa olen vuosia ollut. Enemmän kyse on ollut huonosta tavasta kuin riippuvuudesta. Paaston loputtua aion jatkaa vähäisempää linjaa sokerin suhteen, vaikka näin ehdoton en aio olla.
Edessä on vielä hiljainen viikko ja pääsiäinen. Tavoitteena on käydä jumalanpalveluksessa tänään, kiirastorstaina, pitkäperjantaina ja pääsiäisenä. Pääsiäisyönä en terveydentilani vuoksi kykene valvomaan, mutta pääsiäisaamuna ehtii messuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää Palmusunnuntaita!
Kiitos 💜
Voi kunpa ihmiset olisivat innostuneet kertomaan paastoamisestaan ja etenkin tunteistaan paaston aikana enemmän. Tiedän että moni paastoaa - tavalla tai toisella.
Tämä! Esimerkiksi paaston aikana luettu ja inspiroiva kirjallisuus olisi kiinnostanut, musiikkikin!
Vierailija kirjoitti:
Olen ev.lut. Tänä vuonna olen paastonnut tuhkakeskiviikosta alkaen jättämällä sokeriherkut pois. Olen siis sokerihiiri, alkoholia en käytä ja punaista lihaa syön harvoin. En ole perusterve, joten mitään kovin tiukkaa paastoa en voi ajatellakaan.
Paasto on tehnyt hyvää. Olen saanut katkaistua sokerikierteen, jossa olen vuosia ollut. Enemmän kyse on ollut huonosta tavasta kuin riippuvuudesta. Paaston loputtua aion jatkaa vähäisempää linjaa sokerin suhteen, vaikka näin ehdoton en aio olla.
Edessä on vielä hiljainen viikko ja pääsiäinen. Tavoitteena on käydä jumalanpalveluksessa tänään, kiirastorstaina, pitkäperjantaina ja pääsiäisenä. Pääsiäisyönä en terveydentilani vuoksi kykene valvomaan, mutta pääsiäisaamuna ehtii messuun.
Olipa kiva kun kerroit! Hyvää Palmusunnuntaita Sinulle! 🌼
Ei muuta asian merkitystä.