Nyt itketään jo broilerinlihansyönnin takia
Yhyy... mutku luonnon monimuotoisuus kärsii ja torakka kärsii kun etuoikeutettu valkoinen syö kanaa... yhyy...
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/978f9399-2b67-46fc-af06-968df9fb20…
Kommentit (331)
Ymmärtäisin, jos tässä puhuttaisiin vain kasviksista, mutta kun puhutaan nimenomaan näistä härkiksistä ym. ultraprosessoiduista lihankorviketuotteista niin uskoisin, että maustamaton liha, jonka itse paistaa on terveellisempi ja ravitsemuksellisesti parempi vaihtoehto.
Onko kaupassa jäänyt proteiinikorvikkeet hyllyihin? Tässä jutussa haiskahtaa ideologia ja kaupan agenda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ILMASTONMUUTOS olisi tutkijoiden mukaan puoliksi torjuttu, jos ihmiskunta lopettaisi eläinten kasvatuksen ravinnoksi ja antaisi vapautuvan pelto- ja laidunmaan metsittyä.
Eisenin ja Brownin mukaan tällaisten lukujen esittäminen on tärkeää, jotta ihmisille havainnollistuisi lihansyönnin ympäristövaikutusten mittaluokka.
Karjankasvatuksella on globaalisti mittavat ilmastopäästöt. Karja tarvitsee maata laiduntamiseen ja märehtijät päästävät ilmakehään metaanikaasuja."
On hieman naurettavaa kun lihansyöjät väittävät jonkun tofun tai avokadon olevan ilmaston vihollinen numero yksi :D
Vielä naurettavampaa etteivät kasvissyöjät ymmärrä väestönkasvun rajoittamiseen kehitysmaissa. Max. 1 lapsi ja piuhat poikki.
Mieluummin Elon Muskilta
Vierailija kirjoitti: Haittaako ketään että nimenomaan broilerituotanto on valtava eläinsuojeluongelma?
Se haittaa minua suurinpiirtein saman verran kuin kesällä seuraamani villit lintupoikueet: kesän alussa kuoriutuu mökkirannan tuntumassa jopa 12 sorsanpoikasta. Loppukesästä niitä on jäljellä 5. Haluatko arvata mitä tapahtui? Joskus olen seurannut kun aikuiset lokit kaartelevat rannassa olevaa lokinpesää ja kun poikaset hätääntyneenä poistuvat pesästä ne kannibalisoidaan heti.
Pihapuun lintupöntöstä löytyy kaksi kuollutta höyhenetöntä poikasta, joita on nokittu. Hengissä selvisi yksi tai kaksi. Teerellä on 7 poikasta, se on aamulla tullut tienposkeen syömään kiviä. Ohi kaahaa jonkun mökkiläisen bemari ja pienet pallerot paiskautuu pitkin penkkaa. Emä pakenee paikalta ja jättää poikasensa, joista valtaosa on kuolleita. Minä nostelen varovasti kaksi pientareen heinikossa kykkivää palloa metsän reunaan ja toivon että ne alkavat kutsua emoaan. Mökkiläinen puolestaan jatkaa Helsinkiin jossa kertoo työtovereilleen maaseudun eläinten keskitysleireistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ILMASTONMUUTOS olisi tutkijoiden mukaan puoliksi torjuttu, jos ihmiskunta lopettaisi eläinten kasvatuksen ravinnoksi ja antaisi vapautuvan pelto- ja laidunmaan metsittyä.
Eisenin ja Brownin mukaan tällaisten lukujen esittäminen on tärkeää, jotta ihmisille havainnollistuisi lihansyönnin ympäristövaikutusten mittaluokka.
Karjankasvatuksella on globaalisti mittavat ilmastopäästöt. Karja tarvitsee maata laiduntamiseen ja märehtijät päästävät ilmakehään metaanikaasuja."
On hieman naurettavaa kun lihansyöjät väittävät jonkun tofun tai avokadon olevan ilmaston vihollinen numero yksi :D
Vielä naurettavampaa etteivät kasvissyöjät ymmärrä väestönkasvun rajoittamiseen kehitysmaissa. Max. 1 lapsi ja piuhat poikki.
Syntyvyys laskee kaikkialla
Aivan liian hitaasti ja tiedät sen itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten on pakko syödä jotain ja proteiinia. Luomuna. Muuten ei elä jos ei mitään syö.
Niin on, esim. pavuista löytyy paljon proteiinia. Lihaa ihmisen ei tarvitse syödä lainkaan. Itse lopetin lihan syömisen pari vuotta sitten, sillä tuntui pahalta syödä elävää ja tuntevaa olentoa.
Nykytietämyksen mukaan myös kasvit tuntevat. Joten miten pystyt syömään eläviä ja tuntevia kasveja?
En usko, että tuntevat samalla tavalla kuin ihmiset ja eläimet, mutta kiitos kysymästä : )
Niin, jos sinä et usko jotain niin sehän ei silloin pidä paikkaansa... Kuulostat vähän Trumpin kannattajalta, logiikka on sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten on pakko syödä jotain ja proteiinia. Luomuna. Muuten ei elä jos ei mitään syö.
Niin on, esim. pavuista löytyy paljon proteiinia. Lihaa ihmisen ei tarvitse syödä lainkaan. Itse lopetin lihan syömisen pari vuotta sitten, sillä tuntui pahalta syödä elävää ja tuntevaa olentoa.
Nykytietämyksen mukaan myös kasvit tuntevat. Joten miten pystyt syömään eläviä ja tuntevia kasveja?
En usko, että tuntevat samalla tavalla kuin ihmiset ja eläimet, mutta kiitos kysymästä : )
Niin, jos sinä et usko jotain niin sehän ei silloin pidä paikkaansa... Kuulostat vähän Trumpin kannattajalta, logiikka on sama.
:DD olet siis itse sitä mieltä että ihmiset ja kasvit tuntevat samalla tavalla?
Eihän vegaanit ja kasvissyöjät hyväksy mitään muuta kuin sen että saisi pakotettua ihan kaikki syömään sitä mitä nämä ideologiset pellet vaatii.
Se on kyllä jännä kun edellä mainitut sanoo aina että et sinä kuole jos yhtenä päivänä viikossa joustat ruokavaliostasi ja syöt pelkkää kasvisruokaa mutta jokainen tähän mennessä on ahdistunut ja loukkaantunut verisesti kun olen sanonut että syon vaikka kolmena päivänä viikossa pelkkää kasvisruokaa jos sinä syöt yhtenä päivänä liharuokaa niin yllättäen siittä ruokavaliosta joustaminen muuttuu mahdottomaksi kun pitäisi joustaa itse
"Broilerinlihaa korvaavat kasviproteiinivalmisteet voivat olla ravitsemuksellisesti jopa broileria parempia ruoka-aineita."
"Voivat olla"
Kannattaa kiinnittää tämmöisiin sanamuotoihin huomiota kun lukee mediaa: "voivat olla" "saattaa lisätä/vähentää" "voi ehkäistä" "mahdollisesti" yms. ovat joko merkki tutkimuksesta joka ei ole täysin varma tai valmis tai sitten tarkoituksellisesta sumutusta/tiedon eväämistä.
Pätee jokaiseen asiaan ei vain ravintoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TOdista, että näin ei ole!
Vierailija kirjoitti:
V i t t u mitä mädätys-bullshittiä taas tuutataan, ilmasto sitä ilmasto tätä PITÄÄ SYÖDÄ TOFUA!!! JA PAPUJA!!! ja joku viher-vassariälykköwnb saarnaamassa etusormi pystyssä läskimaha pömpöttäen, mä voitin hiljattain lotossa, ja aion perkele vieköön syödä KUNNON LIHAA!!!!!!!!!!!! SITÄHÄN ETTE MULTA ESTÄ!!!!!!!! JA LENNELLÄ LENTOKONEILLA, SEKÄ N U S S I A H U O R I A S A A T A N A!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
TÖRKYTURPA ILMIANNETTU.
Vierailija kirjoitti:
Eihän vegaanit ja kasvissyöjät hyväksy mitään muuta kuin sen että saisi pakotettua ihan kaikki syömään sitä mitä nämä ideologiset pellet vaatii.
Se on kyllä jännä kun edellä mainitut sanoo aina että et sinä kuole jos yhtenä päivänä viikossa joustat ruokavaliostasi ja syöt pelkkää kasvisruokaa mutta jokainen tähän mennessä on ahdistunut ja loukkaantunut verisesti kun olen sanonut että syon vaikka kolmena päivänä viikossa pelkkää kasvisruokaa jos sinä syöt yhtenä päivänä liharuokaa niin yllättäen siittä ruokavaliosta joustaminen muuttuu mahdottomaksi kun pitäisi joustaa itse
Johtuisikohan siitä, että lihaa syödäkseen on murhattava eläin? Et varmaan itsekään tykkäisi jos joku sanoisi aikovansa tappaa lapsen.
Kana on halpaa ja hyvää. Sekä helppoa.
Joskus löysin härkäpapuvalmisteen pakkasesta tarjoustuotteena. Kokeilin ja oli hyvä.
Sitä ei enää löydy. Muut valmisteet ei takenteeltaan, maultaan ja maustettavuudeltaan iske.
Silti rehellinen kasvisruoka on parempaa. Kuin soijasta väännetyt moskat. Siksi en Vaihda lihaa niihin vaan teen kokonaan pelkän kasvisruuan.
Vierailija kirjoitti:
"Broilerinlihaa korvaavat kasviproteiinivalmisteet voivat olla ravitsemuksellisesti jopa broileria parempia ruoka-aineita."
"Voivat olla"
Kannattaa kiinnittää tämmöisiin sanamuotoihin huomiota kun lukee mediaa: "voivat olla" "saattaa lisätä/vähentää" "voi ehkäistä" "mahdollisesti" yms. ovat joko merkki tutkimuksesta joka ei ole täysin varma tai valmis tai sitten tarkoituksellisesta sumutusta/tiedon eväämistä.
Pätee jokaiseen asiaan ei vain ravintoon.
Kyllä. Broiler maistuu mun suussa hyvältä, pavut, tofu jne eivät niinkään. Jatkan lihan syöntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuisikohan siitä, että lihaa syödäkseen on murhattava eläin? Et varmaan itsekään tykkäisi jos joku sanoisi aikovansa tappaa lapsen.
Ihmislapsi ei ole verrattavissa eläimeen.
Vierailija kirjoitti:
"Pellet", vaikeaa keskustella haukkumatta toisia?
Syön paljon broiskua ja tonnikalaa. Nam nam. En aio vähentää. Päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys laskee kaikkialla
Länsimaissa. Ei siellä, missä sen eniten pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmislapsi ei ole verrattavissa eläimeen.
Kipua tuntevia eläimiä kumpainenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää vaan tofua ja härkäpapua. Ei tarvitse tuon jälkeen kotoa lähteä, kun vatsa ei kestä. On kipuja, ääni- ja hajuhaittoja säkä kohtuullisen lamauttava ripuli. Kuulemma vatsa tottuu, mutta en ole valmis uhraamaan totutteluun kovin pitkiä aikoja. Sori siitä.
no höh, ei mulla ole ollut mitään tommosta, ei ikinä.
Ei kai se mikään höh ole, jos vatsa kestää palkokasveja. Mulla ei kestä. Enkä ole laisinkaan ainoa kaltaiseni.
Syntyvyys laskee kaikkialla maailmassa ihan vapaaehtoisesti