Nyt itketään jo broilerinlihansyönnin takia
Yhyy... mutku luonnon monimuotoisuus kärsii ja torakka kärsii kun etuoikeutettu valkoinen syö kanaa... yhyy...
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/978f9399-2b67-46fc-af06-968df9fb20…
Kommentit (331)
https://www.elaintieto.fi/blogi/sikojen-hiilidioksiditainnutus-on-hyvin…
Siis eihän niitä noin kahta miljoonaa sikaa tarvitsisi silloin tappaa Suomessa vuosittain jos niitä ei kukaan söisi ?
Syöttekö siis kissanpentuja?
... Miksi ette?
Vierailija kirjoitti:
... Miksi ette?
Nro 321:lle
Vierailija kirjoitti:
... Miksi ette?
Koska kissa on lihansyöjä ja lihansyöjien liha ei ole yleisen tiedon mukaan erikoisen maukasta eivätkä siksi kuulu riistaeläimiin. Duh.
Syötkö sinä siis ohdakkeita.. miksi et? Olisihan se nyt ympäristöystävällisempää ja sosiaalisesti vastuullisempaa kuin ulkomailta tuotu tomaatti tai manteli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... Miksi ette?
Koska kissa on lihansyöjä ja lihansyöjien liha ei ole yleisen tiedon mukaan erikoisen maukasta eivätkä siksi kuulu riistaeläimiin. Duh.
Syötkö sinä siis ohdakkeita.. miksi et? Olisihan se nyt ympäristöystävällisempää ja sosiaalisesti vastuullisempaa kuin ulkomailta tuotu tomaatti tai manteli.
Internetti kertoo: Kuha on petokalana monipuolinen ravinnonkäyttäjä ja syö melkein mitä kalaa vesistössä vaan on tarjolla. Pienet kuhat tankkaavat pääasiassa kuoretta. Isompana kuha käyttää kuoreen ohella ahventa, särkeä, muita särkikaloja, kiiskeä ja muikkua. Kuha on kannibaali eli sille kelpaavat pienemmät lajitoveritkin.
Itsehän elän pelkillä avokaadoilla.
En pidä metsästyksestäkään, mutta onhan se aika lailla eri juttu kuin kasvattaa tuhansittain eläimiä vain ja ainoastaan käytettäväksi ja tapettavaksi. Tehotuotannosta on kyllä ihan kaikki syyt luopua. Ihan sama mitä joku toiminnalleen sokeutunut tilallinen selittelee.
Vierailija
05.03.2025 | 17:43
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija kirjoitti:
Minusta nyt puolestaan alkoi
Sovitaan niin. Minä en syö sikaa, mutta syön kyllä lintuja ja peuroja jotka mieheni on läsnäollessani ampunut. Usein lintu ei kuole laukaukseen heti, vaan valitettavasti ehtii kärsiä esim siipiosumasta hetken ennen kuin koira tuo sen miehelleni joka katkaisee yhdellä kiepautuksella linnun niskan. Kaloja tapan itsekin, otan tukevan otteen pään alareunasta ja lyön esim puukon puisella perällä napakasti keskelle 'takaraivoa' ja sitten viillän kidusten alla olevan valtimon auki. Olen joutunut tappamaan myös jäniksen joka jäi vastaantulevan auton alle, eikä autoilija vaiautunut pysähtymään. Löin sitä retkikirveen hamaralla päähän. Pakkohan se oli, se raahasi halvaantuneena takapäätään. Jos paha ihminen ei olisi sattunut paikalle, se olisi joutunut tovin odottelemaan kettua saapuvaksi paikalle.
Eihän se mukavaa ole. Mutta elämä on kuolemista. Tunteet ovat varsin ristiriitaiset myös silloin kun olen vienyt lemmikkikoiria ns viimeiselle matkalle. Vaikka tiedän, ettei elämän jatkaminen olisi enää koiralle oikein, tuntuu tappaminen silti pahalta. Ehkä siksi moni antaa lemmikin kärsiä tuskallisen kuoleman eikä saata sitä ajoissa matkaan. Moni ei tunnu ymmärtävän, että kaiken elollisen on myös kuoltava, eikä se tapahdu lääkkein turrutettuna vuoteessaan kuin ihmisellä.
Olen myös tappanut kaloja, lintuja ja vahingoittuneita luonnoneläimiä (lain mukaan on velvollisuus toimia) sekä ollut mukana metsästyksessä sekä tuotanto- ja lemmikkieläinten lopetuksessa. Pystyn järjestämään lemmikkini lopetuksen kun aika on. Siinä mielessä ei niin vierasta ole tuo kuolema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku väittää asuvansa teurastamon vieressä mutta ei osaa kertoa missä tämä teurastamo sijaitsee jossa on vieressä asuinrakennus.
taidat olla aidosti todella vajaa-älyinen
Siinä pata kattilaa soimaa, ainakin kirjoitustaidosta päätellen. Lause aloitetaan isolla kirjaimella ja päätetään välimerkkiin, sekä vajaaälyinen kirjoitetaan ilman viivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku väittää asuvansa teurastamon vieressä mutta ei osaa kertoa missä tämä teurastamo sijaitsee jossa on vieressä asuinrakennus.
taidat olla aidosti todella vajaa-älyinen
Siinä pata kattilaa soimaa, ainakin kirjoitustaidosta päätellen. Lause aloitetaan isolla kirjaimella ja päätetään välimerkkiin, sekä vajaaälyinen kirjoitetaan ilman viivaa.
:D voi jeesus, isot alkukirjaimet ja pisteet joo pitää olla miljoona ääöö että ne osaa laittaa. onneks olkoon halutko tikkarin palkinnoks kun noin mallioppilas oot
ja joo mun mielestä vajaa-älyinen tulis kirjoittaa väliviivalla. aat ja äät pitäis rinnastaa tuossa keskenään samoin kuin oot ja ööt
Vierailija kirjoitti:
Olen tähän saakka ollut sekasyöjä, mutta nyt näiden kaikkien kasvisruoalle ja -syöjille allergisten ansiosta alan kasvissyöjäksi. Koen sen jopa velvollisuudekseni kaikkien heidän puolesta, jotka ovat heti ruikulilla nähdessäänkin sanan "vegaaninen". Minun vatsani sentään kestää, niin kannan korteni kekoon kohti terveempää tulevaisuutta teidänkin puolestanne.
Onneksi muistin kirjoittaneeni tämän, kun piti tarkistaa montako päivää olen nyt ollut syömättä lihaa. Nähtävästi viisi päivää ei ainakaan ole aiheuttanut minkäänlaisia vaikeuksia. Enpä ole asiaa edes juuri huomannut. Harmi etten tehnyt tätä aiemmin, mutta kiitos vielä lihauskovaisille. Tekin olette näin toimineet kohti parempaa tulevaisuutta.
Kunpa vaan se on niin, että useinmiten se eläin kuolee ihan terveenä. Onnekseen jo ennen kuin ehtii sairastaa. Ajattelen aina poikalinnun kohdalla, että lintu on saanut elää parhaat hetkensä elämässä, eli kesän yltäkylläisyyden ja oman sisarusparven ja emon seuran. Pian sataa lumi ja edessä on todennäköinen kuolema nälkään tai kylmään tai muun pedon kuin ihmisen saaliina. Arviolta 30% joulukuun metsäkanalintuyksilöistä on elossa vielä toukokuussa, edellisen kesän poikasista vielä harvempi.
Kun lihansa tappaa itse, sitä todellakin arvostaa. Me syömme lihaa 1-3 kertaa viikossa. Tyypillisesti viikolla makaronilaatikkoa tmv ja la iltana taidolla valmistettua riistalihaa. Kalaa syömme pari kertaa viikossa, itsepyydettyä kuhaa yleensä. Sen yleensä kasvissyöjätkin hyväksyvät -olemme miettineet, että jos kuhat näyttäisivät kissanpennuilta, olisimme metsästyksen lisäksi heidän hampaissaan myös kalastuksen vuoksi.