Myin tuotteen Torissa VUOSI sitten, ja nyt ostaja alkoi
vaatimaan rahojaan takaisin tai hyvitystä, koska hän ei saa sitä nyt korjaukseen takuuseen, koska takuu oli umpeutunt.
Eikai mulla ole mitään velvollisuuksia alkaa mitään hyvittämään saati korvaamaan? Varsinkaan VUOSI kauppojen teon jälkeen?? Teen muutaman tori-kaupan vuodessa eli en ole mikään ammattimyyjä, en myynyt uutta tuotetta ja ilmoituksessa luki, että takuu umpeutuu puolen vuoden päästä.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden yksityishenkilön välisessä kaupassa pätee "siinä kunnossa kuin se on ostohetkellä", ja mitään takuuvelvollistuutta ei myyjällä ole.
Ei päde asunto/talokaupoissa, eikä aina autokaupoissakaan.
Kuinka moni myy auton tai asunnon ilman sopimuksia?
Oikeiden kauppojen ja ammattimyyjien arvostus nousee aina kun joutuu käyttämään toria ja näkee minkälaista se on perusjamppojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vastaat sille kohteliaasti että " h a i s t a l ä s k i h o m o v i t t u " ja sen jälkeen pistät estoon.
Kyllä fiksu ihminen säilyttää kohteliaisuutensa tilanteensa kuin tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua polttaa liekit PROVION
Tietenkin kyseessä voi olla myös provo, mutta kyllähän tuon kaltainenn älyttömyys saattaa olla ihan tottakin. Minä tein kerran ostotarjouksen tuotteesta, jonka myyjä oli ennättänyt myydä jo toisaalle. Noin puolen vuoden kuluttua hän otti minuun uudelleen yhteyttä, ettei kyseisiä kauppoja ollutkaan syntynyt, joten hän olisikin valmis myymään tuotteen mulle. Totesin tähän, että hankin sen jo muualta, että kiitoksia vain. Myyjä ei tähän tyytynyt, vaan alkoi tosissaan vängätä, että silloinen tarjoukseni oli sitova ja pätee yhä edelleen, jne.
Ai olisko se oikeuteen haastanut sitten vai millä tapaa tarjous oli sitova? :D
Mun ohimoilta valui kylmä hiki, kun hän totesi lakimiestuttavansa
Huh huh, aika jäätävää.
Estot päälle vaan puhelimeen ja toriin. Olet myynyt tuotteen siinä kunnossa kun se on. Jos menee vuoden päästä rikki, ja takuu mennyt umpeen, niin sehän ei ole enää sinun syysi, ja ostajalla on varmaan ollut tiedossa takuuajan kesto. Tuotteethan on suunniteltu niin että kestävät yleensä takuuajan ja menevät rikki sitten pikkuhiljaa.. Eli jos et olisi myynyt tuotetta ja se olisi hajonnut sinun käytössäsi, niin ethän itsekään olisi voinut valittaa siitä enää minnekään. Korkeintaan huutaa metsään omaa tyhmyyttäsi...
Kerran lahjoitin tuoleja ja hakija oli niin epäselvä viesteissään, että saa silloin ja silloin tuoda hänelle, joten annoin ensimmäiselle hakijalle. Tämä viestittelijä toden teolla suuttui sitten kun kuulemma hän olisikin joskus myöhemmin päässyt hakemaan. Mistä minä muka olisin tiennyt mitä hän tarkoittaa ja että hänelle ne muka olisi pitänyt säästää. Ilmaiseksi vielä olisi saanut ja minua alkoi haukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ymmärsin oikein, kyse oli vieläpä kulutusosista, jotka ei muutenkaan takuun piiriin kuulu yleensä? Raivostuttaa kun alkaa pommittamaan puhelimitse, enkä nyt jaksaisi mitään käräjähaasteitakaan mitättömistä asioista ja varsinkin kuin myin 500 euron arvoisen tavaran 80 eurolla. ap
No siis. Et ole millään tavalla vastuussa siitä, että tuote toimisi vielä VUODEN päästä kaupoista. Hän on kuitenkin sitä voinut vuoden käyttää eli tuote on ollut kunnossa myyntihetkellä. Ja se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naura sille pskasesti ja laita estot päälle. Yksityishenkilöiden välisissä kaupoissa ei ole mitään jälkivastuita, vaan kun tavara vaihtaa omistajaa niin myyjällä ei ole enää mitään osaa tai arpaa tuotteeseen.
Vastasin Torissa, että en koe olevani vastuussa, kiitos hei, estin, mutta oli viestiketjusta kaivanut puhelinnumeroni ja otti sitä kautta yhteyttä uudestaan, että hän on eri mieltä.. ap
Estä myös puhelinnumero. Kannattaa myös ilmoittaa Torin ylläpitoon tuollainen sekopäinen häirikkö.
Ja tori tekee asialle, mitä?
Vierailija kirjoitti:
Estot päälle vaan puhelimeen ja toriin. Olet myynyt tuotteen siinä kunnossa kun se on. Jos menee vuoden päästä rikki, ja takuu mennyt umpeen, niin sehän ei ole enää sinun syysi, ja ostajalla on varmaan ollut tiedossa takuuajan kesto. Tuotteethan on suunniteltu niin että kestävät yleensä takuuajan ja menevät rikki sitten pikkuhiljaa.. Eli jos et olisi myynyt tuotetta ja se olisi hajonnut sinun käytössäsi, niin ethän itsekään olisi voinut valittaa siitä enää minnekään. Korkeintaan huutaa metsään omaa tyhmyyttäsi...
Vaikka olisi mennyt samana iltana ostosta rikki, niin ei ap ole velvollinen sitä korvaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin kyseessä voi olla myös provo, mutta kyllähän tuon kaltainenn älyttömyys saattaa olla ihan tottakin. Minä tein kerran ostotarjouksen tuotteesta, jonka myyjä oli ennättänyt myydä jo toisaalle. Noin puolen vuoden kuluttua hän otti minuun uudelleen yhteyttä, ettei kyseisiä kauppoja ollutkaan syntynyt, joten hän olisikin valmis myymään tuotteen mulle. Totesin tähän, että hankin sen jo muualta, että kiitoksia vain. Myyjä ei tähän tyytynyt, vaan alkoi tosissaan vängätä, että silloinen tarjoukseni oli sitova ja pätee yhä edelleen, jne.
Huh huh, aika jäätävää.
No ei mun mielestä. Mitkään ostotarjoukset ei varmasti ole voimassa puolta vuotta. Jos jotain pitäisi tuossa tilanteessa vastata, niin vaatisin nähdä sen viestittelyn, jossa ensimmäinen ostajaehdokas on kieltäytynyt kaupoista, ja olisin kysynyt perään, miksi odottelee kuukausikaupalla ennen kuin ottaa minuun yhteyttä. Haluaisin myös nähdä sen lakipykälän tai Torin/Huutonetin säännön, jossa mainitaan ostotarjouksen pysyvyydestä ikuisesti.
En edes uskoisi, että myyjällä mitään lakimiestuttavaa on, vaan puhelee lämpimikseen. Älkää menkö halpaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden yksityishenkilön välisessä kaupassa pätee "siinä kunnossa kuin se on ostohetkellä", ja mitään takuuvelvollistuutta ei myyjällä ole.
Sanon tutuillekin kun myyn jotain halvalla, että ei ole takuuta eikä palautusoieutta. Joskus annan jonkun tavaran melkein ilmaiseksi siksi että voin vaatia että eivät tee bisnestä ja myy eteenpäin, ehdolla että palauttavat minulle jos luopuvat siitä.
Tämä ei ole antamista vaan lisensointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten tuo lakimiestuttava halunnut juttua hoitaakseen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai olisko se oikeuteen haastanut sitten vai millä tapaa tarjous oli
Ainoat sitovat ostotarjoukset - joissa kauppojen peruminen ostajan puolelta on yhtä kuin korvausvelvollisuus, taitaa olla asuntokaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palautat rahat ja pyydät anteeksi
No ei helvetissä.
Ignooraa.
Olen aina miettinyt, että miksi naiset ovat niin totisia.
On hyvä käyttää prepaid- liittymää tavaroita ostaessa ja myydessä. Tutulla joka tekee autokauppaa, on jopa useampi puhelinkin tarkoitukseen. Tietää heti mitä autoa kysytään. Suurin osa on varmaan asiallisia mutta näiden pölhöjen takia joskus on hyvä varautua. Jos tulee hankaluuksia, uusi numero käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitäs menit mainostamaan takuuta. monet valmistajan takuut raukeavat, kun myyt tuoteen eteenpäin. jos siis mainostat takuuta, niin korvaat itse
Mutta tässä olikin kyse siitä, että tuote meni rikki takuuajan jälkeen.
mainostit kuitenkin harhaanjohtavasti takuuta, vaikka tiesit ettei takuu ole voimassa myydessäsi tuotteen eteenpäin.
eli kusetit asiakasta. nyt saat korvata tuotteen, koska valehtelit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei päde asunto/talokaupoissa, eikä aina autokaupoissakaan.
Kuinka moni myy auton tai asunnon ilman sopimuksia?
ei autoa myydessä ainakaan tehdä muuta "sopimusta" kuin trafin luovutuslomake
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitäs menit mainostamaan takuuta. monet valmistajan takuut raukeavat, kun myyt tuoteen eteenpäin. jos siis mainostat takuuta, niin korvaat itse
mainostit kuitenkin harhaanjohtavasti takuuta, vaikka tiesit ettei takuu ole voimassa myydessäsi tuotteen eteenpäin.
Aika harvoin enää edes vuoden takuutakaan on enää missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ilmoituksessa luki, että takuu umpeutuu puolen vuoden päästä." Ja siitä vielä mennyt puoli vuotta, ennen kuin ostaja ottaa yhteyttä. Ei mitään velvollisuutta maksaa yhtään mitään.
Mun ohimoilta valui kylmä hiki, kun hän totesi lakimiestuttavansa kertoneen, että mun ostotarjouksessa olisi pitänyt olla päivämäärä, jolloin se ei enää olisi voimassa. Niinpä mun tarjous sitoisi mua yhä edelleen. Pelkäsin saaneeni riesakseni hullun, joka olisi seuraavaksi oven takana kolkuttelemassa. Tapaus säikäytti mua niin kovast, etten enää käy kauppaa yksityisten myyjien kanssa.