Hieno systeemi. En voinut tallettaa muutamaa kolikkoa s-pankin tililleni ajokortilla, kun tarvitaan passi!
Juu
Hieno systeemi. En voinut tallettaa muutamaa kolikkoa s-pankin tililleni ajokortilla, kun tarvitaan passi!
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Kuka vesipää ylipäätään edes yrittää tallentaa muutamaa kolikkoa tilille? Eikä se ole pankin vika, jos laki vaatii virallista henkilöllisyystodistusta.
Kuka vesipää ylipäätään edes yrittää tallentaa muutamaa kolikkoa tilille? Eikä se ole pankin vika, jos laki vaatii virallista henkilöllisyystodistusta.
No kyllä se on pankki joka vaatii eikä laki. Talleta osuuspankkiin niin ei ole ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kelpas ajokorttikin. Ei mulla ole varaa passiin.
Eri
Pienillä paikkakunnilla ei ennen tarvinnut minkäänlaisia papereita pankkiasiointiin.
Pankin henkilökunta ja asiakkaat tunsi toisensa ja se riitti.
Rahaa talettaessa tai nostaessa annettiin kuitti allekirjoitettavaksi, siinä oli kohdassa
"asiakkaan tunnistus" vaihtoehdot: passi, ajokortti, tunnettu.
Postipankin pankkikirjassa oli ehto "varat maksetaan kirjan esittäjälle"
Eli rahaa pystyi nostamaan toisen henkilön pankkikirjalla ilman valtakirjaa
kuka tahansa. Vaikka varas.
Vierailija kirjoitti:
Mutta s-kaupan kassalta voit nostaa rahaa ajokortilla.
Näissä s-kaupan nostoissa taitaa olla joku yläraja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Pienillä paikkakunnilla ei ennen tarvinnut minkäänlaisia papereita pankkiasiointiin.
Pankin henkilökunta ja asiakkaat tunsi toisensa ja se riitti.
Rahaa talettaessa tai nostaessa annettiin kuitti allekirjoitettavaksi, siinä oli kohdassa
"asiakkaan tunnistus" vaihtoehdot: passi, ajokortti, tunnettu.
Postipankin pankkikirjassa oli ehto "varat maksetaan kirjan esittäjälle"
Eli rahaa pystyi nostamaan toisen henkilön pankkikirjalla ilman valtakirjaa
kuka tahansa. Vaikka varas.
Ilmanko 80-luvulla vielä talous pyöri kun pankissa ei ole kannattanut pitää rahoja juuri yhtään.
passilla ei saanut ya apteekin kanta-asikkuutta apteekissa. Vain nettipalvelu! Tähänkö mennään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuka on väittänyt, että se on pankin vika? Lakihan tässä on pöljä.
Toki siellä isoissa kaupungeissa on varmaan vähän vaikeaa ymmärtää, että pankin henkilökunta voi oikeasti jopa tuntea ihmisiä, mutta nykyään pitää siitä huolimatta olla passi tai henkilökortti. Ihan täysin älytöntä touhua.
Ja sama vaikkapa passin noutamisessa. Se kyllä toimitetaan tuohon lähikauppaan, mutta vaikka koko henkilökunta tietää kuka mä olen, niin silti en sitä saa haettua ilman passia/henkilökort
Uuden passin saa noudettua vanhalla passilla, jos se on vanhentunut alle 1 v sitten
https://poliisi.fi/passin-toimitus
Vierailija kirjoitti:
Pankkitoimilaki taitanee vaatia virallista henkilöllisyystodistusta tai vahvaa tunnistautumista. Itsehän olen S-Pankissa joskus tunnistautunut S-Mobiililla, se on siellä ihan hyväksytty tunnistautumismenetelmä.
Ja sen lain takia pitäisi 5 vuoden välein käydä passi uusimassa? Ei mitään järkee. Kukaan viisaampi ei kyllä puhelimeen laita S-mobiilia näinä aikoina. Se ei ole lompakko vaan puhelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2019 vuonna muuttui niin, ettei ajokortti enää kelpaa virallisesti henkilötodistukseksi. En päässyt äänestämään kun ei ollut henkkareita eikä voimassaolevaa passia. Laitoin henkkarihakemuksen poliisille, jouduin menemään paikanpäälle tunnistamista varten, ja sain valtakirjalapun kioskilta lunastamiseen. Henkkarit tulivat R-kioskiin, jonne menin veljeni kanssa jolla oli voimassaoleva passi. Hänelle kirjoitin sen valtakirjan, ja hän lunasti henkkarini. Otin opikseni, ja nyt osaan kytätä, ettei henkkarit pääse vanhenemaan.
Ahaa. Mä kyllä pääsin äänestämään viime vuonna ajokortilla.
Juu, ainakin Helsingissä on aina päässyt. Ei mulla mitään passia oo ollut mukana.
Mitä ulinaa. Kyllähän ihmisillä on joku voimassa oleva henkilöllisyystodistus.
Vierailija kirjoitti:
Eri
Ajokortti on vain osoitus ajo-oikeudesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvita passia vaan henkilöllisyystodistus ja ajokortti on nimensä mukaisesti ajokortti, vaikka kaupat yleisesti hyväksyvätkin sen iän todistamiseen.
Jännä kyllä, että siitä on ennen pystynyt selvittämään myös henkilöllisyyden.
Minulla ainakin on täysin sama kuva passissa että ajokortissa. Sama syntymäpäiväkin luonnollisesti, joten mitenhän se tunnistaminen eroaa siitä ovatko nämä muovipalassa vai vihkossa? Ainiin, henkilökortti on aivan samantyylinen kuin ajokortti, joten en ymmärrä pointtia miksei kelpaa.
Ei aina tarvitse alkaa haukkua ap:ta. Jos täytyy olla tallettamassa pikkuhiluja, niin tuskin on varaa passiin tai henkilökorttiin. Onhan se älytöntä, että noista joutuu maksamaan kalliin hinnan, jos täytyy päästä pankkiin. Mitä tekee köyhä, jonka on tarve päästä pankkiin, mutta ei ole varaa henkilökorttiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2019 vuonna muuttui niin, ettei ajokortti enää kelpaa virallisesti henkilötodistukseksi. En päässyt äänestämään kun ei ollut henkkareita eikä voimassaolevaa passia. Laitoin henkkarihakemuksen poliisille, jouduin menemään paikanpäälle tunnistamista varten, ja sain valtakirjalapun kioskilta lunastamiseen. Henkkarit tulivat R-kioskiin, jonne menin veljeni kanssa jolla oli voimassaoleva passi. Hänelle kirjoitin sen valtakirjan, ja hän lunasti henkkarini. Otin opikseni, ja nyt osaan kytätä, ettei henkkarit pääse vanhenemaan.
Ahaa. Mä kyllä pääsin äänestämään viime vuonna ajokortilla.
Juu, ainakin Helsingissä on aina päässyt. Ei mulla mitään passia oo ollut mukana.
Kaikkialla Suomessa pääsee ajokortilla äänestämään, on päässyt niin kauan kuin itselläni on ollut äänioikeus eli ysäriltä (ja varmasti pitempäänkin). Se lukee ihan siinä äänioikeusilmoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvita passia vaan henkilöllisyystodistus ja ajokortti on nimensä mukaisesti ajokortti, vaikka kaupat yleisesti hyväksyvätkin sen iän todistamiseen.
Minulla ainakin on täysin sama kuva passissa että ajokortissa. Sama syntymäpäiväkin luonnollisesti, joten mitenhän se tunnistaminen eroaa siitä ovatko nämä muovipalassa vai vihkossa? Ainiin, henkilökortti on aivan samantyylinen kuin ajokortti, joten en ymmärrä pointtia miksei kelpaa.
Ei aina tarvitse alkaa haukkua ap:ta. Jos täytyy olla tallettamassa pikkuhiluja, niin tuskin on varaa passiin tai henkilökorttiin. Onhan se älytöntä, että noista joutuu maksamaan kalliin hinnan, jos täytyy päästä pankkiin. Mitä tekee köyhä, jonka on tarve päästä pankkiin, mutta ei ole varaa henkilökorttiin?
Hakee toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se on pankki joka vaatii eikä laki. Talleta osuuspankkiin niin ei ole ongelmia.
Kyllä se Osuuspankkikin vaatii virallista henkilöllisyystodistusta asioinnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sillä ollut rahaa maksaa seteleillä kun tarpeettomia kolikoita on jäänyt vaivaksi asti.
Sitten yhtäkkiä iskeekin vuokranmaksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankkitoimilaki taitanee vaatia virallista henkilöllisyystodistusta tai vahvaa tunnistautumista. Itsehän olen S-Pankissa joskus tunnistautunut S-Mobiililla, se on siellä ihan hyväksytty tunnistautumismenetelmä.
Ja sen lain takia pitäisi 5 vuoden välein käydä passi uusimassa? Ei mitään järkee. Kukaan viisaampi ei kyllä puhelimeen laita S-mobiilia näinä aikoina. Se ei ole lompakko vaan puhelin.
Tervetuloa nykyaikaan. Monella on pankkikortti puhelimessa, siis sovelluksessa, jopa moni eläkeläinen osaa tämän.
Se että sinä vastustat kehitystä asioissa, on aivan oma asiasi. Me muut menemme eteenpäin kehityksessä. Tuosta viiden vuoden välein uusimisesta olen samaa mieltä, ei mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ajokortissa on kuva vuodelta 2002. Onneksi sentään hiustyyli ei ole kamalasti muuttunut (pitkät hiukset kummassakin), mutta kyllähän sitä tässä yli 20 vuoden aikana muuttuu ihan luonnostaan paljon. Henkilökortissa tai passissa valokuva on maksimissaan 5 vuotta vanha.
Ei välttämättä ole ollut yhtään seteliä. Pulloja voi vielä toistaiseksi kerätä. Enkä usko, että toimeentulotukea myönnetään ihan passiin.
Ihanan empatiakyvyttömiä täällä. Toivottavasti joskus itse päädytte tilanteeseen, jossa teitä kohtaan ei kukaan tunne empatiaa. Ellette jo ole ja sen takia katkeria.
Henkkarit tarvii. Ei uusi juttu. Törmäsin itse asiaan noin 20 vuotta sitten..
Itseä oudoksuttaa, että tarvii todistella yhtään mitään, kun laittaa rahaa.
Aivan.Taviksia epäillään vilpistä pienissäkin asioissa ja rötösherroja neuvoo konsultit.