Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekoälyn merkittävin uhka ei olekaan ns. Terminator-tulevaisuus, vaan ihmiskunnan kognitiivisen kykyjen rappeutuminen

Vierailija
03.03.2025 |

Lähes jokainen on varmasti tähän mennessä nähnyt tekoälylaitteiden mainoksia, joissa päähenkilöt ovat erilaisissa arjen tilanteissa, luennoilla, perheen kanssa, tai töissä. He ovat joko laiminlyöneet työtehtäviään, opintojaan, tai unohtaneet jotain, kunnes tekoäly täpärästi pelastaa heidät kiusallisesta tilanteesta. Puettava tekoäly-nappula, tai älylaite antaa kaikki oikeat vastaukset, muistaa tärkeät tiedot ja tiivistää pitkät tekstit pariksi lauseeksi.

Mainosten päähenkilöt ovat kaikki nuoria, parikymppisistä nelikymppisiin, mutta he vaikuttavat tarvitsevan kognitiivista apua arjessaan kuin muistisairas vanhus. He eivät muista eivätkä opi, mutta onneksi tekoäly tekee kaiken ajatustyön puolestaan.

Kognitiivisten toimintojen ulkoistamisen seurauksia ei kuitenkaan tunneta kunnolla. Tähän mennessä kuitenkin tiedetään jo, että aivojen aktiivinen käyttäminen ja haastaminen on tärkeää, ja voi ehkäistä muistisairauksia ja vanhuuden kognitiivista rappeumaa aivoissa. Mitä enemmän ja monipuolisemmin käytät aivojasi, sitä todennäköisemmin ne pysyvät terveenä pitkään.

Mutta entä jos nuoruudesta lähtien alammekin jo ulkoistaa kaiken ajattelun tekoälylle? Pitkiä tekstejä ei enää lueta eikä opita tunnistamaan löytämään niistä olennaisia asioita? Asioita, nimiä, päivämääriä, mitään ei edes pyritä enää muistamaan itse? 

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä te muut olette näistä laitteista ja mainoksista? 

Vierailija
2/78 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly hoitaa hommat, minä makaan sohvalla ja syön jäätelöä. Ihan mukavalta kuulostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly hoitaa hommat, minä makaan sohvalla ja syön jäätelöä. Ihan mukavalta kuulostaa.

Makaat vihanneksena sohvalla, robotti syöttää lusikalla jätskiä ja se on täydellistä elämää?

Vierailija
4/78 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makaat vihanneksena sohvalla, robotti syöttää lusikalla jätskiä ja se on täydellistä elämää?

Miten sitä nyt vihannekseksi yhtä-äkkiä muuttuu?

Vierailija
5/78 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai botti oli tiedustellut asiakkaan puolesta hotellia toiselta ai botilta,ja kun botit huomasivat keskustelevansa kaltaisensa kanssa,ne vaihtoivat kieltä.Kieli on pitkälti piippauksia,mutta se on 60% nopeampi kuin esim. englanti, ja kuluttaa 90% vähemmän laskentatehoa.Ihminen ei sitä ymmärrä.

Vierailija
6/78 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kun ihminen ei käytä aivojaan, heidän manipuloimisensa tekoälyn avulla on entistä helpompaa. 

Vierailija
7/78 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On rappeutunut jo.

Vierailija
8/78 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitä nyt vihannekseksi yhtä-äkkiä muuttuu?

Jos et käytä aivojasi etkä muistiasi mitenkään vuosikausiin, niin kyllä ne alkaa rappeutua. 

Vierailija
9/78 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti muuttaa ihmistä. Mutta nyt kun katsoo ihmiskuntaan niin voiko muka mennä huonommaksi? 

Vierailija
10/78 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tuo eroa nykytilanteesta muuten kuin että nyt pitää itse lusikoida.

Vierailija
11/78 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai botti oli tiedustellut asiakkaan puolesta hotellia toiselta ai botilta,ja kun botit huomasivat keskustelevansa kaltaisensa kanssa,ne vaihtoivat kieltä.Kieli on pitkälti piippauksia,mutta se on 60% nopeampi kuin esim. englanti, ja kuluttaa 90% vähemmän laskentatehoa.Ihminen ei sitä ymmärrä.

Ei ymmärrä, ei.

Vierailija
12/78 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tuo eroa nykytilanteesta muuten kuin että nyt pitää itse lusikoida.

Okei. 😂

Vierailija
13/78 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teistäkin tällaiset pitkät, kirjoitusvirheettömät aloitukset lisääntyneet viimeisen vuoden aikana?

Vierailija
14/78 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teistäkin tällaiset pitkät, kirjoitusvirheettömät aloitukset lisääntyneet viimeisen vuoden aikana?

On siinä kirjoitusvirhe! Ap

Vierailija
15/78 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki helppoa ja mukavaa elämä voi olla tekoäly-yhteiskunnassa. (Jos resurssit jakaantuvat tasaisesti, eikä vain tekoäly firmojen pomoille.) Sulta puuttuu vain semmoinen pikku juttu kuin vapaa tahto. Kaikki päätöksesi ovat tekoälyn manipuloimia, etkä tule sitä itse edes huomaamaan. 

Vierailija
16/78 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki helppoa ja mukavaa elämä voi olla tekoäly-yhteiskunnassa. (Jos resurssit jakaantuvat tasaisesti, eikä vain tekoäly firmojen pomoille.) Sulta puuttuu vain semmoinen pikku juttu kuin vapaa tahto. Kaikki päätöksesi ovat tekoälyn manipuloimia, etkä tule sitä itse edes huomaamaan. 

Algoritmit ohjailevat ihmisiä, päättävät heidän puolestaan, mihin tietoon heillä on pääsy, mitä ostavat, miten ajattelevat, mihin uskovat.

Vierailija
17/78 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti muuttaa ihmistä. Mutta nyt kun katsoo ihmiskuntaan niin voiko muka mennä huonommaksi? 

Kyllä voi. Huomattavasti huonommaksi. 

Vierailija
18/78 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä te muut olette näistä laitteista ja mainoksista? 

Ärsyttäviä ja vastenmielisiä.

Vierailija
19/78 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siinä kirjoitusvirhe! Ap

Teit sen tahallasi, senkin, senkin...ropootti!

Vierailija
20/78 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaasta tahdosta kiistellään koko ajan. Onko sitä olemassa. Oli tekoälyä tai ei.