Miten lapsettomat vanhukset pärjää netti- ja kännykkäasioiden kanssa?
Tai sellaiset, jotka ei ole lastensa kanssa tekemisissä. Mun 80v äiti käyttää tietokonetta jonkun verran, mutta nyt alkanut asiat unohtumaan, eikä uskalla esim verkkopankkiin mennä enää yksin. Verkopankkitunnuksien käytössä avustamista ei oikein voi ulkoistaa kenelle tahansa randomille naapurille
Kommentit (438)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ei pärjääkään, ja jopa pankkikortin käyttö tunnuslukuineen tuottaa osalle liian pahoja vaikeuksia. Siksi moni vanhus tekee säännöllisesti pitkän ja hankalan matkan lähimpään sellaiseen pankkikonttoriin, josta vielä saa nostettua käteistä rahaa.
Mobiilimaksu käyttöön niin ei tartte käyttää pankkikorttia eikä muistaa tunnuslukua. Jos laittaa puhelimen aukeamaan biometrisillä tunnisteilla, ei tartte puhelimenkaan pin-koodia todennäköisesti kuin uudelleenkäynnistyksen yhteydessa, ja sen koodin sitten voi pitää kotona lapulla jos ei muista. Kaupolla ei sitä lappua kannata mukana kantaa.
Turvallisempaakin on puhelimella maksaminen muovikorttiin verrattuna.
Kuinka pihalla sä olet? Jos ihminen ei osaa käyttää edes pankkikorttia, miten sä kuvittelet että hän oppisi käyttämään älypuhelinta ja jotain sovellusta biometrisine tunnisteineen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
92-vuotias äitini pystyy hoitamaan kaikki asiansa ilman ongelmia, vaikka hän ei "pärjää digiasioissa". Toki joidenkin asioiden hoitaminen ilman digiä voi olla vähän hitaampaa, kalliimpaa tai vaivalloisempaa, mutta yhtä kaikki äitini pystyy hoitamaan ne kaikki täysin itse ilman kenenkään apua. Monen vanhuksen kohdalla ongelma taitaa olla se, et
Tai sitten ei ole varaa maksella siitä pienestä eläkkeestään kymmenien eurojen palvelumaksuja jokaisesta asiasta. Kaikilla ei ole yhtä hyvä rahatilanne kuin sinun äidilläsi, joka on ilmeisen varakas.
Mitä ihmeen "kymmenien eurojen palvelumaksua joka asiasta"? Äidilläni menee selvästi alle kymppi kuukaudessa sellaisiin palvelumaksuihin, jotka aiheutuvat asioiden hoidosta ei-digitavalla. Toisaalta hän ei tarvitse nettiliittymää puhelimeen tai kotiin, joten hän sitten säästää niiden maksuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään muttei se tätä digihuuman porukkaa kiinnosta , tosin kaikki vanhenee ja sitten osuu joskus omalle kohdalle
Mun on vaikea uskoa, että jos olen koko aikuisikäni käyttänyt nettiä, että unohtaisin sen helposti. Muistisairaus on tietenkin eri asia, silloin unohtuu kaikki
Minkä ikäinen olet? Sinun vanhuudessasi voi olla käytössä aivan erilaiset järjestelmät kuin nyt. Silloin on varmaan jotain, mistä nyt ei ole edes arvausta. Näkökin voi mennä niin huonoksi, että hommasta tulee mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
92-vuotias äitini pystyy hoitamaan kaikki asiansa ilman ongelmia, vaikka hän ei "pärjää digiasioissa". Toki joidenkin asioiden hoitaminen ilman digiä voi olla vähän hitaampaa, kalliimpaa tai vaivalloisempaa, mutta yhtä kaikki äitini pystyy hoitamaan ne kaikki täysin itse ilman kenenkään apua. Monen vanhuksen kohdalla ongelma taitaa olla se, et
Tai sitten ei ole varaa maksella siitä pienestä eläkkeestään kymmenien eurojen palvelumaksuja jokaisesta asiasta. Kaikilla ei ole yhtä hyvä rahatilanne kuin sinun äidilläsi, joka on ilmeisen varakas.
Mitä ihmeen "kymmenien eurojen palvelumaksua joka asiasta"? Äidilläni menee selvästi alle kymppi kuukaudessa sellaisiin palvelumaksuihin, jotka
No kaikki ei ole niin kuin sinun äitisi. Yllättikö?
Meillä naapurimummot soittelee ja pyytää apua, vaikka niillä on lapsia. Eli lapsettomat toimivat varmaan samoin.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään muttei se tätä digihuuman porukkaa kiinnosta , tosin kaikki vanhenee ja sitten osuu joskus omalle kohdalle
Miksi perustuslakia tuntevatveivät puutu asiaan. Luulisi, että laki ei voi vaatia, että ihmisellä,on oltava kaikki tekniset vempaimet selvitäkseen arkisista asioista. Kuulema Suomessa on n miljoona ihmistä, jotka ovat jääneet tämän hullutuksen vuoksi yhteiskunnan ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on vaikea uskoa, että jos olen koko aikuisikäni käyttänyt nettiä, että unohtaisin sen helposti. Muistisairaus on tietenkin eri asia, silloin unohtuu kaikki
Minkä ikäinen olet? Sinun vanhuudessasi voi olla käytössä aivan erilaiset järjestelmät kuin nyt. Silloin on varmaan jotain, mistä nyt ei ole edes arvausta. Näkökin voi mennä niin huonoksi, että hommasta tulee mahdotonta.
Ja voi myös kuolla ennen sitä vanhuutta. Ei siis missään nimessä kannata uskoa että osaa jotain kun voihan se olla että maapallokin tuhoutuu ennen kuin olen vanhus. Mietipä sitä.
Jos on vanha mies niin ei muuta kuin hommaa itselleen 16-20 vuotiaan tyttiksen hoitamaan. Eikös täällä kaikki hoe sitä että vanhat miehet kiihottaa ja kiinnostaa nuoria naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten jos onkin erilaiset järjestelmät? Meinaatko että ihmisen kyky oppia uutta loppuu tietyn iän jälkeen? Mietipä hetki, kuinka paljon kaikkea uutta me 70-luvulla syntynnet olemme omaksuneet aikuisiällä. Kun olin 20v internet alkoi vasta tulla kotikäyttöön. Silti on selvitty kuten meitä vanhemmatkin ovat.
Eri
Entä niitten koneitten päivitykset, uudet käyttöjärjestelmät, virustorjunnat, koneet ymym. Tai kun joku vaan lakkaa toimimasta kuten tulostin.
Ostimme äskettäin overlock-ompelukoneen. Siinäpä sitä on selvittelemistä yli kuusikymppiselle! Netti mitään siihen verrattuna.
Periaatteessa laskujen makselu ym tuskin voi muuttua niin hirveästi etteikö sitä oppisi kun on nämä nykyisetkin oppinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten jos onkin erilaiset järjestelmät? Meinaatko että ihmisen kyky oppia uutta loppuu tietyn iän jälkeen? Mietipä hetki, kuinka paljon kaikkea uutta me 70-luvulla syntynnet olemme omaksuneet aikuisiällä. Kun olin
Ei lopu kyky oppia, jos vaan aivot pelaa ja näkeekin vielä jotain. On omaksuttu juu paljon aikuisiällä ja jatkuu vielä ainakin täällä työelämässä. Sitähän yritin sanoa, että ei voi tuudittautua johonkin nykyhetken systeemeihin. Kaikki tuppaa muuttumaan ja kiihtyvällä tahdilla . Terv -65 synt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ei pärjääkään, ja jopa pankkikortin käyttö tunnuslukuineen tuottaa osalle liian pahoja vaikeuksia. Siksi moni vanhus tekee säännöllisesti pitkän ja hankalan matkan lähimpään sellaiseen pankkikonttoriin, josta vielä saa nostettua käteistä rahaa.
Mobiilimaksu käyttöön niin ei tartte käyttää pankkikorttia eikä muistaa tunnuslukua. Jos laittaa puhelimen aukeamaan biometrisillä tunnisteilla, ei tartte puhelimenkaan pin-koodia todennäköisesti kuin uudelleenkäynnistyksen yhteydessa, ja sen koodin sitten voi pitää kotona lapulla jos ei muista. Kaupolla ei sitä lappua kannata mukana kantaa.
Turvallisempaakin on puhelimella maksaminen muovikorttiin verrattuna.
Mobiilimaksu näppäinpuhelimeen. Upea idea! :D
Tai lankapuhelimeen? Niitäkin vielä on.
Vierailija kirjoitti:
Entä niitten koneitten päivitykset, uudet käyttöjärjestelmät, virustorjunnat, koneet ymym. Tai kun joku vaan lakkaa toimimasta kuten tulostin.
Mitä niistä? Olen käyttänyt tietokoneita yli 40 vuotta, joten eipä kuulosta kovin pahalta, jos tulostin lakkaa toimimasta. Sitten selvitetään, missä on vika ja korjataan se jos mahdollista. Jos ei, kaupasta saa uuden alle satasella.
N68
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten jos onkin erilaiset järjestelmät? Meinaatko että ihmisen kyky oppia uutta loppuu tietyn iän jälkeen? Mietipä hetki, kuinka paljon kaikkea uutta me 70-luvulla syntynnet olemme omaksuneet aikuisiällä. Kun olin
Opetava lievästikin muistisairaalle niitä omaksumiasi asioita😂😂😂
Kyllä ihmisen kyky oppia uusia asioita heikkenee kun ikää tulee. Ei vielä 50-vuotiailla niillä -70- luvulla syntyneillä, mutta kun alkaa olla 80-vuotias.
Lääkäripalveluissa mennään nyt entistä enemmän digiaikaan, puhelimilla on hidasta saada yhteyttä hoitajaan, vaan on omaoloarvio ym. Nämä pitää osata että niistä selviää. Entä kun lääkäriä ei tavoita muuten kuin netin kautta? Tarvitaan hoku Teams tms. Lähetetään jostain kuva lääkärille.
Nuorempien on vaikea ymmärtää etteivät nämä ole vanhuksille mitenkään helppoja.
Jotenkin tuntuu että tästä asiasta panikoivat diginatiivit, jotka osaavat kyllä somettaa mutta eivät osaa Atk-taitoja. Ja koska eivät itse osaa, kuvittelevat että kukaan muukaan ei osaa, vaikka monille meistä vanhemmista ihmisistä esim. käyttöjärjestelmän uudelleenasennus on jopa helpompaa kuin TikTok video teko. Olemme tehneet asennuksia jo ennen kuin TikTok sukupolven äiditkään olivat syntyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten jos onkin erilaiset järjestelmät? Meinaatko että ihmisen kyky oppia uutta loppuu tietyn iän jälkeen? Mietipä hetki, kuinka paljon kaikkea uutta me 70-luvulla
Opetappa😅
Mobiilimaksu näppäinpuhelimeen. Upea idea! :D