Miten lapsettomat vanhukset pärjää netti- ja kännykkäasioiden kanssa?
Tai sellaiset, jotka ei ole lastensa kanssa tekemisissä. Mun 80v äiti käyttää tietokonetta jonkun verran, mutta nyt alkanut asiat unohtumaan, eikä uskalla esim verkkopankkiin mennä enää yksin. Verkopankkitunnuksien käytössä avustamista ei oikein voi ulkoistaa kenelle tahansa randomille naapurille
Kommentit (438)
Vierailija kirjoitti:
No, en ole vielä vanhus, mutta päälle kuusikymppinen kuitenkin. Luulen pärjääväni vanhuksenakin oikein mainiosti, paitsi tietysti jos iskee muistisairaus, aivoinfarkti tms. ajattelukykyyn vaikuttava sairaus.
Olen IT-alalla edelleen täysillä töissä ja varsin hyväpalkkainen huippuasiantuntija. Vähän päälle 10000€/kk tienaan. Diplomi-insinööreiksi opiskelevia lapsiani olen aikoinaan jossain ohjelmointikurssien tms. tehtävissä jeesannut, mutta ovat kyllä jo pitkään pärjänneet omalla osaamisellaan.
Vaikea on kuvitella että ilman sairastumista yhtäkkiä putoaisin IT-asioiden kelkasta niin etten enää edes peruspalveluiden kanssa pärjäisi.
Tämä on juuri se ongelma: on vaikea ymmärtää, että digipalvelut ja osaaminen ei ole kaikilla hallussa. Se, että olet IT-alalla, ja asiat on sinulle helppoja, ei tarkoita, että kaikille olisi, edes ikäisillesi. Muita palveluja tarvitaan myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en ole vielä vanhus, mutta päälle kuusikymppinen kuitenkin. Luulen pärjääväni vanhuksenakin oikein mainiosti, paitsi tietysti jos iskee muistisairaus, aivoinfarkti tms. ajattelukykyyn vaikuttava sairaus.
Olen IT-alalla edelleen täysillä töissä ja varsin hyväpalkkainen huippuasiantuntija. Vähän päälle 10000€/kk tienaan. Diplomi-insinööreiksi opiskelevia lapsiani olen aikoinaan jossain ohjelmointikurssien tms. tehtävissä jeesannut, mutta ovat kyllä jo pitkään pärjänneet omalla osaamisellaan.
Vaikea on kuvitella että ilman sairastumista yhtäkkiä putoaisin IT-asioiden kelkasta niin etten enää edes peruspalveluiden kanssa pärjäisi.
Tämä on juuri se ongelma: on vaikea ymmärtää, että digipalvelut ja osaaminen ei ole kaikilla hallussa. Se, että olet IT-alalla, ja asiat on sinulle helppoja, ei tarkoita, että kaikille olisi, edes ik
Eihän tuossa väitetty, että kaikilla on sama tilanne kuin hänellä. Kerrottiin vain omasta tilanteesta ja omasta arviosta siitä, miten tulee pärjäämään. Kannattaa opetella lukemaan.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri se ongelma: on vaikea ymmärtää, että digipalvelut ja osaaminen ei ole kaikilla hallussa. Se, että olet IT-alalla, ja asiat on sinulle helppoja, ei tarkoita, että kaikille olisi, edes ik
Minusta suurin ongelma on tässä kohtaa lukutaidon puute. Jos joku kirjoittaa minä muodossa ja kertoo omasta elämästään ja omista taidoistaan, se ei missään tilanteessa tarkoita, että kaikki olisivat samanlaisia. Ihan voi järjellä päätellä tällaisen asian eikä vauhkota siitä, jos joku osaa enemmän kuin sinä.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle on vaikeaa ymmärtää, että digipalvelut eivät ole kaikilla halussa? Entä millä tavalla se, että joku on IT-alalla estää sinua opettelemasta edes perusasioita, kuten nettipankin käytön?
Eri
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Kamppailen asian kanssa. Muisti alkaa heiketä. Kamalaa!! Sitten keksin - ehkä marssin kohta tili-/lakitoimistoon. Mutta siinäkin on vaaransa, että laskuttavat liikaa kun näkevät tilisaldon. Mitä ihmettä tekisin?? Ongelma myös edunvalvonnassa.
Käteistä piironki täyteen?
Sillä voi voelä maksaa. Laskut pankille suoramaksuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri se ongelma: on vaikea ymmärtää, että digipalvelut ja osaaminen ei ole kaikilla hallussa. Se, että olet IT-alalla, ja asiat on sinulle
Olen myös It-alalla oleva yli 60- kymppinen. Uskoisin pärjääväni ilman sairauksia melko hyvin ja pitkään. Mutta lapsuudenystäväni, joka on tehnyt työuransa ihan muulla alalla kokee jo nyt haastavaksi esim eri hakemusten tekemisen netissä. Tässä vaan esimerkki miten erilaisia saman ikäluokan ihmiset voivat olla tässäkin suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä noin ylipäätään ei ole aina helppoa. Ei edes IT-alalla. Mutta on turha junnata jossain 80-luvun maailmassa, kun maailma väistämättä muuttuu ja teknologialla on yhä suurempi ja suurempi rooli meidän elämässämme halusimme sitä tai emme. On oman kuopan kaivamista taistella väistämätöntä vastaan vetoamalla siihen, että asiat eivät ole helppoja. Luuletko, että oli jotenkin helppoa oppia ajamaan autoa, kun ei ollut koskaan edes sellaista nähnyt? Tai oppia käyttämään käyttämään käteisautomattia, kun sellaiset tulivat käyttöön? No ei ollut. Mutta silti nekin taidot on pystytty oppimaan, kun on ollut pakko.
Olen myös It-alalla oleva yli 60- kymppinen. Uskoisin pärjääväni ilman sairauksia melko hyvin ja pitkään. Mutta lapsuudenystäväni, joka on tehnyt työuransa ihan muulla alalla kokee jo nyt haastavaksi esim eri hakemusten tekemisen netissä. Tässä vaan esimerkki miten erilaisia saman ikäluokan ihmiset voivat olla tässäkin suhteessa.
---
Itse olen aavituksen alle 60-vuotias, mutta en näe mitään vaikeaa hakemusten tekemisissä. Siellähän on selkokieliset ohjeet, mitä pitää tehdä. Ei vaadi mitään muuta kuin sen, että seuraa ohjeita. Ei tarvitse osata mitään IT-alan kiemuroita. Riittää, että osaa kirjoittaa koneella ja klikata hiirellä. Ja ennen kaikkea lukea ne ohjeet. Paljon vaikeampaa on pystyä lainaamaan pitkää viestiketjua av-palstalla.
92-vuotias äitini ei osaa käyttä tietokonetta, nettiä tai älypuhelinta. Mutta se ei ole mikään ongelma, koska hän osaa hoitaa kaikki jokapäiväisessä elämässä tarvittavat asiat jollain toisella tavalla. Säännölliset laskut menevät suoraan e-laskuina (sen hän hoiti käymällä kerran pankin konttorissa). Epäsäännölliset laskut hän laittaa maksupalvelukuoressa postilaatikkoon. Junaliput hän käy ostamassa R-kioskilta. Terveyteen liittyvät asiat hän hoitaa soittamalla terveyskeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
92-vuotias äitini ei osaa käyttä tietokonetta, nettiä tai älypuhelinta. Mutta se ei ole mikään ongelma, koska hän osaa hoitaa kaikki jokapäiväisessä elämässä tarvittavat asiat jollain toisella tavalla. Säännölliset laskut menevät suoraan e-laskuina (sen hän hoiti käymällä kerran pankin konttorissa). Epäsäännölliset laskut hän laittaa maksupalvelukuoressa postilaatikkoon. Junaliput hän käy ostamassa R-kioskilta. Terveyteen liittyvät asiat hän hoitaa soittamalla terveyskeskukseen.
Itse en nykypäivänä uskaltaisi luottaa postiin niinkin tärkeässä asiassa kuin laskujen maksu. Vähintään menisin itse konttoriin maksamaan ne.
Vierailija kirjoitti:
Osa pankeista on jo luopunut maksukuorista ja loputkin tulevat luopumaan suhteellisen pienen ajan sisällä. Mitenkäs ne laskut sitten maksetaan?
Täällä lapseton "vanhus" pärjään erittäin hyvin nettipalveluitten kanssa. Omatoimi matkustan myös maailmalla. Sisareni päiväistenkin asioitten jolla on lapsia on täysin avuton joka päiväistenkin asioitten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa pankeista on jo luopunut maksukuorista ja loputkin tulevat luopumaan suhteellisen pienen ajan sisällä. Mitenkäs ne laskut sitten maksetaan?
Mikä suomalainen pankki on luopunut maksupalvelukuorista? Jos joku pankki on, niin sitten varmaan kannattaa vaihtaa toisen pankin asiakkaaksi. En ole nähnyt missään tietoa, että näistä ollaan luopumassa.
Ei ole mitään syytä, ettei iäkäskin ihminen oppisi netin tai älyluurin käyttöä, jos vain pääkoppa on terve. Sairaudet on sitten asia erikseen. Jos ei ole ketään, joka opettaisin, onhan sitä kaikenlaista ikäihmisille suunnattuja kursseja, jossa näitä asioita opetetaan. Mukaan vaan.
Ei pidä antautua siihen ajatukseen että "olen vanha, en opi uutta". Kyllä oppii. Se voi vaatia vähän enemmän ponnistelua kuin nuorempana, mutta kyllä jokainen terve ihminen iästä riippumatta oppii nettiasioinnin perusteet tai älypuhelimen käytön, jos vain halua löytyy. Ikä ei ole este.
Paras keino ehkäistä esim. muistisairauksia on se, että käyttää aivojaan. On se sitten netin käytön opettelu, kielten opistelu, uuden instrumentin soittamisen opiskelu, sudoku tai sanaristikont, tärkeintä on että käyttää päänuppiaan. Muistisairauksia tms. ei tietenkään näillä konsteilla voi kokonaan estää, mutta kyllä itsensä haastamisesta ja uuden opettelusta apua on. Eli hopihopi kurssille kaikki ne, jotka kokee ettei pärjää netti- ja kännykkäasioiden kanssa.d
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä suomalainen pankki on luopunut maksupalvelukuorista? Jos joku pankki on, niin sitten varmaan kannattaa vaihtaa toisen pankin asiakkaaksi. En ole nähnyt missään tietoa
Ei siitä tarvitse tiedottaa. Helppo päätellä järjellä, että paperiset palvelut ovat kohta historiaa. Näkeehän sen jo siitä, millä tahdilla pankit lopettavat konttoreitaan ja kaikki muukin siirtyy digiin. Maksukuorien käyttäjäryhmä on niin pieni, että se kannattaa kohtapuoliin lopettaa kokonaan puhtaasti jo taloudellisista syistä.
eri
Kävin hiljattain asentamassa 93-vuotiaalle sukulaiselleni Teamsin, koska Skype lakkaa olemasta. Nyt hän opettelee sen käyttöä. Ei halunnut lopettaa videopuheluiden soittamista lapsenlapsenlapsilleen Kanadaan vain siksi, että yksi ohjelma lakkaa olemasta. Käyttää mieluummin tietokonetta, koska reuman takia puhelimella olisi hankala tökkiä. Siksi hänellä on vain näppäinpuhelin isoilla näppäimillä.
Lapsettomana ja sinkkuna on tottunut siihen, ettei voi heittäytyä avuttomaksi, vaan asiat pitää hoitaa itse. Tästä syystä en usko, että lapsettomuus on ihmiselle mikään ongelma tässäkään asiassa. Kun on koko elämänsä tottunut hoitamaan asiat itse tai hankkimaan ihan itse sen avun keinolla millä tahansa, ei tule ongelmia. Ketjusta päätellen moni lapsellinen heittäytyy vain sen varaan, että kyllä ne lapset auttaa eikä edes yritä itse.
Vierailija kirjoitti:
Eli käytännössä puhutaan yli 90-vuotiaista vanhuksista, eli ilmeisen pienestä marginaaliryhmästä...
Kaikki eivät jää eläkkeelle samassa iässä. Eikä vuosituhannen vaihteesta ole kuin vähän päälle 20 vuotta. Yli 90-vuotiaat olivat jo tuolloin yli 70-vuotiaita eli olleet eläkkeellä jo useamman vuoden.
Vuosituhannen vaihteesta on 25 vuotta ja yleinen eläkeikä on ollut 65 vuotta -> 65+25=90. Toki joku jää sairauseläkkeelle vähän aiemmim ja joku on työelämässä 70-vuotiaaksi ja yli. Nykyisten parikymppisten alin eläkeikä lähentelee sitä 70 ikävuotta, eli sen ikäisellä pitäisi korvien väli keskimäärin toimia vielä kohtuudella.
Valitettavasti niitäkin vanhuksia on paljon, joilla ei ole sukulaisia tai ystäviä auttamassa ja kognitiiviset kyvyt ovat hiljalleen ja huomaamatta hiipuneet ja yhtäkkiä ollaankin siinä tilanteessa, että pankkiasioiden hoitaminen ei enään onnistu. Tilanne on silloin hyvin haastava ja ihminen on todella yksin tämän ongelman kanssa. Myös muistutus niille, jotka tuntevat nyt osaavansa digiasiat hyvin, niin ihminen ei voi itse valita milloin paha onnettomuus tai aivo-infarkti osuu kohdalle ja silloin kyky hoitaa omia asioita häviää hetkessä.
Eli käytännössä puhutaan yli 90-vuotiaista vanhuksista, eli ilmeisen pienestä marginaaliryhmästä...
Kaikki eivät jää eläkkeelle samassa iässä. Eikä vuosituhannen vaihteesta ole kuin vähän päälle 20 vuotta. Yli 90-vuotiaat olivat jo tuolloin yli 70-vuotiaita eli olleet eläkkeellä jo useamman vuoden.