Miten lapsettomat vanhukset pärjää netti- ja kännykkäasioiden kanssa?
Tai sellaiset, jotka ei ole lastensa kanssa tekemisissä. Mun 80v äiti käyttää tietokonetta jonkun verran, mutta nyt alkanut asiat unohtumaan, eikä uskalla esim verkkopankkiin mennä enää yksin. Verkopankkitunnuksien käytössä avustamista ei oikein voi ulkoistaa kenelle tahansa randomille naapurille
Kommentit (438)
Ennen kävin pankissa asioimassa, mutta konttori lopetettiin. Nykyään poika maksaa laskut
Moni oppii itsekseenkin, onhan työelämässäkin ollut tietokoneet jo monia kymmeniä vuosia tietynlaisissa töissä.
Mutta nykyään on oikeasti tosi paljon ilmaista digineuvontaa sekä matalan kynnyksen drop - in toimintana että edullisina kursseina. Luulisi, että kaikille, jotka haluavat oppia, on mahdollisuus oppia kaikkein välttämättömimmät asiat.
Eri asia sitten, jos on esim. muistisairas eikä enää opi käyttämään uusia laitteita, mutta silloin tarvitsee muutenkin apua ja edunvalvojan.
Mun veli ei varsinaisesti ole vanhus (65), mutta ulkotyöntekijänä ei juuri laitteita tarvinnut. Meillä on nykyään etäyhteys minkä avulla autetaan jos ei itse pärjää. Aluksi opeteltiin kädestä pitäen paikan päällä. Ongelma hänellä on se, että kädentoiminnassa on vaikeuksia. Hän kykenee lukemaan tekstiviestit, mutta ei kirjoittamaan niitä, koska kännykän näppäimistö on liian pieni. Seuraava etappi ihan seuraavalla käynnillä meillä on opetella whatsapp niin että voi käyttää sitä tietokoneella joten voi ainakin meidän sisarusten kanssa myös viestitellä. Kännykän hän oppi mutta pankkiasiat ja sähköposti on pitänyt opetella. Onneksi on sen verran viisas ettei klikkaile mitään linkkejä ja osaa aika hyvin epäillä huijaukset huijauksiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään muttei se tätä digihuuman porukkaa kiinnosta , tosin kaikki vanhenee ja sitten osuu joskus omalle kohdalle
Jotenkin huvittavaa, että tässä asiassa ei huomioida sitä määrällisesti suurta kansanosaa, joka saa erityiskohtelua mm. poliittisessa päätöksenteossa jatkuvasti. Toisaalta tämä kansanosa ei ole kiinnostunut päivittämään laitteitaan uusimpiin joka vuosi tai joka toinen vuosi, vaikka ostovoimaa saattaisi ollakin, joten heitä ei kannata teknologian kehityksessä huomioida.
Opettelevat käyttämään niitä. Olen 67 v, eikä minulla ole mitään ongelmia digitekniikan kanssa.
Mun yli 90-vuotiaat vanhemmat eivät tietenkään ole lapsettomia, mutta eivät he minun apuani tarvitse tuollaisissa asioissa. Hoitavat itse pankki-ym. asiansa.
Joka kolmannella 65 vuotta täyttäneellä on tiedonkäsittelyssä vaikeuksia. He eivät varmaankaan täällä itse kirjoittele, enää nyt.
Te jotka olette niin varmoja, että oma järki leikkaa 95-vuotiaaksi saakka, niin mistä te sen tiedätte? Miten voitte olla varmoja että te ette ole kuin se erään täällä kirjoittaneen äiti, jolle Ilta-Sanomien kirjautumispyyntö on joka kerran mysteeri?
Vierailija kirjoitti:
Moni oppii itsekseenkin, onhan työelämässäkin ollut tietokoneet jo monia kymmeniä vuosia tietynlaisissa töissä.
Mutta nykyään on oikeasti tosi paljon ilmaista digineuvontaa sekä matalan kynnyksen drop - in toimintana että edullisina kursseina. Luulisi, että kaikille, jotka haluavat oppia, on mahdollisuus oppia kaikkein välttämättömimmät asiat.
Eri asia sitten, jos on esim. muistisairas eikä enää opi käyttämään uusia laitteita, mutta silloin tarvitsee muutenkin apua ja edunvalvojan.
Niin, no kuka lapsettoman muistisairaan edunvalvojaksi?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi omilla 80 ikävuoden molemmin puolin olevilla lähisukulaisilla ei ole ongelmia käyttää älypuhelimia tai tietokonetta tai verkkopankkia jne. Kaikki osaavat ihan sujuvasti toimittaa asiansa. Ainoa missä vanhempani ovat tarvinneet apua oli uuden telkkarin asennus, mutta se on homma jota ei omakaan hermorakenne tahdo oikein kestää.
Television asennushan on nykypäivänä virta ja nettipiuha kiinni ja valmis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla vähän tyhmä. Kyllä niitä saa esim. sossun kautta. Vähän sama kuin alaikäisen orvon lapsen virkaholhooja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio määrää ulkopuolisen no problem
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla vähän tyhmä. Kyllä niitä saa esim. sossun kautta. Vähän sama kuin alaikäisen orvon lapsen virkaholhooja.
Sinä taidat olla peloissasi? Entä ne kaikki vuodet ennen virallista diagnoosia, kun ei kuitenkaan ihan pärjää?
Hirveät defenssit päällä vela-porukalla :D
Kuka huolehtii, että ihminen pääsee lääkäriin? Kuka pitää puolia?
Tehkää lapsia, jotka vielä olette hedelmällisessä iässä!
Vierailija kirjoitti:
Opettelevat käyttämään niitä. Olen 67 v, eikä minulla ole mitään ongelmia digitekniikan kanssa.
Entäs, kun 20v eteenpäin, jos kädet vapisee, näkö huononee, uudet laitteet, sovellukset tai päivitykset, asennukset...
Miten luulet pärjääväsi?
Minä en usko itse pärjääväni sitten enää
64v
Ihan pulassa olisin tekniikka-asioissa ilman poikaani. Häntä tarvitsen uuden tietokoneeneen käyttöönottoon ja Nordean sovelluksen siirtämiseen uuteen puhelimeen.
Mieheni se vasta avuton on, vaikka on DI ja johtotehtävissä. Ei käytä edes nettipankkia, koska minä olen hoitanut kaikki pankkiasiat. Aina kun koetan saada häntä kirjautumaan nettipankkiin, on vastaus, että sitten joskus eläkkeellä.
Ei ne lapset 'pelasta', jossei luottamukselliset välit.
Kuka tahtoo kaikki raha-asiat, lääkärit, verot yms toiselle jakaa? Jossei pakko
Mä luulen, että kauppa-apukin ja ruoanlaitto olis kauhistus, jossei ite pysty...
Saati sit digit...
Siis satoja tuhansia varmaan on osaamattomia digiasioissa, pitää olla myös muu keino hoitaa raha yms asiat!!! Vaikka maksaisikin!
Pitää saada varata lääkäriaika ilman nettiä, hoitaa pankkiasiat yms
Kaikki on saman arvoisia ihmidiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä niitten koneitten päivitykset, uudet käyttöjärjestelmät, virustorjunnat, koneet ymym. Tai kun joku vaan lakkaa toimimasta kuten tulostin.
Mitä niistä? Olen käyttänyt tietokoneita yli 40 vuotta, joten eipä kuulosta kovin pahalta, jos tulostin lakkaa toimimasta. Sitten selvitetään, missä on vika ja korjataan se jos mahdollista. Jos ei, kaupasta saa uuden alle satasella.
N68
Teen itse päivitykset ja asennukset, langattomat tai langalliset. Uuden printterin asensin viime viikolla. Olen työssäni joutunut opettelemaan useita ohjelmia monipuolisesti.
85-vuotias äitini on aivan pihalla nykytekniikasta ja väittää että pankki sotkee ohjelmat. Lopetti läppärin käytön, kun mobiili "on niin paljon helpompi".
Osaa kyllä tilata kännyllään ja maksaa masterillaan kaiken maailman lehtiä, kodinkoneita, hotellihuoneita ja pillereitä.
Siskoni kanssa niitä sitten peruuttelemme urakalla kun ei itse osaa ja väittää ettei ole itse niitä tilannut.
Edunvalvontaan ei pääse, koska ei ole vielä tarpeeksi hönö. On ollut pankkimaailmassa ja tehnyt atk-hommia, mutta on jo pudonnut kelkasta.
Pankkiin pitäisi päästä, lähin sijaitsee 20 km:n päässä ja sitä ennen pitää uusia henkilökortti, poliisilaitos sekin n. 20 km:n päässä.
Itse asun 100 km päässä, joten en pääse ihan heti apuun ja siskoni on teknisesti aika tumpelo.
Hermot meinaa mennä välillä koko tilanteeseen.
Iästä se ei ole aina kiinni; lähes 90-kymppinen tätini hoitaa itsenäisesti asiansa ja käyttää sujuvasti ohjelmia, esim. sähköpostia ja WhatAppia päivittäin.
N67
Hyvin ainakin ne vanhukset jotka tunnen.