Miten lapsettomat vanhukset pärjää netti- ja kännykkäasioiden kanssa?
Tai sellaiset, jotka ei ole lastensa kanssa tekemisissä. Mun 80v äiti käyttää tietokonetta jonkun verran, mutta nyt alkanut asiat unohtumaan, eikä uskalla esim verkkopankkiin mennä enää yksin. Verkopankkitunnuksien käytössä avustamista ei oikein voi ulkoistaa kenelle tahansa randomille naapurille
Kommentit (438)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mihin se tietotekninen osaaminen yhtäkkiä häviää, kun ihminen eläköityy... kotikoneita kuitenkin on ollut käytössä jo 30 vuotta ja työelämässä kukaan ei varmaan viimeiseen 15 vuoteen ole pystynyt välittymään tietokoneen käytöltä ja kännykälläkin on päässyt nettiin jo 20 vuotta... kuinka vanhoista vanhuksista oikein puhutaan jos eivät työikäisenä ole atk-laitteita tottuneet käyttämään?
Kaikki eivät ole olleet toimistotöissä. Itse olin lähes koko työikäni ja siitä on ollut hyötyä, että osaan käyttää erilaisia koneita sujuvasti. Olen nyt kohta 80 v. ja ajokortti pitää uusia neljän kuukauden sisällä. Enköhän sen kellotaulun ja mökin osaan vielä piirtää, koska minulle ajokortti on ehdoton kulkemisen vuoksi. Asun haja-asutusalueella, eivät kulje julkiset.
Vierailija kirjoitti:
Voihan heillä olla ystäviä joilla on aikuisia lapsia jotka voivat vähän auttaa, sekä ystäväpalvelu:n vapaaehtoinen henkilö saattaa auttaa ja neuvoa.
Yleensä apua kyllä saa jos sitä pyytää ja ottaa vastaan.
Vapaaehtoiset eivät saa osallistua kenenkään raha-asioiden hoitamiseen. Tämä on hyvä muistaa.
Mun tädeillä on kaikilla dorot ja pankkiasiansa hoitavat pankissa.
Itse meinaan pysytellä kehityksen kyydissä ja ehkä varmuudeksi hankin mummelina myös nuoren rakastajan.
Jos nämä "en osaa mitään ja oppiminen on niin vaikeaa" tyypit käyttäisivät kaiken tekosyiden keksimiseen menevän ajan tietyn asian opetteluun, mitään ongelmaa oppimisen suhteen ei olisi. Kyllä ne muutamat klikkailut verkkopankissa tms. oppii tekemään vähän tyhmempikin ihminen. Minäkin olen oppinut, vaikka peruskoulusta valmistuin 5,4 keskiarvolla.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs kun pankkini on sadan kilometrin päässä. Autoton. Ja läppärinkin on vanha ja viallinen.
---
Ja bussitkaan ei tietenkään kulje ja sudet ulvoo latujen varsilla, jos edes yrittää poistua kotoa.
Bussit eivät kulje nykyisin enää entiseen tapaan. Siksi yritän pitää ajokortin voimassa mahdollisimman pitkään. Jossain vaiheessa voi ehkä joutua turvautumaan taksiin tai lasten kuljetusapuun, mutta toivottavasti ei tarvitsisi. Kaikilla ei ole yhtä hyvin, kun ei ole autoa eikä ajokorttia. Jossain stadin keskustassa asuvahan ei näitä ymmärrä, joten ei kannata selitelläkään.
Vierailija kirjoitti:
Mun tädeillä on kaikilla dorot ja pankkiasiansa hoitavat pankissa.
Itse meinaan pysytellä kehityksen kyydissä ja ehkä varmuudeksi hankin mummelina myös nuoren rakastajan.
Hyvä idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs kun pankkini on sadan kilometrin päässä. Autoton. Ja läppärinkin on vanha ja viallinen.
---
Ja bussitkaan ei tietenkään kulje ja sudet ulvoo latujen varsilla, jos edes yrittää poistua kotoa.
Bussit eivät kulje nykyisin enää entiseen tapaan. Siksi yritän pitää ajokortin voimassa mahdollisimman pitkään. Jossain vaiheessa voi ehkä joutua turvautumaan taksiin tai lasten kuljetusapuun, mutta toivottavasti ei tarvitsisi. Kaikilla ei ole yhtä hyvin, kun ei ole autoa eikä ajokorttia. Jossain stadin keskustassa asuvahan ei näitä ymmärrä, joten ei kannata selitelläkään.
Ikävä pilata voimaantumisesi, mutta en asu lähelläkään Stadin keskustaa. Ihmettelen vain, miksi autoton asuu jossain hevon perseessä, josta ei pääse pois millään keinolla. Lainaamani kirjoittaja sanoi olevansa autoton, joten nyt ei puhuttu sinusta.
Minusta on ihmisen oma vika, jos haraa periaatteessa vastaan eikä opettele teknologian käyttöä. Eihän esim. nettipankki ole mikään uusia asia, vaan se on ollut käytössä jo vuosikausia. On siis olla hitaammallakin oppijalla aikaa totutella ja opetella. Muistisairauskaan harvoin romahduttaa toimintakykyä hetkessä, joten viimeistään sairauden toteamisen jälkeen tulee ottaa elämä omiin käsiinsä ja hoitaa niin, että sitten kun ei enää pysty, on joku joku tekee asiat puolesta. Mitä aiemmin aloittaa varautumisen, sen parempi.
Nettipankit olleet olemassa 20 vuotta ja kehittyneet koko aika helpompi käyttöisemmiksi. Ei ole vaikeaa opetella iäkkäämmänkään.
Ja käteisen kanssa se muistisairas vanhus vasta ongelmiin joutuukin. Edunvalvonta on oikea taho asioida siinä kohtaa eikä pankkikonttorin käteispalvelut.
Monet eivät pärjää. Ei ole pelkästään iästä kiinni. Yli 90-vuotias osaa, tekniikkaa vieroksuva nelikymppinen ei.
Näen tilanteen työssäni.
Pointti oli se, mistä luotettavasti apua, sitten kun ei enää itse osaa. Kyllä se päivä kaikille tulee jossain kohtaa, ellei tule äkkikuolemaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli se, mistä luotettavasti apua, sitten kun ei enää itse osaa. Kyllä se päivä kaikille tulee jossain kohtaa, ellei tule äkkikuolemaa.
Ap
No ei se kyllä tule kaikille. Ei ne opitut taidot mitenkään automaattisesti häviä iän myötä. Täysin järjenvastainen ajatus, että niin kävisi aina ja kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja mistähän sinä luulet tietäväsi, mitä kenellekin tapahtuu tulevaisuudessa? Tiedän useita 80-100-vuotiaita, jotka käyttelevät teknologiaa ihan sujuvasti. Ei ikä tarkoita sitä, että aivotoiminta lakkaa. Ihminen voi oppia uutta kuolemaansa saakka.
Vierailija kirjoitti:
Ap
No se kannattaa selvittää ennen kuin toimintakyky mahdollisesti heikkenee. Niinhän ei käy kaikille. Sinä osaat kirjoittaa vauvapalstalla, joten osaat myös etsiä googlaamalla tietoa. Tässäkin ketjussa on jo monta hyvää vinkkiä siihen, mitä etsiä apua. Ei pidä olla avuton, vaan pitää tehdä itse asioita sen eteen, että apua on saatavilla tilanteessa kuin tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten niin KUN ei enää osaa? Mistä olet saanut ajatuksen, että jokainen maailman ihminen unohtaa oppimansa tietyssä iässä?
No, en ole vielä vanhus, mutta päälle kuusikymppinen kuitenkin. Luulen pärjääväni vanhuksenakin oikein mainiosti, paitsi tietysti jos iskee muistisairaus, aivoinfarkti tms. ajattelukykyyn vaikuttava sairaus.
Olen IT-alalla edelleen täysillä töissä ja varsin hyväpalkkainen huippuasiantuntija. Vähän päälle 10000€/kk tienaan. Diplomi-insinööreiksi opiskelevia lapsiani olen aikoinaan jossain ohjelmointikurssien tms. tehtävissä jeesannut, mutta ovat kyllä jo pitkään pärjänneet omalla osaamisellaan.
Vaikea on kuvitella että ilman sairastumista yhtäkkiä putoaisin IT-asioiden kelkasta niin etten enää edes peruspalveluiden kanssa pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mihin se tietotekninen osaaminen yhtäkkiä häviää, kun ihminen eläköityy... kotikoneita kuitenkin on ollut käytössä jo 30 vuotta ja työelämässä kukaan ei varmaan viimeiseen 15 vuoteen ole pystynyt välittymään tietokoneen käytöltä ja kännykälläkin on päässyt nettiin jo 20 vuotta... kuinka vanhoista vanhuksista oikein puhutaan jos eivät työikäisenä ole atk-laitteita tottuneet käyttämään?
Jos olet jäänyt eläkkeelle vuosituhannen vaihteessa, etpä sinä kovin paljon ole nettijuttuja käytellyt töissä. Älypuhelimista puhumattakaan. Toki niiden käytön voi opetella myös eläkeiässä. Moni vain ei ole viitsinyt, koska on kuvitellut pärjäävänsä ilman. Ja nyt sitten itkevät, kun ei enää pääsekään konttoriin tilikirjan kanssa, vaan pitäisi sopeutua muuttuvaan yhteikuntaan.
Eli käytännössä puhutaan yli 90-vuotiaista vanhuksista, eli ilmeisen pienestä marginaaliryhmästä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet jäänyt eläkkeelle vuosituhannen vaihteessa, etpä sinä kovin paljon ole nettijuttuja käytellyt töissä. Älypuhelimista puhumattakaan. Toki niiden käytön voi opetella myös eläkeiässä. Moni vain ei ole viitsinyt, koska on kuvitellut pärjäävänsä ilman. Ja nyt sitten itkevät, kun ei enää pääsekään konttoriin tilikirjan kanssa, vaan pitäisi sopeutua muuttuvaan yhteikuntaan.
Vuosituhannen vaihteessa eläkkeelle jääneet ovat eläkeiästä riippuen 83-93-vuotiaita. Ei kovin marginaalinen ryhmä.
Vierailija kirjoitti:
No, en ole vielä vanhus, mutta päälle kuusikymppinen kuitenkin. Luulen pärjääväni vanhuksenakin oikein mainiosti, paitsi tietysti jos iskee muistisairaus, aivoinfarkti tms. ajattelukykyyn vaikuttava sairaus.
Olen IT-alalla edelleen täysillä töissä ja varsin hyväpalkkainen huippuasiantuntija. Vähän päälle 10000€/kk tienaan. Diplomi-insinööreiksi opiskelevia lapsiani olen aikoinaan jossain ohjelmointikurssien tms. tehtävissä jeesannut, mutta ovat kyllä jo pitkään pärjänneet omalla osaamisellaan.
Vaikea on kuvitella että ilman sairastumista yhtäkkiä putoaisin IT-asioiden kelkasta niin etten enää edes peruspalveluiden kanssa pärjäisi.
Ap:n logiikalla sinustakin tulee joku päivä vanhus, joka ei osaa käyttää edes nettipankkia. Hänen mielestään se päivä koittaa jokaiselle meistä jossain vaiheessa. Riippumatta taustoista, terveydentilasta jne.
Mitä perintöä? Tätini jäi terveysongelmien takia varhaiseläkkeelle, omaisuutta ei ole. Kaikki rahat menee asumiseen ja palveluihin vanhustentalossa.