Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten lapsettomat vanhukset pärjää netti- ja kännykkäasioiden kanssa?

Vierailija
03.03.2025 |

Tai sellaiset, jotka ei ole lastensa kanssa tekemisissä. Mun 80v äiti käyttää tietokonetta jonkun verran, mutta nyt alkanut asiat unohtumaan, eikä uskalla esim verkkopankkiin mennä enää yksin. Verkopankkitunnuksien käytössä avustamista ei oikein voi ulkoistaa kenelle tahansa randomille naapurille

Kommentit (438)

Vierailija
21/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lapseton täti ja me sisarusten lapset autetaan.

Ootte ihania!

Tottakai ovat perintöä odotellessa!

Vierailija
22/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään muttei se tätä digihuuman porukkaa kiinnosta , tosin kaikki vanhenee ja sitten osuu joskus omalle kohdalle

Mun on vaikea uskoa, että jos olen koko aikuisikäni käyttänyt nettiä, että unohtaisin sen helposti. Muistisairaus on tietenkin eri asia, silloin unohtuu kaikki

Otathan huomioon, että 80v. ei ole koko ikäänsä käyttänyt nettiä, ja älypuhelinta ei välttämättä ikinä. Ja sen, että kun sinä olet 80v., ties missä todellisuudessa elämme. Onko koko pankkeja, onko koko nettiä, who knows. 

Mutta me nuoremmat elämme koko tämän muutoksen matkan. Eikä niin kuin monet vanhukset, että ovat ottaneet digipalvelut käyttöön vasta kun on ollut ihan pakko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasken sen varaan, että voin tarvittaessa palkata apua, jos en enää itse pysty huolehtimaan asioistani. 

vela

Mitä/mistä voi ostaa apua esim pankkiasioiden hoitoon? Ja sitten kun noita ei enää osaa tehdä, niin osaako etsiä paikan josta saa apua?

Pitää ennakoida. Asioista otetaan tietenkin selvää ENNEN kuin kunto romahtaa. Kaikki tehdään mahdollisimman valmiiksi ENNEN kuin kuntoromahtaa. Edunvalvontavaltuutus jne. kannattaa ottaa haltuun heti eikä vasta sitten, kun on jo pihalla kuin lumiukko. 

Vierailija
24/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni asioi pankkikonttorissa ja säännölliset maksut menee suoraveloituksena.

Niin, että ensin on vuosia hoitanut asiat netissä ja sitten alkaa käydä pankissa? Mun äiti ei edes tietäisi missä Nordean konttori nykyään on tai osaisi selvittää sen aukioloaikoja

Vierailija
25/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasken sen varaan, että voin tarvittaessa palkata apua, jos en enää itse pysty huolehtimaan asioistani. 

vela

Mitä/mistä voi ostaa apua esim pankkiasioiden hoitoon? Ja sitten kun noita ei enää osaa tehdä, niin osaako etsiä paikan josta saa apua?

Ota yhteyttä omaan pankkiisi ja selvitä asia. Tee kaikki paperit valmiiksi nyt kun olet vielä järjissäsi. Sitähän ei koskaan tiedä, missä iässä apua alkaa tarvita. 

Vierailija
26/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni asioi pankkikonttorissa ja säännölliset maksut menee suoraveloituksena.

Iäkäs sukulaiseni lähetti laskunsa kirjekuoressa pankkiin. Sellainenkin palvelu oli Danskella vielä ainakin viime kesänä.

Hankaluutena hän koki puhelinluettelojen loppumisen. Me katsomme älykännykästä asioita, hänen oli vaikeampi selvittää missä kampaamo, kun entinen lopetti, tai joku muu yritys.  Ei enää hirveästi , 95, taaperrellut sydänvikaisena vaan piti suoran päästä taksilla.  Asui niin että taksimatkat n. 10 euroa kauppaan ja asioille 

Vierailija
27/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei lasketa muistisairaita, monilla kyse on asenneongelmat. Internet on ollut laajasti käytössä jo 90-luvulta lähtien. Ei se mikään uusi asia ole. Moni jääräpää vain on vastustanut henkeen ja vereen uuden omaksumista ja nyt on sitten pulassa, kun edes perusasioita osaa. Tästä syystä kannattaa nuorempana omaksua hyvät taidot, ettei tarvitse 8kyppisenä yrittää opetella asiaa, johon ei ole mitään pohjatuntumaa. 

Vierailija
28/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lapseton niin kuka auttaa? Myös edunvalvonta-asiakirjan tekeminen ajankohtaista.

Vierailija
29/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään muttei se tätä digihuuman porukkaa kiinnosta , tosin kaikki vanhenee ja sitten osuu joskus omalle kohdalle

Mun on vaikea uskoa, että jos olen koko aikuisikäni käyttänyt nettiä, että unohtaisin sen helposti. Muistisairaus on tietenkin eri asia, silloin unohtuu kaikki

Otathan huomioon, että 80v. ei ole koko ikäänsä käyttänyt nettiä, ja älypuhelinta ei välttämättä ikinä. Ja sen, että kun sinä olet 80v., ties missä todellisuudessa elämme. Onko koko pankkeja, onko koko nettiä, who knows. 

80-vuotiaat ovat olleet noin viisikymppisiä, kun netti on tullut työelämäkäyttöön. Kyllä heillä aika monta vuosikymmentä elämästään on ollut aikaa opetella näitä asioita. 

Olin 30 kun -76 työpaikallani siirryttiin tieto-jyvän asiakkaiksi tallennuslaittein. Sitä ennenkin kaikenlainen toimistolaitteisto käytössä, mm reikäkortilla ladattavat toimistokoneet.

Ja siis ikäiseni olivat niitä asiantuntijoita jotka varmaan vieläkin hallitsevat kokonaisuuksia.

Mutta riippuu työtehtävistä, olen kuitenkin jo se joka äänekkäästi puhuu niiden vanhusten puolesta jotka osaavat vain peruskännykän, ei ehkä ees tekstiviestiä .  Esim tuttu 89, asuu yksin, ajaa autoa, mutta digi ei hallussa.

Vierailija
30/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjäilen. Jos tulee ongelmia otan yhteyttä pankkiini tai operaattoriini. Niiden neuvoilla olen pärjännyt ongelmatilanteissa. 

Vierailija
31/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vähän samanlainen ongelma kuin se, että miten opettaa 17v ikäiselle napin ompeleminen tai neuleiden pesu. Kun ei millään jää päähän, mille riittää tuuletus ja mille käsinpesu ja minkä saa pestä koneessa. Vanhuksilla ei ole mitään ongelmaa ommella nappia, nuorille se on puhdas kauhistus.

Vierailija
32/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on lapseton niin kuka auttaa? Myös edunvalvonta-asiakirjan tekeminen ajankohtaista.

Kysy paikalliselta muistiyhdistykseltä. Heillä on maksutonta neuvontaa näihin asioihin liittyen. Järjestävät myös luentoja edunvalvonnasta jne. Jos osaat etsiä tietoa heidän verkkosivuiltaan, sielläkin on hyviä tietopaketteja. 

Vierailija
33/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei se meidän muiden asia olekaan, etteivät ole tehneet lapsia ja on ollut aikaa opetella käyttämään sitä nettiä jo 30 vuotta 

Vierailija
34/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varatkaa aika pankkiin, niin saat henkilökohtaista opastusta pankkitunnusten ym. paikkiasioissa. Ehdottomasti siis aikavaraus esim. tunti. Puhelin ja mahd. tabletti/läppäri mukaan sekä voimassa oleva passi tai henkilökortti. Ajokortti ei käy. 

T: pankin täti

Vierailija
35/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin pärjäilen. Jos tulee ongelmia otan yhteyttä pankkiini tai operaattoriini. Niiden neuvoilla olen pärjännyt ongelmatilanteissa. 

Miten löydät pankin asiakaspalvelut yhteystiedot? Entä jos vastassa on robotti? Ei joka paikkaan pääse enää kävelemällä konttoriin kysymään tai edes puhelinnumeroa, johon soittaa.

Vierailija
36/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on vähän samanlainen ongelma kuin se, että miten opettaa 17v ikäiselle napin ompeleminen tai neuleiden pesu. Kun ei millään jää päähän, mille riittää tuuletus ja mille käsinpesu ja minkä saa pestä koneessa. Vanhuksilla ei ole mitään ongelmaa ommella nappia, nuorille se on puhdas kauhistus.

Ei todellakaan ole.

Vierailija
37/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastoissa on monesti ilmaista digineuvontaa opiskelijavoimin toteutettuna. Ei sinne pankkiasioissa kannata mennä, mutta jos laitteiden käytössä on ongelmia, suosittelen. Kävin itsekin, kun en millään keksinyt itse, miten saan tietyn sovelluksen toimimaan puhelimessa. Parikymppinen poika neuvoi oikein selkeästi ja asiallisesti.

N41

Vierailija
38/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistin lisäksi, monet asiat iän myötä vaikeutuvat esim. sormien jäykkyys/turvotus, näkökyvyn heikkeneminen (silmälasit tai leikkaus ei auta) jne. Ja nämä asiat voi tulla jo 50-60v. 

Vierailija
39/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varatkaa aika pankkiin, niin saat henkilökohtaista opastusta pankkitunnusten ym. paikkiasioissa. Ehdottomasti siis aikavaraus esim. tunti. Puhelin ja mahd. tabletti/läppäri mukaan sekä voimassa oleva passi tai henkilökortti. Ajokortti ei käy. 

T: pankin täti

Siinä kohtaa kun alkaa pankkiasioiden hoitaminen itseltä tökkiä, niin miten luulet, että kyseinen henkilö osaa varata sen ajan? Tai kun henkkarit mennyt vanhaksi, miten se osaa uusia.

Vierailija
40/438 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten löydät pankin asiakaspalvelut yhteystiedot? Entä jos vastassa on robotti? Ei joka paikkaan pääse enää kävelemällä konttoriin kysymään tai edes puhelinnumeroa, johon soittaa.

Jos osaat käyttää vauvapalstaa, osaat myös kirjoittaa googleen oman pankkisi nimen ja sanan asiakaspalvelu. Sieltä löytyy numero. Kukaan ei ole puhunut mitään konttooriin kävelemisestä. Soittamallakin saa apua. Jokaisella suomalaisella pankilla on asiakaspalvelunumero.