Miten lapsettomat vanhukset pärjää netti- ja kännykkäasioiden kanssa?
Tai sellaiset, jotka ei ole lastensa kanssa tekemisissä. Mun 80v äiti käyttää tietokonetta jonkun verran, mutta nyt alkanut asiat unohtumaan, eikä uskalla esim verkkopankkiin mennä enää yksin. Verkopankkitunnuksien käytössä avustamista ei oikein voi ulkoistaa kenelle tahansa randomille naapurille
Kommentit (438)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhetessa näkö heikkenee ja kädet eivät toimi enää näppärästi, vaikka pää pysyisi jotakuinkin kunnossa. Liikkuminen on huonoa. Silti pankeissa ja kelassa supistetaan aukioloaikoja ja viedään palvelut nettiin. Jos omia lapsia ei ole, on vanhus sopivaa riistaa huijareille.
Vanhuksilla koko päivä aikaa käydä niissä toimipisteissä
aikaa joo, mutta ei välttämättä niin paljon toimintakykyä.
No mitä väliä niillä konttoreiden supistetuilla aukioloajoilla sitten on? Onko toimintakyky jotenkin parempi klo 17 kuin klo 10?
Olen eri,
Varmasti pankit pitäisi vaikka kuinka monta konttoria auki koko päivän jos olisi halukkaita maksajia. En ole törmännyt eläkeläisten aloitteisiin, joissa ehdotettaisiin tuollaista palvelua. Jos merkittävä osa asiakkaista ei juuri tarvitse lähikonttoreita tai palveluja ollenkaan, he eivät tietenkään ehdoin tahdoin halua sellaisesta maksaakaan.
Oletko koskaan kuullut suoramaksu-palvelusta ?
Vierailija kirjoitti:
Kautta aikain vanhat on olleet altavastaajia.
Vaikka ikänäkö: jo nelikymppiset alkoivat pudota tarkkojen asioiden tekemisestä, kun silmälaseja ei ollut keksitty.
Tai lukutaito: oli aika, jolloin nuoret hallitsi sen ja vanhat ei. Vanhana vaikea oppia.
Tai valloitukset: tuli uusi pääkieli kun naapuri valloitti. Venäjä oli virkakieli. Nuoret oppi ja vanhat ei. (Mun isoisällä oli oppikoulussa venäjän vallan aikaan venäjä pakollinen aine tunti joka päivä)
Oppiminen on taito. Sitä kannattaa ylläpitää. Ettei sitten äkkiä vanhana herää siihen että uuden opettelua ei voi enää välttää. Iäkkäimmillä on omat vahvuutensa mitä oppimiseen tulee, esim. opiskelutaitoja on enemmän jos niitä on viitsinyt hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut suoramaksu-palvelusta ?
Ihmeellisen moni vanhus sitäkin vastustaa, tuntuu siltä että haluavat jonkun passaavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhetessa näkö heikkenee ja kädet eivät toimi enää näppärästi, vaikka pää pysyisi jotakuinkin kunnossa. Liikkuminen on huonoa. Silti pankeissa ja kelassa supistetaan aukioloaikoja ja viedään palvelut nettiin. Jos omia lapsia ei ole, on vanhus sopivaa riistaa huijareille.
Vanhuksilla koko päivä aikaa käydä niissä toimipisteissä
aikaa joo, mutta ei välttämättä niin paljon toimintakykyä.
No mitä väliä niillä konttoreiden supistetuilla aukioloajoilla sitten on? Onko toimintakyky jotenkin parempi klo 17 kuin klo 10? <
Eri, mutta eipä niiltä vanhuksilta kysytä, netin mielipidekyselyt jää tekemättä! Vaikka kuinka paljon ollut juttua että sen viikon ainoan konttoripalvelun aikaan on jäänytbkymmeniä asiakkaita palvelematta kun onkin konttorin koneet pettäneet tms!
Eiköhän he kaikki ole "lapsettomia" vai onko vanhuksilla peräkamarin poikia ja tyttöjä kotona.
Se että on opetellut aikoinaan, ei paljon auta kun kaikki muuttuu kokoajan ja iän myötä oppimiskyky heikkenee. Mun äidin kännykkään tuli päivitys ja kuvakkeet muutti muotoaan vähän pyöreämpikulmaiseksi ja joistain vaihtui väri. Hermostui kun ei löytänyt enää käyttämiään sovelluksia.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pärjään. Suuren osan työurastani askartelin tietotekniikan parissa.
🤣🤣🤣🤣🤣 muistsairauden ekoja oireita on, kun väittää aina pärjäävänsä. Oletko yli 80 v?
Vierailija kirjoitti:
Netti ja kännykät ovat olleet olemassa kasarilta asti. Eiköhän ne vanhukset jo osaa... Kirjastoilla on velvolisuus antaa digineuvontaa, ainakin täällä päin.
Höpöhöpö🤯. Kerro kenellä oli kännykkä kasarilla. Rakennettiin mökkiä ysärin alussa ja meidän sähkärillä oli kännykkä. Iso painava loota ja siinä erillinen luuri ja piti kiivetä puuhun tai sähkötolppaan saadakseen toimivan kentän.🤣
Pointti on se, että tekniikka muuttuu kiihtyvään tahtiin ja siinä muutoksessa ei kaikki pysy perässä.
Mun äiti oli 60 kun ensimmäiset kotitietokoneet tuli. Lähti heti mukaan ja hankki koneen. Hyvin pärjäsi 25 vuotta eli kuolemaansa asti. Nykyiset ikäihmiset ovat paljon häntä nuorempia, joten kyllä pitäisi pärjätä, ellei ikä ole tuonut mukanaan esim muisisairauksia
Vierailija kirjoitti:
Pointti on se, että tekniikka muuttuu kiihtyvään tahtiin ja siinä muutoksessa ei kaikki pysy perässä.
Pysyy jos on aktiivinen
Vierailija kirjoitti:
Okei? Mitä tällä pointilla pitää tehdä? Sitten hankkii jonkun avustajan tai edunvalvojan hoitamaan asioitaan, jos ei ole jälkeläisiä tai jälkeläiset eivät jaksa auttaa.
Mun äiti on nyt siinä tilanteessa ettei kaikkeen pysty itse. Aika harvoin niitä laskuja ja virallisia asioita kuitenkaan pitää hoitaa, ja valtaosa onnistuu automaattisella veloituksella. Jos on ollut jotain muuta, kuten henkkareiden uusiminen, äidin seuraksi on lähtenyt joko minä tai joku ystävä. Kukaan meistä ei oleta, että kehitys pysähtyy tai maan infraa ja palveluverkkoa muutetaan koska äitini ei pysty kaikkeen itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään muttei se tätä digihuuman porukkaa kiinnosta , tosin kaikki vanhenee ja sitten osuu joskus omalle kohdalle
Mun on vaikea uskoa, että jos olen koko aikuisikäni käyttänyt nettiä, että unohtaisin sen helposti. Muistisairaus on tietenkin eri asia, silloin unohtuu kaikki
Niin mäkin oon. Mutta esim. kännykkäasioissa esim. äpeissä tai somejutuissa oon kysynyt neuvoja lapseltani. Tai kännykän tiltattua. Hyviä neuvoja olen saanutkin, kun lapsi on työskennellyt joskus puhelinliittymien myynnissä. Joutui silloin neuvomaan yritys(!)asiakkailleen kaikenlaista, mikä ei edes kuulunut työhönsä. Samoin mun yks kaveri työskentelee kaupassa viihdetekniikan myyjänä ja joutuu koko ajan opastamaan asiakkaille kaikkea kännyköihin ja tietsikoihin liittyvää, mikä ei varsinaisesti kuulu lainkaan hänen työhönsä, mutta on hänelle niin helppoja juttuja, että pystyy neuvomaan. Vaikka hänelläkään ei ole mitään teknisen alan koulutusta, vain omaa kiinnostusta. Apua ei siis saa ilman rahaa mistään, niin ihmiset yrittää onkia neuvoja vaikka keneltä nuorelta ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Se että on opetellut aikoinaan, ei paljon auta kun kaikki muuttuu kokoajan ja iän myötä oppimiskyky heikkenee. Mun äidin kännykkään tuli päivitys ja kuvakkeet muutti muotoaan vähän pyöreämpikulmaiseksi ja joistain vaihtui väri. Hermostui kun ei löytänyt enää käyttämiään sovelluksia.
Mäkin hermostun, jos logot muuttuu taiteellisesti paskemmiksi. Mutta se onkin sitten eri juttu. Graafisesti rumia en pysty käyttämään ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni asioi pankkikonttorissa ja säännölliset maksut menee suoraveloituksena.
Niin, että ensin on vuosia hoitanut asiat netissä ja sitten alkaa käydä pankissa? Mun äiti ei edes tietäisi missä Nordean konttori nykyään on tai osaisi selvittää sen aukioloaikoja
Meillä Nordeaan ei pääse kuin ajantilauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti ja kännykät ovat olleet olemassa kasarilta asti. Eiköhän ne vanhukset jo osaa... Kirjastoilla on velvolisuus antaa digineuvontaa, ainakin täällä päin.
Höpöhöpö🤯. Kerro kenellä oli kännykkä kasarilla. Rakennettiin mökkiä ysärin alussa ja meidän sähkärillä oli kännykkä. Iso painava loota ja siinä erillinen luuri ja piti kiivetä puuhun tai sähkötolppaan saadakseen toimivan kentän.🤣
No ehkä teidän mökki on jossain hornantuutissa. Ysiluokalla seurustelin pojan kanssa, jolla oli matkapuhelin, ja se oli 80-luvun lopulla. Myös isälläni oli kännyklä jo yhtä varhaisessa vaihessa, mutta itse ajattelin, että se on turha härpäke ja tuskin tulee laajemmin käyttöön 😆. Omani hankin vasta kun muutin pois kotoa opiskelemaan. Se oli Nokian Ringo, NMT.
Tämmösiä on satoja tuhansia...