Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä verensokeri on noussut vaikka olen laihduttanut?

Vierailija
03.03.2025 |

Marraskuussa paastosokeri oli 6.1 ja nyt 6.7. 

Olen laihduttanut ja pääosin syönyt terveellisesti. Janojuomana musta kahvi, vesi ja joskus sokerittomat juomat. Välillä pidän herkuttelupäiviä, jotka jätän nyt pois tyystin. 

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvahan muuttuu sokeriksi  siksi kun se rupeaa sulamaan kehostasi on sitä sokeria veressä.Tasottuu sitten kun vähenee.

Vierailija
42/55 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keinotekoiset makeutusaineet on mielestäni sellaiset että ne heivaat nyt mäkeen, eivät tee hyvää sinun suolistollesi eivätkä myös verensokerillesi. Eiväthän ne suoraan sokereita nosta mutta kun elimistö ei niitä oikein taida osata käsitellä niin voivat aiheuttaa ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokerittomat limut nostaa verensokeria. Tämä on ihan tutkittu juttu.

Samoin kahvi nostaa verensokerin tappiin siitä syystä, että kahvi pistää kortisolit kattoon ja sitä myöten verensokerikin nousee.

Eivät nosta, jos 0 hiilihydraattista. Mistä lie tuon repäisit. Kahvista ei ole kokemusta kun en juo. Stressi nostaa sokereita, mutta ei kai kahvi stressiä aiheuta?

Ap: käy ottaa Hba1C. Ainut tapa saada tarkka tulos.

Olihan häneltä sekin otetttu, eikä siinä ollut mitään vikaa. Tämä asia on vain ylenmääräistä säikkymistä lähes turhan takia.

Vierailija
44/55 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ensin miettiä mikä on maksan tehtävä mikä munuaisten mikä haiman.  Haima pilkkoo sokeria . Jos veren sokeri laskee liikaa sairastuu . Jos veren sokeri nousee liikaa sen saa kuriin paastolla kuin vähentämällä herkut pois. Ei valmisruokia missä sokeria eikä viinereitä. Ei mitään herkkuja. Kävelylenkkiä ja hyvä keino on lasten Piltti ruoka sokeriton niistä. Jopa ketsupissa on sokeria. Antaa sisäkalujen levätä. Vettä ja sokeriton leipä kuin vähä suolainen voi ja itsetehty puuro ilman sokeria. Kun tekee huonoa ottaa palan sokeria suuhun ja lusikallisen hunajaa. Verensokeri nousee kun juot siiderin tai syöt kakkua. Jätä suklaa ja syö omenaa. Noi arvot on lähes normaalit veren sokerille. Kun se tasaantuu eikä nouse on ihan hyvä. Keksit pois kuin karkit. Kerran viikossa voi syödä jonkun. Omena vie ajatukset pois herkuista. Tulehdus arvot kannattaa seurata niitä. Tee on parempaa kuin kahvi mitä verenpaineen tasoon tulee kofeiini on kova ain

Älyttömän pätevä sössötys kun et osaa edes äidinkieltäsi kirjoittaa 😂

Mitään koulutusta sinulla ei ole.

Vierailija
45/55 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihtuminen voi olla elimistölle shokki. Mulla on painoa yli sata kiloa, ja niin vaan sain sappikipukohtauksen kun olin 5kg saanut pois! Sappikivitauti on ollut jo 20 vuotta, mutta harvoin tulee kohtauksia- lääkäri sanoi että laihtumisen myötä voi tulla vielä useampikin.

Vierailija
46/55 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin sokerittomat limut nostavat verensokerin. Jopa pahemmin kuin sokerilliset.

Se johtuu niistä makeutusaineista, jotka elimistö "tunnistaa" ja alkaa tykittämään insuliinia ja sokerit nousee tappiin.

Ei nosta, älä höyryä senkin aivokääpiö. Olen sen itse todennut livenä monta kertaa, että ei nosta, mittaan itse sokerini Libre2:lla. Liuska-aikoina mittasin itse juomia liuskoilla ja nollahiilarisilla tulos oli aina LO.

T DM1

Vierailija
47/55 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minimoi kahvi. Lopeta light limut

Mustalla kahvilla ei ole mitään vaikutusta verensokeriin, ei sitä tarvitse minimoida tuon takia. Tämä on varma tieto, olen itse DM1.

Vierailija
48/55 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silläkin on ilmeisesti vaikutusta, miten verensokerimittausta edeltävänä päivänä on sattunut syömään. Mä kävin verikokeissa kerran niin, että edellisenä päivänä appivanhemmat oli tarjonneet (runsaan!) buffalounaan, joka syötiin joskus klo 13-14. Sen jälkeen söin seuraavan kerran aamulla verikokeiden oton jälkeen. Hämmästyin, kun paastosokeri oli silloin 6,2 (muut mitatut olivat viitearvojen sisällä). Lääkäri kehotti tulemaan parin kuukauden kuluttua uusintamittaukseen. Silloin verikoetta edeltävän päivän ruokavalioni oli tavanomainen, ja paastosokerikin oli sitten selvästi normaalialueella. Pari vuotta tämän jälkeen olin raskaana, ja silloin tehtiin sokerirasituskoe, jonka tulos oli myös hyvä.

Vierailija
49/55 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin sokerittomat limut nostavat verensokerin. Jopa pahemmin kuin sokerilliset.

Se johtuu niistä makeutusaineista, jotka elimistö "tunnistaa" ja alkaa tykittämään insuliinia ja sokerit nousee tappiin.

Ei nosta, älä höyryä senkin aivokääpiö. Olen sen itse todennut livenä monta kertaa, että ei nosta, mittaan itse sokerini Libre2:lla. Liuska-aikoina mittasin itse juomia liuskoilla ja nollahiilarisilla tulos oli aina LO.

T DM1

Toi vielä sanoo et haima alkaa tykittää insuliiniä ja verensokerit NOUSEE. Voi vaan toivoa etten pyörry ton lähellä hypoon kun sit se päättäis pistää insuliiniä, eikä antais hiilareita...

Vierailija
50/55 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun syöt tai nautit makeaa insuliinia alkaa erittyä heti. Elimistö ei erittele minkä sorttista makeaa syöt. Kun se tunnistaa makean jo suussasi,  niin insuliinia alkaa virrata  - oli sitten kysymyksessä sokeri tai keinotekoinen makeutusaine! 

Tuo tarkoittaisi sitä, että ihminen menisi insuliinishokkiin makeutusaineista. Ei voi pitää paikkaansa

Tässä menee nyt paljon asioita sekaisin ihmisillä. Tuo uutinenkin on kirjoitettu päin peetä, ei kai tarkoitus ole ollut väittää, että insuliiniresistenssi vähenee vaan voimistuu, ja se on huonompi homma. Se vaikuttaa kaikenlaisiin asioihin huonosti, ja insuliinin ylimäärä veressä aiheuttaa vahinkoa elimistölle jo ennen kuin verensokeri nousee insuliinin tehottomuuden vuoksi.

Tästä syystä erilaiset asiat voivat vaikuttaa välillisesti verensokeriin, vaikka eivät suoraan sitä nosta. En tiedä, paljonko insuliinia tarvitaan shokkiin terveellä ja paljonko pahasti resistentillä ihmisellä, mutta insuliinia ei tarvitse erittyä paljon, että se voi olla jo iso ongelma, kun limpparia lipitetään pitkin päivää. Puhumattakaan siitä, mitä se tekee hampaille ja sitä kautta tartuntaporttina muulle elimistölle, kun hampaat eivät ole kunnossa. Tästähän on kanssa alkanut olla juttua, että srv-ongelmissa olisi hammasperäisillä bakteereilla osuutta muulloinkin kuin leikkausten yhteydessä.

Liikkuvan elämäntavan merkitystä ei voi ylikorostaa. Ei tarvitse rehkiä, mutta sohvanpohjaan ei pidä juuttua ja sielläkin voi tehdä pientä kevytjumppaa. Se parantaa insuliinisensitiivisyyttä ja laskee verensokeritasoa muutenkin, kun lihakset liikkuessaan ottavat glukoosia verestä käyttöön. Se ei ole kokonaan insuliinivälitteinen ilmiö.

Vierailija
51/55 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hedelmissä on hedelmäsokeria ja maitotuotteissa maitosokeria sekä juureksissä hiilihydratteja mitkä muuttuvat elimistössä sokeriksi.

Toisin päin. Ruokosokerissa on puolet hedelmäsokeria eli fruktoosia, joka on maksaa rasvoittava myrkky, joka vaikuttaa samaa reittiä kuin alkoholi. Määrä ratkaisee. Tärkkelysperäinen glukoosi kyllä nostaa verensokeria ja aiheuttaa ongelmia liiallisena esiintyessään, mutta nimenomaan lisättyä sokeria on hyvä vältellä, ja pitää kerta-annokset pienenä. Mikä ei tarkoita, etteikö insuliiniresistenssiä tai sen seurauksena jo kohonnutta verensokeritasoa pitäisi hillitä myös välttämällä turhaa tärkkelystä. Kyllä pitää. Hiilihydraatit on hyvä liikkua pois aina kun niitä syö. Ruuan päälle pikku kävelylle tms. Jos syömisen jälkeen väsyttää, asiaan on korkea aika herätä ja alkaa korjata elintapoja.

Vierailija
52/55 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aivot tarvitsee glukoosia ja hiilihydraatteja. Koskahan tämäkin hiilarihysteriaketosekoilu loppuu. Normaali ja monipuolinen syöminen on hyvä. Unikin tulee paremmin ja suolisto voi hyvin, kun saa kuituja esim.leivästä, hedelmistä ym.hiilaripitoisesta. Ei light-tuotteet ole luontaisia ihmiselle.

Vierailija
53/55 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Janojuomana musta kahvi? Luulisi janottavan entistä enemmän?

Vierailija
54/55 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihtuminen voi olla elimistölle shokki. Mulla on painoa yli sata kiloa, ja niin vaan sain sappikipukohtauksen kun olin 5kg saanut pois! Sappikivitauti on ollut jo 20 vuotta, mutta harvoin tulee kohtauksia- lääkäri sanoi että laihtumisen myötä voi tulla vielä useampikin.

Johtuuko rasvan välttelystä? Sappineste jää rakkoon muhimaan ja kivettymään, kun ravinnossa ei ole rasvaa juuri lainkaan. Kohtuus tässäkin.

Vierailija
55/55 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aivot tarvitsee glukoosia ja hiilihydraatteja. Koskahan tämäkin hiilarihysteriaketosekoilu loppuu. Normaali ja monipuolinen syöminen on hyvä. Unikin tulee paremmin ja suolisto voi hyvin, kun saa kuituja esim.leivästä, hedelmistä ym.hiilaripitoisesta. Ei light-tuotteet ole luontaisia ihmiselle.

Maksa tekee tarvittavan glukoosin itse. Hiilarihysteria voidaan lopettaa heti, kun ihmisille menee tajuntaan se, miten paljon aiemmin vahinkoa alkaa tapahtua elimistössä, ennen kuin se näkyy sokeriarvojen nousuna. Metabolinen oireyhtymä pitää saada kuriin, ja siihen on yritetty vääriä keinoja. Samalla ihmiset pitävät kolmen päivän paastoa hengenvaaralllisena kun kuvittelevat, että koko ajan pitää laiduntaa ettei verensokeri laske. Meillä on säätelyjärjestelmät juuri sitä varten, että verensokeri pysyy sopivalla tasolla. Niitä ei vain pidä testata niin vakavasti ja pitkään, että ne eivät enää riitä.

Minäkin kannatan kuitujen syömistä ja muita hyötyaineita, joita saa vihanneksista, hedelmistä ja ennemminkin marjoista. Niiden kerta-annokset vain on syytä pitää kohtuulllisina ja syödä riittävästi rasvaa ja valkuaista siinä mukana. Mutta jos insuliiniresistenssi on vakava, tuo ei riitä. Tarvitaan paastoa ja hiilihydraattirajoituksia.