Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tiedä mitä teen tämän päänahan kanssa kun jos en pese niin se rasvoittuu, ja jos pesen niin se kutisee kuivuuttaan

Vierailija
02.03.2025 |

Mistä ratkaisua ja tasapainoa päänahkaan? 

Hiukset on ohuehkot mutta pitkät, pituudet ja latvat kuivuvat helposti. Hiukset pitää kuitenkin pestä päivittäin koska päänahka muuten rasvoittuu heti. Ja kun pesen shampoolla, päänahka alkaa pian kutista ja tuntuu kuivalta. Käytän markettishampoita, erityisesti XZ merkkiä. Onko kellään mitään hyvää shampoosuositusta?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se rasvoittuminen tasoittuu kyllä. Tietenkin se päänahka rasvoittuu, kun sitä pestään rajuilla aineilla ja kaikki tarpeellinen rasva lähtee pois. Päänahka yrittää tietenkin kompensoida. 

Jos et kokonaan uskalla shampoota korvata lempeämmillä aineilla, niin yritä edes käyttää sitä shampoota mahdollisimman vähän ja mahdollisimman harvoin.

Itse en ole shampoota käyttänyt nyt puoleen vuoteen ja entiset ohuenlirut hiukset on nyt jämäkämmän tuntuiset. En tarvitse edes muotoilutuotteita enää. Aiemmin käytin shampoota + hoitoainetta + muotovaahtoa ja nyt pärjään ilman mitään. Minäkin pesin aiemmin hiukset joka päivä, kun kuvittelin, että muuten ne rasvoittuu.

Kyllä varmaan jollain tuokin vinkki toimii. Kokeilin itse tätä kerran, pesin pelkästään vedellä pääni useita kuukausia. Mutta eipä se vaikuttanut rasvoittumiseen. Tai ei ainakaan niin paljon, että sitä olisi huomannut.

Leikkasin hiustenleikkuukoneella parin millin siilin kerran viikkoon kun näin miehenä sen pystyi tekemään huomiota herättämättä. Ja olokaan ei ollut likainen, vaikka en pesuainetta käyttänytkään.

Vierailija
42/64 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsit että sulla on ohut mutta pitkä tukka eli se on varmaan aika paljon päätä myöten, jolloin ongelma pahenee. Kannattaisi harkita lyhyempää hiusmallia, esim. vähän pidempi polkkatukka jonka saat halutessaan ponnarille. Pesun jälkeen kannattaa kuivata tukka hiustenkuivaajalla, näin saat nostetta latvoihin eikä päänahka jää muhimaan. Päähän ei tarvitse laittaa mitään muotoilutuotteita, pelkkä tukan kuivaus riittää kunhan et ihan kovimmilla ja kuumimmalla teholla tohota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset sinä mene hyvälle kampaajalle? Monet luulevat, että kampaaja on hiusten leikkaaja ja värjääjä, vaikka iso osa koulutuksesta on päänahan hoitoon liittyvää asiaa. Hius kasvaa sieltä pohjasta.

Minun pikkuisella 5 v, tytöllä oli päänahassa haasteita, kertyi talipaakkuja ja välillä oli niin kuiva, että hilse pölisi. Kun käytiin lääkärissä, hän sanoi, että ei ala 5-vuotiaalle kortisonia määräämään ja passitti meidät menemään kampaamoon. Yllätys oli suuri, koska minä olin luullut öljyjen auttavan vaivaan ja heti ensimmäiseksi ne kiellettiin kokonaan, koska hiuspohja tuotti paikoitellen liiallisia määriä talia. Lisäksi siellä oli hiukan atooppista näppylää. Hänellä on siis myös atooppista läikkiä talvella polvi- ja kyynärtaipeissa.

Hiuspohjaan tehtiin heti jokin puhdistus, ja saatiin mukaan seerumia ja neutraali shampoo. Meillä oli uusinta-aika noin 4 viikon päästä, jolloin hiuspohja oli huomattavasti rauhoittunut. Lapsilla hikoilu, atopia ja hiuspohjan herkkyys voivat kuulemma johtaa liialliseen ongelmiin ja sitten jos pestään vain vedellä ja vielä öljyä työnnetään lisäksi, se on kombo, joka pahentaa. Nyt olen ollut tarkkana, että heti jos perheestä jollain jotain ongelmaa tulee, ajoissa kampaamoon hoidattamaan hiuspohja.

Vierailija
44/64 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole tykännyt XZ shampoon lopputuloksesta, se tekee minulle liiskatukan. Elvitalilla tulee puhtaan tuntuiset ja Tresemmekään ei ollut huonoa.

Vierailija
45/64 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole tykännyt XZ shampoon lopputuloksesta, se tekee minulle liiskatukan. Elvitalilla tulee puhtaan tuntuiset ja Tresemmekään ei ollut huonoa.

Mikä Tresemme? Niitähän on kymmeniä erilaisia. Jotkut sopivat mun päälleni, jotkut sitten ei ollenkaan.

Vierailija
46/64 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urtekram no perfume voisi sopia.

Vierailija
47/64 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota käyttöön öljyshamppoo. Pesee ja kosteuttaa samalla. Tämä markettituote on ollut hyvä:

https://www.lorealparis.fi/elvital/extraordinary-oil/shampoo-250ml

Vierailija
48/64 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota käyttöön öljyshamppoo. Pesee ja kosteuttaa samalla. Tämä markettituote on ollut hyvä:

https://www.lorealparis.fi/elvital/extraordinary-oil/shampoo-250ml

Ihan höpöhöpöä.

Vierailija
49/64 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ehdotti Saaren Taikaa. Älä siihen ainakaan tuhlaa rahojasi. Mä sain kauheen kutinan niitten shampoosta ja tuli hilsettä

Vierailija
50/64 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ovat hävinneet rasvoittuvien hiusten shampoot? Marketeissa on shampoista hyllytolkulla ties mille tyypille ja eritoten värikäsitellyille hiuksille, mutta rasvoittuville ei. Luulisi nyt tuollekin olevan kysyntää. 

Ei ole kysyntää koska suurin osa ihmisistä tajuaa tuollaisen olevan kusetusta. Jos iho tai päänahka tuottaa liikaa rasvaa ei mikään pesuaine saa sitä tuottamaan rasvaa vähemmän. On vaan pestävä usein tarpeeksi miedolla tuotteella.

Vierailija
51/64 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että päänahka rasvoittuu, on ihan normaalia. Ja kun se rasvoittuu, on aika pestä hiukset. Pesemättömyys voi aiheuttaa jopa enempi ongelmia, joten pestä kannattaa säännöllisesti.

Kuivakin päänahka tarvitsee pesua, mutta siihen sopivilla tuotteilla. Kosteuttava shampoo on yleensä sopiva kuivalle skalpille.

Eräs kuivaihoinen kertoi, että lääkäri oli häntä käskenyt pesemään paitsi koko kropan niin myös päänahan ja hiukset pesuvoiteella. Myös emulsiomainen perusvoide, kuten Aqualan Plus, sopii pesuvoiteeksi. Näitä saa apteekista, myös isompina pumppupulloina. Apteekissa osaavat kertoa, mitkä voiteet sopivat pesemiseen.

Myös Linola Forte -liuos voi auttaa, siitä ei itsellä ole vielä kokemusta, mutta se on nimenomaan kutisevalle ja kuivalle päänahalle tarkoitettu apteekkituote. Tavallisesta kaupasta saatava xz-sarjan öljyhoito auttaa niinikään kuivuuteen ja kutinaan. Itse olen joskus laittanut sitä kahtena peräkkäisenä pesupäivänä, ennen kuin on kaikki kutina lähtenyt. Sitähän voi käyttää niin usein kuin haluaa.

Vierailija
52/64 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene asiantuntevalle kampaajalle, ei me täällä sun päänahkaa nähdä. Luultavasti nainen, eikö sulla ole omaa kampaajaa.

Vierailija
53/64 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä toimii tervasampoo :)

Vierailija
54/64 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pese niin useasti 

Vierailija
55/64 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla päänahka ärtyili myös pesusta vaikka vaihtelen vielä nykyäänkin shampoota, aina on kolme purkkia eri töklää. Eli laita sinne päähän jotain perusrasvaa vaikka koko tuubi ja anna vaikuttaa 15 minuuttia. Hiero se sinne skalppiin, ja sitten hiusten läpi naamioksi. Tärkeintä on että se on tosiaan sun päänahassa eikä hiuksissa. Ja paljon. Pari shampoopesua niin se lähtee pois sillä se on rasvaa.

Vierailija
56/64 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pipo päähän ulkoillessa, kunnes ulkona on kunnolla lämmintä. 

Vierailija
57/64 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saaren taika Teepuushampoo on mun suositus. Olen saanut jopa (pienen) psoriasiksen sillä kuriin. 

Vierailija
58/64 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Intiaaneilla oli keino siihen.

Ajoivat tukan pois ja sivelivät päänahan karhunrasvalla. 

Vierailija
59/64 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää kokeilla itsellesi sopiva shampoo. Mun päänahka kestää vaan yhtä, täysin luonnonmukaista.  Joudun laittamaan päänahkaan myös rasvaista perusvoidetta. 

Vierailija
60/64 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla päänahka ärtyili myös pesusta vaikka vaihtelen vielä nykyäänkin shampoota, aina on kolme purkkia eri töklää. Eli laita sinne päähän jotain perusrasvaa vaikka koko tuubi ja anna vaikuttaa 15 minuuttia. Hiero se sinne skalppiin, ja sitten hiusten läpi naamioksi. Tärkeintä on että se on tosiaan sun päänahassa eikä hiuksissa. Ja paljon. Pari shampoopesua niin se lähtee pois sillä se on rasvaa.

Ei sitä todellakaan tartte koko tuubia laittaa.