En tiedä mitä teen tämän päänahan kanssa kun jos en pese niin se rasvoittuu, ja jos pesen niin se kutisee kuivuuttaan
Mistä ratkaisua ja tasapainoa päänahkaan?
Hiukset on ohuehkot mutta pitkät, pituudet ja latvat kuivuvat helposti. Hiukset pitää kuitenkin pestä päivittäin koska päänahka muuten rasvoittuu heti. Ja kun pesen shampoolla, päänahka alkaa pian kutista ja tuntuu kuivalta. Käytän markettishampoita, erityisesti XZ merkkiä. Onko kellään mitään hyvää shampoosuositusta?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Se rasvoittuminen tasoittuu kyllä. Tietenkin se päänahka rasvoittuu, kun sitä pestään rajuilla aineilla ja kaikki tarpeellinen rasva lähtee pois. Päänahka yrittää tietenkin kompensoida.
Jos et kokonaan uskalla shampoota korvata lempeämmillä aineilla, niin yritä edes käyttää sitä shampoota mahdollisimman vähän ja mahdollisimman harvoin.
Itse en ole shampoota käyttänyt nyt puoleen vuoteen ja entiset ohuenlirut hiukset on nyt jämäkämmän tuntuiset. En tarvitse edes muotoilutuotteita enää. Aiemmin käytin shampoota + hoitoainetta + muotovaahtoa ja nyt pärjään ilman mitään. Minäkin pesin aiemmin hiukset joka päivä, kun kuvittelin, että muuten ne rasvoittuu.
No ei tuo auta kaikilla. Itse olen monet kerrat koittanut venyttää pesuväliä, ei vaikutusta.
Ainoa mikä todella auttoi, oli vuoden isotrerioniinikuuri, jonka siis sain akneen. Mutta sen vaikutus myös päänahkaan oli suorastaan ihmeellinen; saatoin olla viikon pesemättä hiuksia eikä ne siltikään olleet erityisen rasvaiset. Tuo lääkehän siis supistaa talirauhasia ja vähentää niiden toimintaa. Kun kuuri loppui, hiusten rasvaisuus palasi takaisin entiselleen viikossa/parissa.
Hyvä shampoo löytynee jokaiselle vain kokeilemalla, itse käytän juurikin xz ja niittyvilla on tuntunut sopivimmalta. Pesen hiukset kahdesti, hyvin päänahkaa hieroen. Hoitoaineen levitän vain latvoihin. Mahdollisuuksien mukaan kuivaan hiukset föönillä, pää alaspäin, niin että hius nousisi mahdollisimman paljon irti päänahasta + päänahka varmasti kuivuu eikä jää muhimaan pesun jälkeen, koska se pahentaa kutinoita. Näillä keinoin pystyn pitämään kahden päivän pesuvälin, mutta toka päivä on kyllä sit jo ponnaripäivä
Hätätapauksessa suihkutan illalla kuivashampoota juuriin ja annan vaikuttaa yön yli, harjaus aamulla. Toimii hyvin. Jos siis en ehdi pestä ja seuraavana päivänä on menoa. Mutta noin ei viitsi tehdä usein, koska kuivattaa liikaa päänahkaa.
t. Tuttu vaiva
Yksi keino on kokeilla pestä päänahka hunajalla.
Itsellä auttoi viimeksi kampaajalta saatu (K18?) syväpuhdistava shampoo samantyyppiseen ongelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Koita Lv shampoo kuivalle hius pohjalle. Kaikki eivät kestä hajusteita ja väriaineita.
Minulla joku LV:n shampoo on ollut pahin mahdollinen päänahan kutittaja, tuli peräti näppylöitä päänahkaan. Merkki on tainnut saada allergiatunnuksen vain tuoksuttomuutensa takia. En ole edes atoopikko, mutta työkaverini, jolla oli lääkärin toteama atopia, sanoi samaa tuosta shampoosta.
Mihin ovat hävinneet rasvoittuvien hiusten shampoot? Marketeissa on shampoista hyllytolkulla ties mille tyypille ja eritoten värikäsitellyille hiuksille, mutta rasvoittuville ei. Luulisi nyt tuollekin olevan kysyntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile pestä perusvoiteella. Kysy apteekista neuvoa.
Tätä lääkärit suositteli minulle (ohis), mutta ei siitä tullut mitään. Jossain vaiheessa nitzoral hiivashampoo auttoi.
Lääkäri oli väärässä. Hiuspohja tuottaa runsaasti talia, mikä on tärkeää pestä pois. Perusvoide ei sisällä puhdistavia ainesosia, minkä talia se ei poista talia päänahasta. Kutisevaab päänahkaan löytyy kampaamoista hyviä tuotteita. Päänahkaa näkemättä on mahdotonta sanoa, mikä tuote on oikea. Esim. Simon System4-sarjassa on balance-shampoo nro 2, jolla usein poistuu päänahan ongelmat. Samalla valmistajalla löytyyhiuspohjan hoitoneste, joka on erittäin hyvä, jos ongelma on pitkäaikainen. Siinä on salisyylihappoa. Joskus apu on teepuuöljyä (Tea tree oil) sisältävät tuotteet. Ne poistavat talia ja ovat antibakteerisia, usein sopii jopa tulehtuneelle hiuspohjalle. Jos hiuspohjassa on töhnää, aina ensin lähdetään siitä, että töhnää saadaan vähemmäksi. Se töhnä on tali-ihottumaa. Joskus täytyy hakea lääkäriltä antibiootit. Tali-ihottumien esiintyvyys on yli 5% asiakkaista, eli jos kampaajasi kiinnittää siihen huomiota, kannattaa ottaa tosissaan. Jos taas ei ole runsasta töhnää, vaan enemmänkin kuivuutta ja sen ansiosta hilseilyä, nuo tasapainottavat tuotteet korjaavat ongelmat nopeasti, jopa parissa viikossa. Tärkeää on säännöllinen pesu. Olen ollut kampaajana yli 20 vuotta ja viime vuosina huomannut lisääntyvässä määrin hiuspohjan ongelmia, jotka johtuvat liian pitkästä pesuvälistä. Jos hiuspohja on rasvainen, se alkaa kutista. Pipokaudella talvella hiuspohjan ongelmat lisääntyvät ja valitettavasti moni salailee tai häpeilee. Itse en ole käyttänyt marketien tuotteita oikeastaan 20 vuoteen, koska niissä voi olla väärä ph-arvo ja käytetään mm. silikonia, että hiukset näyttäisivät kiiltäviltä. Silikoni tukkii päänahkaa. Joskus kampaamossa on pakko tehdä syväpuhdistus, että saadaan ensin pois kaikki ylimääräiset kemikaalit ja mineraalit. Joskus ihan vesijohtovedestå saattaa kertyä kalkkia, kuparia, rautaa. Toki kuivashampoo on nykyajan vitsaus. Sitä tulisi käyttää harkiten, koska se ei poistu helposti normaalissa pesussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se rasvoittuminen tasoittuu kyllä. Tietenkin se päänahka rasvoittuu, kun sitä pestään rajuilla aineilla ja kaikki tarpeellinen rasva lähtee pois. Päänahka yrittää tietenkin kompensoida.
Jos et kokonaan uskalla shampoota korvata lempeämmillä aineilla, niin yritä edes käyttää sitä shampoota mahdollisimman vähän ja mahdollisimman harvoin.
Itse en ole shampoota käyttänyt nyt puoleen vuoteen ja entiset ohuenlirut hiukset on nyt jämäkämmän tuntuiset. En tarvitse edes muotoilutuotteita enää. Aiemmin käytin shampoota + hoitoainetta + muotovaahtoa ja nyt pärjään ilman mitään. Minäkin pesin aiemmin hiukset joka päivä, kun kuvittelin, että muuten ne rasvoittuu.
No ei tuo auta kaikilla. Itse olen monet kerrat koittanut venyttää pesuväliä, ei vaikutusta.
Ainoa mikä todella auttoi, oli vuoden isotrerioniinikuuri, jonka siis
Unohtui vielä mainita öljyhoidot, joita kannattaa tehdä päänahalle silloin tällöin. Vaikka siis päänahka on rasvoittuva, niin päänahan kosteutus öljyillä voi hillitä sitä, ettei talirauhaset puske sitä rasvaa ulos niin isolla vimmalla.
Kutiavalle ja rasvaiselle päänahalle tämä aco:n tuote on ollut hyvä. Rauhoittaa ja kosteuttaa päänahkaa, mutta ei tee hiuksista rasvaisen näköisiä. Levitän tätä tarvittaessa föönauksen jälkeen, tai sitten illalla niin että nukun yön ja pesen hiukset aamulla.
https://www.apteekkiplus.fi/products/aco-spc-dry-scalp-treatment?utm_ca…
Vierailija kirjoitti:
Muistin väärin tuon Saaren taika-shampoon. Ei se mikään kamomilla ole, vaan tyrni-kehäkukka. Kävin katsomassa kylppäristä. Tytär (15 v.) kokeili monta eri merkkiä, mutta tuo siis toimii hänellä.
Tuo on hyvä tuote tiheään pesuun. Käytän tuota vuorotellen toisen luomu-shampoon kanssa, koska olen herkistynyt monille kemikaaleille. Minulla oli aiemmin myös hyvä palashsmpoo, mutta se on hankala esim. kuntosalilla mukana.
Itsellä sama ongelma. Aika hyvin on auttanut kun pesen hiukset apteekin humektan perusvoiteella ja ehkä kerran viikossa normishampoolla. Tuossa lukee ihan tuotekuvauksessa, että soveltuu kutisevan päänahan pesuun, vaikka ajatus oudolta kuulostaakin. Kannattaa ainakin kokeilla, maksaa noin 5e.
Kuten joku jo sanoikin, itsellesi sopivan shampoon löydät vain kokeilemalla. Minulle se useiden kokeilujen jälkeen toimivin on ollut Body shopin kosteuttava sheashampoo. Pesee tarpeeksi hyvin, mutta myös kosteuttaa tarpeeksi hyvin, että päänahka on nyt suunnilleen tasapainossa. Käytän tarvittaessa hiuspohjanesteenä korealaista rauhoittavaa kasvovettä. Päädyin lopulta tuohon, kun mikään hiuspohjalle tarkoitettu tuote ei lopulta koostumukseltaan vakuuttanut.
Moni talvi meni siinä, että hiukset rasvoittuvat ennennäkemättömän nopeasti ja myös kutisi siksi, mutta pesun jälkeen päänahkaan suorastaan koski. Nykyään saan pestyä hiukset 2 päivän välein, tuolloin venytin 1 päivästä 1.5 päivään sen kivun takia, eli vuoroin aamun, illoin pesu. Noina aikoina koin hyväksi myös korealaisen rauhoittavan hiuspohjanaamion.
Vierailija kirjoitti:
Pese se hilseshampoolla, ja sellaisella, jonka PH on hiuspohjan iholle sopiva.
Kaikki hilseshampoot eivät tehoa kuivaan päänahkaan, sillä hilseilyä on kahden tyyppistä.
Ala pestä kosteuttavilla shampoilla ja jos käytät muotoilutuotteita pese silloin tällöin syväpuhdustavalla shampoolla. Minäkin pesin hiuksiani ja kutiavaa päänahkaani hilseshampoilla kunnes uusi kampaaja valisti, että hiukseni ja päänahkani kaipaavat runsaasti kosteutta eikä missään tapauksessa hilseshampoita.
Sinulla on jotain ongelmaa hormonitoiminnassa, onko kilpirauhaskokeita otettu milloinkaan? Piilevä vajaatoiminta aiheuttaa tuollaistakin. Sinuna leikkaisin lyhyet hiukset, lättähiirenhäntä ei kaunista ketään.
Syötkö paljon viljatuotteita? Puolisollani on tuollaisia ongelmia hiustensa kanssa, kun hän syö leipää.
Itse olen siirtynyt käyttämään hiusten pesussa Avenen pesuöljyä. Vaahdotan hiukset sillä kahdesti. Ihan paras shampoo hiuksilleni. Olen tällä saanut pesuväliä pidennettyä 3-4 päivään.
Kuori pois. Tee viilto otsaan ja ala vetää taaksepäin. Kyllä se lähtee.
Osta ACVALAN L keltainen rasvapakkaus ja pese sillä tukka eli päänahka jonkun aikaa. Saa apteekista.
Oletko kokeillut Natusan Babya? Jos se kestää vauvan päänahan, kestää se silloin aikuisenkin päänahan. XZ:lla on Muumi-shampoota, jossa on hoitsikka mukana. Pullossa lukee, että on silikoniton.
Vierailija kirjoitti:
Osta ACVALAN L keltainen rasvapakkaus ja pese sillä tukka eli päänahka jonkun aikaa. Saa apteekista.
Aqualan L, siinä on Q-kirjan, ei C:tä.
Jos sinulla on taliköhnä, niin mikään yksittäinen tuote ei siihen auta, vaan niitä pitää kierrättää. Pahimpaan kutinaan kortisoniliuosta muutama päivä ja sitten shampoota vaihdellen. Minulla on käytössä Nioxinin tuotesarja, jota aina muutaman päivän kuurina. Perusshampoona on H&S menthol tai kookos, joka kosteuttaa kuivaa nahkaa. Sekään ei toimi pitkään vaan on taas pyöräytettävä jotain muuta. Joskus laitan käsidesiäkin. Ruokavaliolla voi myös olla vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Heitä nyt ainakin tuo xz mäkeen ja ota käyttöön vaikka tämä sulfaatiton ja hajusteeton shampoo.
https://www.yliopistonapteekki.fi/ya-shampoo-kuivan-hiuspohjan-300-ml-6…
Sama täsmälleen kuin aplla. Tää shampoo ei ole auttanut mulle yhtään.
Se sisältää Salisyylihappoa joten voi auttaa rasvoittumiseen joillain.
Teatree ( urtekram)shampoo tuntuisi lievittävän kutinaa itsellä. Rasvoittuseen ei ole auttanut mikään.
Sebamedillä on Relief shampoo, for extreme dry skin, sisältää 5 % ureaa.