Välttämättömiin päivittäistavaroihin ja perushygieniatuotteisiin menee hirveästi rahaa - ruoan lisäksi
Paljonko arvelet sinulla menevän kuukaudessa rahaa keskimäärin ihan päivittäistavaroihin ja perushygieniatuotteisiin?
- shampoo ja hoitoaine
- suihkugeeli
- pesusieni
- esim. Lactoline pesuneste intiimihygieniaan
- nestemäinen käsisaippua / palasaippua (ei ole yhtä hygieeninen, hygieniapassiluennollakin)
- deodorantti
- sheivausterät
- sheivausvaahto
- hammasharja
- hammastahna 3 e
- hammaslanka 2 e
- haavan puhdistusaine
- laastarit
- sideharso
- särkylääke
- perusvoide tms.
- huulirasva
- siivoussienet/hankaussienet
- wettex-liinat
- siivousliinat
- tiskiharja
- lattiankaivosuodatin
- wc:n putkilamppu
- konetiskitabletit
- astianpesuaine
- yleispuhdistusaine
- putkimies
- peilien puhdistussuihke
- uunin ja uuniritilöiden yms. puhdistusaine
- lieden puhdistusaine
- astianpesukoneen puhdistusaine
- pyykinpesukoneen puhdistusaine
- tuorekelmu
- alumiinifolio
- leivinarkki
- pakastepussit
- suodatinpussit
- wc-paperi
- talouspaperi
- siteet/tamponit/pikkuhousunsuojat
- pumpuli/vanulaput
- paristot
Lisätkää listaan mitä mieleen juolahtaa.
Kommentit (554)
Vierailija kirjoitti:
Kuka puhui paljosta? Ei minulle ainakaan ole mitenkään paljon, jos kannan repussa 5 litraa saippuaa ja kädessä 24 rullaa vessapaperia. Tai jos olisi paljon, ostaisin ne kahdella eri reissulla. Eihän se, ettei ole autoa, tarkoita, että kaikki mahdollinen pitää ostaa yhdellä kauppareissulla. Yleensä me autottomat asumme sen verran lähellä kauppaa, että siellä voi käydä useamman kerran viikossakin, jos on tarvetta.
Jollekin nuo mainitsemat määrät kannettavaksi olisi jo liikaa. Sinulle ei ole. Kaikki ei pysty kantamaan edes isoa vessapaperisäkkiä, vaikka ei muuta silloin ostaisikaan. Siksi jotkut käy usein ostoksilla ja ostavat pieniä määriä kerrallaan, mitä pystyy kantamaan.
Tuollaisessa tapauksessa on kannattavampaa jopa tulla taksilla pois kaupasta kuin käydä jatkuvasti ostamassa jotain pientä (ja kallista). Säästyy iso kasa euroja, kun ostaa kerralla enemmän ja isompi pakkauksia. Jää myös aikaa muuhun kuin kaupassa ravaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ostaako AP itse noita kaikkia tuotteita joka kuukausi..? Ja käyttää joka asiaan omaa tuotetta/ainetta?
No jos taloudessa on vaikka 3 naista niin onhan tuo kallista. Ja perheessä on kasvavia nuoria miehiä niin ruuan kulutus on järkyttävää.
Mihin sä laitat esim. lihapakkaukset tai muut isommat muovipakkaukset? Ihan itsekseenkö ne kiertää pois kotoasi?
No en syö lihaa enkä oikein muutakaan mikä olisi jättimuovipakkauksissa, mutta jos ostaisin niin keräisin varmaan muut muovit sen isomman roskan sisään ja kippaisin siitä astiaan. Kerrostalossa ne kulkee jätehuoneeseen hyvin myös omassa keräysastiassaan.
No ei todellakaan riitä. Katsos kun meillä kerrotaloissa se kierrätyspiste=jätekatos. Sinne viedään muovijäte, metallijäte, lasijäte, paperijäte, pahvijäte, biojäte ja sekajäte. Ei riitä mitenkään yksi leipäpussi kaiken tuon kantamiseen, vaikka miten kierrättäisi.
No ei tietenkään yhdellä pussilla kuljeteta kuin yhdenlaista roskaa? Kaikille kierrätettäville jutuille omat kuljetusastiansa (pahvit litistettynä avattuun kauramaitotölkkiin, muovit isommissa leipä-/hedelmä-/sipsipussit, lasit ja metallit kulkee omassa laatikossaan tai kourassa, paperi omassa keräysastiassaan, biojäte kaupan paperisessa hedelmäpussissa) Kerrostalossahan tää on just helppoa, en ymmärrä miksi nostit kerrostalot jotenkin tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin käyttää vain yhtä hammastahnaa, kun saan muista allergiaoireita, ja jopa sen hinta on noussut selvästi eikä sitä enää myydä kahden tuubin säästöpakkauksissa. Samoin aiemmin ostamani K menu vanulaput olivat todella hyviä mutta silti edullisia kolmen paketin isossa säästöpakkauksessa, niin sitä tuotettahan ei enää ole myynnissä missään.
Kaikkien edullisten hyvien tuotteiden valmistus on lopetettu tai hinnat nousseet selvästi. Olen näide tuotteiden hinnoissa hyvin tarkka, koska olen ostanut niitä vuosikaudet aina tarjouksista sillä ajatuksella, että kun joudun niitä kumminkin ostamaan, niin seuraan milloin ne ovat tarjouksessa ja silloin ostan useamman pakkauksen.
Oletko testannut suomalaisen Oxygenol-merkin hammastahnoja? Mun yliherkät suun limakalvot ei saa tuon sarjan hammastahnoista mitään oireita. Pepsodent on myrkkyä jota en osta ikinä.
K-M
Mä joudun käyttämään hammastahnaa joka apteekissa maksaa 14 e. Prismassa sen saa kympillä mutta Prisma on kaukana ja joudun joskus ostamaan apteekista.
Vierailija kirjoitti:
Joku deodorantti on törkeän kallis.
Eurolla saa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sä laitat esim. lihapakkaukset tai muut isommat muovipakkaukset? Ihan itsekseenkö ne kiertää pois kotoasi?
No en syö lihaa enkä oikein muutakaan mikä olisi jättimuovipakkauksissa, mutta jos ostaisin niin keräisin varmaan muut muovit sen isomman roskan sisään ja kippaisin siitä astiaan. Kerrostalossa ne kulkee jätehuoneeseen hyvin myös omassa keräysastiassaan.No ei todellakaan riitä. Katsos kun meillä kerrotaloissa se kierrätyspiste=jätekatos. Sinne viedään muovijäte, metallijäte, lasijäte, paperijäte, pahvijäte, biojäte ja sekajäte. Ei riitä mitenkään yksi leipäpussi kaiken tuon kantamiseen, vaikka miten kierrättäisi.
No ei tietenkään yhdellä pussilla kuljeteta kuin yhdenlaista roskaa? Kaikille kierrätettäville jutuille omat kuljetusastiansa (pahvit litistettynä avattuun kauramaitotölkkiin, muovit isommissa leipä-/hedelmä-/sipsipussit, lasit ja metallit kulkee omassa la
Joo. Voihan sitä elämänsä noinkin käytttää. Itse vien mieluummin ison pussillisen kerralla kuin ravaan jatkuvasti jätekatoksessa jonkun pikkunyssäkän kanssa. Perheellisellä muovijätettä tulee niin paljon, että saisi olla tunnin välein jätekatsoksella, jos käyttäisi roskapussina vain jotain leipapusseja. Niitä kyllä piisaa, mutta uusiokäytetään ne enemmin jossain järkevämmässä käytössä (esim. eväiden kuljetus) kuin roskapusseina.
Miksi sä jankutat itsestäänselvyyksiä? Puhuttiin autottomista yleensä, ei jostain yksittäisistä vammaisista, jotka ei pysty kävelemään eikä kantamaan mitään missään olosuhteissa.
Toinen kommentoija: vaikuttaa että itse jankutat oman elämän itsestäänselvyyksistä ja et ajattele kumminkaan syvällisemmin kuinka jokaisella on erilaisia syitä ja tilanteita kauppa-aiheessa, ja uskottavuuteesi meni kun sanoit yksittäisistä vammaisista jotka ei pysty mitään kantamaan missään, eli itse pilkaten haukuit ja oletat ihmisistä ne heti vammaisiksi, kyllä syitä ja sairauksia on monenlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kuka puhui paljosta? Ei minulle ainakaan ole mitenkään paljon, jos kannan repussa 5 litraa saippuaa ja kädessä 24 rullaa vessapaperia. Tai jos olisi paljon, ostaisin ne kahdella eri reissulla. Eihän se, ettei ole autoa, tarkoita, että kaikki mahdollinen pitää ostaa yhdellä kauppareissulla. Yleensä me autottomat asumme sen verran lähellä kauppaa, että siellä voi käydä useamman kerran viikossakin, jos on tarvetta.
Jollekin nuo mainitsemat määrät kannettavaksi olisi jo liikaa. Sinulle ei ole. Kaikki ei pysty kantamaan edes isoa vessapaperisäkkiä, vaikka ei muuta silloin ostaisikaan. Siksi jotkut käy usein ostoksilla ja ostavat pieniä määriä kerrallaan, mitä pystyy kantamaan.
Tietenkään kaikki ei pysty kantamaan paljoa kerralla, sairaat ja vanhukset. Mutta pidän aika epätodennäköisenä tilannetta, että henkilö on yhtä aikaa kykenevä 1. ylipäätään asioimaan itsenäisesti kaupassa sillä tavalla, että saa ostettua kaiken tarpeellisen 2. silti kykenemätön kantamaan yksittäistä isoa wc-paperipaalia tai saippuapönttöä, vaikka ei ostaisi mitään muuta.
Jos joku käy kaupassa, mutta saa joka kerta tuotua juuston, leivän, voin ja salaatin, niin epäilen kyllä, ettei hän tosiasiassa kykene itsenäiseen asiointiin vaan tarvitsee kotiinkuljetusta/apua joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kookosöljy on liian tuhtia silmämeikin poistoon tai käsirasvaksi. Mutta toimii erinoimaisesti sheivaus"geelinä".
Kiitos vinkistä! Tähän en olekaan vielä tajunnut kokeilla.
Ei kannata kokeillakaan. Kookosöljy jähmettyy ja tukkii viemärit.
Vierailija kirjoitti:
No en syö lihaa enkä oikein muutakaan mikä olisi jättimuovipakkauksissa, mutta jos ostaisin niin keräisin varmaan muut muovit sen isomman roskan sisään ja kippaisin siitä astiaan. Kerrostalossa ne kulkee jätehuoneeseen hyvin myös omassa keräysastiassaan.No ei todellakaan riitä. Katsos kun meillä kerrotaloissa se kierrätyspiste=jätekatos. Sinne viedään muovijäte, metallijäte, lasijäte, paperijäte, pahvijäte, biojäte ja sekajäte. Ei riitä mitenkään yksi leipäpussi kaiken tuon kantamiseen, vaikka miten kierrättäisi.
No ei tietenkään yhdellä pussilla kuljeteta kuin yhdenlaista roskaa? Kaikille kierrätettäville jutuille omat kuljetusastiansa (pahvit litistettynä avattuun kauramaitotölkkiin, muovit isommissa leipä-/hedelmä-/sipsipussit, lasit ja metallit kulkee omassa la
Sä sanoit aiemmin, että sulla menisi KUUKAUSIA saada yksi leipäpussi täyteen jätettä. Nyt sulla onkin sitten monta eri pussia erilaisille jätteille. Vähän puhuit itsesi pussiin tässä asiassa :D Samaa sarjaa kuin zero waste kirja, jossa väitettiin, että vuoden roskat mahtuvat pieneen lasipurkkiin. "Unohdettiin" vain laskea biojäte, paperit, metallit jne. roskiksi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eurolla saa.
Minkä dödön saa eurolla?
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä jankutat itsestäänselvyyksiä? Puhuttiin autottomista yleensä, ei jostain yksittäisistä vammaisista, jotka ei pysty kävelemään eikä kantamaan mitään missään olosuhteissa.
Toinen kommentoija: vaikuttaa että itse jankutat oman elämän itsestäänselvyyksistä ja et ajattele kumminkaan syvällisemmin kuinka jokaisella on erilaisia syitä ja tilanteita kauppa-aiheessa, ja uskottavuuteesi meni kun sanoit yksittäisistä vammaisista jotka ei pysty mitään kantamaan missään, eli itse pilkaten haukuit ja oletat ihmisistä ne heti vammaisiksi, kyllä syitä ja sairauksia on monenlaisia.
Juttu lähti siitä, että tuo sairauksista jankuttava sanoi, ettei täällä ymmärretä, että kaikilla ei ole autoa. Kun siihen tartuttiin kertomalla, ettei autottumuus ole este isojen pakkausten ostamiselle alkoi kaikenlaisten auottomuuteen liittymättömien syiden listaaminen ja paasaaminen siitä, että kaikki eivät ole kuin sinä. Eli missähän se olikaan se erilaisuuden ymmärtäminen siihen suuntaa, että on myös terveitä ja hyväkuntoisia autottomia, vaikka itse ei sellainen olisi?
Valtaosa kierrätettävistä kylläkin kuljetetaan katokseen omissa asioissaan, kipataan sinne ja tuodaan astia takaisin keittiöön. Itse ostan muovipusseja rullassa, mutta ihan kyllä mahdollista jättää ostamatta ja käyttää sekajätteelle kaupan hedelmäpussi ja wc-paperin pakkaukset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eurolla saa.
Minkä dödön saa eurolla?
Xtra, Pirkka tai vastaava. Eri asia sitten onko niitä mitään järkeä ostaa. Itsellä käytössä 2,69€ (Tokmannin hinta) maksava antiperspirantti. Se on mielestäni riitävän tehokas, mutta silti halpa.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Ostaako AP itse noita kaikkia tuotteita joka kuukausi..? Ja käyttää joka asiaan omaa tuotetta/ainetta?
En tietenkään joka kuukausi, haloo. Kyse oli keskimäärin kuukaudessa.
Ja on sitä paitsi olemassa erikseen wc-pesuaine, kloriitti, hankausaine tiskialtaalle ja ties mitä muuta. Ei minulla ole montaa säännöllisesti käytettävää pesuainetta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja on sitä paitsi olemassa erikseen wc-pesuaine, kloriitti, hankausaine tiskialtaalle ja ties mitä muuta. Ei minulla ole montaa säännöllisesti käytettävää pesuainetta.
Ap
Hankausaine tiskialtaalle? Kuinka pöljä pitää olla, että laittaa rahansa tuollaiseen? Todennäköisesti kyseessä on ihan vain tiskiaine eri nimellä ja triplahinnalla. Ei pidä uskoa kaikkea, mitä markkinamiehet sulle syöttää.
Vierailija kirjoitti:
Talouspaperi ei ole turha. Kuivaan sillä mm. silmälasit kun olen ne ensin pessyt miedolla astianpesuaineliuoksella. Tulee halvemmaksi kuin ostaa puhdistuspyyhkeitä ja suihkeetkin pitää katsos kuivata. On sille muutakin käyttöä, eikä ole edes kovin kallista jos halvinta ostaa.
Mikäs siinä, jos haluaa naarmuttaa lasejaan. Itse kuivaan lasit pehmeällä uudelleenkäytettävällä mikrokuituliinalla. Tulee halvemmaksi kuin talouspaperi ja etenkin halvemmaksi kuin linssien uusiminen naarmuuntumisen takia.
Minulla on nämä lasit olleet kohta 6 vuotta ja hyvässä kunnossa on linssit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kloriitti on valkaisuainetta. Mihin sä sitä siivouksessa tarvitset?
Vierailija kirjoitti:
Putkimiestä kyllä tarvitsen silloin tällöin, sekä wc:n että keittiön altaaseen
Sen tukkeutuneen lavuaarin voi avata ihan ilman myrkkyjäkin. Ei tarvitse olla mikään putkimies sitä varten. Miksi kuormittaa ympäristöä jollain hirveillä myrkyillä, kun voi avata hajulukon ja putsata osat ihan yleispesuaineellla ja vanhalla pulloharjalla tai hammasharjalla. Säästänkin vanhat hammasharjat juuri tätä hommaa varten ja nakkaan sitten roskiin.
Itsellä on paksut hiukset ja kaivot ja imuri täynnä pitkiä hiuksiani.
Nykyajan saippuat on huonoja. Kun on todella kalkkipitoista vettä plus saippua ja hammastahna niin itsellä on röörit (kylpyhuoneen kaviaari) tukossa tosi usein. Vaikka siivoan hakulukon 2 kertaa kuukaudessa.
Lattiakaivosuojat on todella kalliita. Samoin se karvainen tikku mikä laitetaan vessan lavuaariin jotta ei menisi hiuksia putkistoon.