YLE: Tänä keväänä valmistuu ennätysmäärä lähihoitajia työttömäksi
Tuossa Ylen artikkelissa kerrotaan, että tänä keväänä on ihan uus ilmiö, että lähihoitajan valmistuvat suoraan työttömiksi, vaikka opintojen aikana on puhuttu siitä, että on luvassa varma työpaikka.
Millaisia kokemuksia teillä on tai mitä olette kuulleet kavereilta tai sukulaisilta?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää joku, miten on mahdollista samanaikasesti olla huutava hoitajapula, ja kuitenkaan hoitajille ei ole töitä?
Hyvinvointialueilla ei riitä rahat entisiinkään palveluihin. Hoitajamitoituksista on jouduttu tinkimään. Tarkoittaa mm. lähihoitajien irtisanomisia. Tämä on sinänsä outoa, koska hoitajia todellisuudessa tarvittaisiin lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hih hih. Taannoin kohtasin suomalaisen nuoren sairaanhoitajan, jonka mielestä työttömyys on aina omaa syytä. Eihän sairaanhoitajat ole koskaan työttöminä.
Terve
Valmistuin 1993 työttömäksi sairaanhoitajaksi ja sain muutama vuosi sitten potkut. Vielä vuosi ennen valmistumistani Helsingissä käytiin lentokoneella sairaanhoitajan keikkatyössä muualta maasta. Työnantaja maksoi lennot. Siihen aikaan lentäminen ei ollut halpaa.
Muutaman vuoden päästä taas itketään hoitajapulaa, ja ihmetellään,miksi nuorille ei kelpaa vakityö jossain perzeenreiässä ilman taukoja, minimimiehityksellä ja -palkalla. Luuleeko hallitus ja työnantajat, että hoitajat jäävät kaappiin odottamaan työtä?
Luulee.
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää joku, miten on mahdollista samanaikasesti olla huutava hoitajapula, ja kuitenkaan hoitajille ei ole töitä?
Hoitajille olisi valtavasti tarvetta, mutta millään taholla ei ole varaa/halua palkata heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajille olisi valtavasti tarvetta, mutta millään taholla ei ole varaa/halua palkata heitä.
Vähän on harhaanjohtavaa sitten puhua hoitajapulasta, kun todellisuudessa on rahapula.
Hoitajat on vinkunu huonoista palakoista nii kauan ku mää muistan. Miksi ihimeesä ne kouluttautuu alalle?? Minusta on älytöntä käyä pitkää koulua ku tietää palakan. Miettiny monesti, että onko palakka huono työhö nähen vai pitävätkö ittiä vähä liian suuressa arvosa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointialueilla ei riitä rahat entisiinkään palveluihin. Hoitajamitoituksista on jouduttu tinkimään. Tarkoittaa mm. lähihoitajien irtisanomisia. Tämä on sinänsä outoa, koska hoitajia todellisuudessa tarvittaisiin lisää.
Olen töissä osastolla, jossa ennen oli vuorossa kaksi hoitajaa. Nyt on vain yksi.
Seurauksena se, että asukkailla on entistä enemmän sänkypäiviä kun aikaa pukemiseen ja nostamiseen ei ole. Aina ei ole aikaa pestä hampaita tai edes kainaloita.
Syöttöajat ovat lyhyitä, n. 10min ja jos ei siinä ajassa syö kaikkea niin ruoka viedään pois. Asukkaiden wc-käyntejä on vähennetty. Tuntui pahalta, kun minulla oli yhden asukkaan hoitaminen kesken ja kuulin oven läpi kuinka haaravyöllä pyörätuoliin laitettu toinen asukas huusi itkuisena että on vessahätä eikä ollut ketään joka olisi voinut viedä hänet sinne.
Ja itse olen nykyään saikulla jatkuvasti, koska selkä on kipeytynyt raskaiden asukkaiden hoitamisesta. Aiemmin ongelmaa ei ollut, kun oli työpari mukana jakamassa taakkaa.
Olipas outo artikkeli.
Olen opiskellut monimuotona lähäriksi mt/päihdepuolella 2023. Ed työpaikalta irtisanottiin = olen ollut sovitellulla päivärahalla viimeiset 2 vuotta.
Viime vuonna sain soviteltua kahdelta kuulta (avokki kuoli, siksi ei työt kiinnostaneet). Fyysisen rajoitteen takia keikkaan lähinnä ohjauksellisissa paikoissa. Jos ottaisin myös vanhus/vammais/kehitysvammapuolen kaikki tarjolla olevat vuorot niin työaika olisi yli 100% työajan.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat on vinkunu huonoista palakoista nii kauan ku mää muistan. Miksi ihimeesä ne kouluttautuu alalle?? Minusta on älytöntä käyä pitkää koulua ku tietää palakan. Miettiny monesti, että onko palakka huono työhö nähen vai pitävätkö ittiä vähä liian suuressa arvosa?
Hoitajien palkat olivat huonot ennen 2022 sovittuja korotuksia. Nyt kun palkka on yli 2500e niin se on ihan ok, ja tarvittaessa voi tienata lisää ottamalla viikonloppuvuoroja.
Yhteiskunta olisi pulassa ilman hoitajia, joten kyllä me saamme pitää itseämme suuressa arvossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien palkat olivat huonot ennen 2022 sovittuja korotuksia. Nyt kun palkka on yli 2500e niin se on ihan ok, ja tarvittaessa voi tienata lisää ottamalla viikonloppuvuoroja.
Yhteiskunta olisi pulassa ilman hoitajia, joten kyllä me saamme pitää itseämme suuressa arvossa.
Näin. Kaverini on hoitaja ja tekee tosi paljon yötä ja viikonloppua, tienestit on päälle neljän tonnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin. Kaverini on hoitaja ja tekee tosi paljon yötä ja viikonloppua, tienestit on päälle neljän tonnin.
Itse keikkailen ja napsin tietysti kaikki rahavuorot ja käteen jää 3-4t kuussa, ihan jees.
Vierailija kirjoitti:
Norjassa töitä. Harmi vaan kun Suomalaiset osaavat vaan yhtä kieltä. Toisaalta hyvä ettei muuta sinne.
Aasialaisille näyttää Norjan Tehy työt ainakin kelpaavan.
Vierailija kirjoitti:
Hih hih. Taannoin kohtasin suomalaisen nuoren sairaanhoitajan, jonka mielestä työttömyys on aina omaa syytä. Eihän sairaanhoitajat ole koskaan työttöminä.
Sama juttu. Yleistipä vielä kaikkiin muihinkin ammateihin, oli kovin varma siitä, että työttömyys on aina oma vika. Nokkava neiti muutenkin.
Nyt on työttömänä ja henkilölkohtaisesti toivon, ettei KOSKAAN enää töihin pääse.Eikä todennäkölisesti pääsekään, nyt tuikuttaa kohtaloaan isoon ääneen, moinen tuuliviirimäisyys ja asioista selvääottamattomuus on selkeää trumpismia
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni aloitti syksyllä opinnot ja nyt sai jo itse valita kesätyöpaikkansakin. Useita vaihtoehtoja oli, jonne hänet olisi haluttu töihin. Eli hyvältä näyttää 😊
Varmaan alueellisia eroja tässäkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän on harhaanjohtavaa sitten puhua hoitajapulasta, kun todellisuudessa on rahapula.
Työvoimapolitiikassa puhutaan aina vahvimman äänellä, eli sitä odotellessa, että todetaan julkisestikin, että "vlttumaiset työttömät eivät vain mene töihin"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norjassa töitä. Harmi vaan kun Suomalaiset osaavat vaan yhtä kieltä. Toisaalta hyvä ettei muuta sinne.
Meidän pitää kertoa aasialaisille hoitajille että Norjassa on kaksinkertainen palkka ja Ruotsissa 1, 5 kertainen palkka.
Ei tarvitse, he tietävät.
Pari vuotta sitten aloitettiin rekrytointi Aasiasta ja Espanjasta paikkaamaan hoitajapulaa. Valmistumisen jälkeen lähtivät joko kotimaahansa tai Ruotsiin/Norjaan töihin parempien palkkojen perässä. Tästä oli uutisartikkeli silloin. Sanoivat Aasista tulleet, että olivat muualta kuulleet paremmista palkoista kuin mitä Suomessa maksetaan ja Suomen ilmaisesta koulutuksesta. Suomessa kävivät siis vain lunastamassa tutkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa palkata enempää työntekijöitä. Valtio antaa rahaa hyvinvointialueille ja ne päättävät mihin ne käytetään. Länsi-Uudenmaa oli otsikoissa viime keväänä kun HUS:ille ei haluttu antaa rahaa budjettiehdotuksen mukaista rahoitusta ja se johti yt-neuvotteluihin ja irtisanomisiin. Kostoksi HUS lakkautti Lohjan sairaalan synnytysosaston. Jos säästölinja jatkuu niin HUS lakkauttaa varmaan seuraavaksi Raaseporin, Lohjan ja Porvoon sairaalat. Sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän ...Ne Suomalaiset ei opi kieliä?
Toi oli sarkasmia, se kirjoitetaan "suomalaiset" lauseen keskellä, Suomalaiset tarkoittaa perhettä tms joitten sukunimi on Suomalainen!!
Ota ne jenkkiasetukset pois puhelimesta!!
Vierailija kirjoitti:
Kesätyöhaku on menossa. Tarjolla on kymmeniä tuhansia paikkoja.
Niin on mutta ketään ei saa palkata!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aasialaisille näyttää Norjan Tehy työt ainakin kelpaavan.
Mitä horiset T"ehy työt"!
Norjassa ei ole suomalaista Tehyä ja tuskin aasialaiset siihen edes kuuluu!
Mä ainakin haluan valita itse ammattini ja työpaikkani. Haluan myös itse hakea työpaikkaa eikä niin kuin että joku muu hakee työpaikkaa puolestani pyytämättä ja yllättäen.
Haluan myös itse valita asuinpaikkani, puolisoni, vaatteeni, harrastukseni ja mitä musiikkia kuuntelen eikä niin, että joku muu valitsee minulle puolison, asuinpaikan ja käskyttää pukeutumaan jotenkin tietyllä tavalla ja kuuntelemaan vain tiettyä musiikkia.