Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläkeläiset on usein paljon varakkaampia kun nuoremmat. Miksi saavat vieläkin alennusta kaikesta?

Vierailija
01.03.2025 |

Me kärvistellään eläkemaksujen kanssa kun toiset ovat jo 60v lähtien saaneet isot eläkkeet.

Millä logiikalla enää pitäisi olla alennukset eläkeläisillä, joilla varallisuus paljon suurempi? Toisinpäin sen pitäisi mennä, nuorille solidaarisuusalennukset.

Kommentit (1597)

Vierailija
1421/1597 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet koulut ja neuvolat tarvinnut.Et ammattikouluja käynyt?

Neuvolaan minut on pienenä viety. Jos itse olisin saanut päättää, en olisi mennyt. Pakotusta.

Tietenkään en ole käynyt "ammattikouluja". Miten montaa niitä oikein pitäisi käydä? Ja mitä minun tutkintoni sinulle kuuluvat? Miten ne liittyvät yleiseen eläkealennuskeskusteluun?

Aina mennään henkilökohtaisuuksiin ja harhautetaan keskustelu aiheestaan, aina. Koska tosiasiat on niin vaikeita kohdata.

Voisimme tietää kustannuksesi yhteiskunnalle kun kertoisin tutkintosi.  Niiden hintahan löytyy , esim  lääkäri, lentäjä, insinööri.

Ihan sivusta, voin kertoa oman kustannuksen, 8 luokkaa kansakoulua.  Ja rippikoulua 4 viikkoa, sekin käytiin ennen kunnolla.  2 viikkoa syksyllä, 2 viikkoa keväällä, sitren ripille.  Näin jälkikäteen tajuan, se oli maaseudun lapsille yksi tapa muodostaa sosiaalista verkostoa ja tavata muita.

Muiden yksilötarinat eivät valitettavasti minua kiinnosta, eikä omanikaan esittely. Olen kiinnostunut systeemitason epäoikeudenmukaisuudesta ja järjettömyydestä. Aloitus koskee tärkeää kysymystä siitä, miksi Suomen varakkaimmalle ikäluokalle on päätetty antaa alennuksia. Miksi alennuksia ei sidota tulotasoon?

Vierailija
1422/1597 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että sillä pitkällä työrupeamalla rahansa keränneiden pitäisi antaa taas rahansa muille. Jollei ulise lapsiperheet, niin sitten ulisee nuoret. Aina käsi muiden taskulla.

Missään nimessä eläkeläisiltä ei saa viedä sitä itse kerättyä 25 prosenttia. Sen sijaan siitä 75 prosentista pitäisi ottaa, se kun on muiden taskulla olemista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1423/1597 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IMF ei mainitse sanallaakaan eläkkeitä eikä tietenkään siitä mistä tässä keskustellaan eli työeläkkeitä.

Etkö osaa lukea linkittämääsi artikkelia?

Kuten jo kerrottu, eläkkeet ovat osa julkista taloutta. Kun puhutaan julkisen talouden menoista, puhutaan myös eläkkeistä ja mitä suurimmassa määrin juuri eläkkeistä, jotka ovat merkittävä menoerä julkisessa taloudessa.

Kreikassa juuri eläkkeisiin IMF puuttui. Vaikka sitä ennen Kreikassakin puhuttiin vain julkisen talouden ongelmista.

"Koska vanhan eläkejärjestelmän mukaiset säännöt tuottivat kestämättömän suuret menot ja hallinto oli rempallaan, Kreikassa aloitettiin eläkkeiden leikkaukset vuonna 2010. Vuodesta 2010 lähtien eläkkeitä ei ole indeksitarkistettu lainkaan. Eläkkeitä leikattiin aluksi 20 prosenttia, joitakin varhain alkaneita eläkkeitä jopa 40 %. Erilaisia leikkauksia on viiden vuoden aikana tehty jo toistakymmentä."

https://elaketutka.fi/2015/08/11/kreikkalainen-elaketragedia/

Vierailija
1424/1597 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs ennen eläkkeen saamistaan kuolleet "suuret ikäluokat".  Minne ne rahat joutuivat. Mitä sanoo oikeudenmukaisuuden taistelija?

Vierailija
1425/1597 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kreikassahan eläkejärjestelmä oli kestämättömällä pohjalla, ja siksi maa joutui IMF:n ohjaukseen. Eläkkeitä leikattiin rajusti ja siirryttiin sittemmin uuteen järjestelmään, sillä vanha etuusperusteinen oli kestämätön, kuten se Suomessakin on.

Kreikan vanhassa eläkejärjestelmässä maksettin eläkkeet viimeisten työvuosien mukaan ja 14 eläkemaksua vuodessa. Eläikkeden lisäksi maksettin myös eläkevustuksia mm. sokeille jne.. Siellä oli tapana myös useita väyliä siirtyä eläkkeelle varhain. Lisäksi hallinto oli rempallaan, joten monille kuolleillekin maksettiin vielä eläkettä ja eläkeasvustuksia ihmisille, jotka eivät olleet sokeita tai muuta.

Ei voi siis verratakaan Suomen tilanteeseen paitsi johtajien yms. ylisuurten eläkkeiden osalta. Suomeen tarvittaisiin eläkekatto, jonkalainen on monissa muissa maissa.

Vierailija
1426/1597 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IMF:n ohjaukseen ELÄKKEILLÄ?  Johan sulle nauraa nyt hevosetkin.

"IMF:n arvion mukaan Suomen talouden suhdannetilanne ja kasvaneet menot, erityisesti puolustusmenot ja velanhoitokulut, nostivat julkisen talouden alijäämän 3,7 prosenttiin vuonna 2024."

Eläkkeistä ei mainita mitään...

Nuo velanhoitokulut johtuvat juuri syömävelasta eli siitä, että yli joka kolmas on eläkkeellä, eikä työssäkäyvien verotulot riitä siksi rahoittamaan yhteiskunnan menoja. Huonon huoltosuhteen vuoksi on otettava syömävelkaa, ja sitä on otettu jo pitkään kuten hyvin tiedät.

Yhä hullummaksi menee. Koita nyt ymmärtää että työeläkkeitä ei maksa Suomessa valtio. Niitä ei lasketa valtion menoihin. Valtio maksaa vain kansaneläkkeet, takuueläkkeet ja perhe-eläkkeet yms. 

Niiden summa vuodessa on sama tai vähemmän kuin turhat yritystuet, jotka voitaisiin heti poistaa.

Suomessa on sen sijaan liian vähän työpaikkoja ja siksi liikaa työttömiä.

Miksi yrität koko ajan harhauttaa? Eläkkeet lasketaan mukaan julkiseen talouteen. Ne ovat osa sitä sen kautta, että koska eläkemaksurasitus on niin suuri, veroja ei voida periä niin paljon kuin palveluiden rahoittamiseksi olisi tarve. Siksi pitää ottaa velkaa. Velkaannumme siis, koska olemme priorisoineet suurten ikäluokkien edut lasten ja nuorten kustannuksella. Velkahan tulee aikanaan nykynuorten ja lasten maksettavaksi, eläkeläiset saavat eläkkeensä ja pääsevät hautaan ennen kuin kurjistaminen todella alkaa.

Minua kyllä hävettäisi syöstä lapseni kurjuuteen, mutta meillä on Suomessa yksi sukupolvi, joka poikkeaa muista. Siinä missä muut haluavat lapsilleen parempaa kuin mitä itse saivat, tämä ikäluokka haluaa itse kaiken.

Vierailija
1427/1597 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet koulut ja neuvolat tarvinnut.Et ammattikouluja käynyt?

Neuvolaan minut on pienenä viety. Jos itse olisin saanut päättää, en olisi mennyt. Pakotusta.

Tietenkään en ole käynyt "ammattikouluja". Miten montaa niitä oikein pitäisi käydä? Ja mitä minun tutkintoni sinulle kuuluvat? Miten ne liittyvät yleiseen eläkealennuskeskusteluun?

Aina mennään henkilökohtaisuuksiin ja harhautetaan keskustelu aiheestaan, aina. Koska tosiasiat on niin vaikeita kohdata.

Voisimme tietää kustannuksesi yhteiskunnalle kun kertoisin tutkintosi.  Niiden hintahan löytyy , esim  lääkäri, lentäjä, insinööri.

Ihan sivusta, voin kertoa oman kustannuksen, 8 luokkaa kan

Osasit laskea miten hirmuisesti vanhaksi elänyt on saanut tyel-rahojasi.

Mutta nytpä meni suu suppuun kun pitäisi laskea mikä kuluerä olit ennen työelämään tulemistasi.   Mikä oli kustannuksesi ennen ensimmäistä tiliäsi.

Vierailija
1428/1597 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kreikassahan eläkejärjestelmä oli kestämättömällä pohjalla, ja siksi maa joutui IMF:n ohjaukseen. Eläkkeitä leikattiin rajusti ja siirryttiin sittemmin uuteen järjestelmään, sillä vanha etuusperusteinen oli kestämätön, kuten se Suomessakin on.

Kreikan vanhassa eläkejärjestelmässä maksettin eläkkeet viimeisten työvuosien mukaan ja 14 eläkemaksua vuodessa. Eläikkeden lisäksi maksettin myös eläkevustuksia mm. sokeille jne.. Siellä oli tapana myös useita väyliä siirtyä eläkkeelle varhain. Lisäksi hallinto oli rempallaan, joten monille kuolleillekin maksettiin vielä eläkettä ja eläkeasvustuksia ihmisille, jotka eivät olleet sokeita tai muuta.

Ei voi siis verratakaan Suomen tilanteeseen paitsi johtajien yms. ylisuurten eläkkeiden osalta. Suomeen tarvittaisiin eläkekatto, jonkalainen on monissa muissa maissa.

Tuo viimeisten työvuosien mukaan maksaminen nimenomaan muistuttaa Suomen eläkehistorian suurinta kuppausta eli superkarttumaa.

Vierailija
1429/1597 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että sillä pitkällä työrupeamalla rahansa keränneiden pitäisi antaa taas rahansa muille. Jollei ulise lapsiperheet, niin sitten ulisee nuoret. Aina käsi muiden taskulla.

Missään nimessä eläkeläisiltä ei saa viedä sitä itse kerättyä 25 prosenttia. Sen sijaan siitä 75 prosentista pitäisi ottaa, se kun on muiden taskulla olemista.

Se ei ole relevanttia systeemitasolla, sillä joka ikäluokassa on niitä, jotka kuolevat ennen kuin ehtivät nauttia eläkettä. Taas harhautus varsinaisesta aiheesta.

Vierailija
1430/1597 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eläkeläisten joukossa on myös ihan työikäisiä sairauseläkkeellä kaikenlaisista syistä. Ovatko henki varakkaita? Entä jotkut siivojana uransa tehneet pienipalkkaiset naiset, ovatko rikkaita?

Elämäänsä kyllästynyt "nuorempi" sukupolvi on katkeruudessaan päättänyt visusti, että joka ainoa eläkeläinen - oli sitä mistä tahansa syystä - on huomattavan varakas/rikas/ahne rantatonttien rohmuaja, joka nyt makoilee heidän rahoillaan huikeassa yltäkylläisyydssä. Mutten minä -- pitkän työuran tehnyt työeläkeläinen -  tiedä, missä minun varakkuus on, tilille tulee 1400e/kk. Eikä minulla ole maita eikä metsiä, kaksio on oma, mutta sauna ja pesutupa on yhtiön. Palkat meni lasten elättämiseen ja kouluttamiseen.  Niin ja saan museoihin 1 euron alennuksen. Vähän olen hämmentynyt, kun väittävät, että minulla mammonaa riittää. Niin ne nuoremmat on vaan nääs päättänyt.

Vierailija
1431/1597 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset ovat maan rakentaneet ilman isoja lapsilisiä, asumistukia ja työttömyyskorvauksia. Moni eli köyhää sodanjälkeistä aikaa. Tee sinä osasi ja huomaat, että rahaa on, jos jaksaa sieltä sohvalta nousta. Kuntosikin vaan huononee, kun sieltä kotoa valitat.

Teillä oli verotuksessa lapsivähennykset enemmän, kuin mitä nykyaikaiset lapsilisät on. Teidän asuntolainojen verovähennysoikeus oli enemmän vuodessa, kuin mitä on suurin osa asumistuista vuodessa. Työttömyyskorvauksia oli teidänkin aikana. Ja ostovoima silloin ihan muuta (parempi) kuin se on nykyisellä työmarkkinatuella.

Vali vali seli seli. Mutta meille alkoi työeläke kertyä vasta 23-vuotiaasta, vaikka monet aloittivat työt jo 15-vuotiaina.

Vierailija
1432/1597 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osasit laskea miten hirmuisesti vanhaksi elänyt on saanut tyel-rahojasi.

Mutta nytpä meni suu suppuun kun pitäisi laskea mikä kuluerä olit ennen työelämään tulemistasi.   Mikä oli kustannuksesi ennen ensimmäistä tiliäsi.

Noita elämän alkupään kustannuksia ei verrata sukupolvien mukaan paljon poikkeaviin eläke-etuuksiin vaan yleensä lasketaan, missä iässä ihminen muuttuu nettosaajasta nettomaksajaksi. Minä olen muuttunut aika nuorena, kun olen jo 13-vuotiaana aloittanut työnteon, en tosin silloin kokopäiväisesti vaan vasta myöhemmin. Opiskeluaikana työskentelin jatkuvasti. Mutta kuten sanottu, yksilötarinat eivät ole kiinnostavia. Oikea tapa tarkastella asiaa olisi katsoa, missä iässä mikäkin ikäluokka muuttuu nettosaajasta nettomaksajaksi ja sitten taas takaisin nettosaajaksi, ja mikä on lopullinen saldo elämän lopussa.

Vierailija
1433/1597 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon myös yli 16+ eläkeläisiä. Jotkut heistä eivät tee päivääkään työtä ansaitakseen eläkettä.

No eiväthän he saakaan TYÖELÄKETTÄ.

No kyllä heillekin maksetaan eläkettä. 

Muttei niitä ylisuuria työeläkkeitä joista joku tässä ketjussa kiihkona kohkaa.

Vierailija
1434/1597 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin nuo koulut ja neuvolat rahoitetaan verovaroin, ja eläkeläisten mukaanhan eläkkeet eivät ole verovaroin kustannettuja, vaan koska rahat kerätään työeläkemaksun nimellä ja kierrätetään työeläkeyhtiöiden kautta, ne ovat aivan eri taloutta eikä niitä saa siksi pitää tulonsiirtoina tai etuuksina. Ne tulevat taivaallisesta umpiosta eivätkä liity mihinkään.

Joten emme siis voi verrata eläkkeellä vuosikausia olemista lasten neuvolasta tai perusopetuksesta saamaan hyötyyn, eläkkeet kun ovat ihan eri taloutta :-)

Vierailija
1435/1597 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset ovat maan rakentaneet ilman isoja lapsilisiä, asumistukia ja työttömyyskorvauksia. Moni eli köyhää sodanjälkeistä aikaa. Tee sinä osasi ja huomaat, että rahaa on, jos jaksaa sieltä sohvalta nousta. Kuntosikin vaan huononee, kun sieltä kotoa valitat.

Teillä oli verotuksessa lapsivähennykset enemmän, kuin mitä nykyaikaiset lapsilisät on. Teidän asuntolainojen verovähennysoikeus oli enemmän vuodessa, kuin mitä on suurin osa asumistuista vuodessa. Työttömyyskorvauksia oli teidänkin aikana. Ja ostovoima silloin ihan muuta (parempi) kuin se on nykyisellä työmarkkinatuella.

Vali vali seli seli. Mutta meille alkoi työeläke kertyä vasta 23-vuotiaasta, vaikka monet aloittivat työt jo 15-vuotiaina.

Aivan kuten meillä 80-luvulla syntyneilläkin.

Vierailija
1436/1597 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö sinäkin, pirun jankuttaja, tajua maailman ja yhteiskunnan muuttuneen. Se tulee muuttumaan vieläkin. Se on muutoksessa koko ajan. Mitä oli ennen, on nyt toisin. Mitä on nyt, on huomenna toisin.

Vierailija
1437/1597 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ei se työhönkään lähteminen aina ole ollut niin mukavaa. 60- ja 70-luvuilla saatoit joutua työskentelemään toimistoissa joka tupakansavua täynnä. Sitten pomosi saattoi olla joku sovinisti yms. Sait pientä palkkaa ja olit ehkä kopiokoneen hoitaja tai lähetti, jota kaikki juoksutti ja halveksui. 

Niin ja eikös vuoteen 1966 tehty töitä myös lauantaisin!

Siihen eivät nykynuoret enää suostuisikaan.

Vierailija
1438/1597 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitäpä jankkaaja miksi hampaissasi on juuri suuret ikäluokat?

En ainakaan mikään nettosaaja olen, en saa mitään tukia. Ene.män maksan verotuksessa sairaanhoitomaksua kuin mitä saan lääkkeistä kelakorvausta.

Lääkärissä kävin vuonna 2019 ja vuosi sitten keväällä 2024.

Vierailija
1439/1597 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kato kun nekin olivat varattomia nuorena. Kun aikaa kuluu ja ikää tulee niin yleensä omaisuus kasvaa ellei  ole täysin holtion rahankäytössä. Eläkkeellä tulot kuitenkin putoavat palkkatöihin verrattuna aika lailla ja nuo eläkeläisalennukset kannustavat eläkeläisiä käyttämään niitä varojaan kulutukseen sen sijaan että he säilöisivät kaiken sukanvarteen.

Oikeasti ap jos et ite osannu tätä asiaa ajatella olet kyllä aika tyhmä.Ihan arkijärjellä ja yleistiedolla oisit tämän asian tajunnut kirjoittelematta tänne.

Tämä juuri. Nykynuoret on niin typeriä (ainakin oma poikani, joka ei juuri vaivaudu ajattelemaan ja ottamaan selvää asioista) että eivät osaa ajatella tulojen putoavan paljon verrattuna palkkatöihin. Joo, poikakin olettaa että minä - matalapalkka-alalla ollut ja viime vuosina moneen kertaan irtisanottu ja työttömänä usein olleena - nautin nyt varakkaista eläkepäivistä.

En viitsi edes kertoa hänelle kuinka asian laita on, ei maksa vaivaa. Sitten vielä hän olettaa, että mulla olisi rahaa "sukanvarressa". Siihen sanoin ettei multa mitään jää perittäväksi, mutta ei taida uskoa. On kuvitelma että kaikilla eläkeläisillä on millä mällätä, koska joillakin todella on.

Itse olen ollut yyhoo ja ainoa mistä sain rahaa revittyä oli asunnon myynti enkä aio enää pihistellä liikoja. Kaksi kakaraa jotka nyt kummatkin aikuisia viimein, avomies kuollut - ei leskeneläkettä. 

Nyt vain alkaa näköjään sairastelu joten enpä lentele maailmalla. Himassa nökötän yksin. Yhtään ystävääkään ei ole jäljellä. En luota edes enää keneenkään. 

Vierailija
1440/1597 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö sinäkin, pirun jankuttaja, tajua maailman ja yhteiskunnan muuttuneen. Se tulee muuttumaan vieläkin. Se on muutoksessa koko ajan. Mitä oli ennen, on nyt toisin. Mitä on nyt, on huomenna toisin.

Kummasti se maailma vain muuttuu aina niin, että tietyllä ikäluokalla käy tuuri.