Eläkeläiset on usein paljon varakkaampia kun nuoremmat. Miksi saavat vieläkin alennusta kaikesta?
Me kärvistellään eläkemaksujen kanssa kun toiset ovat jo 60v lähtien saaneet isot eläkkeet.
Millä logiikalla enää pitäisi olla alennukset eläkeläisillä, joilla varallisuus paljon suurempi? Toisinpäin sen pitäisi mennä, nuorille solidaarisuusalennukset.
Kommentit (1598)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset on usein paljon varakkaampia kun nuoremmat.
Ööööööö tua noi niinku tota eiks sen pitäisikin noin olla?
Jos olet tehnyt töitä koko elämäsi ja kerryttänyt omaisuutta, niin juu vanhemmalla väellä voi yleisesti ottaen olla enemmän rahaa, mutta sekin riippuu täysin tuloista..
Minimipalkkalaisena uransa tehneellä tuskin on kultaa ja mirhamia sekä luksusta elämässään..
Ei se mikään luonnonlaki ole. Näin on ensimmäistä kertaa länsimaisessa historiassa. Lisäksi eritoten suurten ikäluokkien vauraus perustuu osin siihen että vapauttivat itsensä tyel-maksuista ja laittoivat lapset maksamaan ne. Itse saivat maksaa nopeammin velat pois ja kerryttää omaisuuttaan. Lisäksi koko heidän työelämässä ajan huoltosuhde oli suorastaan optimaalinen . Nyt työssäkäyvillää on aivan mieletön rasite ilmankin että pitää maksaa sellaisten e
Taas yksi joka ei tiedä mitä sana vakuutus tarkoittaa. Osaat lyhennyksen tyel muttet tiedä sen tarkoitfavan työeläkeVAKUUTUSmaksua.
Monet suuret ikäluokat vapauttovat itsensä myös eläkkeen nostosta kuolemalla ennen eläkeikää..
Jos joku iläluokka voi tehdä päätökset miksi te vinkujat ette nyt iläluokkana tee mieöeisiänne päätöksiä. Mietipä sitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiä verotetaan pienestä eläkkeestä kovemmin kuin nuoria työikäisiä, joilla on tulonhankkimisvähennys.
Eikö siinä ole solidaarisuusvähennustä jo tarpeeksi?
Älä huoli avaaja, kun elät tarpeeksi vanhaksi, voit päästä eläkeläiseksi, jota verotetaan rajusti.
Pienistä eläkkeistä ei kyllä makseta veroja ollenkaan, mutta vielä pienemmästä työttömyyspäivärahasta 20 %.
Miksi vertaat eläkeläisiä ja työttömiä?
Eri asia.
Siksi, että monessa paikassa on eläkeläisalennus, mutta työttömät maksavat täyden hinnan.
Siis kehtaako joku mennä vaikka kassalle sanomaan että olen työtön ,antakaa alennusta?
Hakeutukaa mukaan politiikkaan ja ajaa asioita sellaiseksi kuin itse haluatte. Ongelma ratkaistu. Ai ei jaksa kun silloin pitää tehdä työtä? Ok.
Olen vuodesta 2000 seurannut netissä keskusteluja, iltasanomissa, iltalehdessä oli.
Koko ajan niissä vinguttiin leskeneläkkeistä ja liian pienistä eläkemaksuista. Vinkujat saivat itselleen mitä tahtoivat, itse maksettavat eläkemaksut ja leskeneläkkeen pois.
Vinkujat valittivat liian suurista työttömyyseduista, saivat mitä halusivat, enää ei ole.
Nyt jupit valittakaa niin maan p...leesti tyel-maksusta, kohta maksatte koko 25 % ja työnantaja ei yhtään.
Valitatte suurista eläkkeistä, senkin teette o
maa jalkaanne sahaten. Nykyisiä ei pienennetä mutta päättäjät kuulevat toiveenne, te saatte ne pienet eläkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä elin 12-vuotiaaksi asti talossa missä oli ulkohuussi, sitten tuli remontti ja juokseva vesi. Minulla ei ollut kännykkää eikä omaa huonetta ennen sitä, mutta vanhempien vaatekomerot olivat minun vinttiin tehdyssä huoneessani koska muualla ei ollut tilaa. Mihinkään ei kuljetettu.
Eläkekertymäni oli viimeksi katsottuani 973 euroa ja jotain senttejä päälle, hiukan on varmaan tuosta noussut kun siitä on jokunen kuukausi. Jäin lamassa työttömäksi ja sen jälkeen kävin kouluja, kursseja, tukitöitä, harjoitteluja..kunnes 2011 sain oikean työpaikan missä olen yhä.
N61.
Joudut jatkamaan työtekoa 68-vuoteen, että saat eläkettä kerrytettyä. Nyt on myös hyvä aika alkaa laittaa palkasta säästöön rahaa, että eläkkeellä ollessa olisi vähän puskuria. Itse sain säästöön reilun kolmen vuoden palkan ennen eläkkeelle jääntiä.
65 vuoteen tällä hetkellä. Olen 60. Voi toki muuttua suuntaan tai toiseen. Eläkeikä on sidottu elinajan odotteseen ja se voi kääntyä ihan hyvin toiseen suuntaan, sillä nuorison elintavoilla ei välttämättä vanhaksi eletä.
Kyllä kehtaisin vaikka olen osa-aikatyötön eli teen kyllä hommiakin
Vierailija kirjoitti:
Olen vuodesta 2000 seurannut netissä keskusteluja, iltasanomissa, iltalehdessä oli.
Koko ajan niissä vinguttiin leskeneläkkeistä ja liian pienistä eläkemaksuista. Vinkujat saivat itselleen mitä tahtoivat, itse maksettavat eläkemaksut ja leskeneläkkeen pois.
Vinkujat valittivat liian suurista työttömyyseduista, saivat mitä halusivat, enää ei ole.
Nyt jupit valittakaa niin maan p...leesti tyel-maksusta, kohta maksatte koko 25 % ja työnantaja ei yhtään.
maa jalkaanne sahaten. Nykyisiä ei pienennetä mutta päättäjät kuulevat toiveenne, te saatte ne pienet eläkkeet.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Perikuntien asuntoja ei saa myytyä, kun työikäiset ei saa edes asuntolainaa.
Pitää olla vakituinen kokoaikatyö ja säästöjä jotta saa asuntolainaa.
Asunto mikä ostetaan ei kelpaa vakuudeksi enää nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiä verotetaan pienestä eläkkeestä kovemmin kuin nuoria työikäisiä, joilla on tulonhankkimisvähennys.
Älä huoli avaaja, kun elät tarpeeksi vanhaksi, voit päästä eläkeläiseksi, jota verotetaan rajusti.
Ei sillä tulevatkin eläkeläiset maksavat samaa veroa eläkkeestään. Erona on että nämä tulevat eläkeläiset maksavat nyt tyel-maksuja , kun taas suurten ikäluokkien eläkeläiset eivät niitä maksaneet.
..olen noita ikäluokkia, kos se tuli 1997? Maksoin 13 vuotta tyelliä. Olen -47 syntynyt.
Niin eli vähään jäi maksamiseksi ja silti varhain alkanut hyvä eläke . Onko itse maksettu? On vähän tässä eroa vaikkapa itseeni. Jos olen tavoite eläkeikään saakka töissä , tulee maksuvuosia 55 , joista 8 vuoden maksuja ei huomioida omaan eläkkeeseen ( 45 vuotta säännöllisestä työstä ) silti eläkeikä alkaa 70 vuotiaana. Miten kiemurtelet tämän reiluksi tai pullamössöilyksi muuta kuin että omalta osaltani on ollut ihan pelkkää hyötymistä.
VR:n lähiliikenne ei paljon hetkauta kuin ihan eteläisessä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienistä eläkkeistä ei kyllä makseta veroja ollenkaan, mutta vielä pienemmästä työttömyyspäivärahasta 20 %.
Miksi vertaat eläkeläisiä ja työttömiä?
Eri asia.
Siksi, että monessa paikassa on eläkeläisalennus, mutta työttömät maksavat täyden hinnan.
Siis kehtaako joku mennä vaikka kassalle sano
Minulle ja kolmelle muulle eläkeläiselle kävi niin että kun huomannut ravintolassa esittää eläkeläiskorttia tarjoilija varovasti kyseli alennuksen perään. sitten vasta muistin asian.ja sain euron alennuksen.
Että ihan tyrkytettiin alennusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on valehtelija. Opiskelijat saa 50% alen matkalipuista vanhukset vain 30%.
Sinä olet onneksi vain tietämätön.
- Kaukoliikenteessä saat 20% eläkeläisalennusta kaukoliikenteen kertalipusta ja sarjalipuista. VR:n lähiliikenteessä saat 50% alennusta kertalipusta ja sarjalipusta.
- Kaukoliikenteessä saat 30% opiskelija-alennusta kaukoliikenteen kertalipusta ja sarjalipuista. VR:n lähiliikenteessä saat 50% alennusta kertalipusta ja sarjalipusta.
- VR ei myönnä alennuksia työttömille
Mikä on Vr-lähiliikenne,eikö se ole HSL. Järvenpää on kai vielä lähiliikennettä. Jos noin niin ei paljon hyödytä.
VR:n lähiliikenne kattaa alueet Helsingistä Lahteen, Kouvolaan ja Kotkan satamaan sekä Riihimäen kautta Nokialle. Lisäksi H-juna aloitti liikenteen Hangon ja Karjaan välillä 8.1.2024.
HSL:n alennusprosentti opiskelijalle on 40 ja eläkeläiselle 50.
Vierailija kirjoitti:
Asunto mikä ostetaan ei kelpaa vakuudeksi enää nykypäivänä.
*Onko joskus kelvannut? Eikö siitä se osa kuitenkin edelleen kelpaa? Ei se tietääkseni ole kelvannut aika moneen vuosikymmeneen, ei ainakaan enää 80-luvulla.
Termillä vakuutus ja siitä saivartelulla ei ole yhtään mitään vaikutusta tässä kontekstissa. Se ei muuta yhtään sitä että suuret ikäluokat eivät juuri maksaneet tyel-maksuja ja silti jäivät varhain leveälle eläkkeelle ja nuoremmilla asia on päinvastoin . Asian tilan muuttaminen taas ei onnistu koska ei ole poliittista voimaa yhdellä ikäluokalla, kuten oli suurilla ikäluokilla. Lisäksi järjestelmässä on sisässä jo niin paljon rahaa että muutkin haluavat siitä hyötyä kuin vain nettosaaja eläkeläiset
Olen 60-luvulla käynyt työnvälitystoimistossa. Sieltä haettiin silloin työtä, ei korvauksia.
Menin linja-autolla 50 kmn päähän kaupunkiin ja siellä työvoimatoimistoon. Nuori herra kyseli vähän, jaa 15, kansakoulu käyty. Otti pahvilaatikon josta nosteli pystyasennossa olevia kortteja, tässä ois lyttisen baarissa keittiöapulaisen paikka, käypä siellä ja antoi osoitteen ja Eila Lyttisen nimen. Sinne mentiin, ei soitettu eikä laitettu cv:tä.
Nyt on työnhaku helppoa, kotona vaan kirjoittelee nettiin hakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et uskokaan kuinka moni eläkeläinen valitsee ruuan ja lääkkeiden välillä kun rahat ei riitä.
On köyhiä, keskituloisia ja hyvätuloisia eläkeläisiä. Suurin osa köyhiä.
Mutta oon kyllä sitä mieltä että eläkekatto olis kova sana varsinkin julkisella puolella. Jos on palkka ollut todella iso niin siitä on varmasti riittänyt sijoitettavaksi ja säästettäväksi työhistorian aikana.
Eläkekatto voisi olla esim.3000 e. Sekin on tosi iso varsinkin julkisella=verovaroin maksettuna. Yksityiset tekeköön mitä haluaa.
Myös eläkeläinen saa lääkkeisiin toimeentulotukea, mutta toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin ja rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa.
Eli jos ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin on omaisuutta.
Täällä on tosi paljon kommentoijia joille tuet on automaation kaltainen asia eivätkä tiedä tai ymmärrä että niitä ei saa todellakaan kaikki. Koska on omaisuutta,vaikka sitten jossain missä ei ole sille talopahaselle ostajaa vaikka sen haluaisi myydä . Eikä niitä tukia saa sen realisoinnin jälkeenkään kun on se myyntitulo.
Vierailija kirjoitti:
Termillä vakuutus ja siitä saivartelulla ei ole yhtään mitään vaikutusta tässä kontekstissa. Se ei muuta yhtään sitä että suuret ikäluokat eivät juuri maksaneet tyel-maksuja ja silti jäivät varhain leveälle eläkkeelle ja nuoremmilla asia on päinvastoin . Asian tilan muuttaminen taas ei onnistu koska ei ole poliittista voimaa yhdellä ikäluokalla, kuten oli suurilla ikäluokilla. Lisäksi järjestelmässä on sisässä jo niin paljon rahaa että muutkin haluavat siitä hyötyä kuin vain nettosaaja eläkeläiset
No, ajatteleminen ei ole vahvuutesi eikä erilaisten ajankohtien tunteminen
Jos autovakuutus on saivartelua, olkoon sitten.
Seuraavaksi väität että suuret ikäluokat olivat ensimmäiset, jotka saivat tel-eläkettä. Jos se torpataan väität että joka mummu ja vaari saa enemmän eläkettä kuin sinä nyt palkkaa.
Jos oket vakuuttunut että minä, yksinkertaisia perustöitä tekevä, ihan itse päätin työnantajan maksaman vakuutusmaksuprosentin ja kulloisetkin muut työelämään liittyvät asiat MIKSI ET TEE SAMOIN?
Etkö ymmärrä työnantajaliittojen valtaa, EK,.näissä omissa sivukuluissaan? Et.
Sinä se vaan luulet tehdastyöläisten tehneen laskelmia, et talousmiesten ja "etelärannan herrojen".
Kateus ja tyhmyys ovat ikäviä ominaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Perikuntien asuntoja ei saa myytyä, kun työikäiset ei saa edes asuntolainaa.
Sisareni haudattiin lokakuussa. Helmikuussa on asunto myyty.
Mites noita nuoria perheitä asuu noissa isoissa omakotitaloissa tuolla metsikön takana, tiheä kaksosainen kylä (kuntoratametsikkö kallioineen jakaa alueen kahtia) uusia isoja omakotitaloja, uusi koulu ja päiväkoti, kaks päiväkotia, alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et uskokaan kuinka moni eläkeläinen valitsee ruuan ja lääkkeiden välillä kun rahat ei riitä.
On köyhiä, keskituloisia ja hyvätuloisia eläkeläisiä. Suurin osa köyhiä.
Mutta oon kyllä sitä mieltä että eläkekatto olis kova sana varsinkin julkisella puolella. Jos on palkka ollut todella iso niin siitä on varmasti riittänyt sijoitettavaksi ja säästettäväksi työhistorian aikana.
Eläkekatto voisi olla esim.3000 e. Sekin on tosi iso varsinkin julkisella=verovaroin maksettuna. Yksityiset tekeköön mitä haluaa.
Myös eläkeläinen saa lääkkeisiin toimeentulotukea, mutta toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin ja rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa.
Eli jos ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin on omaisuutta.&
Tämä on se spämmikokoelman omistaja joka ei ymmärrä että ihmisiä on töissä, saavat palkkaa ja pärjäävät taloudellisesti. Hönen elämänsä täyttää tuet ja kela.
..olen noita ikäluokkia, kos se tuli 1997? Maksoin 13 vuotta tyelliä. Olen -47 syntynyt.