Eläkeläiset on usein paljon varakkaampia kun nuoremmat. Miksi saavat vieläkin alennusta kaikesta?
Me kärvistellään eläkemaksujen kanssa kun toiset ovat jo 60v lähtien saaneet isot eläkkeet.
Millä logiikalla enää pitäisi olla alennukset eläkeläisillä, joilla varallisuus paljon suurempi? Toisinpäin sen pitäisi mennä, nuorille solidaarisuusalennukset.
Kommentit (1598)
Vierailija kirjoitti:
Mä elin 12-vuotiaaksi asti talossa missä oli ulkohuussi, sitten tuli remontti ja juokseva vesi. Minulla ei ollut kännykkää eikä omaa huonetta ennen sitä, mutta vanhempien vaatekomerot olivat minun vinttiin tehdyssä huoneessani koska muualla ei ollut tilaa. Mihinkään ei kuljetettu.
Eläkekertymäni oli viimeksi katsottuani 973 euroa ja jotain senttejä päälle, hiukan on varmaan tuosta noussut kun siitä on jokunen kuukausi. Jäin lamassa työttömäksi ja sen jälkeen kävin kouluja, kursseja, tukitöitä, harjoitteluja..kunnes 2011 sain oikean työpaikan missä olen yhä.
N61.
Joudut jatkamaan työtekoa 68-vuoteen, että saat eläkettä kerrytettyä. Nyt on myös hyvä aika alkaa laittaa palkasta säästöön rahaa, että eläkkeellä ollessa olisi vähän puskuria. Itse sain säästöön reilun kolmen vuoden palkan ennen eläkkeelle jääntiä.
Aloittaja on valehtelija. Opiskelijat saa 50% alen matkalipuista vanhukset vain 30%.
Eläkeläiset on usein paljon varakkaampia kun nuoremmat.
Ööööööö tua noi niinku tota eiks sen pitäisikin noin olla?
Jos olet tehnyt töitä koko elämäsi ja kerryttänyt omaisuutta, niin juu vanhemmalla väellä voi yleisesti ottaen olla enemmän rahaa, mutta sekin riippuu täysin tuloista..
Minimipalkkalaisena uransa tehneellä tuskin on kultaa ja mirhamia sekä luksusta elämässään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa eläkeläisistä on rahansa ansainnut!
Ainakin duunari väki.
Tehneet yli 40 vuotta töitä.
Toisin kuin nämä siivellä eläjät!
Eläkkeen saa vaikka ei olisi tehnyt päivääkään töitä.
Ja ne eläkkeet onkin sitten niitä jotka valtio maksaa. Kansan,-tai takuueläke. Työeläkettä ei kerry joka ei päivääkään ole töitä tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa eläkeläisistä on rahansa ansainnut!
Ainakin duunari väki.
Tehneet yli 40 vuotta töitä.
Toisin kuin nämä siivellä eläjät!
Kyllä ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten ja myös asumistukea ja toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen tehnyt mutta eläkekertymä on alle tonnin. Se kun menee niin että kun saa tarpeeksi työeläkettä ei enää saa kansaneläkettä ja työllä ansaittu eläke voi olla saman suuruinen kuin mitä saisi muutenkin. Osa töistäni, mm. alle 23-vuotiaana tehty ei ikäiselläni kerrytä sitä yhtään. Olin tuossa vaiheessa kuitenkin palkkatyössä monta vuotta, pari vuotta täysipäiväisesti ja loput opintojen ohella. Muutaman vuoden olin hoitovapaalla ja jonkin aikaa työttömänä. Sitten välillä pienipalkkaisissa töissä tai palkattomissa harjoitteluissa, mitkä eivät kerryttäneet eläkettä. Nyt eläkekertymäni nousee kun vielä on muutama vuosi ja lopullinen arvio tulee olemaan hiukan yli 1300, josta osa on kansaneläkettä - yksi euro työeläkettä vähentää kansaneläkettä aina 50 senttiä kunnes menee nollille. Omalla kohdallani ei tämän hetken arvion mukaan mene ihan nollille.
Mulla oli sama juttu että työt mistä maksoin eläkemaksuja 17-23-vuotiaana meni hukkaan. Synt. 1960. Saan eläkettä 1700 euroa/kk brutto, enkä ole siksi oikeutettu kansaneläkkeeseen.
Työkkäri oli ainakin jo 1990-luvulla, koska hain jo silloin työttömyyskorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eläkeläiset eivät ole varakkaita. Niitä alennuksia saa vasta kun on kansaneläkeiässä.
Köyhänkin eläkeläinen saa 986 euroa verottomana käteen (takuueläke). Lisäksi asumistuen ja toimeentulotuen. Ei kovin köyhää.
Minä saan tuon 986 e eläkkeen, laskin viime vuonna mitä saisin eläkeläisen asumistukea . 74 e tuli laskelmasta, että revi siitä
Eli et ole elämässäsi tehnyt paljoakaan töitä, kun ei ole kertynyt työeläkettä?
Tuohon eläkkeeseen on tehty liki 30 vuotta työtä pienellä palkall
Brutto,veroprosentti 12. Tuon noin tonnin päälle kymmenen työvuotta kerrytti eläkkeen määrän tuohon summaan.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on valehtelija. Opiskelijat saa 50% alen matkalipuista vanhukset vain 30%.
Sinä olet onneksi vain tietämätön.
- Kaukoliikenteessä saat 20% eläkeläisalennusta kaukoliikenteen kertalipusta ja sarjalipuista. VR:n lähiliikenteessä saat 50% alennusta kertalipusta ja sarjalipusta.
- Kaukoliikenteessä saat 30% opiskelija-alennusta kaukoliikenteen kertalipusta ja sarjalipuista. VR:n lähiliikenteessä saat 50% alennusta kertalipusta ja sarjalipusta.
- VR ei myönnä alennuksia työttömille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeistä kun leikkaisi, niin äkkiä olisi Suomen talous taas kunnossa. Joka kolmas suomalainen kun saa omaa eläkettä. Työttömyystukien parissa askarointi on lillukanvarsia. Sieltä ei suuria säästöjä tule.
Kyllä. Ennen vuotta 1955 syntyneitä pitää leikata ihan jo oikeudenmukaisuudenkin vuoksi. Prkel että jäädään itse 59 vuotiaana seniorilomailemaan täysin muiden maksamana. Tämän lomailun kustantamiseksi sitten muiden pitää olla 70 vuotiaiksi töissä ja maksaa siihen vielä päälle.
Aloititko työnteon 15-vuotiaana. 63 oli eläkeiläni ja samoin mieheni. Joillain aloilla alhaisempi, veturikuskrilla, kapiaisilla, palomiehillä.
Kyllä kesätöissä aloitin 15v. Sitten siitä jatkuikin kymmenen vuotta sitä rataa, että kesät työssä ja muu aika koulussa ja opiskelussa . Ensimmäinen kesäloma oli 26 vuotiaana. Siinä iässä sinulla oli jo kymmenes kesäloma.
1990-luvulla oli paha lama ja rakennusmiehiä oli paljon ansiosidonnaisella työttöminä varsinkin talvisin.
En kuulu suuriin ikäluokkiin. Nyt eläkkeelle pääsevät ovat syntyneen vuonna 1960! Ovat myös maksaneet TYEL- maksuja! Maksavat korkeampaa veroprosenttia kuin aikaisemmin palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun ihmiset oilsivat yhtä kiinnostuneita omista rahoistaan.
Suomalainen ilmiö, ollaan kiinnostuneempia muiden tuloista kuin omista.
Vierailija kirjoitti:
En kuulu suuriin ikäluokkiin. Nyt eläkkeelle pääsevät ovat syntyneen vuonna 1960! Ovat myös maksaneet TYEL- maksuja! Maksavat korkeampaa veroprosenttia kuin aikaisemmin palkasta.
Niin ja siksi nämä arvostelut eivät koske nyt eläkkeelle jääviä. 60-lukulaiset hävisivät myös pahasti eläkeuudistuksessa suurille ikäluokille .
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset on usein paljon varakkaampia kun nuoremmat.
Ööööööö tua noi niinku tota eiks sen pitäisikin noin olla?
Jos olet tehnyt töitä koko elämäsi ja kerryttänyt omaisuutta, niin juu vanhemmalla väellä voi yleisesti ottaen olla enemmän rahaa, mutta sekin riippuu täysin tuloista..
Minimipalkkalaisena uransa tehneellä tuskin on kultaa ja mirhamia sekä luksusta elämässään..
Ei se mikään luonnonlaki ole. Näin on ensimmäistä kertaa länsimaisessa historiassa. Lisäksi eritoten suurten ikäluokkien vauraus perustuu osin siihen että vapauttivat itsensä tyel-maksuista ja laittoivat lapset maksamaan ne. Itse saivat maksaa nopeammin velat pois ja kerryttää omaisuuttaan. Lisäksi koko heidän työelämässä ajan huoltosuhde oli suorastaan optimaalinen . Nyt työssäkäyvillää on aivan mieletön rasite ilmankin että pitää maksaa sellaisten eläkkeitä jotka niitä eivät itse maksaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen tehnyt mutta eläkekertymä on alle tonnin. Se kun menee niin että kun saa tarpeeksi työeläkettä ei enää saa kansaneläkettä ja työllä ansaittu eläke voi olla saman suuruinen kuin mitä saisi muutenkin. Osa töistäni, mm. alle 23-vuotiaana tehty ei ikäiselläni kerrytä sitä yhtään. Olin tuossa vaiheessa kuitenkin palkkatyössä monta vuotta, pari vuotta täysipäiväisesti ja loput opintojen ohella. Muutaman vuoden olin hoitovapaalla ja jonkin aikaa työttömänä. Sitten välillä pienipalkkaisissa töissä tai palkattomissa harjoitteluissa, mitkä eivät kerryttäneet eläkettä. Nyt eläkekertymäni nousee kun vielä on muutama vuosi ja lopullinen arvio tulee olemaan hiukan yli 1300, josta osa on kansaneläkettä - yksi euro työeläkettä vähentää kansaneläkettä aina 50 senttiä kunnes menee nollille. Omalla kohdallani ei tämän hetken arvion mukaan mene ihan nollille.
&n
Näin oli asia vielä 1981 syntyneilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet onneksi vain tietämätön.
- Kaukoliikenteessä saat 20% eläkeläisalennusta kaukoliikenteen kertalipusta ja sarjalipuista. VR:n lähiliikenteessä saat 50% alennusta kertalipusta ja sarjalipusta.
- Kaukoliikenteessä saat 30% opiskelija-alennusta kaukoliikenteen kertalipusta ja sarjalipuista. VR:n lähiliikenteessä saat 50% alennusta kertalipusta ja sarjalipusta.
- VR ei myönnä alennuksia työttömille
Mikä on Vr-lähiliikenne,eikö se ole HSL. Järvenpää on kai vielä lähiliikennettä. Jos noin niin ei paljon hyödytä.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri oli ainakin jo 1990-luvulla, koska hain jo silloin työttömyyskorvausta.
Tässä näkyy nykysivistys, itse kävin 1971 työkkärissä ja sain kesätyöpaikan 15 vuotiaana.
Siitä asti töissä näihin päiviin.
Viime viikollakin parina päivänä
"Vuonna 2017 perustoimeentulotukea sai 11400 eläkeläistä."
https://sosiaalivakuutus.fi/elakelaiset-tarvitsevat-muita-useammin-tayd…