Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläkeläiset on usein paljon varakkaampia kun nuoremmat. Miksi saavat vieläkin alennusta kaikesta?

Vierailija
01.03.2025 |

Me kärvistellään eläkemaksujen kanssa kun toiset ovat jo 60v lähtien saaneet isot eläkkeet.

Millä logiikalla enää pitäisi olla alennukset eläkeläisillä, joilla varallisuus paljon suurempi? Toisinpäin sen pitäisi mennä, nuorille solidaarisuusalennukset.

Kommentit (1597)

Vierailija
281/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jeps. 20-40-vuottiailla, eli perheenperustamisikäisillä ei oo rahaa mihinkään. työt pätkätöitä jos niitä edes on. 50-60-vuotiailla on isot ikälisät, eläkeläisillä suuret eläkkeet ja alennukset. ihme kun syntyvyys sakkaa

Mitkä ihmeen ikälisät? Ei sellaisia yksityisillä ole. Ja moni tuon ikäinen on ihan vakituisissa töissä. Mikset opiskellut alalle missä töitä on?

Vierailija
282/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät saa alennusta.

Saavat alennuksia mm. julkisesta liikenteestä, teatteri-, elokuvateatteri-, ooppera-, baletti- ja konserttilipuista, ravintoloista, museoista, hotelleista, kylpylöistä, risteilyistä, kotisiivouksesta, parturi- ja kampaamopalveluista. 

Sulla on osittain väärää tietoa.

Menen lähikaupunkiin bussilla, ei alennuksia. Kotisiivouksesta ei saa alennusta, ei myöskään kampaamosta, joistakin ravintoloista voi saada euron alennuksen. Teatteri- ym. lipuista en tiedä kun täälläpäin ei niitä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisiä on paljon, tälläkin palstalla. Täytyy vain toivoa, että kupsahtavat äkkiä niin seuraava hallitus saadaan muutettua.

Kuka tekee oikeita päätöksiä jos ei kokoomus ja perussuomalaiset päättäjinä kelpaa.  En usko heidän olevan eläkeläisten äänillä,  ainahan täällä taas väiteyään että boomerit on demareita ja vasureita. (SAK)

Tunnustan, olen boomeri, äänestän demareita. Minun äänelläni ei purra telkkarissa irvistele.

Suomalaisia yl 6 milj, eläkeläisiä 1,6 milj

Suomessa ei ole koskaan ollut yli 6 miljoonaa asukasta. Ja mitä väliä alaikäisillä edes on, kun eivät he saa äänestää. Äänioikeutettuja on alle 4,3 milj

Minä tein sitä työpanosta 45 vuotta.

Vierailija
284/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nuoret valittavat eläkeläisten omaisuudesta? Tehkää itse 40 vuotta töitä, älkää käykö ulkomailla tuona aikana kuin 5 kertaa ja harrastakaa vain maksuttomia asioita. Niin teilläkin on iso omaisuus. Ihan itsestänne kiinni, mihin rahanne menevät.

Vierailija
285/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkin ajattelen, että tämmöisinä aikoina kun kaikesta leikataan miksi alennuksia saa jollain tietyllä statuksella. Eläkeläisen tulot voi olla pienetkin, mutta edut kuuluu myös niille ketkä saa isot eläkkeet. Itse olen vuosia kitkuttanut omaishoidontuella enkä saanut mitään etuja, nyt pääsin työttömäksi ja saan kuussa enenmän rahaa ja raaskin mennä esim.uimahalliin ja ostaa teatteriin viimetipan lippuja kun sain nuo edut käyttöön.

Vierailija
286/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nuoret valittavat eläkeläisten omaisuudesta? Tehkää itse 40 vuotta töitä, älkää käykö ulkomailla tuona aikana kuin 5 kertaa ja harrastakaa vain maksuttomia asioita. Niin teilläkin on iso omaisuus. Ihan itsestänne kiinni, mihin rahanne menevät.

Ne on tottuneet saamaan kaiken kun vähän kiukuttelee. Ei haluta nähdä vaivaa ja odotukset elämästä ruusunpunaiset. Ei kaikilla, mutta suurimmat valittajat näitä vanhempien mussukoita joilta ei ole vaadittu koskaan mitään.

Vierailija
287/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka kehtaa kadehtia ikäihmisten alennuksia

Kateus ja tasa-arvo kaksi eri asiaa.

Kaikkein tasa-arvoisin asia on se, että kaikki meistä kuolee joskus. Tässä ei vielä pääse kadehtimaan toisiaan.

Toiseksi tasa-arvoisin asia on lapsilisät, ne kun maksetaan samansuuruisina niin rikkaalle kuin köyhällekin.

Mutta tätä jo kadehditaankin ja kovasti, se on muka jollain tavoin köyhiltä pois, kun rikas saa saman kuin köyhäkin.

Ei köyhä osaa tai edes halua ajatella sitä, että rikas maksaa ne köyhänkin lapsilisät.

Kateus ja tasa-arvo on kyllä kaksi eri asiaa, mutta käytännössä ne kulkee aina käsi kädessä

ja toisiinsa kietoutuneena kuin rakastunut pariskunta.

Vierailija
288/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"

Kun duunaat 40-50 vuotta napsahtaa muhkea eläke kuukausittain tilille. Aloita vaikkapa jo huomenna tai viimeistään maanantaina.

Jos taas hankit fiksuna kunnon duunin, maksat 60% veroa,  jolla tuet somasti Kelaluukun asukkeja. Elämä on :D" 

Älä unelmoi poika. Hautaa eläkkeesi.

"Poika" tuskin unelmoi eläkkeestä, fiksuna sijoittaa. Katkeruus ja kateus ei elätä ketään, päinvastoin.

Sijoittamiseen en vielä ehtinyt ottaa kantaa, huomautin vain hautaamaan eläkkeen. Tasa-arvoa se ei silti ole, että nykyiset eläkeläiset ovat voineet tehdä kumpaakin, kun taas nuoret turvautuvat vain omiin sijoituksiinsa.

Katkeruus on omassa päässäsi, jolla lyöt muita aseenasi.

Anteeksi aloin provosoimaan ihan liikaa. Minua vain riepoo suurten ikäluokkien ainainen solvaaminen. Me oltiin vaatimassa kouluja ja neuvoloita, sitten olimmekin tulppana nuorten astua remmiin. Emme lähteneet tarpeeksi nopeasti eläkkeelle ja nyt on sitten uusi virsi, kun emme lähde ja jätä perintöjä tarpeeksi nopsaan.

Ymmärränhän minä, että tämän päivän työelämä on rankkaa. Pärjätäkseen täytyy omata tietotaitoa, älliä. Tarvitaan ripaus sitä onneakin. Toivon teille nuorille onnea elämässänne, toivon että teillä on välittävät vanhemmat tukenanne. 

Elämä kyllä kantaa!

Vierailija
289/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, taas uusi eläkeläisiä haukkuva ketju. 

Huomenna varmaan vuorossa työttömät ja tukia saavat perheet.

Piiri pieni pyörii.

Vierailija
290/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät saavat kylläkin parhaat alennukset.

Eläkeläisten alennukset jostain kulttuurilipuista ovat 1-3 euron luokkaa. En käyttäisi aikaani sen kadehtimiseen.

Mutta tosiaan, jos alennuksia kaipaat, ryhdy työttömäksi.

Mitähän alennuksia tarkoitat? Esimerkiksi VR:n lähiliikenteessä työttömät eivät saa mitään alennusta, eläkeläiset saavat -50 %. 

Juu saisin mutta lähin juna kulkee 65 km päästä.

No hieno homma. Kenenhän vika sekin on? Varmaan jonkun muun kuin teikäeläkeläisen. 

Sanoinko niin? En sanonut. Minä etkä sinä päätä ratojen paikoista. Tuo oli vain esimerkki tuolle jok

Mikä h*lvetin esimerkki? Eläkeläiset saavat alennuksen julkiseen liikenteeseen, eikä siihen vaikuta mitenkään se, että sinä olet valinnut asua jossain hevonperseessä. 

Vierailija
291/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät saa alennusta.

Saavat alennuksia mm. julkisesta liikenteestä, teatteri-, elokuvateatteri-, ooppera-, baletti- ja konserttilipuista, ravintoloista, museoista, hotelleista, kylpylöistä, risteilyistä, kotisiivouksesta, parturi- ja kampaamopalveluista. 

Sulla on osittain väärää tietoa.

Menen lähikaupunkiin bussilla, ei alennuksia. Kotisiivouksesta ei saa alennusta, ei myöskään kampaamosta, joistakin ravintoloista voi saada euron alennuksen. Teatteri- ym. lipuista en tiedä kun täälläpäin ei niitä ole.

Kaikki mitä listasin, piti paikkansa. 

https://www.senioriedut.fi/

Vierailija
292/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole niinkään omaisuudesta vaan tuloista. Saavathan opiskelijat ja työttömätkin joistain asioista alennusta.

Mutta kyllä sitä omaisuuskin on rahaa ja kerätty silloin kun eläkemaksut minimaalisia. Ei nykypalkoista nuoremmat voi säästää.

Ja usein eläkeläisillä on tulotkin paremmat kun työssäkäyvällä. Puhumattakaan siitä että meillä on perhe elätettävänä, talot maksettavana yms.

Kun työura pitenee ja kokemus karttuu, yleensä palkkatasokin nousee. Keskieläke on 2025 arviolta eur 1800,00 ja tosta lähtee vielä vero. Eikä kaikilla ole edes omaisuutta.

Mistä kumpuaa tämä ihme luulo että eläkeläisillä olisi muka paremmat tulot työssäkäyvillä?? Menot voi kyllä olla pienemmät kun ei ole lapsia huollettavana ja pienempi asunto riittää.

Ei mekään saatu mitään säästöön nuorena lapsiperheellisenä, eikä todellakaan ollut varaa edes taloon vaan vuokralla asuttiin. Autotkin oli aina semmosia vanhempia ritsoja. Kaikki raha meni elämiseen. 

Vierailija
293/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jeps. 20-40-vuottiailla, eli perheenperustamisikäisillä ei oo rahaa mihinkään. työt pätkätöitä jos niitä edes on. 50-60-vuotiailla on isot ikälisät, eläkeläisillä suuret eläkkeet ja alennukset. ihme kun syntyvyys sakkaa

Mitkä ihmeen ikälisät? Ei sellaisia yksityisillä ole. Ja moni tuon ikäinen on ihan vakituisissa töissä. Mikset opiskellut alalle missä töitä on?

Mä oon saanut viimeksi palkankorotuksen ehkä 10v sitten (oon 50), muuten vaan indeksikorotukset. Mitään ikälisiä ole ikinä näkyny 😂 Ja mun eläke tulee olemaan alle 2000/kk (miinus verot) kun pääsen joskus eläkkeelle. Käteen jää siis about 1500 max. Kerro lisää niistä hyvistä alennuksista, olen kiinnostunut!

Vierailija
294/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäryhmän solvaustrolli se vaan jaksaa. Olet tylsä.

Vierailija
295/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole niinkään omaisuudesta vaan tuloista. Saavathan opiskelijat ja työttömätkin joistain asioista alennusta.

Mutta kyllä sitä omaisuuskin on rahaa ja kerätty silloin kun eläkemaksut minimaalisia. Ei nykypalkoista nuoremmat voi säästää.

Ja usein eläkeläisillä on tulotkin paremmat kun työssäkäyvällä. Puhumattakaan siitä että meillä on perhe elätettävänä, talot maksettavana yms.

Tunnen monta joilla on perheet elätettävänä ja talot makettavana mutta en ketään joka kadehtisi eläkeläisiä.Lopettaisit eläkemaksuista höpisemisen,moni on maksanut samat eläkemaksut kuin nyt töissä olevat.Jos on eläkeläisellä hyvät tulot ,on ollu palkkskin hyvä.

Vierailija
296/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisten alennukset jostain kulttuurilipuista ovat 1-3 euron luokkaa. En käyttäisi aikaani sen kadehtimiseen.

Mitähän alennuksia tarkoitat? Esimerkiksi VR:n lähiliikenteessä työttömät eivät saa mitään alennusta, eläkeläiset saavat -50 %. 

No hieno homma. Kenenhän vika sekin on? Varmaan jonkun muun kuin teikäeläkeläisen. 

Sanoinko niin? En sanonut. Minä etkä sinä päätä

Eläkeläisalennus on 30 prosenttia aikuisten normaalista menolipun hinnasta, kun yhdensuuntainen matka on vähintään 60 kilometriä. Alennukseen ovat oikeutetut kaikki 65 vuotta täyttäneet esittämällä kuvallisen henkilötodistuksen. Paikallisliikenteessä ei saa.

Vierailija
297/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muilla on varaa perustaa perheitä, jos sulla ei ole niin katso peiliin.Olisit kouluttautunut vaikka siivousalalle niin ei tarvitsisi vinkua pätkätöistä.Kerrohan lisää ikälisistä,odotan mielenkiinnolla.

Vierailija
298/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoinko niin? En sanonut. Minä etkä sinä päätä

Miksi raivoat kun kerroin oman tilanteeni ja monen muunkin? Eipä sun ainakaan tarvitse vinkua että sun rahoillasi matkustaisin.

Vierailija
299/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Me kärvistellään eläkemaksujen kanssa kun toiset ovat jo 60v lähtien saaneet isot eläkkeet."

Suomessa alin eläkeikä on tällähetkellä 64 vuotta 9 kk. Oma eläkkeeni 44 työvuoden jälkeen on 1700 euroa. Kuulostaako tämä avaajasta isolta eläkkeeltä?

En laita rahaa alkoholiin, tupakkaan, hyväntekeväisyyteen, kerjäläisille enkä anna ravintolassa tippiä. Pärjään.

Vierailija
300/1597 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisiä on paljon, tälläkin palstalla. Täytyy vain toivoa, että kupsahtavat äkkiä niin seuraava hallitus saadaan muutettua.

Kuka tekee oikeita päätöksiä jos ei kokoomus ja perussuomalaiset päättäjinä kelpaa.  En usko heidän olevan eläkeläisten äänillä,  ainahan täällä taas väiteyään että boomerit on demareita ja vasureita. (SAK)

Tunnustan, olen boomeri, äänestän demareita. Minun äänelläni ei purra telkkarissa irvistele.

Suomalaisia yl 6 milj, eläkeläisiä 1,6 milj

Suomessa ei ole koskaan ollut yli 6 miljoonaa asukasta. Ja mitä väliä alaikäisillä edes on, kun eivät he saa äänestää. Äänioikeutettuja on alle 4,3 miljoonaa. Valitettavasti eläkeläiset ovat erittäin ahkeria äänestäjiä, ja poliitikot tietävät täm

Äänioikeutettuja on paljon enemmän kuin eläkeläisiä.Jos ette viitsi äänestää niin vika on teissä.