Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoret kertovat, miltä tuntuu olla köyhä Jessica Luccarila, 20: Tulee itku, stressi ja viha

Vierailija
01.03.2025 |

Ja heti ensimmäiseen kuvaan valittu hiuksia värjäävä, meikkiä käyttävä nahkatakkinen tyttö joka sanoo, että hän joutuu valitsemaan tarkasti, mitä vähillä rahoillaan ostaa. Juupatijuu.

https://yle.fi/a/74-20145657

Kommentit (288)

Vierailija
81/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret kertovat, miltä tuntuu olla cöyhä Jessica Luccarila, 20: Tulee itcu, stressi ja viha

Vierailija
82/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se elämä ole aina rikkautta, onnea ja ihanuutta.

Joskus on köyhyyttä, stressiä ja vihaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osoittakoon syyttävällä sormellaan omiin vanhempiinsa päin eikä se itsensä tarkastelu peilistäkään olisi pahitteeksi. 

Mihin ikään asti köyhyys on sinun mielestä vanhempien vika? Kannattaisiko laajemmin paluuta vanhaan hyvään aikaan, jossa sosiaalinen vastuu on suvulla ja hyvinvoitivaltio voitaisiin purkaa? Ei puhuttaisi myöskään köyhien ja toimintakyvyttömien vanusten ongelmista, vaan syytettäisiin sitten näiden lapsia. Ja jos lapsia ei ole, niin sittenhän se on vanhuksen oma valinta. 

Kotoahan se esimerkki ja oppi lähtee. 

En ole tuo, jolle vastaan, mutta mitä tarkoitat tällä? Esim. Tuominen suorittaa kaksoistutkinoa. Onko tässä nyt jotain hävettävää siun mielestä? Mitä hänen sinun mielestäsi olisi pitänyt tehdä?

Vierailija
84/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyt w t - cettuilu unohtunut poistaa ylen otsicosta🤭

Vierailija
85/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan itcu! Jessicalla ei ole civaa.

Vierailija
86/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii, parikyt vuotta sitten kun olin ite 20v köyhä opiskelija ja mummoni (nyt 85v) kertoili omia opiskelumuistojaan, söivät ranskanleipää ja asuivat toisten nurkissa alivuokralla tai kimppakämpissä. Nykyään asutaan yksiössä, lol.

Ei mulla ollut edes puhelinta, solut ja kimppakämpät oli pääasiallinen asumismuoto. Omin jaloin piti sosiaalitoimistoon mennä anomaan ttukea ja kyllähän syynäsivät, että oliko päteviä syitä mankua rahaa.

Vierailija
87/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä ehtii rikastua kun menee töihin. Ei nuorten kuulukaan olla rikkaita.

Aijaa, sinäkö ne tarjoat ne työpaikat sadoille tuhansille työttömille? Jos sinne töihin kerta vaan mielestäsi mennään. Kyllä jokaisen ihan kuuluu tulla toimeen siten, että rahat riittää välttämättömään. Ei tässä rikkauksista ole puhuttu. Sinä vaikutat syntyneen rikkaaksi, kun on varaa olla noin ylimielinen. Hyvää karmaa vaan sullekin

Minä tarjoan jo nyt ne yksiöt ja kaksiot sadoille tuhansille työttömille nuorille eli maksan tuosta köyhyyden kokemisesta aika lailla paljon kun ottaa huomioon, että heillä on asiat uskomattoman hyvin verrattuna ihan oikeaan köyhyyteen. Tilille rapsahtaa rahaa säännöllisesti ja sitten valitetaan, kun minulla on tämä kokemus.

Vierailija
88/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas henkilö tuossa jutussa puhuu siitä, kun elokuvateatterissa pitää ostaa naposteltavat siitä aulasta. Jos on köyhä, ei todellakaan ole varaa rampata elokuvissa.

Vierailija
89/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä haastatellulla ei ollut varaa istua kahviloissa. Onko se joku elämän perusedellytys? Esim. omat isovanhempani eivät käyneet varmaan kuin kerran kahvilassa elämänsä aikana, ja sekin oli eläkkeellä. Ihan hyvin selvisivät elämästä ilman kauralatteja.

Vierailija
90/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin näkee asenteet kommenteista.

Monikohan täällä tietää mikä on ADHD ?  mihin kaikkeen se vaikuttaa, jos on diagnoosi päätetty asettaa...

Elvanse voi maksaa 140e per kk..  ( ja ylikin).

Kommenteista päätelleen sokeallekki voi sanoa että yritä nähdä kovemmin niin alkaa ne asiat sujumaan.

Vierailija
91/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmas henkilö tuossa jutussa puhuu siitä, kun elokuvateatterissa pitää ostaa naposteltavat siitä aulasta. Jos on köyhä, ei todellakaan ole varaa rampata elokuvissa.

No eihän hän ramppaakaan. Se luetunymmärtäminen...

Vierailija
92/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret kertovat, miltä tuntuu olla cöyhä Jessica Luccarila, 20: Tulee itcu, stressi ja viha

Ei kertovat vaan certowat. Sillee niincu coolisti! Tiäx?

Vierailija
93/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi nimi toi luccarila ku lukkarila! voiko nimit vaihtaa noin?

Vierailija
94/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi siellä elokuvateatterissa on pakko saada jotain "naposteltavaa"? En minäkään siellä mitään napostele vaikka olisi varaakin.

Vierailija
95/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon pahoillani, mut mua alkais kyllä hieman epäilyttää jos menisin kampaajalle ja kampaajan hiukset näyttäisi tolta. 

Ja varsinkin kynnet. En halua, että hiusten pesussa yms. kampaajan kynnet raatelevat päänahkani vereslihalle😳

Tyhmäkö olet vai trollaat? Harva kampaaja kynsillä hiuksia pesee. 😅 

Eikä hierojakaan kynsillä hiero, joten heillekin kolmesenttiset teräväkärjelliset akryylit sormenpäihin on ihan ok.

Miksi kenelläkään yleensä on kolmesenttiset teräväkärjelliset akryylit sormenpäissään? Oikein osoittamassa, ettei näillä akryyleilla lisätöinä vessoja pestä. Omana opiskeluaikana 80-luvun lopulla pesin ihan omin kynsin vessoja ja tehtaan lattioita, kun rahat oli vähissä.

Vierailija
96/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hiusväri maksoi viimeksi noin neljä euroa, poikani osti vintedistä uuden veroisen takin viidellä eurolla. Eli vaikka on hiukset värjätyt ei se meinaa ettei olisi köyhä.

Niinpä. Ja meikkejä saa halvalla.

Vierailija
97/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaukana on ajat kun leffassakin kykeni köyhä käymään. Finnkinon lippu ~10 markkaa vielä vuonna 1996. Nykyiset hinnan on ryöstöä.

Vierailija
98/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen surullinen heidän puolestaan, toivottavasti ovat sisukkaita ja pystyvät parantamaan elämäänsä. Itse olen vielä eläkkeelläkin köyhä, koska olen sairas. 

Vierailija
99/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vielä lukenut tuota juttua. Voin vain omasta puolestani sanoa, että tässä iässä (50), kun lukuisista tutkinnoista ja töiden perässä muuttamisesta huolimatta jää työttömäksi ja muutaman kkn kuluttua ansiosidonnainen leikkaantuu ja saa tonnin kuussa käteen...niin että kun tässä iässä on köyhä, niin se ei enää stressaa eikä itketä. Se vaan lamauttaa. En jaksa enää yrittää. Ihan sama. Elän sitten köyhästi ja näen vaikka nälkää. Voin vaikka kuolla. Pääasia ettei tarvitse enää puristaa itsestä mitään ja koskaan enää pettyä.

Nuorilla voi olla vielä toiveita ja unelmia, haluaisivat lapsia tai luulevat että työnteolla pääsee hyvän elämän laitaan. Mutta ei se enää nykyään niin mene. Työpaikat ei ole ikuisia ja hinnat vain nousee. Työtä tekemällä ei välttämättä pääse yhtään eteenpäin.

Vierailija
100/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin 20 vee

En ollut ylipainoinen vätys

En ole tähän ikään (52) käyttänyt muita lääkkeitä kuin pari antibiootti kuuria ja buranaa ehkä kerran vuodessa

Kävin jo säännöllisesti töissä opintojen ohella

Enkä pitänyt tilannettani muiden vikana vaan jaksona elämässä jolloin rahat ovat tiukilla