Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoret kertovat, miltä tuntuu olla köyhä Jessica Luccarila, 20: Tulee itku, stressi ja viha

Vierailija
01.03.2025 |

Ja heti ensimmäiseen kuvaan valittu hiuksia värjäävä, meikkiä käyttävä nahkatakkinen tyttö joka sanoo, että hän joutuu valitsemaan tarkasti, mitä vähillä rahoillaan ostaa. Juupatijuu.

https://yle.fi/a/74-20145657

Kommentit (288)

Vierailija
121/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä kateellista porukkaa, kun nuorille köyhille ollaan kateellisia muutaman euron hiusväristä ja meikeistä. Ja oikein nahkatakki köyhällä... Tyhmät ei tajua,.että henkilö on tehnyt aiemmin TÖITÄ. 

Muutaman euron meikeistä? Ainakin jo pelkästään tuo kuvassa näkyvä meikkisivellin maksaa kolmisenkymmentä euroa ja niitä näyttää olevan hänellä useita.

Ei maksa. Ostin ihan samanlaisen temusta eurolla.

Vierailija
122/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa, että täällä huudetaan kuinka pitäisi mennä kesätöihin. Nykyään kesätöihin palkataan ainoastaan amuja, ja joihinkin "parempiin" kesätöihin palkataan sukulaisia tai tuttavia. Ei nykyään edes kesätöihinkään tosta noin vaan mennä.

Tiedän oikein hyvin. Olen viisikymppinen opiskelija enkä minäkään pääse kesätöihin. En silti itke lehtien palstoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa kun olette köyhiä niin kaikki meikit pitää hävittää jotta olet muiden mielestä oikeasti köyhä.

Vierailija
124/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin Helsinkiin 25 vuotiaana ja en tuntenut ketään. Kävin töissä, viikonloppuisin kirppiksilä, siinäpä se. Rahaa oli pakollisiin, ei juuri muuta. En kaipaa noita aikoja lainkaan

Vierailija
125/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellinen köyhä asuu alasti maakuopassa ja syö käpyjä.

Vierailija
126/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaan on ainakin näillä ollut rahaa 

Ruokamenoistakin voi säästää. Mm. Syömällä kohtuullisesti. Itse ostaisin kyllä ensin tarvitsemani lääkkeet, ja säästäisin ruokakuluissa 

Ja toimeentulotukea voi hakea lääkkeisiin!

Jessican kaverit biffaa ulkona syömiset, itse mieluummin biffaisin kaverilleni lääkkeitä, mihin ei ole varaa. 

Mikä ongelma tuossa sitten on, jos kaverit biffaa?

Pitäisi saada yhteiskunnalta vielä lisää rahaa?

Vierailija
127/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa kun olette köyhiä niin kaikki meikit pitää hävittää jotta olet muiden mielestä oikeasti köyhä.

Myydä mieluummin. Siitä saa sitä rahaa.

Vierailija
128/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jessican ikäisenä tienasin itse nettona 1400e kuussa, mitään tukia en saanut kun en tiennyt että töissäkäyvä voi jotain sellaisia edes hakea. Sain silti aina jotain säästöön ja kävin baareissa.

Vierailija
129/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä kuka ostaa käytettyjä meikkejä hyi helvt.

Vierailija
130/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtoripsiä kyllä saa todella halvalla, samaten hiusväriä.

Ja nahkatakin löysin omalle opiskelijalleni Torista ilmaiseksi.

Sinällään en tota nykymuotia ymmärrä kun hänkin olisi takuulla paremmannäköinen omalla tukalla ja omilla ripsillä.

Miksi tuota pitää puolustella ja selitellä? Turha vinkua kun panee rahansa tuollaiseen.

Vierailija
131/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään nuorista ei edes mieti ilta tai viikonlopputöitä vaan jokainen vinkuu kuinka ei saa riittävästi vastikkeetonta tukea yhteiskunnalta että pääsee osteleen vaatteita ja muita kokoja juttuja mutta oman vapaa ajan haluaa käyttää bilettämiseen ja elämyksiin yhteiskunnan maksamana

Vierailija
132/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tietysti ADHD.

Ja siihen pitää olla yhteiskunnan kustantamat lääkkeet.

Ennen oltii piri narkkareita nykyään saa ihan täsmälleen samaa ainetta ADHD diagnoosilla. Kaikki ADHD potilaat ei ole narkkareita mutta kaikki narkkarit on ADHD potilaita että ei jää enää poliisille kiinni pirin käytöstä niin sitä voi vetää aivan vapaasti kun nuo ADHD lääkkeet on periä eli amfetamiinia

Vierailija
133/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä kuka ostaa käytettyjä meikkejä hyi helvt.

Kirpputorilla ja netissä. Monet meikit ovat tosi hinnakkaita ja ihmiset ovat valmiit niistä käytettyinäkin maksamaan.

Vierailija
134/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ensimmäisenä "Jessican" jättää sokeri ja roskaruoka ja energiajuomat vähemmälle..paranee terveys ja samalla jopa vielä mielenterveys. Sitten kun jättää vielä puhelimen ja instan ja muun paskan vähemmälle niin paranee mielenterveys vielä edelleen lisää.

Ei kannata, kannattaa ennemmin valittaa yhteiskunnan tukien pienuutta samalla kun itse tuhlaa rahansa herkkuihin ja muihin turhiin asioihin kuten ulkonäköön ja elämyksiin kun nuokin voisi hoitaa sitten kun valmistuu ja alkaa tienaamaan omia rahoja

Vierailija
135/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä olin 20 vee

En ollut ylipainoinen vätys

En ole tähän ikään (52) käyttänyt muita lääkkeitä kuin pari antibiootti kuuria ja buranaa ehkä kerran vuodessa

Kävin jo säännöllisesti töissä opintojen ohella

Enkä pitänyt tilannettani muiden vikana vaan jaksona elämässä jolloin rahat ovat tiukilla

Vau,taidat olla mensan jäsen täysillä pisteillä ja vähän yliki tuli. 

Olihan  noilla jutun opiskelijoilla vaatteetki päällä, köyhä ois alasti,ja ois polvillaan katse maahan,  ei nuo ole nähneetkään köyhiä.

Vierailija
136/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdellä haastatellulla ei ollut varaa istua kahviloissa. Onko se joku elämän perusedellytys? Esim. omat isovanhempani eivät käyneet varmaan kuin kerran kahvilassa elämänsä aikana, ja sekin oli eläkkeellä. Ihan hyvin selvisivät elämästä ilman kauralatteja.

Onko ihmisten nyt aivan oikeasti vaikea ymmärtää edes yksinkertaista uutista. Olisin kyllä enemmän huolissani aikuisten lukutaidottomuudesta kuin nuorista. 

Kysymys on köydyyden kokemuksesta ja siitä, miten se eristää ihmiset omasta viiteryhmästä. Ei kyse ole kauralatesta, kyseessä on se, että on yksin. Tämän takia köyhyydenkäsite muutenkin suhteutetaan aina vallitsevaan tulotasoon. Absoluutiinen köyhyys on sitten eri asia. 

Se on semmoista sitten. Minullakin on lukuisia kokemuksia ja tuntemuksia, mutten odota muiden tekevän niille asioille mitään tai maksavan niitä. Tähän se jatkuva riman lasku ja curling johtaa. Kun yhtään mitään ei vaadita itse tekemään, olettavat nämä sen olevan jokin automaatio aikuisenakin, että mystinen joku muu ottaa kopin heidän kannattelustaan. No nyt ei kukaan muu tee puolesta, itse pitäisi olla sisukas ja pyrkiä eteenpäin. Kelaan ei enää mene läpi äitylin selitykset, että tarvitaan kevennetty lukujärjestys kun muuten ahdistaa, Desindren ei tarvitse sitten osallistua uintiin tai hikiliikuntaan, halutaan mukautetut vaatimukset myös siihen, tähän ja tuohon ettei hän uuvu ja ahdistu, hän on niin nepsyinen lumihiutale. 

Muutenkin nuorilla aikuisilla tuntuu olevan aivan vääristynyt käsitys mitä kuuluu välttämättömyyksiin ja siten yhteiskunnan maksettavaksi ja mitkä ovat ylellisyyksiä. Kynnet, hiusvärit, leffat, ripset, meikit, kahvilat, festarit, risteilyt, wolt, seerumit, uusin elektroniikka, merkkivaatteet, huoliteltu sisustus ja ties mitkä eivät ole välttämättömyyksiä,vain ylimääräistä kivaa mitä itse ansaittu palkka sitten tarjoaa. Elintaso ei voi olla, eikä kuulu olla sama omilleen muuttaessa kuin mitä se on mamman helmoissa ollut. Mikä idea on tehdä töitä jos ilman töiden tekemistä et jää mistään paitsi? 

Vierailija
137/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvan tyttöhän näyttää hyvin halvalta. Itse värjätty liimatukka, irtoripset ja syönytkin näyttänee. Eipä tuolla näytä rahaa olevan. Totta puhuu.

Vierailija
138/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään nuorista ei edes mieti ilta tai viikonlopputöitä vaan jokainen vinkuu kuinka ei saa riittävästi vastikkeetonta tukea yhteiskunnalta että pääsee osteleen vaatteita ja muita kokoja juttuja mutta oman vapaa ajan haluaa käyttää bilettämiseen ja elämyksiin yhteiskunnan maksamana

Mitä ihmettä höliset. Tuo jutun nuori nainenhan oli sairaslomalla. Kyllä hänellä työpaikka on. Ihmeellistä vihaa nuoria kohtaan tällä palstalla. Toivottavasti saatte itse toisilta ihmisiltä tätä samaa paskaa, jota tänne suollatte.

Vierailija
139/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jessican ikäisenä tienasin itse nettona 1400e kuussa, mitään tukia en saanut kun en tiennyt että töissäkäyvä voi jotain sellaisia edes hakea. Sain silti aina jotain säästöön ja kävin baareissa.

Et ole inflaatiosta kuullut. Nykyään eläminen maksaa kolminkertaisesti sen mitä 20 vuotta sitten. Kyllä minäkin silloin elin 1300 e kuussa palkallani aivan hyvin. Nykyään ei meinaa riittää edes kolmen tonnin netto.

Vierailija
140/288 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain tonnin siivoustöissä ollessani parikymppisenä ja muistan vieläkin, miten luksukselta se silloin tuntui. Tonni! Ikinä ei ollu aiemmin ollu niin isoa summaa tilillä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi