Nuoret kertovat, miltä tuntuu olla köyhä Jessica Luccarila, 20: Tulee itku, stressi ja viha
Ja heti ensimmäiseen kuvaan valittu hiuksia värjäävä, meikkiä käyttävä nahkatakkinen tyttö joka sanoo, että hän joutuu valitsemaan tarkasti, mitä vähillä rahoillaan ostaa. Juupatijuu.
Kommentit (288)
Vai ollaan me kauhean varakas ja rikas maa... missä ne rahat sitten on jos valtiokin velkainen??? Rikkailla suvuilla joiden pillien mukaan tehdään politiikkaa?
Sehän kuulostaa Venäjältä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä Jessica kertoo, ettei hän saa hänelle kuuluvia tukia, siis yhteiskunnan pitäisi maksaa rahaa, että pystyy ylläpitämään mukavaa elämää. Tämähän on aika yleistä, sossusta tai Kelasta ei anneta riittävästi rahaa, enemmän pitää saada. MINULLE KUULUU etuuksia, ja enemmän kuin niitä nyt maksetaan. Nykytuella kun ei voi elää leveää elämää, vaikka kuinka saisivat enemmän, näille ei tunnu mikään riittävän. Tarpeeksi ei saa ikinä. Mikä automaatti yhteiskunnan pitää näille olla, rahaa kun kuitenkin maksetaan kohtuulliseen elämään ja lääkkeisiin. Mutta kun se ei riitä, MINULLE KUULUU ENEMMÄN.
"Nykytuella kun ei voi elää leveää elämää, vaikka kuinka saisivat enemmän, näille ei tunnu mikään riittävän. Tarpeeksi ei saa ikinä."
-Yläkouluikäisenä Lukkarila myi omaisuuttaan, että sai jotain kivaa itselleen. Hän on pienestä pitäen tottunut siihen, että rahaa ei ole koskaan liikaa.-
Just...
Vierailija kirjoitti:
Tämä Jessica kertoo, ettei hän saa hänelle kuuluvia tukia, siis yhteiskunnan pitäisi maksaa rahaa, että pystyy ylläpitämään mukavaa elämää. Tämähän on aika yleistä, sossusta tai Kelasta ei anneta riittävästi rahaa, enemmän pitää saada. MINULLE KUULUU etuuksia, ja enemmän kuin niitä nyt maksetaan. Nykytuella kun ei voi elää leveää elämää, vaikka kuinka saisivat enemmän, näille ei tunnu mikään riittävän. Tarpeeksi ei saa ikinä. Mikä automaatti yhteiskunnan pitää näille olla, rahaa kun kuitenkin maksetaan kohtuulliseen elämään ja lääkkeisiin. Mutta kun se ei riitä, MINULLE KUULUU ENEMMÄN.
Jep. Ihmeellinen ajatus ylipäänsä että kellekään pitäisi maksaa mitään, muutakuin työstä mitä he tekevät. Kenellekään ei kuulu yhtään mitään rahoja joita eivät ole työllä ansainneet.
Täällä ilmeisesti kokkareiden äänestäjät laittavat sanoja haastateltavien suuhun.
Olette kyllä alhaista porukkaa.
Huomaa että nykyajan köyhyys on erilaista mitä entisajan köyhyys. Kun vaikkapa miettii omienkin vanhempien juttuja lapsuudesta ja nykyajan nuorten juttuja.
Mutta eihän köyhyys ikuna lopu Suomesta, ei ennenkuin laskentatyyli vaihtuu. Jos nyt on köyhä kun tienaa suhteessa vähemmän kuin "tietty määrä" euroja. Eli aina on köyhiä tällä laskentatavalla.
Minkähänlaista on tulevaisuuden köyhyys. Jos ei ole omaa lentävää autoa on köyhä tms.
Mutta yhdessä asiassa on menty taaksepäin. Ennen sentään oli yleensä ehjät vaatteet, nyt ne myydään jo valmiiksi rikkinäisinä. Kertoo mielestäni siitä että yhteiskunta on menossa rikki. Firmojen logotkin on jo monesti "rikki", kattokaapa vaikkapa nokiaa.
Vierailija kirjoitti:
Reseptilääkkeet huomioidaan menona toimeentulotukilaskelmassa
Next.
Juu ja lääkekatto on olemassa, ei mene kuukausittain 100-200 euroa lääkkeisiin.
Kun haen minulle kuuluvia tukia, niitä ei anneta ja tilillä on nolla euroa => ?
Köyhyys näkyy nuorten elämässä ruuan puutteena, kylmänä kotina... =>?
Pienillä tuloilla pärjäävälle nuorelle jopa kuukautissuojapaketin hankinta kerran kuussa voi olla liikaa. =>?
Peipolla on työpaikka tilahuoltajana ja käyttörahaa jää noin 200 euroa kuukaudessa. Lääkkeisiin siitä menee satanen. =>?
Siis mitä mä just luin? Joku omalla naamallaan kertomassa tällasta Ylelle ja Yle vielä julkaisee tällasta?
Tukia saa, jos niihin on oikeus. Mulla on samantapainen tilanne muuttuneen työtilanteen takia, mutta en ajatellut lähteä itkemään someen. Sännöllistä lääkitystä ei onneksi ole ja kuukkarit loppuneet. Nykyisillä säästöillä/päivärahalla saan kaiken maksettua elokuuhun asti, tässä on kuukausikaupalla aikaa suunnitella tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen paljon pienemmillä tuloilla rakentanut itselleni todella vankan osakesalkun. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Terkkuja köyhille Marbellasta.
Terkkuja sinnekkin, että jos oikeasti omistaisit sijoutuksia tietäisit, että lähes kaikki on viime päivinä rysähtäny, ja toipumista saat odotella monta vuotta. Muakin vituttais :)
Paskat ole "rysähtänyt viime päivinä". Salkkuni viimeisen 7 päivän kehitys +0,38%. Ei mikään hyvä tulos mutta ei tuo kyllä mitään "rysähtämistä, jonka toipumista saa odotella monta vuotta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reseptilääkkeet huomioidaan menona toimeentulotukilaskelmassa
Next.
Ei kaikki saa toimeentulotukea, flash news.
Flash news :D :D :D :D
Eikös nuorten sinkkunaisten pitänyt olla rikkaita, kun niillä on koulutus, työ ja ovat sinkkuja? :DDDDD
Samaan aikaan meitä nuoria sinkkumiehiä haukuttiin köyhiksi ja syrjäytyneiksi.
Mä oon amis. Mulla on 99 prosenttinen etätyö palkanlaskijana. Ja olen vapaaehtoisesti sinkku vela. M26
Kävikö tuosta artikkelista ilmi, mitä tukia nämä ihmiset saavat? En huomannut. Tämä yksi ainakin sanoo olevansa sairauslomalla. Ehkä hän on olettanut, että hänelle maksettaisiin sairauspäivärahaa, mutta ei sitten ole maksettukaan.
Minäkin joitain vuosia sitten luulin, että minun "kuuluu" saada sairausloman ajan sairauspäivärahaa, lääkärinlausunnossa maininta työkyvyttömyydestä. Mutta eipäs kuulunutkaan, yllätys ( ja alkuun myös säikähdys) oli aikamoinen.
Sain sitten toki työmarkkinatukea ja ihan pientä määrää toimeentulotukea. Mutta onko sairauslomalla olevan työkyvyttömän oikea ensisijainen tuki työttömyyskorvaus? Mielestäni ei.
Vierailija kirjoitti:
"Se on semmoista sitten. Minullakin on lukuisia kokemuksia ja tuntemuksia, mutten odota muiden tekevän niille asioille mitään tai maksavan niitä. Tähän se jatkuva riman lasku ja curling johtaa. Kun yhtään mitään ei vaadita itse tekemään, olettavat nämä sen olevan jokin automaatio aikuisenakin, että mystinen joku muu ottaa kopin heidän kannattelustaan. No nyt ei kukaan muu tee puolesta, itse pitäisi olla sisukas ja pyrkiä eteenpäin. Kelaan ei enää mene läpi äitylin selitykset, että tarvitaan kevennetty lukujärjestys kun muuten ahdistaa, Desindren ei tarvitse sitten osallistua uintiin tai hikiliikuntaan, halutaan mukautetut vaatimukset myös siihen, tähän ja tuohon ettei hän uuvu ja ahdistu, hän on niin nepsyinen lumihiutale.
Muutenkin nuorilla aikuisilla tuntuu olevan aivan vääristynyt käsitys mitä kuuluu välttämättömyyksiin ja siten yhteiskunnan maksettavaksi ja mitkä ovat ylellisyyksiä. Kynnet, hiusvärit, leffat, ripset, meiki
Täällä ketjussa puhutaan ihan yleisesti siitä ilmiöstä, että valitetaan kun ei ole sama elintaso kuin muilla. Sitten aika usein kuitenkin ilmenee, että ollaankin pitkillä saikuilla, ei ole opiskeltu, ei tehdä töitä, velkojen maksuun menee rahaa, habituksesta voi päätellä että rahaa kuitenkin on kaikenmoiseen koristautumiseen, ollaan ideologisesti työttömiä, ei uskalleta vastata puhelimeen ja millon mitäkin. Ei kaikki viestit liity enää juuri näihin henkilöihin, vaan yleisesti tähän ilmiöön, että moni nuori tai nuori aikuinen olettaa ihan epärealistisia asioita omillaan asumisen alkutaipaleelta ja kokee olevansa oikeutettu samaan elintasoon kuin monta vuotta uraa tehneet aikuiset. Tai tuntuvat olettavan, että se on jokin automaattinen rima mikä määrittelee sen mitä kaikkea kuuluu olla, tehdä ja saada. Ihan kuin ei oikein enää ymmärrettäisi, että pikku hiljaa sitä omaisuutta ja puskuria kertyy. Ensin pitää elää vaatimattomasti ja sieltä pienin askelin ja fiksuin valinnoin rakennetaan sitä mieleistä elämää. Niin muutkin on kautta aikojen tehneet. Vain harvoilla on mahdollista heti haalia kotiin kaikki viimeisen päälle hienot sisustukset, matkustella ja käydä jatkuvasti kampaajalla jne. Some sekoittaa nuorten realiteetit tässäKIN asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko ap, että kosmetiikka maksaa maltaita, eikä köyhä osaa huolehtia itsestään?
Miltä vähävarainen "saisi " näyttää?
Kemikaalien levittäminen iholle ei ole itsestään huolehtimista. Lenkillä ja tai salilla käynti taas on.
Vähävarainen ei saa näkyä eikä kuulua. Näin olen ymmärtänyt kun olen tullut varttuneeseen ikään.
Levität kemikaaleja jo suihkussa käydessäsi, jos et ihan vedellä pese.
Vesikin on kemikaali. CAS numero on 7732-18-5
No, ainakin tällä kertaa olikin kyse vähävaraisista ihmisistä. Muistan vielä kun pari kolme vuotta sitten Hesarissa oli artikkelisarja "köyhyydestä." Siellä haastateltiin kahta sairaanhoitajaa (avopari), jotka olivat niin köyhiä, että kuukaudessa jäi ainoastaan tuhat euroa säästöön. Toivon että jonain päivänä mekin ollaan noin "köyhiä." T. Oikeasti köyhä lapsiperhe
Epärealistiset odotukset tuppaa monilla nykynuorilla olemaan valtion tarjoamasta elintasosta. Instassa kun katselee päivät pitkät kuvia rantalomista, viikkokimpuista, festareista, hyggeilyhetkistä täydellisesti sisustetuissa kaupunkiasunnossa ja päivittäisistä ulkona syömisistä niin vähemmästäkin vääristyy käsitys normaalista elämästä. Se on kulissia, mutta eihän nuoret sitä ymmärrä. Sitten masennutaan kun ei kyetä samaan ja kuvitellaan, että jäädään kaikesta paitsi, kaikki muut elävät noin.
Vierailija kirjoitti:
Noi jutut oksettaa. Yrittäkää tulla toimeen vuosia toimeentulotuella lapsen kanssa,ja maksakaa omasta perusosasta liian kallista vuokraa kun halvempaa asuntoa läheltä lapsen koulua ei ole löytunyt. Jos olisin yksinasuva, olisi mahdollisuus tehdä mitä vain ratkaisija esim asumisen suhteen,nyt en voi kun pitää ajatella lapsen etua. Oma sairauspäiväraha on loppumassa ja ehkä seuraa eläke. Ja en ole yh hyvin vuoksi, taustalla perheväkivaltaa.
Ymmärrän että nuorilla on raskasta,mutta elämä on vielä edessä ja voi tehdä rohkeitakin ratkaisuja. Nyt tuntuu etten voi kun elää päivän kerrallaan.
Törkeetä alkaa vertailemaan että jollain yksinasuvalla olisi vauraampaa. Miksi sitten taakkasi teit jos ilman sitä olisi ollut paremmin. Turha ruikuttaa ihan omia valintojasi. Kunnollista puolisookaan et kyennyt valitsemaan. Oliko pataan antava tyyppi jännempi. Et näy ymmärtävän mitään ja vähiten omien valintojesikaan seurauksia. Ei tosiaankaan olisi tullut mieleenkään yrittää tuollaisia tyhmyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
paskaahan tuo puhui. "... minulle kuuluvia tukia, niitä ei anneta." Kyllä annetaan. Suomessa tasan tarkkaan maksetaan samojen sääntöjen mukaan hakemuksesta KAIKKI kuuluvat tuet. jos taas kuvittelee että hänelle kuuluisi joitakin tukia, jotka eivät oikeasti kuulukaan on taas vika itsessä eikä tukien maksajassa.
Ei tämä näin mustavalkoista ole. On paljon ehtoja, joista ei tiedetä. Tai tuki pienenee, vaikkapa Tori-myynnin vuoksi. Hallitus aivopesee kansalaisiaan uskomasn siihen, että tukia saa, kun tarvii. Ei se kuulkaa niin mene. Itse olen saanut seurakunnista apua!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Mä muutan nimeni Corhoseksi!
Ja mä asun Yanaccalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä haastatellulla ei ollut varaa istua kahviloissa. Onko se joku elämän perusedellytys? Esim. omat isovanhempani eivät käyneet varmaan kuin kerran kahvilassa elämänsä aikana, ja sekin oli eläkkeellä. Ihan hyvin selvisivät elämästä ilman kauralatteja.
Onko ihmisten nyt aivan oikeasti vaikea ymmärtää edes yksinkertaista uutista. Olisin kyllä enemmän huolissani aikuisten lukutaidottomuudesta kuin nuorista.
Kysymys on köydyyden kokemuksesta ja siitä, miten se eristää ihmiset omasta viiteryhmästä. Ei kyse ole kauralatesta, kyseessä on se, että on yksin. Tämän takia köyhyydenkäsite muutenkin suhteutetaan aina vallitsevaan tulotasoon. Absoluutiinen köyhyys on sitten eri asia.
Turhaan sinä täällä besserwisseröit. Jos nykyään sukupuolikin on kokemus ja todellisuudesta viis, niin eihän kukaan ota vakavasti jotain itsekoettua köyhyyttä. Yleensä aikuinen ihminen tietää millaista on olla oikeasti köyhä. Siinä ei mitkään kokemukset paljon ketään liikuta. Voi itcu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen paljon pienemmillä tuloilla rakentanut itselleni todella vankan osakesalkun. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Terkkuja köyhille Marbellasta.
Terkkuja sinnekkin, että jos oikeasti omistaisit sijoutuksia tietäisit, että lähes kaikki on viime päivinä rysähtäny, ja toipumista saat odotella monta vuotta. Muakin vituttais :)
Höpö höpö, Helsingin pörssi on kunnon nousussa. Jenkkiosakkeet on vähän laskeneet, koska markkinat odottaa Trumpin päätöksiä, mutta takana on pitkä nousu. Mulla sijoitukset nousseet ihan urakalla viime viikkoina.