Nuoret kertovat, miltä tuntuu olla köyhä Jessica Luccarila, 20: Tulee itku, stressi ja viha
Ja heti ensimmäiseen kuvaan valittu hiuksia värjäävä, meikkiä käyttävä nahkatakkinen tyttö joka sanoo, että hän joutuu valitsemaan tarkasti, mitä vähillä rahoillaan ostaa. Juupatijuu.
Kommentit (288)
Tässä ketjussa on 95% kommenteista jutun henkilöitä mollaavia. Saatteko jotain omanarvontuntoa siitä? Miten olisi ymmärtäväisyys toisten ihmisten tilanteita kohtaan? Oletteko huomanneet, kuinka elämisen kustannukset ovat nousseet?
Huhhuh kun tuhdit tytöt. Eivät ainakaan nälkään kuole. Ainoa uskottava köyhä on tuo poika. Vaikutti järkevältä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on 95% kommenteista jutun henkilöitä mollaavia. Saatteko jotain omanarvontuntoa siitä? Miten olisi ymmärtäväisyys toisten ihmisten tilanteita kohtaan? Oletteko huomanneet, kuinka elämisen kustannukset ovat nousseet?
Ollaan ollaan, ja siksi vähennetty kulutusta. Ei voi pitää samaa elintasoa kuin ennen, jos tulotaso on pienempi. Ihan perusasioita.
Vierailija kirjoitti:
Persu kopioi uskollisesti kirjoitusvirheetkin. Tuttua jo Huhtasaaren gradusta.
Näetköhän persuista unta ensi yönä?
Vierailija kirjoitti:
No hiusväri maksoi viimeksi noin neljä euroa, poikani osti vintedistä uuden veroisen takin viidellä eurolla. Eli vaikka on hiukset värjätyt ei se meinaa ettei olisi köyhä.
No, oikeasti köyhällä ei ole varaa laittaa hiuksiin 4 e tai ostella turhia sisätakkeja. Tuolla naisella on tekokynnet, tekoripset, hiusväri ja paljon meikkejä. Ja sitten valittaa kun on köyhä. Yhyy.
Vierailija kirjoitti:
Köyhän pitäisi ilmeisesti pukeutua jätesäkkiin paskapersujen mielestä. Niillä itsellään on 20 vuotta vanhat ekalta ja samalla viimeiseltä työnantajalta pöllityt huomiovaatteet.
Ja vaikka olisi puku, se roikkuu ja törsöttää:
https://images.app.goo.gl/UvMaxUuc5P7LkF757
Persut vois keskittyä näyttämään itse siisteiltä eikä aina puliukoilta.
Kylläpäs persut pyörivät mielessäsi. Koko ketju ei liity mitenkään heihin. Aika suloista. 🤭
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli kaikki paremmin,ei itketty köyhyydestä kun ei tiedetty rikkaudesta,nykyään on vaan kulutus höpötystä.
Kyllä itkettiin, mutta silloin ei ollut nettiä eikä keskustelupalstoja.
En tiedä onko nykyaika ja -ruoka jotenkin erilaista kuin 15v sitten, kun itse olin tuollainen köyhä opiskelija. Meillä oli vielä pieni lapsi ja opintotuet ja miehen osa-aikainen työ n. 50€ yli sen rajan, että olisimme saaneet toimeentulotukea. Köyhiä oltiin ja sen mukaan elettiin. Ei silloin kukaan muukaan opiskelija rahoissa kierinyt, vaikka osalla vanhemmat auttoi. Itsellä ainoa meikki oli halpa marketin ripsiväri, hiuksia en värjännyt, en ole koskaan ollut niin laiha kuin silloin, kun ei vaan ollut riittävästi rahaa ruokaan. Vaatteisiin omat vanhemmat antoi esim. jouluna vähän rahaa sekä minulle että lapselle.
Mutta on noilla nuorilla vielä toivoa. Itselläni on melko sama lista diagnooseja kuin jutun ensimmäisellä tytöllä. Silti olen saanut kammettua itseni esimiesasemaan, rakennettua kivan uran ja elämän ja pystyn nyt tarjoamaan lapselleni paljon enemmän kuin hänen ensimmäisinä vuosina. En tiedä onko tarkoituksellista, mutta jutun nuorista huokuu sellainen luovuttanut henki. Ihan kuin nuoruuden köyhyys olisi jotenkin tuomio loppuelämän köyhyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Nämähän ovat etuoikeutettuja kun ovat päässeet opiskelemaan. Kelastakin osaavat hakea tuet sähköisesti eikä tartte paikan päälle mennä hattu kourassa, eikä kukaan nillitä että "kävelet vain johtajan huoneeseen ja pääset heti töihin".
- elämänkolun asiantuntia
Jep, opintotuki 299, kun takuueläke 986 netto.
"Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia."
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Takuueläke 986 netto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen paljon pienemmillä tuloilla rakentanut itselleni todella vankan osakesalkun. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Terkkuja köyhille Marbellasta.
Terkkuja sinnekkin, että jos oikeasti omistaisit sijoutuksia tietäisit, että lähes kaikki on viime päivinä rysähtäny, ja toipumista saat odotella monta vuotta. Muakin vituttais :)
Mulla on vaan nousua. Kohta onkin uusi all time high.
Luuleeko ap, että kosmetiikka maksaa maltaita, eikä köyhä osaa huolehtia itsestään?
Miltä vähävarainen "saisi " näyttää?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko nykyaika ja -ruoka jotenkin erilaista kuin 15v sitten, kun itse olin tuollainen köyhä opiskelija. Meillä oli vielä pieni lapsi ja opintotuet ja miehen osa-aikainen työ n. 50€ yli sen rajan, että olisimme saaneet toimeentulotukea. Köyhiä oltiin ja sen mukaan elettiin. Ei silloin kukaan muukaan opiskelija rahoissa kierinyt, vaikka osalla vanhemmat auttoi. Itsellä ainoa meikki oli halpa marketin ripsiväri, hiuksia en värjännyt, en ole koskaan ollut niin laiha kuin silloin, kun ei vaan ollut riittävästi rahaa ruokaan. Vaatteisiin omat vanhemmat antoi esim. jouluna vähän rahaa sekä minulle että lapselle.
Mutta on noilla nuorilla vielä toivoa. Itselläni on melko sama lista diagnooseja kuin jutun ensimmäisellä tytöllä. Silti olen saanut kammettua itseni esimiesasemaan, rakennettua kivan uran ja elämän ja pystyn nyt tarjoamaan lapselleni paljon enemmän kuin hänen ensimmäisinä vuosina. En tiedä onko tarkoituksellista, mutta jutun nuor
Ennen olo hyväksyttävää ja toivottavaa olla töissä. Ihan missä tahansa työssä kunhan siitä vain sai rahaa. Osa-aikatyön tekeminen oli myös työtä siinä missä muukin ja toivottavampaa kuin täysi työttömyys. Ymmärrettiin, että on erilaisia ammatinaloja ja että yhteiskunta tarvitsee kaikenlaisia ammatinaloja. Se on välttämättömyys yhteiskunnan toimimiselle.
Nykyään taas oikein kannustetaan täystyöttömyyteen ja paheksutaan jos joku tekee töitä. Osa-aikatyö se vasta paheksuttavaa on. Nykyaikana sallitaan vain muutama ammatti eli joko valtionhallinnon toimistosihteeri tai kansanedustaja. Muita ammatteja ei saa olla ja niistä rangaistaan. Sitten huudetaan, että työttömyys on omaa syytä, vaikka itse yritetään estää kaikenöainen muu työ paitsi työ valtiolla.
Ennen vanhaan oli myös ilkeitä ja kateellisia ihmisiä, mutta nykyaikana se oikein tuplaantuu. Ennen vanhaan kiusaamista lähinnä harrastuvat ala-asteelaiset ja murkkuikäiset juuri yläasteelle siirtyneet, nykyään se taitaa olla enemmän aikuisten ja poliitikkojen ja heidän marionettiensa taitolaji.
Ennen vanhaan oltiin jotenkin suvaitsevaisempia, käytännön tasolla. Nykyään ei oilein muuta suvaita kuin oma napa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta on noilla nuorilla vielä toivoa. Itselläni on melko sama lista diagnooseja kuin jutun ensimmäisellä tytöllä. Silti olen saanut kammettua itseni esimiesasemaan, rakennettua kivan uran ja elämän ja pystyn nyt tarjoamaan lapselleni paljon enemmän kuin hänen ensimmäisinä vuosina. En tiedä onko tarkoituksellista, mutta jutun nuor
Et sinä itse,yksin ole rakentanu mitään tuollasta elämää.
Unohdat aika paljon jutustas...
Vierailija kirjoitti:
Köyhän pitäisi ilmeisesti pukeutua jätesäkkiin paskapersujen mielestä. Niillä itsellään on 20 vuotta vanhat ekalta ja samalla viimeiseltä työnantajalta pöllityt huomiovaatteet.
Ja vaikka olisi puku, se roikkuu ja törsöttää:
https://images.app.goo.gl/UvMaxUuc5P7LkF757
Persut vois keskittyä näyttämään itse siisteiltä eikä aina puliukoilta.
Persuhullu pakkohoitoon. Näkyjen näkeminen on mielisairaus.
Kaikkea ei saa rahalla kuten tyylitajua.
Kaikkea ei saa rahalla kuten tyylitajua.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa kun olette köyhiä niin kaikki meikit pitää hävittää jotta olet muiden mielestä oikeasti köyhä.
Ei kukaan näin luule. Mallia meille näytti jo köyhä Suvi, pitkäaikaistyöttömällä kädessä parin kuukauden vanha 1300 euron lippulaivaluuri.
Olen tänään ollutkin. Annoin viestissäni ilmaisia vinkkejä, miten elämästä saisi mukavampaa vaikkei rahaa ole paljon. Senkin sinä tulkitsit valittamiseksi.