Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työikäisistä valtaosa jätti influenssarokotuksen ottamatta, siis OSTAMATTA

Vierailija
01.03.2025 |

Sitähän ei terve työikäinen julkisesta terveydenhuollosta saa. Ylen toimittajilla on kattava työterveyshuolto, niin heiltä varmaan unohtuu tällaiset.

https://yle.fi/a/74-20146614

Kommentit (186)

Vierailija
161/186 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Euroopan Lääkevirasto

Toistuvista Covid-19-tehosterokotuksista voi olla jopa haittaa immuunivasteelle, varoittavat EU:n sääntelyviranomaiset. Asiasta kertoo uutistoimisto Bloomberg.

Neljän kuukauden välein saadut tehosterokotukset voivat lopulta heikentää immuunivastetta eli elimistön puolustusreaktiota.

heikkojen nyt pitää pelata rokotusten turvin.

Mitä influenssarokotetta annetaan neljän kuukauden välein?

Lainaamassasi artikkelissa kerrottiin Covidrokotteen käyttäjistä. Kuinka MRA koronarokotteet heikentäneet omaa vastustuskykyä mm. tavallisia infektioita vastaan.

Mitä koronarokotteitakaan annetaan neljän kuukauden välein?

Vierailija
162/186 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo paljoa maksanut, rokottaminen. Viitseliäisyydestä kiinni.

Vaati se viitseliäisyyttä, että selvitti, missä apteekissa rokotetta olisi vielä jäljellä. Sitten piti ajaa toiselle puolelle kaupunkia sitä noutamaan. Itse rokote maksoi vain 14,90, mutta bensaa kului, ja etenkin aikaa ja vaivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/186 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika iso prosentti kuuluu johonkin noista riskiryhmistä ja saisi rokotteen maksutta. Täysin terve työikäinen on harvinaisuus.

Ja itseasiassa sekin riittää, että lähipiirissä on joku em. riskiryhmiin kuuluva. Varmasti harvassa sellainen, jolla ei lähipiirissä esim alle kouluikäisiä lapsia, yli 65-vuotiaita, astmaatikkoa tai diabeetikkoa. Lista sairauksista on pitkä.

Mulla on lähipiirissä astmaatikko, mutten silti saanut rokotetta ilmaiseksi.

Vierailija
164/186 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokoteperäistä poliota ei kyllä ole missään, yleensä poliota esiintyy muutenkin alueilla jossa niitä rokotteita ei ole. Se ei lopullisesti hävinnyt, vaikkakin varsin harvinainen. 

Vierailija
165/186 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin olen saanut ihan menemällä terkkariin rokotejonoon. Ehkä kaikissa kaupungeissa ei sitten ole näin. 

Vierailija
166/186 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Euroopan Lääkevirasto

Toistuvista Covid-19-tehosterokotuksista voi olla jopa haittaa immuunivasteelle, varoittavat EU:n sääntelyviranomaiset. Asiasta kertoo uutistoimisto Bloomberg.

Neljän kuukauden välein saadut tehosterokotukset voivat lopulta heikentää immuunivastetta eli elimistön puolustusreaktiota.

Lainaamassasi artikkelissa kerrottiin Covidrokotteen käyttäjistä. Kuinka MRA koronarokotteet heikentäneet omaa vastustuskykyä mm. tavallisia infektioita vastaan.

Euroopan Lääkevirasto: Toistuvat tehosterokotteet voivat heikentää immuunivastetta

12.1.202214:09 RokotteetInfektiosairaudetKoronavirus

Tehosterokote voidaan antaa kerran tai kaksi, mutta pitkäaikaiseksi ratkaisuksi siitä ei ole.

Neljän kuukauden välein saadut tehosterokotukset voivat lopulta heikentää immuunipuolustusta. Euroopan Lääkeviraston mukaan tehosterokotteiden väliä pitäisi pidentää ja antaa rokotukset paikallisen flunssakauden mukaan, kuten nykyään tehdään influenssarokotteiden kohdalla.

Montako tehosterokotusta on otettu?

Vierailija
167/186 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika iso prosentti kuuluu johonkin noista riskiryhmistä ja saisi rokotteen maksutta. Täysin terve työikäinen on harvinaisuus.

Ja itseasiassa sekin riittää, että lähipiirissä on joku em. riskiryhmiin kuuluva. Varmasti harvassa sellainen, jolla ei lähipiirissä esim alle kouluikäisiä lapsia, yli 65-vuotiaita, astmaatikkoa tai diabeetikkoa. Lista sairauksista on pitkä.

Juuri tämä. Minä sain myös lapsen neuvolakäynnin yhteydessä, th vaan totesi, että sinullakin lapset ja oliko muutakin, niin haluatko samalla. Olisin saanut työterveydestäkin, mutta hoitui helposti tuolla. Meillä oli influenssa, mutta hoitui rokotteen ansiosta parin päivän lämmöllä.

Vierailija
168/186 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhia nuo influrokotteet. Sairastaminen antaa vastustuskykyä vuosikausiksi. Piikinottajat ottavat sen yleensä joka vuosi, moni tulee siitä kipeäksi ja sitten kumminkin sairastuvat siihen influun yhtä usein kuin muutkin. 

Kaikkein hulluints on kuvitella, että sillä muka suojaa jotain muuta kuin itseään. 

Olen astmaatikko ja olen ottanut diagnoosista v. 2016 asti joka syksy influenssarokotuksen. Sen jälkeen olen sairastellut joka talvi vähän väliä, influenssankin useamman kerran. Nyt jätin rokotuksen ottamatta, olen ollut koko syksyn ja talven terveenä🤔 

Vierailija
169/186 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän iso kaupunki tarjosi vuosikausia halukkaille rokotuksen työterveyshuollon kautta. Lopetti joitakin vuosia sitten. Katsotaan miten tulee säästöä kun nyt kova influenssavuosi ja porukka sairastelee.

Influenssavuosi on paha sen vuoksi, että se rokote ei osunut ihan kohdilleen ja myös rokotetut sairastuvat.

Vierailija
170/186 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimme ilmaiseksi, kun kuulumme riskiryhmään. Otimme myös koronarokotteet yhteiskunnnan piikkiin.

Vierailija
171/186 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lähipiirissä astmaatikko, mutten silti saanut rokotetta ilmaiseksi.

Olen monta kertaa riskiryhmää,en ottaisi vaikka maksettaisiin miljoona.

Vierailija
172/186 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Euroopan Lääkevirasto

taitaa olla kaksi tehostetta. Eikä neljän kuukauden välein. 

Vierailija
173/186 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä juttu tämä nykyään on, että kaiken pitäisi jonkun muun maksaa?  

Ei tarvitse olla ilmaista. Ylen jutussa voisi mainita, että rokote annetaan julkisessa terveydenhuollossa vain riskiryhmille, ja muut voivat hankkia sen omalla kustannuksellaan yksityisestä terveydenhuollosta.

Kyllä se pistetään julkisellakin, kunhan olet itse ensin käynyt ostamassa rokotteen apteekista. Ensin siis pyydät reseptin terveyskeskuksesta, sitten ostat rokotteen ja menet sen kanssa paikan päälle ennalta varaamanasi aikana ja joku siellä pistää sen.

Jutussa olisi tosiaan voinut mainita, että sitä eivät läheskään kaikki saa ilmaiseksi.

Vierailija
174/186 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä. Minä sain myös lapsen neuvolakäynnin yhteydessä, th vaan totesi, että sinullakin lapset ja oliko muutakin, niin haluatko samalla. Olisin saanut työterveydestäkin, mutta hoitui helposti tuolla. Meillä oli influenssa, mutta hoitui rokotteen ansiosta parin päivän lämmöllä.

Raja ei ole lasten kouluikäisyydessä, vaan kolme vuotta. Alle kolmevuotiaan äiti saa rokotuksen ilmaiseksi, sitä vanhemman äiti ei, ellei ole jotakin muuta perustetta.

Vierailija
175/186 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Euroopan Lääkevirasto

Nyt on kyse influenssarokotuksesta, ei koronarokotteesta. Toki ne molemmat sai nyt yhtä aikaa, joten rokotusten väli on VUOSI, ei 4 kk.

Vierailija
176/186 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikemminkin on melkein kumma, että kyseinen rokote on terveille työikäisille edes lääketieteellisesti perusteltu, eli että hyödyt ovat haittoja suuremmat että niitä edes annetaan. Sen tehohan on huomattavan huono verrattuna useimpiin rokotteisiin. Ei ole ollenkaan taattua, että rokote auttaisi merkittävästi liikkeellä oleviin influenssaviruksiin.

Kaverit saavat rokotteita työterveyden kautta, ja iän myötä näyttää että rokotuksen haittavaikutukset ovat heilläkin vain lisääntyneet. Pienimuotoinen sairastuminen rokotteen jälkeen näyttää olevan vakio.

Minä(kin) olen allergisoitunut influenssarokotteelle. Muutama vuosi sitten sain sen ilmaiseksi, koska lapseni oli alle 3-vuotias. Silloin sain paikallisen reaktion, kämmenen kokoisen punoittavan, koholla olevan alueen pistokohdan ympärille. Sitä myös kuumotti. Se näytti valtavalta hyttysen piston jälkeen tulevalta kohoumalta.

Nyt sitten viime syksynä maksoin saadakseni influenssarokotuksen. Kurkku turposi parina peräkkäisenä iltana. Veikkaan, että olen allergisoitunut jollekin rokotteen ainesosalle. Tästä eteenpäin jätän sen ottamatta, koska allerginen reaktio on todennäköisesti joka vuosi edellistä pahempi.

Vierailija
177/186 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Euroopan Lääkevirasto

Minulle ei ole tullut edes perusflunssaa kuin yksi vuosi sitten, vaikka minulla on sekä koronalle että influenssalle täydet sarjat, inflarillekin jo 20 v ajan. Perusflunnsa tuli, kun työpaikalla oli räkätautisia töissä, vaikka heidän olisi pitänyt olla sairastamassa kotona. Sinun oma vastustuskykysi terveelle ajattelulle on sen sijaan romahtanut ihan itsekseen ilman rokotteitakin näemmä.

Vierailija
178/186 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Euroopan Lääkevirasto

Nyt on kyse influenssarokotuksesta, ei koronarokotteesta. Toki ne molemmat sai nyt yhtä aikaa, joten rokotusten väli on VUOSI, ei 4 kk.

Pointti oli lääketieteen näkemys, että koronarokote heikentää omaa elimistön vastustuskykyä. Mitä enemmän rokotettu sitä enemmän haitallista. Näinollen on alttiinpi saamaan esim. flunssaa.

Aika korkeisiin rokotekertoihin suomalaisia laitettiin.

Vierailija
179/186 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Euroopan Lääkevirasto

Ei kiitos ,en ota yhteistä koronajainfluenssarokotusta.

Nyt on samalla pakollinen yhdistelmä.

Vierailija
180/186 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikki työikäisethän saa tuon ilmaiseksi työterveyshuuollosta.

Ensinnäkin, kaikki työikäiset eivät ole työsuhteessa. Osa opiskelee, osa on vanhempainvapaalla, osa on työttömänä, osa on yrittäjiä. He eivät siksi ole työterveyshuollon piirissä.

Toiseksi, kaikki työsuhteessa olevat eivät ole työterveyshuollon piirissä. Aikanaan olin insinööritoimistossa asiantuntijatyössä eikä minulla ollut minkäänlaista työterveyshuoltoa. Muutama vuosi sitten olin vuokratyövoimaa välittävän firman palkkalistoilla ja työsopimuksessa luki, että oikeus työterveyshuoltoon alkaa, kun työsuhde on kestänyt 4 kk.

Kolmanneksi, kaikkien työterveyshuolto ei kata influenssarokotuksia.