Työikäisistä valtaosa jätti influenssarokotuksen ottamatta, siis OSTAMATTA
Sitähän ei terve työikäinen julkisesta terveydenhuollosta saa. Ylen toimittajilla on kattava työterveyshuolto, niin heiltä varmaan unohtuu tällaiset.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoin 40 euroa influenssarokotteesta. Tuli halvemmaksi kuin mahdollinen viikon saikku.
T. Pienyrittäjä
Ja mitä hittoa täällä horistaan, en kyllä saanut rokotteesta mitään oireita jonka takia olisi tarvinnut olla töistä pois.
Tosi hyvä sinulle. Ymmärrät varmaan, että kaikki ihmiset eivät ole sinä? Mm. ihmisen työstäkin riippuen, rokotteen aiheuttama kuume, päänsärky, väsymys tai lihasheikkous rokotetussa kädessä voivat vaikuttaa työkykyyn ihan sairausloman veroisesti.
Sain sen riskiryhmäläisenä ilmaiseksi.
Pieni hinta se olisi maksaakin. Olen aiemmin hakenut ns punkkibussilta.
Mä otin viime talvena influenssarokotteen ja sain siitä aivan järkyttävät sivuoireet, jouduin soittamaan lääkärille. En uskalla enää ottaa rokotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo paljoa maksanut, rokottaminen. Viitseliäisyydestä 8kiinni.
No paljonko maksoi?
Se maksaa halvimmillaan noin 30 e hengeltä (apteekin kanta-asiakaskortilla). 0-6 -vuotiaat saavat ilmaiseksi, koska heidät lasketaan riskiryhmäksi. Eli esim. kaksi vanhempaa ja kaksi kouluikäistä lasta maksaisi edullisimmillaan noin 120 e vuodessa. Jossain paljon enemmän.
Ei meillä työttömillä ole mitään rokotuksia.
20 vuoden aikana ainut rokete on korona rokote.
Ei me edes käydä lääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Halvimmillaan 41 euroa, punkkibussi.
Apteekeissa on halvempi hinta sekä influenssa- että punkkirokotukselle.
Lähes kaikki työikäisethän saa tuon ilmaiseksi työterveyshuuollosta.
Itse en ottanut koska rokotusaikoja ei saa enää Mehiläisen pienemmälle toimipisteelle työpaikan lähellä (kaupungin ulkopuolella). Olisi pakko tukkia keskustan toimipisteeseen missä surkeasti parkkipaikkoja eikä ilmaista pysäköintitilaa missään.
Mutta terveenä pysytty tähän asti ilmankin rokotetta.
En ota rokotuksia tautia vastaan mikä ei ole vaarallinen ja mikä aiheuttaa minulla vain parin päivän kuumeen ja nuhan, jos edes saan tartunnan. Oman kropan pitää ihan ilman rokotuksia osata pitää influenssat ha flunssat kurissa... enkä rupea tuntemattomien riskiryhmäläisten takia tuikkaamaan kaikki rokotukset itseeni.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo paljoa maksanut, rokottaminen. Viitseliäisyydestä kiinni.
Rokoteaineen sai alle parilla kympillä. Rokottaminen ei maksanut mitään (tk:n rokotuspiste pisti). En pitänyt kalliina. Otan aina rokotteen, koska lähipiirissä on ihmisiä, joille influenssa voisi oikeasti olla vaarallinen. Enkä sitä muutenkaan haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Influenssarokotuksen ottaminen on hiukan niin ja näin.
Influenssasta saa keskimäärin 10 vuoden välein 10 päivän taudin. Jos rokotuksista saa keskimäärin päivän taudin niin sairaspäivien määrä on 10 vuoden jaksolla about sama kummallakin tavalla.
Sain sikainfluenssarokotuksesta kuumeiluavja lihassärkyä päiväksi, mutta olin toimintakykyinen. Vastaavasti influenssassa en jaksanut nousta sängystä muuta kuin että laahustin käymään vessasa, join vettä hammasmukista ja välillä otin Buranaa. Influenssa jouluna esim. ei olisi kiva. Tai jos se tarttuisi huonokuntoisiin vanhuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja tarjonnut tuon aina halukkaille, joten syy itse ihmisissä.
Ei nyt. Et ole töissä?
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, jutussa syytetään, että työikäiset ottavat laiskasti influenssarokotteita. Voi olla rahastakin kiinni.
Älä viitsi. Ei kenenkään elämä ole parista kympistä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoin 40 euroa influenssarokotteesta. Tuli halvemmaksi kuin mahdollinen viikon saikku.
T. Pienyrittäjä
Ja mitä hittoa täällä horistaan, en kyllä saanut rokotteesta mitään oireita jonka takia olisi tarvinnut olla töistä pois.
Tosi hyvä sinulle. Ymmärrät varmaan, että kaikki ihmiset eivät ole sinä? Mm. ihmisen työstäkin riippuen, rokotteen aiheuttama kuume, päänsärky, väsymys tai lihasheikkous rokotetussa kädessä voivat vaikuttaa työkykyyn ihan sairausloman veroisesti.
Ei siitä tule tuollaisia oireita.
Vierailija kirjoitti:
Mä otin viime talvena influenssarokotteen ja sain siitä aivan järkyttävät sivuoireet, jouduin soittamaan lääkärille. En uskalla enää ottaa rokotetta.
Etkä saanut. Miksi valehtelet?
Tiedän tältä talvelta useita influenssaan sairastuneita rokotuksesta huolimatta 🤷
Vierailija kirjoitti:
No mun lähipiirissä on riskiryhmäläinen, mutta hän käy kaupassa, tapahtumissa, jumpassa jne kun taas minä näen häntä 6-8 kertaa vuodessa. Enkä sairastele juurikaan.
Se lähipiiri tarkoittaa tässä tapauksessa samassa taloudessa asuvia. Meillä minä olen riskiryhmäläinen ja otan aina rokotteen. Mies jätti kerran ottamatta, arveli, että ei kai siitä haittaakaan ole. No, saipas sitten oikein vuosisadan influenssan, jonka muistaa lopun ikäänsä. Sen tapauksen jälkeen hän on sen takuulla muistanut ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, jutussa syytetään, että työikäiset ottavat laiskasti influenssarokotteita. Voi olla rahastakin kiinni.
Eläkeläiset saavat tämänkin ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi. Ei kenenkään elämä ole parista kympistä kiinni.
Kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika iso prosentti kuuluu johonkin noista riskiryhmistä ja saisi rokotteen maksutta. Täysin terve työikäinen on harvinaisuus.
Höpsis, diabeetikot ja astmaa sairastavat varmaan isompina ryhminä, eikä heitä niin paljon ole.
https://thl.fi/aiheet/infektiotaudit-ja-rokotukset/rokotteet-a-o/influe…
No niille, joilla on suurin riski joutua hoitoon eli vanhuksille se rokote annettiin kyllä ilmaiseksi. Aika moni ei kyllä ehkä jaksanut soittaa ajanvarausta, jos ei netissä voinut sitä tehdä.
Mutta on se niin inhottava tauti ja mahdolliset jälkitauditkin on samat kuin yleensä virustaudeissa. Oma sukulaiseni meinasi aikoinaan kuolla, kun tuli keuhkokuume jälkitautina ja oli viikkoja sairaalassa. Siis oli vasta lapsi, kuulo jäi sen taudin seurauksena huonoksi.
Eikä sairastamalla saa immuniteettia, kun virus muuntuu joka vuosi. Meillä naapuri kävi yksityiseltä, sanoi noin 50 euroa rokotteen maksaneen. Varmaan vaihtelee.
Meillä saa työterveydestä. Vuonna 2010 otin rokotteen. En ole sairastanut, joten koen influenssaroketteet turhaksi etenkin, kun työkaveri sairasteli eniten juuri sinä vuonna, kun otti rokotteen. Ehkä sattumaa, mutta osoittaa sen, ettei rokete estä sairastelua.