Työikäisistä valtaosa jätti influenssarokotuksen ottamatta, siis OSTAMATTA
Sitähän ei terve työikäinen julkisesta terveydenhuollosta saa. Ylen toimittajilla on kattava työterveyshuolto, niin heiltä varmaan unohtuu tällaiset.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Sekä minun että mieheni työnantaja tarjosi rokotuksen työsuhde etuna.
Väitätkö että näin on kaikilla vai mikä oli pointtisi? Tulee vissiin yllätyksenä, että eri työnantajilla on eri laajuisia työterveyshuoltoja tarjolla. Minimiin jonka laki vaatii ei tuo kuulu
Kertaakaan en ole ottanut, enkä ota vaikka maksettaisi.
Influenssarokotuksen ottaminen on hiukan niin ja näin.
Influenssasta saa keskimäärin 10 vuoden välein 10 päivän taudin. Jos rokotuksista saa keskimäärin päivän taudin niin sairaspäivien määrä on 10 vuoden jaksolla about sama kummallakin tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä juttu tämä nykyään on, että kaiken pitäisi jonkun muun maksaa?
Ei tarvitse olla ilmaista. Ylen jutussa voisi mainita, että rokote annetaan julkisessa terveydenhuollossa vain riskiryhmille, ja muut voivat hankkia sen omalla kustannuksellaan yksityisestä terveydenhuollosta.
Pikemminkin on melkein kumma, että kyseinen rokote on terveille työikäisille edes lääketieteellisesti perusteltu, eli että hyödyt ovat haittoja suuremmat että niitä edes annetaan. Sen tehohan on huomattavan huono verrattuna useimpiin rokotteisiin. Ei ole ollenkaan taattua, että rokote auttaisi merkittävästi liikkeellä oleviin influenssaviruksiin.
Kaverit saavat rokotteita työterveyden kautta, ja iän myötä näyttää että rokotuksen haittavaikutukset ovat heilläkin vain lisääntyneet. Pienimuotoinen sairastuminen rokotteen jälkeen näyttää olevan vakio.
En ole ikinä ottanut influenssa rokotetta. En myöskään ole koskaan sairastanut influenssaa. En ole mikää rokotevastainen, mutta en vain jostain syystä ole nähnyt tarpeelliseksi ottaa kyseistä rokotetta. Saa nähdä jos sitä joskus sairastuu että muuttuuko mieli.
N45
Mä en ottais vaikka maksettais.
Yksi työkaveri otti kerran (meillä työnantaja maksaa) eikä ole ikinä sairastanut niin paljon kuin sinä talvena. Ehkä jäänyt itellekin siitä kammo.
Rokotevastaiset ja venäjän trollit ei ota rokotuksia, näin mä muistan kun täälläkin palstalla sanottiin että jos et ota rokotuksia niin olet rokotevastainen tai venäjän trolli. Valtaosa ihmisistä on rokotevastaisia ja venäjän trolleja.
Miksi kaikki pitäsi saada maksuttomasti?
Niin pieni kustannus työssäkäyvälle, ettei takuulla ole raha syynä miksi jää ottamatta.
Influenssarokote apteekissa 39 €, Mehiläisellä 55 e, Terveystalolla 52,90 €.
Mun mies ottaa sen joka vuosi ja sairastaa paljon. Mä en ota enkä juurikaan sairastele. En vain näe syytä miksi se perusterveen pitäisi ottaa. Kun ei edes nuhaa ole ollut pariin vuoteen ollenkaan. Mun elintavoilla ei vaan flunssat tule ja kun en tee asiakaspalvelua vaan istun pienessä konttorissa tai kotona tekemässä töitä niin ei tartu.
Ei kyse ole siitä että maksaako se vai ei. En vain näe siitä mitään hyötyä itselleni näin perusterveenä ja harvoin muutenkaan sairastelevana.
Maksoin 40 euroa influenssarokotteesta. Tuli halvemmaksi kuin mahdollinen viikon saikku.
T. Pienyrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika iso prosentti kuuluu johonkin noista riskiryhmistä ja saisi rokotteen maksutta. Täysin terve työikäinen on harvinaisuus.
Ja itseasiassa sekin riittää, että lähipiirissä on joku em. riskiryhmiin kuuluva. Varmasti harvassa sellainen, jolla ei lähipiirissä esim alle kouluikäisiä lapsia, yli 65-vuotiaita, astmaatikkoa tai diabeetikkoa. Lista sairauksista on pitkä.
Se riskiryhmä, jonka lähipiiri saa rokotteen, on suppeampi kuin se riskiryhmä, joka itse saa rokotteen.
Esimerkiksi kaikki 65 vuotta täyttäneet saavat itse rokotteen, mutta vain huonokuntoisten 65 vuotta täyttäneiden lähipiiri saa. Alle kouluikäiset lapset saavat itse rokotteen, mutta vain alle puolivuotiaiden vauvojen lähipiiri saa. Ja niin edelleen.
https://thl.fi/aiheet/infektiotaudit-ja-rokotukset/rokotteet-a-o/influe…
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, jutussa syytetään, että työikäiset ottavat laiskasti influenssarokotteita. Voi olla rahastakin kiinni.
Mulla jäi rahasta kiinni, tänä vuonna ollut vähän tiukka.
Vierailija kirjoitti:
Maksoin 40 euroa influenssarokotteesta. Tuli halvemmaksi kuin mahdollinen viikon saikku.
T. Pienyrittäjä
Kaiken järjen mukaan jokaisen työnantajan kannaisi tarjota tämä työntekijöilleen. Pari saikkupäivää maksaa paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
T. Pienyrittäjä
Ja mitä hittoa täällä horistaan, en kyllä saanut rokotteesta mitään oireita jonka takia olisi tarvinnut olla töistä pois.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja tarjonnut tuon aina halukkaille, joten syy itse ihmisissä.
Otin rokotteen mutta sairastuin silti. Taisi osua huonosti tänävuonna.
Työpaikkani on tarjonnut vuosia ilmaiset influenssarokotukset. En ole koskaan ottanut.
Ylen toimittajilla kuuluu työterveyspalveluihin kaikki, jopa hammashoito
Halvimmillaan 41 euroa, punkkibussi.