Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun äiti eleli kotirouvana, ja heille se sopi mainiosti molemmille. Mutta en mä kyllä uskaltaisi näiden nykymiesten varaan jättäytyä? Ehkä..

Vierailija
01.03.2025 |

Mun äiti eleli kotirouvana, ja heille se sopi mainiosti molemmille. Mutta en mä kyllä uskaltaisi näiden nykymiesten varaan jättäytyä, niissä on hyvin harvat sellaisia kuin mun isä, joka on (ihan perus kirkko-)uskovainen, vakavamielinen mies, joka on sitä mieltä että avioliitto on kuolemaan asti, myötä- ja vastoinkäymisissä. Äiti esim. keski-ikään mennessä tuplasi painonsa nuoruuden painosta, eikä varmasti ollut enää seksuaalisessa mielessä viehättävä. Isä ei koskaan harkinnutkaan eroa. Juhlivat 50-vuotishääpäiväänsä viime joulukuussa. Mutta nämä nykymiehet, jotka voivat vaan jossain vaiheessa päättää että on kasvettu erilleen tai akka on rupsahtanut eikä enää kiihota tms, niin en mä kyllä näiden varaan jättäisi toimeentuloani. Kivahan sitä olisi varmaan 20-30 veenä olla kotirouva, mutta mitä jos sitten kun olet 40-50, se mies jättää eikä sulla ole koulutusta, työkokemusta, omaa rahaa, eikä mitään. Ei, en uskaltaisi. Täytyy miehen maksaa mulle ns. palkkaa kotona olosta niin suostun. Ja luulen, että tämä onnistuu.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin siivoilevaa kotiherraa erittäin tylsänä kumppanina. Kyse ei ole vain rahasta, vaan mitä elämälläsi teet. Se on sinun ainutkertainen elämä. 

Vierailija
42/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut aina kotona ja nyt lähestyn jo 50:ttä. Tilanne on kuitenkin se, että olen saanut käyttää lapsista saamani etuudet itseeni ja säästöjä/sijoituksia löytyy ja kertyy koko ajan eli pärjäisin ihan hyvin lopun elämää jos tulisi sille tarve. 

Ne lapsille tarkoitetut etuudet on tarkoitettu lapsia varten, ei sinun tarpeisiisi. On kyllä säälittävää lokkeilla ensin miehen lompakolla ja sitten käyttää vielä yhteiskunnankin rahoja.

Eiköhän ne lapset ole kuitenkin elätetty, luultavasti heidän isänsä rahoilla? Ei kai mikään instanssi valvo mihin lapsilisät kulutetaan? Jos niistä riittää sijoitettavaksi niin miksi ei? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni oli 50-luvulla siitä poikkeuksellinen nainen, että hän kävi töissä kodin ulkopuolella ja oli vielä johtoasemassa. Lapsiakin oli vain kaksi. Siitä oli tullut hirveästi sanomista suvun kesken ja kylillä. Koska tuohon aikaan ei juuri erottu, niin oletettiin että kyllä mies elättää ja naisen on parempi keskittyä kodinhoitoon ja miehensä makuualustana toimimiseen, halusi hän sitä tai ei. Ja lapsia piti mielellään olla hirveä liuta.

Hän opetti minullekin, että naisen ainoa turva on oma työ ja toimeentulo, ja se on samalla perusta lasten turvallisuudentunteelle. Ikinä ei saa jäädä miehen varaan. Hän jäi leskeksi vielä työelämässä ollessaan.

Vierailija
44/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, että nuoret yrittävät pakoilla työtä. Pojat istuvat kotona pelikoneen ääressä juomassa megistä, ja ovat tyytyväisiä kun Kela antaa rahaa. Tytöt haaveilevat rikkaasta miehestä joka antaa rahaa jos vahdit omia lapsiasi. 

Ei tuollainen loismainen elämäntapa ole aikuiselle ihmiselle sopiva. Jokaisen pitäisi hankkia itse omat rahansa.

Vierailija
45/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin jotain 3-4 vuoden välissä, niin äitini joutui (kävellen) menemään synnyttämään pikkusiskoa, ja isäm piti jäämään kotiin minua hoitamaan.

Ei hänellä ollut minkäänlaista kokemusta esim.siitä, mitä lapselle syötetään. Oli keittänyt kahvia ja ei löytänyt siihen maitoa, niin laittoi voita nokareen kahvin päälle. Muistan hyvin, kuinka katselin sen voin sulamista kahvikupissani. Sen kupin kuvionkin muistan.

Vierailija
46/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että nuoret yrittävät pakoilla työtä. Pojat istuvat kotona pelikoneen ääressä juomassa megistä, ja ovat tyytyväisiä kun Kela antaa rahaa. Tytöt haaveilevat rikkaasta miehestä joka antaa rahaa jos vahdit omia lapsiasi. 

Ei tuollainen loismainen elämäntapa ole aikuiselle ihmiselle sopiva. Jokaisen pitäisi hankkia itse omat rahansa.

Toivottavasti kuitenkin vain vähemmistö nuorista näin. Suurin osa kuitenkin järkeviä ja elämää täysillä eläviä.

Vierailija
47/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut aina kotona ja nyt lähestyn jo 50:ttä. Tilanne on kuitenkin se, että olen saanut käyttää lapsista saamani etuudet itseeni ja säästöjä/sijoituksia löytyy ja kertyy koko ajan eli pärjäisin ihan hyvin lopun elämää jos tulisi sille tarve. 

Ne lapsille tarkoitetut etuudet on tarkoitettu lapsia varten, ei sinun tarpeisiisi. On kyllä säälittävää lokkeilla ensin miehen lompakolla ja sitten käyttää vielä yhteiskunnankin rahoja.

Eiköhän ne lapset ole kuitenkin elätetty, luultavasti heidän isänsä rahoilla? Ei kai mikään instanssi valvo mihin lapsilisät kulutetaan? Jos niistä riittää sijoitettavaksi niin miksi ei? 

Kysymys kuuluukin, että miksi heidät on elätetty isän rahoilla jos heillä kerran on äitikin? Ja miksi äiti on tuhlannut itseensä lapsille tarkoitetut Kelan rahat?

Vierailija
48/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse inhoan ns kotirouvan elämää. Sairauksien ja tyhmyyden takia en päässyt työelämään. 

Jatkan... Oma DI-mies hoitaa maksupuiolen. Kadehdin piikoja ja palvelijoita, jotka niiavat mielessäni kun palvelevat esim. kaupassa. Säälittävällä palkalla raatavat ja asuvat jossain läävässä. Ostavat halpaa ruokaa.

Mun mieheni on pienipalkkainen duunari.

Yökkis. Jätä se. 🤮

Ei kukaan muu huoli.

Vierailija
49/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut töissä ja voinut laittaa lapsilisät lasten tileille. Kotirouvat ovat näköjään hyvin itsekkäitäkin. Tämä nyt kyllä oli tiedossakin.

Hämmästyttävää röyhkeyttä siinä ylimmässä avautumisessa. Kotiäitejä on hyvin moneen lähtöön. Suurperheessä on oltava tarkkana, että rahat riittävät edes lasten välttämättömyyksiin.

Vierailija
50/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, että eikö kotiäitejä yhtään hävetä? Eletään puolison siivellä, ei tuoteta yhteiskunnalle mitään ja näytetään lapsille huonoa esimerkkiä?

Jos mies vain lopettaisi työt ja jäisi kotiin istumaan, häntä pidettäisiin aivan luuserina. Ja niin se on naisillakin. "Kotiäitiys" eli työnvälttely on laiskuutta ja loisimista.

Vierailija
51/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut töissä ja voinut laittaa lapsilisät lasten tileille. Kotirouvat ovat näköjään hyvin itsekkäitäkin. Tämä nyt kyllä oli tiedossakin.

Hämmästyttävää röyhkeyttä siinä ylimmässä avautumisessa. Kotiäitejä on hyvin moneen lähtöön. Suurperheessä on oltava tarkkana, että rahat riittävät edes lasten välttämättömyyksiin.

Suurperheet kuuluvat vain suurituloisille. Ison lapsikatraan tekeminen duunarin tulojen varaan on lasten kaltoinkohtelua.

Vierailija
52/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurperheet kuuluvat vain suurituloisille. Ison lapsikatraan tekeminen duunarin tulojen varaan on lasten kaltoinkohtelua.

Ja siinäkin on pennissä venyttämistä. Edelleen, elämä voi tuoda mukanaan yllätyksiä, jolloin päädytään tilanteeseen, että on suurperhe ja ainoastaan yksi tulonsaaja duunaripalkoilla.

Vierailija
53/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät olivat tosi tärkeitä ennen. Ei kela mitään maksanut, isä elätti yleensä äidin ja lapset.

Vierailija
54/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ennen miehet olivat miehiä ja naiset naisia.

Vierailija
55/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ennen miehet olivat miehiä ja naiset naisia.

Eli miehet saivat sydiksen 45-vuotiaana, jos eivät esim. juoneet itseään hautaan. 

Vierailija
56/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä mediassa olleet kotirouvat vaikuttavat olevan, no ei mitään valioyksilöitä. Ei osata talouteen liittyviä asioita, ei haluta ottaa selvää, jätetään muiden eli kumppanin hoidettavaksi ja ei oikein osata tai haluta kantaa vastuuta elämän isoista päätöksistä.

Ei nämä kyllä täysivaltaisia aikuisia ole. Tarvitsevat holhousta, vaikka saattavat olla vanhempia itse. Mutta eivät aikuisia.

Vierailija
57/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele jäämään tuuliviirin elätettäväksi.

Vierailija
58/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurperheet kuuluvat vain suurituloisille. Ison lapsikatraan tekeminen duunari

Työttömyys, konkurssi ja työkyvyttömyys ovat kaikki sellaisia riskejä, joihin pitää ymmärtää varautua jo lapsilukua suunnitellessa. Ne eivät ole "yllätyksiä".

Vierailija
59/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä mediassa olleet kotirouvat vaikuttavat olevan, no ei mitään valioyksilöitä. Ei osata talouteen liittyviä asioita, ei haluta ottaa selvää, jätetään muiden eli kumppanin hoidettavaksi ja ei oikein osata tai haluta kantaa vastuuta elämän isoista päätöksistä.

Ei nämä kyllä täysivaltaisia aikuisia ole. Tarvitsevat holhousta, vaikka saattavat olla vanhempia itse. Mutta eivät aikuisia.

Tulee mieleen pienet lapset, jotka ovat iloisia ja ylpeitä kun osaavat tehdä jonkun kotityön. Iloisena sitten imuroivat ja haluavat että joku kehuu vieressä. Lapselta sellaisen ymmärtää, mutta kyllä aikuisen pitäisi pystyä muuhunkin.

Vierailija
60/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa Helena Koivulta kysyä, kannattiko kotiäitiys. Jos hän olisi Mikon rahoilla loisimisen sijaan tienannut itse, niin nyt ei tarvitsisi itkeä rahan puutetta lehdissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi