Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun äiti eleli kotirouvana, ja heille se sopi mainiosti molemmille. Mutta en mä kyllä uskaltaisi näiden nykymiesten varaan jättäytyä? Ehkä..

Vierailija
01.03.2025 |

Mun äiti eleli kotirouvana, ja heille se sopi mainiosti molemmille. Mutta en mä kyllä uskaltaisi näiden nykymiesten varaan jättäytyä, niissä on hyvin harvat sellaisia kuin mun isä, joka on (ihan perus kirkko-)uskovainen, vakavamielinen mies, joka on sitä mieltä että avioliitto on kuolemaan asti, myötä- ja vastoinkäymisissä. Äiti esim. keski-ikään mennessä tuplasi painonsa nuoruuden painosta, eikä varmasti ollut enää seksuaalisessa mielessä viehättävä. Isä ei koskaan harkinnutkaan eroa. Juhlivat 50-vuotishääpäiväänsä viime joulukuussa. Mutta nämä nykymiehet, jotka voivat vaan jossain vaiheessa päättää että on kasvettu erilleen tai akka on rupsahtanut eikä enää kiihota tms, niin en mä kyllä näiden varaan jättäisi toimeentuloani. Kivahan sitä olisi varmaan 20-30 veenä olla kotirouva, mutta mitä jos sitten kun olet 40-50, se mies jättää eikä sulla ole koulutusta, työkokemusta, omaa rahaa, eikä mitään. Ei, en uskaltaisi. Täytyy miehen maksaa mulle ns. palkkaa kotona olosta niin suostun. Ja luulen, että tämä onnistuu.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän valinnan tehnyt nainen elää miehensä rahoilla eikä yhteiskunnan, tehköön niin. Nykyään korostetun yksilönvapauden ja itsemääräämisoikeuden nimissä se lienee sallittua.

Kuule. Monet vanhemmista kokevat tehtävänsä kotona lasten kanssa hyvinkin mielekkääksi ja antoisaksi.

Suomessa kaikki lapsiperheet saa samat yhteiskunnan palvelut. 

Vierailija
22/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen keski-ikäinen nainen ja naimisissa DI:n kanssa jo kaksikymmentä vuotta. Valitsin puolison koulutuksen perusteella. Ja suosittelen samaa sinullekin.

Mikä on oma koulutuksesi? Meillä on molemmilla DI -koulutus. Lapset olemme hoitaneet yhdessä puolison kanssa. Puolisoni valitsin, koska rakastuimme toisiimme.

-ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa oon miettinyt, kun lukenut tästä kotirouvatrendistä. Mulla ollut 2 pitkää parisuhdetta, joista lapsiakin syntynyt. Miellyttäjätyyppi olen ja huolehtinut kumppanieni toiveista makkarissa, joten pikkulapsiarjessakaan ei oo kylmiä/kuivia kausia ollut. Kotityöt jakaantuneet lähinnä mun molemmille hartioille ym miehen elämä ollut melko helppoa. Siltikin suhteet päättyivät molemmat kumppanin pettämisiin. Onneksi on ollut oma työ, jolla pitää lasten arki pystyssä. Mun käsitys miesten kyvyistä huolehtia toisesta on, että nautinto edellä eletään. Ja se taas riippuu ihan fiiliksistä sinä päivänä.

Vierailija
24/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään, että eläisin miehen siivellä. Mutta ei se minulta ole pois, jos joku muu sellaisen virheen haluaa tehdä ja uskoo tehneensä oikean ratkaisun.

Vierailija
25/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut aina kotona ja nyt lähestyn jo 50:ttä. Tilanne on kuitenkin se, että olen saanut käyttää lapsista saamani etuudet itseeni ja säästöjä/sijoituksia löytyy ja kertyy koko ajan eli pärjäisin ihan hyvin lopun elämää jos tulisi sille tarve. 

Vierailija
26/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihana asua vihdoinkin yksin, elää kuten tahtoo, ihastua ja treffailla rakastajaa silloin tällöin. 

Vierailija
27/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhatpiiat ja mahot naiset kadehtivat eniten kotirouvia, joilla vieläpä omatekemiä lapsia ja kaiken lisäksi oman rakkaan miehen kanssa yhteisiä.

Painukaa vaan töihinne niillä matalilla palkoillanne tai olkaa työttömänä kelan elätteinä. Ja muistakaa katkerina kadehtia elämänne valuessa hukkaan.

Mikä logiikka tässä haukkumisessa oli? Jos pitäisi paikkansa, se tarkoittaisi yksinkertaisesti, että vanhapiika olisi hänkin tahtonut löytää itselleen sopivan miehen, perustaa perheen ja pysyä kotiäitinä. Pitää elää yksin miten pystyy, kun ei miestä ole löytynyt. Matalapalkkainen työ tai työttömyys ei ole yksin eläessä ainoa vaihtoehto, saati katkeroituminen.

Vierailija
28/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkerat kotiorjat alapeukuttaa vapaiden naisten kommentteja :)

Vierailija
29/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiitos. Mitäpä sitten, kun lapset ovat muuttaneet omilleen. Lisäksi aikamoinen taakka miehelle huolehtia yksin perheen taloudesta, kun jo kahden ihmisen tuloilla tekee tiukkaa. Paineet lisääntyvät, kun perheen toimeentulo on yhden ihmisen varassa.

Vaikka mies pysyy rinnalla, niin ei ole mitään takeita siitä, että mies pysyy työllisenä. Kun ikä lähenee 50 vuotta, niin uuden työpaikan saaminen irtisanomistilanteessa voi olla mahdotonta. Jos perheen talous on silloin pelkästään miehen varassa, niin tilanne on hankala. 5-kymppinen kotirouva tuskin työllistyy mihinkään tai jos työllistyy, nijn pelkästään niillä rahoilla on vaikea elättää perhettä 

Vierailija
30/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä naisen paras turva on taloudellinen itsenäisyys (eikä miehen oikkujen varassa oleminen). Tulen saamaan eläkettä n. 2500/kk, nykyinen brutto 4800/kk (netto n. 3200), joten rahaa säästyy kivasti joka kuukausi. Lapseni on jo aikuinen, eli voin keskittyä itseeni ja teen säästyneillä rahoilla mitä haluan. Vapaaehtoisesti sinkkuna on aivan mahtavaa: vapaus ja mielenrauha. Koti on aina siisti ja nukun hiljaisuudessa. Ei riitoja, vonkausta, sotkua, kuorsausta, bessrwisseröintiä. Elämä on todellakin valintoja. N48

Vierailija
31/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ei uskalla. Mutta riittävä perustulo olisi hyvä. Koska kaikille ei ole uraa tai sen saanti on vaikeaa, on myös sairauksia. Osalla ei autoa. Ei haluta että työelämä on pelkkä painostuspeli ja pelkoruletti. Vaan halutaan kehittää hyvinvointia ja vapauttakin. Itsenäisyyttä. Kaikilla ei ole sukulaisia tai läheisiä. Ajatellaan kauemmas ja että olisi turvallinen pohja kaikille, joka ei petä.

Vierailija
32/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä provider-höpötyksissä kannattaa miettiä, että lähtisikö yksikään järkevä ja itseään kunnioittava mies tuollaiseen kuvioon, jos olisi se kotona oleva. Että olisiko typerä riski ja huono diili, jäisikö oma elämä elämättä.

Vierailija
33/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ryhtyy kotirouvaksi, niin silloin pitää olla kirjallinen sopimus palkasta, eläkekertymästä ja terveysvakuutuksesta. Mikään suullinen sopimus "elättämisestä" ei riitä.

Jos siis sovitte että hoidat lasta 1,5-vuotiaaksi asti kotona, voitte sopia että mies maksaa sinulle summan X joka kuukausi, maksaa yksityistä eläkevakuutusta summan Y ja pitää voimassa yksityisen terveysvakuutuksesi.

Vierailija
34/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut aina kotona ja nyt lähestyn jo 50:ttä. Tilanne on kuitenkin se, että olen saanut käyttää lapsista saamani etuudet itseeni ja säästöjä/sijoituksia löytyy ja kertyy koko ajan eli pärjäisin ihan hyvin lopun elämää jos tulisi sille tarve. 

Ne lapsille tarkoitetut etuudet on tarkoitettu lapsia varten, ei sinun tarpeisiisi. On kyllä säälittävää lokkeilla ensin miehen lompakolla ja sitten käyttää vielä yhteiskunnankin rahoja.

Vierailija
35/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse inhoan ns kotirouvan elämää. Sairauksien ja tyhmyyden takia en päässyt työelämään. 

Jatkan... Oma DI-mies hoitaa maksupuiolen. Kadehdin piikoja ja palvelijoita, jotka niiavat mielessäni kun palvelevat esim. kaupassa. Säälittävällä palkalla raatavat ja asuvat jossain läävässä. Ostavat halpaa ruokaa.

Heillä sentään on rahaa edes siihen halpaan ruokaan ja "läävään". Sinulla ei ole mitään.

Vierailija
36/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseään kunnioittava ei ryhdy kotirouvaksi vuonna 2025

Kotirouva on yhtä nolo kuin Instagramin pyllistelijätytöt. Häpeäisin silmät päästäni jos omasta tyttärestäni tulisi sellainen. Kyllä pitää ihan oikea ammatti olla.

Vierailija
37/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse inhoan ns kotirouvan elämää. Sairauksien ja tyhmyyden takia en päässyt työelämään. 

Jatkan... Oma DI-mies hoitaa maksupuiolen. Kadehdin piikoja ja palvelijoita, jotka niiavat mielessäni kun palvelevat esim. kaupassa. Säälittävällä palkalla raatavat ja asuvat jossain läävässä. Ostavat halpaa ruokaa.

Heillä sentään on rahaa edes siihen halpaan ruokaan ja "läävään". Sinulla ei ole mitään.

Se oli sekava kommentti muutenkin. Kadehtii niiailijoita ja seuraavassa lauseessa säälii.

Vierailija
38/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei v**tu näitä juttuja. Aikuinen ihminen elättää itse itsensä omalla rahalla sukupuoleen katsomatta. Päivän selvä asia ja nämä tämmöset jauhamiset kertoo AIKUISUUDEN puutteesta omassa itsessä.

Typerintä, mitä nainen voi tehdä, on antaa elämänsä pois muiden käytettäväksi. Valoja päälle nyt!!

Vierailija
39/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut töissä ja voinut laittaa lapsilisät lasten tileille. Kotirouvat ovat näköjään hyvin itsekkäitäkin. Tämä nyt kyllä oli tiedossakin.

Vierailija
40/70 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotirouvan työ on arvostettavaa, kaikki muu työ ei ole kovin mielenkiintoista ja antoisaa. On myös tylsiä töitä, joista vieläpä maksetaan huonosti.

Nuorten kauniiden naisten keskuudessa nostaa päätään kotirouvailmiö, jossa nainen hankkii elättäjämiehen ja jättäytyy pois työelämästä. Tässä on omat etunsa ja tietty arvokkuus.

https://www.aamulehti.fi/kolumnit/art-2000011049870.html

Tiesitkö, että Suomessa ei jää kukaan tyhjän päälle. Kyllä sitä rahaa aletaan maksamaan yksin jäänneellekin avoleskellekin tai eronneelle yksin asuvallekin naiselle ilman elättäjäänsä. Se on joko työttömyyskorvaus tai leskeneläke tms. toimeentulotuki. Ole huoleti, älä väitä muuta.

Ja niillä Kelan tuilla saakin sitten kitkutella hautaan asti, ketään kun ei kiinnosta palkata 35v "ex-kotirouvaa" jolla ei ole mitään työkokemusta tai osaamista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä