Pitääkö mun oikeasti ilmoittaa 160e synttärilahja Kelaan kun saan toimeentulotukea?
Mä siis saan perustoimeentulotukea, ja oli synttärit tällä viikolla. Sain lahjaksi 160e rahaa...Pitääkö nuo nyt sitten lain mukaan ilmoittaa tuloksi Kelaan kun haen perustoimeentulotukea?? Näin mulle väitettiin 😕😕
Kommentit (92)
Noi tiet sais kokonaan lopettaa kun niitä väärinkäytetään aina kun vaan pystytään!!!
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ilmoittaa. Kela voi päättää sinun saavan saman summan "lahjaksi" joka kuukausi ja alkaa siksi vähentämään lahjasumman verran tukea joka kuukausi.
Se on Kelan "tapauskohtaista" mielivaltaa.
Olihan Kela jopa päättänyt jonkun pienen veikkausvoiton saaneen kohdalla vähentää voiton verran tukea joka kuukausi, kun se voittosumma oli muka säännöllinen tulo. Se oli kai korjattu myöhemmin mutta niin Kela toimii. Jos saat joltakulta rahaa, tämän pitää elättää sinua siitä eteenpäin joka kuukausi.
Hyvä että tekevät noin koska kelan rahoja huijaavilla henkilöillä ei ole mitään moraalia.
Vierailija kirjoitti:
Ajattele niin, että elätät itse itseäsi sillä 160 eurolla, eikä kukaan toinen veronmaksaja. Se on kunniallinen asia, vaikka omalla tilillä se on +-0.
Mutta nykyään pitäisi ajatella kansainvälisemmin, eikä tällä suomalaisella työkunniamoraalilla. Eli älykkäintä on huijata muilta oma elatus, eikä turhaan liata omia käsiään töiden teossa. Jos kerran on tönttöjä, jotka ovat valmiita maksamaan siitä, ettei tee yhtään mitään. Tällainen ajattelutapa on maailmalla paljon yleisempää, eikä Suomi vaan voi käpertyä omaan pieneen kaikukammioonsa, jossa oma työ nähdään ainoana kunniallisena asiana. Kannattaisi sopeutua uuteen ajattelutapaan!
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun mä sain joskus vuosia sitten toimeentulotukea lapsen kanssa, niin sitä saatiin sossusta. Mulla oli pankissa kaksi tiliä joista vain toisen ilmoitin sossuun. Toiselle vastaanotin satunnaisesti rahaa kun myin sukkia tms. Summat max. 30€ ja satunnaista miten ehdin tehdä jotakin ja sain myytyä ne. En todellakaan alkanut noita ilmoittamaan sossuun tai verottajalle.
Nykyään kel ja sossu saa tiedot pankkitileistä. Mullekin löytyi aikaisemmin tuntematon tili. Kummisetäni oli avannut mulle omassa pankissa kun olin lapsi. Ja olihan siellä rahaa.
En ilmoittaisi mitään käteislahjoja kelalle, ei ne tuet suuria summia ole elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse ilmoitan aina kaikki saamani lahjat ja löytämäni panttipullot.
*huutonaurua*
Vaikka trollihan sä vain oletkin.
Varkaudesta jää aina lopulta kiinni. Ei kannata lähteä käteiskikkailuun, vaikka nämä Kela-veteraanit sitä harrastavatkin.
Käteinen ei edes käy suurilla summilla missään. Nykyisin on jo epäilyttää jos maksaa käteisellä.
Siis miettiikö joku oikeasti pitääkö kelalle ilmoittaa jostain käteislahjasta?
Öööööh, mitä ihmettä?
Ei kelalle ilmoitella mitään ylimääräisistä käteisistä!
Nuo käteisjutut on vähän niin kuin käteenvetojutut. Kummastakaan ei tehdä raporttia Kelalle, eikä oikeastaan muillekaan. Ja silti kaikki vain jotenkin tietävät, että harrastelet molempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun mä sain joskus vuosia sitten toimeentulotukea lapsen kanssa, niin sitä saatiin sossusta. Mulla oli pankissa kaksi tiliä joista vain toisen ilmoitin sossuun. Toiselle vastaanotin satunnaisesti rahaa kun myin sukkia tms. Summat max. 30€ ja satunnaista miten ehdin tehdä jotakin ja sain myytyä ne. En todellakaan alkanut noita ilmoittamaan sossuun tai verottajalle.
Nykyään kel ja sossu saa tiedot pankkitileistä. Mullekin löytyi aikaisemmin tuntematon tili. Kummisetäni oli avannut mulle omassa pankissa kun olin lapsi. Ja olihan siellä rahaa.
Niin nykyään. Mä olen saanut toimeentulotukea viimeksi kesäkuussa 2013 eli aikaa on mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Varkaudesta jää aina lopulta kiinni. Ei kannata lähteä käteiskikkailuun, vaikka nämä Kela-veteraanit sitä harrastavatkin.
Käteinen ei edes käy suurilla summilla missään. Nykyisin on jo epäilyttää jos maksaa käteisellä.
Epäilyttävää kenen mielestä? Ja mitä väliä?
Ei kannata ilmoittaa. Kela voi päättää sinun saavan saman summan "lahjaksi" joka kuukausi ja alkaa siksi vähentämään lahjasumman verran tukea joka kuukausi.
Se on Kelan "tapauskohtaista" mielivaltaa.
Olihan Kela jopa päättänyt jonkun pienen veikkausvoiton saaneen kohdalla vähentää voiton verran tukea joka kuukausi, kun se voittosumma oli muka säännöllinen tulo. Se oli kai korjattu myöhemmin mutta niin Kela toimii. Jos saat joltakulta rahaa, tämän pitää elättää sinua siitä eteenpäin joka kuukausi.