Pitääkö mun oikeasti ilmoittaa 160e synttärilahja Kelaan kun saan toimeentulotukea?
Mä siis saan perustoimeentulotukea, ja oli synttärit tällä viikolla. Sain lahjaksi 160e rahaa...Pitääkö nuo nyt sitten lain mukaan ilmoittaa tuloksi Kelaan kun haen perustoimeentulotukea?? Näin mulle väitettiin 😕😕
Kommentit (92)
Sehän on sun oma asiasi minne siitä menet mölisemään. Jos sait tuon summan sitten taas tilille, niin jäät siitä joka tapauksessa kiinni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteinen käteinen käteinen.
Itse jos käyn alkossakaan, nostan rahat ja maksan käteisellä koska tästäkin on mussutettu.
Siis onko Kela ihan oikeasti toimeentulotukea hakiessa huomauttanut Alkossa käymisestä?? Toimeentulotuen rahan saa käyttää miten haluaa. Voisin kuvitella että moni Suomessa ostaa sillä myös alkoholia, tuskin se Kela ehtii jokaista ruveta torumaan :D Ja itsemääräämisoikeus, muista.
Itse en alkoholia käytä mutta jos käyttäisin ja kela mussuttais mulle rahan käytöstä niin ärähtäisin niille että niille ei kuulu se mihin rahani käytän t: eri
Kelaa ei kiinnosta menot, vaan ainoastaan tulot. Alkoon saat laittaa kaiken tai vaikka kaduilta ostaa laittomia, niin se on ok. Mutta jos lait
Perustoimeentulotuki. Kiliseekö? Sen kuuluu ollakin se viimesijainen tuki ja aivan sen kokoinen, että sillä juuri pysyy hengissä. Jos siitä on jäänyt yli, niin sitten sitä on maksettu liikaa
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan pitää, mutta vain tyhmä ilmoittaa, jos raha annettiin käteisenä.
Tyhmä tai rehellinen. Ilmeisen moni täällä on epärehellinen.
Ajattele niin, että elätät itse itseäsi sillä 160 eurolla, eikä kukaan toinen veronmaksaja. Se on kunniallinen asia, vaikka omalla tilillä se on +-0.
Tilille saa ottaa kuukaudessa max. 50€ lahjarahaa/avustusta jos saa toimeentulotukea. Muuten vähennetään suoraan tuesta. Käteistä ei tietenkään kannata ilmoittaa, kun ei sitä kukaan tule selvittelemään eikä Kela kysele mihin kukin tukensa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan pitäisi, se on toki sinun asiasi miten menettelet. Itse en ilmoittaisi, enkä ilmoita.
Toimeentulotuki on siitä omituinen tuenmuoto kun se on viimesijainen, niin kela pääsee ihmiseen käsiksi tiliotteiden kautta ja näinollen rikottua ihmisen yksityisyydensuojaa sekä itsemääräämisoikeutta. Näin kela saa täyden kontrollin asiakkaaseen jolloinka tuensaaja ei saa tehtyä rahoillaan mikä itselle parasta olisi, esim. säästettyä tai sijoitettua.
Mikä idea siinä on että työtön ei saa saada sivuun rahaa joka kuitenkin helpottaisi hänen elämäänsä, työllistymistä sekä toisi turvaa? Onko sosiaaliturvanmukaista toimintaa kelalta? onko? Ei minusta..
Periaatteessa ihmisen pitäisi saada asumistuessa tuo mitä saa toimeentulotuessa niin ongelmaa ei olisi. Tällöin ihminen saisi perusosan verran, se olisi reilua jokaista kohtaan. Silloin ei ole ongelmaa jos
Ihme lässytystä. Sehän on ihan täysin oma valinta ja itsemääräämisoikeutta hakeeko toimeentulotukea vai ei.
Jatkat sujuvasti siitä, miten työtyön ei saa säästää, mutta kyllä saa. Mutta toimeentulotukea ei saa jos sille ei ole tarvetta ja jos sulla on omaa rahaa, niin silloin ne käytetään ensin. Ihan loogistahan se on. Toimeentulotuki ei siis ole mikään kansalaispalkka, vaan sitä saa, jos muuta rahaa ei ole.
Eihän tuo tietenkään mitenkään optimaalinen järjestelmä ole, mutta ihan looginen kyllä. Ja aloittajan synttärirahat suon jäävän piiloon ja ostakoon mitä haluaa, mutta onhan se niinkin, että miksi yhteiskunnan tulisi maksaa aloittajan menoja viimesijaisen tuen muodossa, vaikka hänellä olisi omaakin rahaa niihin? Miksi siis minun ja muiden veronmaksajien pitäisi kustantaa esimerkiksi aapeelle muutaman viikon ruuat, jos hänellä kerta on niihin omaakin rahaa?
No tee niin, jos olet noin tyhmä, että pitää kysyä asiaa.
Kovasti täällä jaksetaan aina yllyttää rikoksiin, mutta missä se raja sitten menee ja miksi? Onko 500 e, 1000 e tai 2000 e synttärilahja yhtä oikein jättää ilmoittamatta? Kun pakkohan synttäreistä on saada nauttia ja typerää nillittää näin pienistä, vai miten se meni...
Ei tarvi, ilmoitin jo sun puolesta. En tiedä kuka olet, tai missä asut, mutta ilmoitin Kelalle, että kaikki toimeentulotukiasiakkaat ovat saaneet n. 200 € lahjana. Tuommoisia lusmuja kun ei kuulu silitellä silkkihansikkain.
No ei kai nyt sentään.
Kuten moni on todennut, ei kannata ilmoittaa käteistä, mutta jos tilille lävähtää niin se on sitten siinä. Kela vähentää tilillä näkyvät. Ei kannata olla naiivi.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan pitäisi, se on toki sinun asiasi miten menettelet. Itse en ilmoittaisi, enkä ilmoita.
Toimeentulotuki on siitä omituinen tuenmuoto kun se on viimesijainen, niin kela pääsee ihmiseen käsiksi tiliotteiden kautta ja näinollen rikottua ihmisen yksityisyydensuojaa sekä itsemääräämisoikeutta. Näin kela saa täyden kontrollin asiakkaaseen jolloinka tuensaaja ei saa tehtyä rahoillaan mikä itselle parasta olisi, esim. säästettyä tai sijoitettua.
Mikä idea siinä on että työtön ei saa saada sivuun rahaa joka kuitenkin helpottaisi hänen elämäänsä, työllistymistä sekä toisi turvaa? Onko sosiaaliturvanmukaista toimintaa kelalta? onko? Ei minusta..
Periaatteessa ihmisen pitäisi saada asumistuessa tuo mitä saa toimeentulotuessa niin ongelmaa ei olisi. Tällöin ihminen saisi perusosan verran, se olisi reilua jokaista kohtaan. Silloin ei ole ongelmaa jos
Lopeta lässytys. Laissa ei sanota, että ihmisen täytyy saada perusosan verran rahaa. Ymmärrätkö itsekään, mitä kirjoitat? Sittenhän se olisi perustulo eikä tarvittaisi ihmisiä teidän lappujanne käsittelemään. Kaikille perusosa menemään vaan.
Pitääkö lain mukaan ilmoittaa? Pitää.
Pitääkö lain mukaan ajaa suurinta sallittua nopeutta tai hitusen alle? Pitää.
Laki velvoittaa asioihin. Silti ihmiset tekevät pieniä ylityksiä asioissa. Mitään ei seuraa, ellei jää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan pitää ilmottaa. Nyt voit sitte miettiä millanen ihminen olet; lainkuuliainen vai kriminaali?
Sinä ainakin olet idiootti.
Miten niin?
Minä voitin 300 euron matkalahjakortin arvonnassa. Ilmoitin siitä Kelaan. Totesivat, että sikäli kun arpajaisvero on maksettu, niin heitä ei kiinnosta.
No ei tietenkään, et ole Kelan orja, vähän selkärankaa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö lain mukaan ilmoittaa? Pitää.
Pitääkö lain mukaan ajaa suurinta sallittua nopeutta tai hitusen alle? Pitää.
Laki velvoittaa asioihin. Silti ihmiset tekevät pieniä ylityksiä asioissa. Mitään ei seuraa, ellei jää kiinni.
Samoin vanhaan hyvään aikaan, kun ulkomailta sai paketteja vielä ilman ALV:tä, piti ilmoittaa Tulliin jos tuli paketti josta Tulli ei tajunnut periä veroja. Arvatkaa ilmoitinko? Niin, ja (täällä) pakollinen vastuuvapautuslauseke: tullirikoksen syyteaika on joka tapauksessa vanhentunut, joten ihan turha painaa sitä poliisin nettivinkkinappia, joka kuitenkin siellä toisessa selaimessa jo valmiiksi ladattuna.
Pitää! Kaikki varkaudet ilmoitetaan.
Tällainen ihmisten lähes täydellinen hallinta on muuten Raamatussa noituutta eli saatanasta.
Silloin kun mä sain joskus vuosia sitten toimeentulotukea lapsen kanssa, niin sitä saatiin sossusta. Mulla oli pankissa kaksi tiliä joista vain toisen ilmoitin sossuun. Toiselle vastaanotin satunnaisesti rahaa kun myin sukkia tms. Summat max. 30€ ja satunnaista miten ehdin tehdä jotakin ja sain myytyä ne. En todellakaan alkanut noita ilmoittamaan sossuun tai verottajalle.
Kelaa ei kiinnosta menot, vaan ainoastaan tulot. Alkoon saat laittaa kaiken tai vaikka kaduilta ostaa laittomia, niin se on ok. Mutta jos laitat säästöön jotain pahan päivän varalle tai opiskeluun, niin nuo katsotaan säästöiksi = omaisuudeksi, ja se on eurolleen pois toimeentulotuesta.