Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö mun oikeasti ilmoittaa 160e synttärilahja Kelaan kun saan toimeentulotukea?

Vierailija
01.03.2025 |

Mä siis saan perustoimeentulotukea, ja oli synttärit tällä viikolla. Sain lahjaksi 160e rahaa...Pitääkö nuo nyt sitten lain mukaan ilmoittaa tuloksi Kelaan kun haen perustoimeentulotukea?? Näin mulle väitettiin 😕😕

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan pitää ilmottaa. Nyt voit sitte miettiä millanen ihminen olet; lainkuuliainen vai kriminaali?

Ihmiset tekee lait, ei ne ole aukottomasti  ja automaattisesti moraalisesti tai eettisesti oikein, edes raamatullisesti.

Järjenkäyttö sallittua.

Vierailija
42/92 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita vaan. Olethan tyhmä. 

Niin, tyhmä olet jos ilmoitat.. parempi vaan kusettaa muiden rahoja koska moni muukin tekee niin.

Eikö edes synttärilahjasta saa nauttia? Sillä voi ostaa hyvät kengät tai mitä nyt tarvitsee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteinen käteinen käteinen.

Itse jos käyn alkossakaan, nostan rahat ja maksan käteisellä koska tästäkin on mussutettu.

Siis onko Kela ihan oikeasti toimeentulotukea hakiessa huomauttanut Alkossa käymisestä?? Toimeentulotuen rahan saa käyttää miten haluaa. Voisin kuvitella että moni Suomessa ostaa sillä myös alkoholia, tuskin se Kela ehtii jokaista ruveta torumaan :D Ja itsemääräämisoikeus, muista.

Vierailija
44/92 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sait käteisenä, älä ilmoita. Älä myöskään missään vaiheessa laita tuota rahaa tilillesi, edes pieninä summina.

Tuttu sai lahjaksi 50e ja laittoi sen tilille, että sai maksettua opintolainan lyhennyksen. Kela katsoi tuon ylimääräiseksi tuloksi, joka ei ollut mennyt hyväksyttäviin menoihin. Siis kelan mielestä hyväksyttävä meno ei ollut opintolaina, jota kela on itse takaamassa..Eli kannattaa jatkossa jättää opintolaina maksamatta. Kyllä kela maksaa sitten takaajana.

Vierailija
45/92 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on taas tämä. Jos et suostu/halua työskennellä valtionhallinnossa toimistosihteerinä niin olet

- venäläinen

- verojen kiertäjä

- yrittäjä

- psykoosissa

- elämänhallinta mennyt

- mt-ongelmainen, joka käy terapiassa.

Ei tullut mieleen, että 

- yhteiskunta ei pyöri pelkillä valtionhallinon toimistosihteereillä

- on paljon muitakin ammatteja ja työnantajia

Vierailija
46/92 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavan naapuri ilmoitti Kelaan, kun autoin tuttavaani. Ei ole uskaltanut näyttää naamaansa sen jälkeen, kun tiputin kirjekuoressa 55 euroa hänen postilaatikkoon ja kehotin ostamaan itselleen jotain kivaa, jotta tulee parempi mieli, kun Kela huomioi 5 euroa 55 euron avustuksesta. Kyylä kun luonnollisesti ilmoittaa itse kaikki avustuksensa Kelaan tuli ne sitten tilille tai käteisellä. 

Vierailija
47/92 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sait käteisenä, älä ilmoita. Älä myöskään missään vaiheessa laita tuota rahaa tilillesi, edes pieninä summina.

Tuttu sai lahjaksi 50e ja laittoi sen tilille, että sai maksettua opintolainan lyhennyksen. Kela katsoi tuon ylimääräiseksi tuloksi, joka ei ollut mennyt hyväksyttäviin menoihin. Siis kelan mielestä hyväksyttävä meno ei ollut opintolaina, jota kela on itse takaamassa..Eli kannattaa jatkossa jättää opintolaina maksamatta. Kyllä kela maksaa sitten takaajana.

50 e on summa, joka voi tulla vaikka rahalahjana tilille, eikä sitä huomioida toimeentulotuessa. Siitä ylimenevät rahat huomiodaan.

Vierailija
48/92 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne tulivat tilille, ne otetaan huomioon, kun toimitat tositteen varoistasi. Jos sait käteen, kukaan ei niistä tiedä.

Vierailija
49/92 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan pitäisi, se on toki sinun asiasi miten menettelet. Itse en ilmoittaisi, enkä ilmoita.   

Toimeentulotuki on siitä omituinen tuenmuoto kun se on viimesijainen, niin kela pääsee ihmiseen käsiksi tiliotteiden kautta ja näinollen rikottua ihmisen yksityisyydensuojaa sekä itsemääräämisoikeutta. Näin kela saa täyden kontrollin asiakkaaseen jolloinka tuensaaja ei saa tehtyä rahoillaan mikä itselle parasta olisi, esim. säästettyä tai sijoitettua. 

Mikä idea siinä on että työtön ei saa saada sivuun rahaa joka kuitenkin helpottaisi hänen elämäänsä, työllistymistä sekä toisi turvaa? Onko sosiaaliturvanmukaista toimintaa kelalta? onko? Ei minusta..

Periaatteessa ihmisen pitäisi saada asumistuessa tuo mitä saa toimeentulotuessa niin ongelmaa ei olisi. Tällöin ihminen saisi perusosan verran, se olisi reilua jokaista kohtaan.         Silloin ei ole ongelmaa jos esim. asuu kotona ja saa sen 595e työttömyyskorvausta, eikä kelaan tarvitse ilmoitella tilitietoja. Jos asuu omassa asunnossa, niin tilanne on aivan eri.        Tämä nykyinen malli asettaa siis ihmiset täysin eriarvoiseen asemaan ja luo ihmisten välille vastakkainasettelua sekä luokka jakautumista.

Kela perustelee aina että on viimesijainen mutta minkätakia se on viimesijainen? Kun ei tarvitse olla mitään viimesijaisia vaan ihmisen kuuluisi saada kuintenkin perusosan verran rahaa kuukaudessa, joka on laissa määrätty.  Kela pystyy tällä toimeentulotuki systeemillä kontrolloitua ihmistä se on ikäänkuin takaportti ihmisen elämään sekä sen hallintaan.  Joka kerta tätä tukea hakiessani mietin, miten tällainen toiminta on mahdollista 2025 Suomessa? onko tällainen sivistys sekä oikeusvaltion mukaista toimintaa?

Nimitänkin toimeentulotukea kontrolloiduksi tueksi, jolla saada ote ihmisen hallintaa sekä määräilyyn ja jossa luovut oman elämäsi hallinnasta täysin. Ei mikään ihme jos ihmisestä tulee täysin autettava lapamato ja passiivinen joka ei pääse elämässään eteenpäin.  Onhan tällä toiminnalla varmasti positiivisiakin vaikutuksia kun ihminen ei halua joutua kyseisen systeemin käytettäväksi. Mutta onko se silti oikein, ainakaan reilua ja tasapuolista se ei ole edellämainitun esimerkin mukaisesti. Toki on tapauksia jotka eivät meinaakaan tehdä mitään ja käyttävät järjestelmää hyväksi, ne ovat taas pieni porukka jolle pitäisi keksiä muuta puuhaa mielestäni.

Toimeentulotuki ei mielestäni passivoita ihmisiä vaan pikemminkin lannistaa joka muuttuu passiivisuudeksi ja äärimmäisen stressaavaksi, Kun tätä tukimuotoa ruvetaan soveltamaan esim. siihen kun opiskelee tai tekee työtä.

Vierailija
50/92 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteistä ei ilmoiteta.

Vierailija
51/92 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli se moraalitonta tai ei niin 160e on niin pieni raha ettei sen ilmoittamattaa jättäminen vaikuta mihinkään. Rikkeenä sen verta olematon että who cares. Enemmän siitä on vaivaa puolin ja toisin, kuluista puhumattakaan, jos pitää tukia alkaa laskea uusiksi parin euron takia. 1600e tai 16000e olis hieman eri asia.

Toivottavasti sait rahat käteisenä eikä joku laittanut tilille XD

Käytä rahat käteisenä älä siis myöskään itse mene laittamaan niitä tilille.

Vierailija
52/92 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää, mutta ei niitä kukaan ilmoita. Rahat pitää pyytää käteisenä tai vaikka S-Ryhmän lahjakorttina. Tilille ei saa laittaa mitään.

Vierailija
53/92 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50 e on summa, joka voi tulla vaikka rahalahjana tilille, eikä sitä huomioida toimeentulotuessa. Siitä ylimenevät rahat huomiodaan.

kannattaa kuitenkin pelata varman päälle ja ottaa sukulaisilta ja tutuilta tulevat lahjat käteisenä.

Vierailija
54/92 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjua ainoa tarkoitus on kehottaa ihmisiä tekemään petoksia.

Vierailija
55/92 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et hemmetissä ilmoita. Pidät käteisenä etkä laita tilille.

Vierailija
56/92 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sen rahan sait käteisenä niin älä ilmoita. 

Vierailija
57/92 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käteinen käteinen käteinen.

Itse jos käyn alkossakaan, nostan rahat ja maksan käteisellä koska tästäkin on mussutettu.

Siis onko Kela ihan oikeasti toimeentulotukea hakiessa huomauttanut Alkossa käymisestä?? Toimeentulotuen rahan saa käyttää miten haluaa. Voisin kuvitella että moni Suomessa ostaa sillä myös alkoholia, tuskin se Kela ehtii jokaista ruveta torumaan :D Ja itsemääräämisoikeus, muista.

Itse en alkoholia käytä mutta jos käyttäisin ja  kela mussuttais mulle rahan käytöstä niin ärähtäisin niille että niille ei kuulu se mihin rahani käytän t: eri 

Vierailija
58/92 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat maailman tyhmin kansa ja siksi maamme on tässä tilassa. Maksoimme italialaisille mm. keittiörempat. Heistä se oli tosi kivasti tehty meiltä. Nyt ollaan antamisen ilosta maailman onnellisin kansa.

Vierailija
59/92 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ilmoitan aina kaikki saamani lahjat ja löytämäni panttipullot.

Minä ilmoitan naapurin saamat lahjat ja löytämät panttipullot

Vierailija
60/92 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ETKÖ TAJUA ETTÄ OLET RIKOLLINEN ELLET ILMOITA NIITÄ RAHOJA !