Minkälainen ihminen lukee oikeita kirjoja vuonna 2025?
Kommentit (107)
Minkälainen ihminen kirjoittaa itse vuonna 2025? Kai sä sentään käytit ton sun kolmen lauseen otsikko + teksti -yhdistelmän ChatGPT:n läpi?
Lukutaito rappeutuu entisestään, kun sitä ei tarvitse käyttää eikä koulussakaan saa vaatia oppilasta lukemaan, jos tämä ei halua. Olemme idioluution tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Öööh ei kirjoja tarvi lukee? Netistä saa tietoo?
Öööö ööööh, mene muualle, jos et osaa kunnolla kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis minä öööh.🤣
Öööö vaan sullekin.
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen kuuntelee äänikirjoja kun voi tabletilta lukea e-kirjoja? Ihan typerää kuunnella eikä välttämättä joka kohdaa ehdi ajatuksella miettiä ja koko ajan pitää olla kuulokkeet korvissa.
Nimenomaan. Eikä pääse etenemään omassa tahdissaan vaan on riippuvainen lukijan tahdista. Paljon menee ohi kun ajatukset lähtevät harhailemaan. Yhtäkkiä huomaa ettei ole pitkään aikaan kuunnellut. Lapsille luetaan ääneen, aikuinen lukee itse.
Kaikenlaiset tavalliset ihmiset ääripäästä toiseen. Ei siihen tarvitse olla mitenkään älykäs tai sivistynyt, kiinnostus riittää. Kyllä heikkolahjaisetkin lukevat, tiedän sellaisia joilla on ollut pahoja oppimisvaikeuksia mutta silti ahmimat ihan tavallisia kirjoja, esim. dekkareita tai Kalle Päätaloa.