Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälainen ihminen lukee oikeita kirjoja vuonna 2025?

Vierailija
28.02.2025 |

Eikä kuuntele äänikirjoja? Joku boomeri?

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähavarainen eläkemuori. Mitä ei voi kokea sen voi lukea. Kirjastot on ilmaisia

Vierailija
22/107 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähavarainen eläkemuori. Mitä ei voi kokea sen voi lukea. Kirjastot on ilmaisia

Koettu on ihan tarpeeksi, kiitos vaan oletuksesta.

Vierailija
24/107 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ed Zeppelin on paras!

Vierailija
25/107 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs ihminen.

Vierailija
26/107 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytään toisin päin. Miten te nuoret saatte ne kännykkänäytöt näkymään auringossa? Meikäläiset makaa pää kirjan välissä, koska mikään näyttö ei toimi kirkkaassa valossa.

Epäilen että te vaan teeskentelette, että ne toimii. Jokainen tuijottaa pelkkää mustaa ruutua ja siitä heijastuvaa omaa naamaa pihalla. Tosiasiassa kaikki vaan murjottaa siinä asennossa.

Vierailija
27/107 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öööh ei kirjoja tarvi lukee? Netistä saa tietoo?

no ei ne ihmiset mitään tietokirjoja lue. lukemista harrastetaan viihteeksi ihan niinkuin elokuvien katselua, musiikin kuuntelua jne. Kirjat avaavat ihan uusia  "näköaloja", kehittävät mielikuvitusta ja sanavarastoa

Vierailija
28/107 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen noin 50-80 kirjaa vuodessa. Enemmän haluaisin, mutta työ ja sosiaaliset suhteet vaikuttavat asiaan. Lukeminen kehittää ilmaisutaitoa ja antaa mielelle virikkeitä. Äänikirjat katson kuuluvan keskittymiskyvyn omaamattomille tolloille.

Sama. Myös 7-vuotias lapseni hakee kirjastosta lähes viikottain uusia kirjoja luettavaksi. Meillä on myös iso kirjahylly täynnä kirjoja. Pyrin, että klassikkoteokset löytyvät kotoa..osa myös ruotsiksi ja englanniksi. Lastenkirjoista olen ostanut myös tunnetumpia: Liisa Ihmemaassa, Muumit, peukaloisen retket yms yms. Sellaiset kirjat, jotka ovat kestäneet aikaa vuodesta toiseen sukupolvelta toiselle.

Vierailija
29/107 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

50v tuplamaisteri.

En voi sietää äänikirjoja, haluan lukea itse ja nimenomaan paperiversioina. Ärsyttää se lukijan ääni, tauotukset ym. Haluan lukea omaan tahtiin, lukea virkkeen toiseen kertaan jos siltä tuntuu, , jäädä miettimään jotain. 

Luen pääasiallisesti ns. korkeakirjallisuutta, en hömppää enkä dekkareita. Mielestäni itse lukeminen myös jumppaa aivoja, varsinkin kun suomen lisäksi Luen kirjallisuutta useammalla eri kielellä. 

Vierailija
30/107 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni ja lapseni (40 ja 38) ja heidän puolisonsa ja kaikki neljä lastenlastani, ja kaikki sisarukseni, heidän puolisonsa ja lapsensa ja näiden puolisot ja lapset, kaikki tuttavani ja ystäväni. 

Muuta kysyttävää? 

Vierailija
31/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan.

Vierailija
32/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Olen buumeri ja kohta vanhus. Kun kuuntelen, kuuntelen musiikkia.

Kun luen, luen kirjoja. Oikea paperikirja on hyvä ja kirjan lukemiseen sopivin käyttöliittymä. Se on helpommin pikakelattava kuin äänikirja jos haluat palauttaa mieliin jotain, ja se on resoluutioltaan huippuluokkaa ja siksi miellyttävä silmälle. Ja helppo kuljettaa tai käsitellä.

Vierailija
33/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen, joka on oppinut lukemaan koulussa.

Vierailija
34/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan. Kirjakaupatkin ovat nykyään museoita. 

Vierailija
35/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sekä kuuntelen että luen. Jos saisin vapaasti käyttää kaikki päiväni niin kuin tahdon, kävisin aina aamuisin uimassa ja koko loppupäivän istuisin nojatuolissa kippurassa viltin alla kirja kädessä.

Koska kuitenkin joudun esimerkiksi tekemään koko päivän töitä tietokoneella ja iltaisin sitten kotitöitä, niin äänikirjat ovat pelastus. Säästän silmiäni ja saan hommat tehdyksi, ja voin samalla nauttia kirjoista. Sitten kun on aikaa, niin mielummin kyllä luen paperikirjoja. Minulla on myös pocketbook-lukulaite, mutta tykkään enemmän lukea paperilta.

Vierailija
36/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän kuin ennen, enemmän kuin vähemmän. Kirjan lukeminen tuo viisautta. Ilman kirjaa omaamme vähemmän viisautta ja puhumme liikaa ilman viisautta. Tiedonjanoinen haalii tietoa itsestään ja samalla ympäröivästä todellisuudesta. Kun on enemmän tietoa, jokapäiväinen elämä ei ole pelkkää selviytymistaistelua vaan läsnäoloa ja mielenkiintoa ruokkivaa nautintoa jolloin voimme nauttia elämästä viisaina, uteliaina ja vähemmän itseämme täynnä olevina ymmärtääksemme mistä milloinkin on kyse ja pohtia kuinka voimme vaikuttaa ja kehittää ympäröivää todellisuutta sellaiseksi kuin me haluamme sen todella olevan keinoin joilla pystymme vaikuttaa.

Vierailija
37/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloin taas lukea. Ruuhkavuodet vievät yhden osan elämästä ka haluan sen takaisin.

Äänikirjoja kuuntelen Kun en pysty lukemaan muiden tekemisten takia. 

Koskaan ei äänikirja tuo samalaista rauhaa kuin oikea kirja johon voi oikeasti uppoutua ilman tylsistymistä.

Vierailija
38/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan. Kirjakaupatkin ovat nykyään museoita. 

Nettikirjakaupoistahan ne kirjat on tilattu vuosikausia.

Vierailija
39/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänikirja on tietysti parempi kuin ei kirjaa ollenkaan, mutta kuunteleminen kehittää aivan toisella tavalla kuin lukeminen. Toivon, että nuoremmista edes kouluttautuneet lukisivat edes joskus, muuten tälle laadukkaan viestinnän ja sisälukutaidon alasajolle ei näy loppua ollenkaan.

Vierailija
40/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sekä kuuntelen että luen. Jos saisin vapaasti käyttää kaikki päiväni niin kuin tahdon, kävisin aina aamuisin uimassa ja koko loppupäivän istuisin nojatuolissa kippurassa viltin alla kirja kädessä.

Koska kuitenkin joudun esimerkiksi tekemään koko päivän töitä tietokoneella ja iltaisin sitten kotitöitä, niin äänikirjat ovat pelastus. Säästän silmiäni ja saan hommat tehdyksi, ja voin samalla nauttia kirjoista. Sitten kun on aikaa, niin mielummin kyllä luen paperikirjoja. Minulla on myös pocketbook-lukulaite, mutta tykkään enemmän lukea paperilta.

Jääkö tuolla tyylillä kirjasta mieleen mitään?