Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälainen ihminen lukee oikeita kirjoja vuonna 2025?

Vierailija
28.02.2025 |

Eikä kuuntele äänikirjoja? Joku boomeri?

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisaat ihmiset lukee kirjoja! Älyköt!

Vierailija
82/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä taas on henkistä laiskuutta kuunnella kirjat äänikirjoina. Aivot ovat erilailla käytössä kun itse lukee sanat, eikä kuuntele niitä jonkun muun lausumina.

Mun mielestä ajattelet todella mustavalkoisesti. Ei tämä asia ole joko-tai. Osa kirjoista sopii oikein hyvin äänikirjoiksi, koska niiden lukeminen/kuunteleminen ei vaadi kummempaa panostamista. Kevyen viihdekirjan kohdalla on ihan sama lukeeko sen vain kuunteleeko sen. Sitten on erikseen vaativampi kirjallisuus, joka toimii vain luettuna. 

t. kirjojen suurkuluttaja, jolla on myös äänikirjat käytössä tiettyihin tilanteisiin

Miksi kukaan tuhlaa aikaansa niin kevyeen kirjallisuuten, ettei se vaadi ajattelua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä taas on henkistä laiskuutta kuunnella kirjat äänikirjoina. Aivot ovat erilailla käytössä kun itse lukee sanat, eikä kuuntele niitä jonkun muun lausumina.

Mun mielestä ajattelet todella mustavalkoisesti. Ei tämä asia ole joko-tai. Osa kirjoista sopii oikein hyvin äänikirjoiksi, koska niiden lukeminen/kuunteleminen ei vaadi kummempaa panostamista. Kevyen viihdekirjan kohdalla on ihan sama lukeeko sen vain kuunteleeko sen. Sitten on erikseen vaativampi kirjallisuus, joka toimii vain luettuna. 

t. kirjojen suurkuluttaja, jolla on myös äänikirjat käytössä tiettyihin tilanteisiin

Miksi kukaan tuhlaa aikaansa niin kevyeen kirjallisuuten, ettei se vaadi ajattelua?

Onko vauvapalstalla kirjoittelu mielestäsi jotenkin ylevämpi harrastus kuin viihdekirjallisuuden kuluttaminen? 

Vierailija
84/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas ihminen lukee kirjoja. Äänikirjoja voi kuunnella muun toiminnan ohessa. Kirjaa lukiessa voi edetä omaan tahtiin, eikä pakkotahtisesti lukijan mukaan.  Tämä on edullista varsinkin silloin, kun on omaksuttava tietoa. Olen vakuuttunut, että kuuntelemalla vaikkapa O. Martio & J. Sarvas : Tavalliset differentiaaliyhtälöt -kirjan oppi jää hyvin vähäiseksi, mutta lukemalla sen ajatuksen kanssa omaksuu tiedon paljon paremmin.

Vierailija
85/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minusta on välillä hyvä heittää niin sanotusti aivot narikkaan ja ihan vain viihdyttää itseäni. Äänikirja sopii hyvin esim. pitkälle bussimatkalle ajanvietteeksi. Fyysistä kirjaa en pysty autossa lukemaan oksentamatta. 

Miksi olet vauvapalstalla? Eihän tämäkään vaadi ajattelua. 

Vierailija
86/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta normaalista yritetään nykyään tehdä epänormaalia! Lukeminen on edellytys hyvään äidinkieleen, kirjoittamiseen ja kielten oppimiseen. Sivistyksen perusta.

Vierailija
87/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika monta kirjaa tulee luettua vuodessa, kuuntelen kyllä äänikirjojakin, pääasiassa lenkillä käydessä M26

Vierailija
88/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kohta on kirkossakin äänikirja pappi,kuka sitten jakaa nätyleivät ja viinin,kyllä hommaa menee lujaa alamäkeä ja törmätään sitten siihen ainoaan puuhun .Lukutaito suomessa kohtuullisen hyvä mutta mitenkä on tulevaisuudessa.

Vierailija
89/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen ihminen kuuntelee äänikirjoja kun voi tabletilta lukea e-kirjoja? Ihan typerää kuunnella eikä välttämättä joka kohdaa ehdi ajatuksella miettiä ja koko ajan pitää olla kuulokkeet korvissa.

En harrasta kumpaakaan, vaan luen paperikirjoja. Syy on se, että luen sängyssä ennen nukkumaanmenoa. Jos satun nukahtamaan, paperinen kirja on turvallisempaa pudottaa lattialle kuin e-kirjan lukulaite.

Vierailija
90/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen ihminen tehtailee näitä "millainen ihminen..." -aloituksia? Ylilautalainen vai muuten vain mielenterveysongelmainen? Se, että sulla väsyy aivot ja lirahtaa pissa housuihin kun sä joudut ottamaan ihan fyysisen kirjan kätees ja lukemaan sen, ei tarkoita että muiden aivot olis yhtä mädäntyneessä tilassa. 

Aloitus on ilmiselvä trollaus.

Vierailija
91/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelen äänikirjoja töissä enkä pidä sitä minään henkisenä laiskuutena.

Jotta niistä kirjoista saisi jotain irti, pitäisi niihin keskittyä. Kumpaan keskityt, työhön vai kirjaan? Monet "kuuntelevat" podcastejakin, kun todellisuudessa kyse on siitä, että he "tarvitsevat" jotain taustaääntä. 

Työni on niin simppeliä, että pystyn oikein hyvin keskittymään kirjaan. Ajatustyössä se ei välttämättä onnistukaan.

Vierailija
92/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen ihminen tehtailee näitä "millainen ihminen..." -aloituksia? Ylilautalainen vai muuten vain mielenterveysongelmainen? Se, että sulla väsyy aivot ja lirahtaa pissa housuihin kun sä joudut ottamaan ihan fyysisen kirjan kätees ja lukemaan sen, ei tarkoita että muiden aivot olis yhtä mädäntyneessä tilassa. 

Aloitus on ilmiselvä trollaus.

On tullut selväksi. 

Vierailija
93/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs ja sivistynyt ihminen lukee kirjoja. 

Vierailija
94/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ihmiset lukevat.  Tuttavapiirissäni suurin osa. Samat henkilöt lukevat myös e-kirjoja ja kuuntelevat äänikirjoja, tilanteesta riippuen.  

Itse luen mieluummin, kuin kuuntelen. Ne ovat kovin erilaisia kokemuksia, myös aivotoiminnan kannalta. Vain todella harva lukija kelpaa minulle ja muutenkin pidän useimmiten lukukokemuksesta enemmän. Luen enimmäkseen oikeita kirjoja, välillä ostan e-kirjoja, joita ei ole vielä julkaistu suomeksi.

Vierailija
95/107 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta normaalista yritetään nykyään tehdä epänormaalia! Lukeminen on edellytys hyvään äidinkieleen, kirjoittamiseen ja kielten oppimiseen. Sivistyksen perusta.

Olen lukenut viisivuotiaasta saakka, nyt olen 60+, ja luen aktiivisesti kahdella kielellä. Juuri eilen tilasin taas kasan kirjoja luettavaksi ja hyllytilaa kotona pitää lisätä koko ajan, mutta onneksi on tilaa. Elämä olisi ankeata ilman kirjoja. 

Vierailija
96/107 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukutaitoinen

Vierailija
97/107 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän suurin osa alle 35 -vuotiaista voi lukea kirjoja, koska heillä on niin heikko lukutaito. 

Ja keskittymiskyky. Suurin osa ei pysty lukemaan virkkeitä ja niistä koostuvia kappaleita, koska ei ole kykyä keskittyä. Onhan se nähty tälläkin palstalla, että kolmesta kuusirivisestä kappaleesta koostuva teksti on monelle liian pitkä. Miten ihminen, joka ei selviä edes kirjan takakansitekstistä, lukisi sitten kokonaisen kirjan?

Vierailija
98/107 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sellainen ihminen, joka tykkää lukemisesta. Äänikirjoja kuunnellaan, ei lueta. Mä en jaksa kuunnella, mutta lukeminen on ihan parasta.

Vierailija
99/107 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukutaitoinen ihminen.  Esimerkiksi minä itse. Lukeminen on sitä paitsi paljon niopeampaa kuin kuunnella jotakin toisen tankkausta. Itseä ärsyttää myös suunnattomasti kaikissa nettissä julkaistuissa "lehdissä" jatkuvasti lisääntyvät videoklipit joissa kelataan samaa asiaa eteen- ja taaksepäin lukuisia kertoja ilman, että asiasta ilmenee mitään uutta. Yleensä jätänkin nämä täysin omaan arvoonsa.

Vierailija
100/107 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luen.Eläkkerllä oleva nainen.