Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälainen ihminen lukee oikeita kirjoja vuonna 2025?

Vierailija
28.02.2025 |

Eikä kuuntele äänikirjoja? Joku boomeri?

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä taas on henkistä laiskuutta kuunnella kirjat äänikirjoina. Aivot ovat erilailla käytössä kun itse lukee sanat, eikä kuuntele niitä jonkun muun lausumina.

Vierailija
62/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä. Olen buumeri ja kohta vanhus. Kun kuuntelen, kuuntelen musiikkia.

Kun luen, luen kirjoja. Oikea paperikirja on hyvä ja kirjan lukemiseen sopivin käyttöliittymä. Se on helpommin pikakelattava kuin äänikirja jos haluat palauttaa mieliin jotain, ja se on resoluutioltaan huippuluokkaa ja siksi miellyttävä silmälle. Ja helppo kuljettaa tai käsitellä.

Paksu kirja on kyllä painava. Helpompaa lukea puhelimen/tabletin näytöltä.

Ootko oikeesti yrittänyt lukea ees useemman sivun uutisartikkelia joltain näytöltä? Ei silmät jaksa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääni- tai e-kirjoina ei saa läheskään kaikkea. Silloin on pakko lukea perinteisiä kirjoja.

Vierailija
64/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sekä kuuntelen että luen. Jos saisin vapaasti käyttää kaikki päiväni niin kuin tahdon, kävisin aina aamuisin uimassa ja koko loppupäivän istuisin nojatuolissa kippurassa viltin alla kirja kädessä.

Koska kuitenkin joudun esimerkiksi tekemään koko päivän töitä tietokoneella ja iltaisin sitten kotitöitä, niin äänikirjat ovat pelastus. Säästän silmiäni ja saan hommat tehdyksi, ja voin samalla nauttia kirjoista. Sitten kun on aikaa, niin mielummin kyllä luen paperikirjoja. Minulla on myös pocketbook-lukulaite, mutta tykkään enemmän lukea paperilta.

Jääkö tuolla tyylillä kirjasta mieleen mitään?

Riippuu kirjasta. Esimerkiksi dekkarit ja tietokirjat menevät hyvin, elämäkerrat ym. Sitten on myös paljon kirjoja, jotka haluan lukea nimenomaan paperilla. Ja riippuu myös tekemisestä, mutta on paljon rutiinihommia niin kuin joku pyykkien viikkaus tai monet pihatyöt, joihin ei tarvitse keskittyä käytännössä ollenkaan, vaan ajatukset voivat olla melkein kokonaan kirjassa.

Luulen myös, että siihen kuuntelemiseen oppii. Olen maksanut Bookbeatista vuodesta 2017, joten aika paljon on tullut kuunneltua. Ajoin monta vuotta tunnin työmatkaa suuntaansa, yhtä suoraa tylsää valtatietä, ja silloin kuuntelin kirjoja kaikki matkat.

Oma mielipiteeni on, että paperikirja on ihanin, mutta äänikirja on paljon parempi kuin ei kirjaa ollenkaan.

Vierailija
65/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen ihminen tehtailee näitä "millainen ihminen..." -aloituksia? Ylilautalainen vai muuten vain mielenterveysongelmainen? Se, että sulla väsyy aivot ja lirahtaa pissa housuihin kun sä joudut ottamaan ihan fyysisen kirjan kätees ja lukemaan sen, ei tarkoita että muiden aivot olis yhtä mädäntyneessä tilassa. 

Vierailija
66/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 15 kirjaa tulee yhä luettua vuositttain, ennen enemmän.

Viisikymppinen amismies.

Vierailija
67/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä taas on henkistä laiskuutta kuunnella kirjat äänikirjoina. Aivot ovat erilailla käytössä kun itse lukee sanat, eikä kuuntele niitä jonkun muun lausumina.

Kuuntelen äänikirjoja töissä enkä pidä sitä minään henkisenä laiskuutena.

Vierailija
68/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti luki mulle lapsena, nykyään osaan itse. En halua kuunnella äänikirjoja myöskään sen takia, kun ärsyttää lukijoiden puhetapa/ääni. Muutenkin mukavampi kuvitella tapahtumat hiljaa mielessään ja pohdiskella rauhassa.

Vierailija
69/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jörn Donner:"Lukeminen kannattaa aina." 

Todellakin.

Vierailija
70/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelen äänikirjoja töissä enkä pidä sitä minään henkisenä laiskuutena.

Jotta niistä kirjoista saisi jotain irti, pitäisi niihin keskittyä. Kumpaan keskityt, työhön vai kirjaan? Monet "kuuntelevat" podcastejakin, kun todellisuudessa kyse on siitä, että he "tarvitsevat" jotain taustaääntä. 

Vierailija
71/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaaliälyinen ihminen, jolla ei ole tarvetta taivastella vauvapalstalla joka päivä "millainen ihminen sitä ja millainen ihminen tätä". 

Vierailija
72/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öööh ei kirjoja tarvi lukee? Netistä saa tietoo?

Miten omaksut tiedon, jos et osaa lukea? 

Vierailija
73/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen joka on lukenut yleistä kirjallisuustiedettä ja haluaa kirjansa niin, ettei silmät mene pilalle.

Vierailija
74/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öööh ei kirjoja tarvi lukee? Netistä saa tietoo?

Miten omaksut tiedon, jos et osaa lukea? 

Hänen äitinsä tai henkilökohtainen avustajansa tulkitsee hänelle tiedon tukiviittomien avulla. 

Vierailija
75/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen joka osaa lukea, lukee. Nythän nuoriso ei osaa lainkaan lukea eikä laskea.

Vierailija
76/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on porttikielto kirjastoon. Olen liian ahkera lukija ja olen liian juovuksissa kirjallisuudesta.

Vierailija
77/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirja on parempi oman mielikuvituksen äänillä väritettynä.

Vierailija
78/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ajattelet todella mustavalkoisesti. Ei tämä asia ole joko-tai. Osa kirjoista sopii oikein hyvin äänikirjoiksi, koska niiden lukeminen/kuunteleminen ei vaadi kummempaa panostamista. Kevyen viihdekirjan kohdalla on ihan sama lukeeko sen vain kuunteleeko sen. Sitten on erikseen vaativampi kirjallisuus, joka toimii vain luettuna. 

t. kirjojen suurkuluttaja, jolla on myös äänikirjat käytössä tiettyihin tilanteisiin

Vierailija
79/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän molempia. Kaikkea haluamaani ei löydy kuunneltavaksi ja toisaalta joskus on hauska kuunnella samalla kun pistää pyykkiä kuivumaan tai tekee muita sellaisia kotihommia, mitkä on vähän tylsiä tai vaikka lenkillä tai pitkillä automatkoilla.

N44

Vierailija
80/107 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinarit on pilanneet keskittymiskykynsä niin, etteivät pysty lukemaan edes Aku Ankkaa ilman, että samalla säätävät jotain muuta.