Minkälainen ihminen lukee oikeita kirjoja vuonna 2025?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sekä kuuntelen että luen. Jos saisin vapaasti käyttää kaikki päiväni niin kuin tahdon, kävisin aina aamuisin uimassa ja koko loppupäivän istuisin nojatuolissa kippurassa viltin alla kirja kädessä.
Koska kuitenkin joudun esimerkiksi tekemään koko päivän töitä tietokoneella ja iltaisin sitten kotitöitä, niin äänikirjat ovat pelastus. Säästän silmiäni ja saan hommat tehdyksi, ja voin samalla nauttia kirjoista. Sitten kun on aikaa, niin mielummin kyllä luen paperikirjoja. Minulla on myös pocketbook-lukulaite, mutta tykkään enemmän lukea paperilta.
Jääkö tuolla tyylillä kirjasta mieleen mitään?
Revitty kirja jää käteen.
Vierailija kirjoitti:
Sattuuko se, ap? Olla noin tyhmä.
Ei kunhan on rehellinen. Se riittää.
Sellainen, joka tahtoo pitää aivonsa virkeinä ja terveinä
Liian harva. Erasmus oli aikaansa edellä kirjoittaessaan Tyhmyyden ylistyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kunhan on rehellinen. Se riittää.
Riittää mihin? Ai niin, rehelliseksi (ja taitavaksi) tunnettu Suomen kansalainen voidaan nimittää ministeriksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä. Olen buumeri ja kohta vanhus. Kun kuuntelen, kuuntelen musiikkia.
Kun luen, luen kirjoja. Oikea paperikirja on hyvä ja kirjan lukemiseen sopivin käyttöliittymä. Se on helpommin pikakelattava kuin äänikirja jos haluat palauttaa mieliin jotain, ja se on resoluutioltaan huippuluokkaa ja siksi miellyttävä silmälle. Ja helppo kuljettaa tai käsitellä.
Paksu kirja on kyllä painava. Helpompaa lukea puhelimen/tabletin näytöltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sekä kuuntelen että luen. Jos saisin vapaasti käyttää kaikki päiväni niin kuin tahdon, kävisin aina aamuisin uimassa ja koko loppupäivän istuisin nojatuolissa kippurassa viltin alla kirja kädessä.
Koska kuitenkin joudun esimerkiksi tekemään koko päivän töitä tietokoneella ja iltaisin sitten kotitöitä, niin äänikirjat ovat pelastus. Säästän silmiäni ja saan hommat tehdyksi, ja voin samalla nauttia kirjoista. Sitten kun on aikaa, niin mielummin kyllä luen paperikirjoja. Minulla on myös pocketbook-lukulaite, mutta tykkään enemmän lukea paperilta.
Jääkö tuolla tyylillä kirjasta mieleen mitään?
Tenttikirjasta kyllä.
Itse aion alkaa lukemaan. Ja koska en tiedä, mitä lukisin, niin aion lukea kirjallisuuden klassikoita. Sellaisen listauksen näytti ainakin Suomal. Kirjakauppa. Niissä on monia mielenkiintoisia.
Kyllä sekin on aika olennaista että mitä lukee.
Äänikirja ei ole lukemista. Monet mieltävät sen lukemiseksi, vaikka todellisuudessa päähän ei jää yhtään mitään, mutta voi sitten kehuskella passiivisesti lukeneensa X määrän kirjoja kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse aion alkaa lukemaan. Ja koska en tiedä, mitä lukisin, niin aion lukea kirjallisuuden klassikoita. Sellaisen listauksen näytti ainakin Suomal. Kirjakauppa. Niissä on monia mielenkiintoisia.
Luen paperi- ja e-kirjoja ja kuuntelen äänikirjoja. Kaikille niistä on paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Äänikirja ei ole lukemista. Monet mieltävät sen lukemiseksi, vaikka todellisuudessa päähän ei jää yhtään mitään, mutta voi sitten kehuskella passiivisesti lukeneensa X määrän kirjoja kuukaudessa.
Se on kuuntelemista, ei lukemista.
Mistä tulee luulo että tieto ei jäisi päähän?
Lukutaitoinen luetun ymmärtäjä. Jälkimmäinen sulkee persut pois.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka paljon luenkin, niin kirjallisuuden klassikot eivät ole kiinnostaneet koskaan. Luen vain elämäkertoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luen noin 50-80 kirjaa vuodessa. Enemmän haluaisin, mutta työ ja sosiaaliset suhteet vaikuttavat asiaan. Lukeminen kehittää ilmaisutaitoa ja antaa mielelle virikkeitä. Äänikirjat katson kuuluvan keskittymiskyvyn omaamattomille tolloille.
Sama. Myös 7-vuotias lapseni hakee kirjastosta lähes viikottain uusia kirjoja luettavaksi. Meillä on myös iso kirjahylly täynnä kirjoja. Pyrin, että klassikkoteokset löytyvät kotoa..osa myös ruotsiksi ja englanniksi. Lastenkirjoista olen ostanut myös tunnetumpia: Liisa Ihmemaassa, Muumit, peukaloisen retket yms yms. Sellaiset kirjat, jotka ovat kestäneet aikaa vuodesta toiseen sukupolvelta toiselle.
Muuten samalla kannalla, mutta kaikki klassikkoteokset eivät mahdu kenenkään kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kuuntelemista, ei lukemista.
Mistä tulee luulo että tieto ei jäisi päähän?
Ihan heistä, jotka lähipiirissä kuuntelevat äänikirjoja. Monet käyttävät niitä pääasiassa nukahtamiseen.